زیست‌فناوری صنعتی برگ برنده صنایع کشور است

زیست‌فناوری صنعتی برگ برنده صنایع کشور است

این صنعت جدید که چند سالی است به دنیای علم رخنه کرده، چند صباحی است در ایران هم با کمک خلاقیت‌ها و نوآوری‌های دانش‌بنیان‌ها پا گرفته است؛ اما هنوز نتوانسته به شکلی درست و در جایگاه مناسب خود به مردم و صنایع معرفی شود.

شاید یکی از خلاءهای موجود در این حوزه، عدم شناسایی و حمایت از دانش‌بنیان‌های فعال این حوزه باشد. دانش‌بنیان‌هایی که می‌توانند با بهره‌گیری از توان و قدرت علمی خود، این صنعت رو به رشد و پرکاربرد جهانی را بومی‌سازی کنند و در اختیار صنایع قرار دهند.

«توسعه سوخت‌های زیستی»، «بهبود و توسعه سویه صنعتی»،« حمایت از تولید مواد شیمیایی اولویت‌دار» و «بهره‌برداری از زیست‌شناسی سامانه‌ها در تولید مواد شیمیایی» مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که برای توسعه زیست‌فناوری صنعتی باید به آنها توجه شود. این شاخص‌ها راه درست رسیدن به این هدف هستند.

قرار بر این است که این کار با «شناسایی و حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید محصولات زیست‌فناوری صنعتی با رویکرد تجاری‌سازی» و برای «ارتقاء سطح سلامت جامعه، ایجاد امنیت غذایی در کشور»، «پاکسازی محیط زیست» و «رفع مشکلات مرتبط با حوزه نفت» انجام شود.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم که در طی این چند سال با حمایت از دانش بنیان‌های فعال حوزه زیستی تلاش کرده این زیست‌بوم را به سرمنزل مقصود برساند به حوزه‌های جدید زیستی هم ورود کرده است تا با حمایت از دانش‌بنیان‌های فعال این حوزه، همه زوایای علمی آن را حمایت و توانمندی آنها را به اقتصاد کشور تزریق کند.

یکی از این حوزه‌های نوین، زیست‌فناوری صنعتی است. زیست‌فناوری که قرار است با رخنه در صنایع بزرگ، برگ برنده توسعه آنها باشد. صنایع تخمیری و نفت هم نقطه هدف ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این طرح ملی است. دو صنعتی که قرار است با به‌کارگیری توانمندی دانش‌بنیان‌ها رشدی شتابان را تجربه کنند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

اهمیت زیست فناوری در صنعت و معدن

زیست فناوری در صنعت، کشاورزی و محیط زیست کاربرد دارد

وضعیت مطلوب بخش زیست فناوری در کشور

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات