ارزش یک کیلوگرم بذر دانش‌بنیان برابر با ۱۰بشکه نفت است

ارزش یک کیلوگرم بذر دانش‌بنیان برابر با ۱۰بشکه نفت است

علیرضا سبحانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان سبز آتیه کاوش که از شرکت های فعال در این حوزه است و و فعالیت تحقیقاتی خود را از نزدیک به دو دهه پیش آغاز کرد است.

وی در این‌باره اظهار کرد: تولید بذر اصلاح شده گاهاً نیاز به دانش بسیار بالای دارد، محققین پس از سالها تحقیق بذرهای هیبریدی تولید می‌کنند که والد آن بذر ( پدر و مادر بذر) به شکل بهینه‌ای انتخاب شده است. این موضوع باعث می‌شود که بذری تولید شد که ممکن است تا ۱۰ میلیون تومان در هر کیلو‌گرم قیمت داشته باشد، این به معنی تولید بذر با نرخ بیش از ۱۰ برابر قیمت یک بشکه نفت است و این مسئله خود نشانگر قدرت محصولات دانش بنیان است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان سبز آتیه کاوش در ادامه افزود: این شرکت موفق شده است بذر اصلاح شده میوه خربزه را تولید کند و مجوزهای لازم را نیز در این زمینه اخذ کرده است، این بذر اصلاح شده تولید را در هر هکتار از ۲۰ تن تا نزدیک به ۴۰ تن افزایش می‌دهد.

همچنین میوه به دست آمده، یکدست تر و با ویژگی‌های ممتاز تری رشد می‌یابد.

سبحانی توان شرکت‌های دانش بنیان و فناور ایرانی در این حوزه را ارزنده توصیف کرد و افزود: در صورتی که این شرکت‌ها مورد حمایت قرار بگیرند، می‌توانند نیاز کشور به واردات بذر را به صورت کامل قطع کنند، البته تولید هر گونه بذر ممکن است به سال‌ها تحقیق نیاز داشته باشد، در شرکت ما نیز کار تحقیقاتی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد. به همین خاطر در بازه زمانی که شرکتهای دانش بنیان و فناور مشغول امر تحقیقات هستند اگر مورد حمایت قرار گیرد می‌توانند نتایج بسیار ارزشمند‌تر و بالنده تری به دست بیاورند.

با توجه به گردش مالی بالای که در بخش کشاورزی وجود دارد، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در این حوزه، سهم قابل توجهی از سبد حمایتی تخصیص یافته توسط معاونت علمی و فناوری را به خود اختصاص داده است. بر طبق آمار (ISF) ارزش بذرهای  رسمی ایران در سال  ۲۰۱۷ حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. این عدد تا تکمیل ظرفیت کشور فاصله معنا داری دارد.

چهار فصله بودن، سابقه (Briding) ، وجود بانک ژن، زیر ساخت های گسترده موجود با پراکنش مناسب و تجربه طولانی شبکه در زمینه تدارک وتوزیع نهاده ها وحضور نیروی انسانی متخصص و ماهر از جمله عواملی است که می‌تواند ارتقاء بخش جایگاه ایران در این حوزه باشد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیدار با نمایندگان عضو کمیسیون دانش بنیان مجلس، بذر اصلاح شده را یک مثال عالی برای توضیح ارزش افزوده در حوزه محصولات دانش بنیان خوانده و گفته بود: وقتی یک کیلو بذر می توانند ارزشی بالغ بر ده بشکه نفت ایجاد کند، این مسئله باید به نقطه تغییر در در نگرش ما و همچنین سیاست گذاری ها تبدیل شود.

در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی دارد تا شرکت های فعال در این حوزه را ترغیب کند تا به جای واردات بذر ، به تحصیل تکنولوژی بذر بپردازند. بومی سازی این فناوری در داخل می تواند ، سهم بازار ایران در این حوزه را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳

اخبار مرتبط:

توسعه علمی و فناوری کشور در گرو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

چگونگی موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان از نگاه روسای پارک‌های علم‌وفناوری

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در اماکن مسکونی تهران با همکاری شهرداری تهران

تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با ارائه خدمات مشاوره توسعه فنی سرعت می‌گیرد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات