توسط فناوران پارک علم و فناوری مازندران صورت پذیرفت: تولید یخچال نگهداری واکسن استاندارد، محصولی برای دوران پساکرونا

توسط فناوران پارک علم و فناوری مازندران صورت پذیرفت: تولید یخچال نگهداری واکسن استاندارد، محصولی برای دوران پساکرونا

فناوران پارک علم و فناوری مازندران، موفق به تولید  یخچال نگهداری واکسن استاندارد، محصولی برای دوران پسا کرونا شدند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران، با توجه به شیوع جهانی ویروی کووید ۱۹ (کرونا ویروس) در صورتی که هر کشور یا سازمانی واکسن این بیماری را تولید کند، در هر حال تمام کشورها نیاز به یخچال‌های نگهداری واکسن استاندارد دارند تا بتوانند مردم خود را علیه این ویروس واکسینه کنند.

پارسا دانش فر مدیرعامل شرکت دانش بنیان ابتکار تجهیز طب یکتا گفت: واکسن یک فرآورده بیولوژیک است که در برابر یک بیماری میکروبی مشخص، ایمنی فعالِ اکتسابی تولید می‌کند. واکسن ها، برخی دارو ها، پلاکت های خون، بافت های بیولوژیک، برخی معرف های آزمایشگاهی (کیت ها)، خون و فرآورده های خون، برخی مواد غذایی مانند شیر و نوشیدنی ها، سبزیجات، میوه ها و غیره باید در دمای مناسب نگهداری شوند.

وی افزود: واکسن ها نسبت به حرارت و یخ زدگی حساس هستند، بنابراین ضروریست در دمای مناسب نگهداری شود. «به نظامی مرکب از افراد و تجهیزات که اطمینان می‌دهد واکسن موثر به مصرف کننده برسد» زنجیره سرما گفته می‌شود. امروزه در کشور، از یخچال های خانگی در خانه های بهداشت برای نگهداری واکسن استفاده می کنند که این یخچال ها هنگام قطع برق به شدت آسیب پذیر بوده و دمای داخل آنها به سرعت بالا می رود و اثر بخشی واکسن ها کاهش می یابد.

دانش فر بیان کرد: تقریباً تمام تجهیزات نگهداری واکسن برای تولید برودت از برق شهر استفاده می کنند و در صورت قطع شدن برق به مدت بیش از یک ساعت دمای داخل تجهیزات (یخچال یا فریزرها) بالا رفته و محصولات داخل آنها دچار آسیب می شوند و از بین می روند. کشورها برای مقابله با این مشکل برای تجهیزات زنجیره سرد از موتور برق، ژنراتور، UPS باتری بک آپ ، آیس بگ و غیره استفاده می کنند که این امر هزینه بسیار گزافی را به سیستم بهداشتی درمانی آن کشور تحمیل می کند.

وی افزود: این یخچال می تواند در هنگام قطع برق تا ۴۸ ساعت دمای داخل یخچال را در محدوده مجاز نگهداری واکسن، حفظ کند. ایران با تولید این محصول بعنوان اولین کشور خاورمیانه و ششمین کشور دارای تکنولوژی ساخت یخچال نگهداری واکسن استاندارد شناخته می شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ابتکار تجهیز طب یکتا اظهارداشت: از جمله مزیت های این دستگاه قیمت کمتر از یک چهارم نمونه خارجی، دو شبانه روز نگهداری برودت پس از قطع برق، طراحی شده برای اقلیم کشورهای خاورمیانه، بدون نیاز به نگهداری خاص، مصرف انرژی بسیار پایین، آسیب ناپذیر بودن نسبت به نوسانات برق، کاملاً قابل استفاد برای خانه های بهداشت، نیاز نداشتن به دانش فنی خاص برای کاربری، دارای سیستم پایش دما و هشدار از راه دور می باشد.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت توان تولید ۱۰ هزار دستگاه را در طی یک سال آینده را دارا می‌باشد.
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

منبع خبر

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

    نظرات