راهکارهایی برای در امان ماندن برندها از...

راهکارهایی برای در امان ماندن برندها از مضرات ویروس کرونا

«کووید ۱۹» به‌عنوان جدیدترین خانواده سلسله «کروناویروس» در مدت بسیار کوتاهی شیوع سریعی یافته و حدود ۸۰ هزار نفر را در دنیا مبتلا کرده است.

این روزها هرجا باشید، صحبت از کووید ۱۹ یا همان کروناست و گریزی از خواندن یا شنیدن در این‌باره ندارید. یکی از اولین اثرات این ویروس در تعامل بین مشتریان و صاحبان کالا در صنعت خرده‌فروشی قابل مشاهده است. نه تنها صنعت خرده‌فروشی بلکه تمامی زیرشاخه‌های تجاری و اماکن تفریحی مانند سینماها، پارک‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم بابت حضور این میهمان ناخوانده متضرر شده‌اند.

میزان تاثیرپذیری

امروز همه می‌دانیم چین بزرگ‌ترین مبدا تجاری دنیاست. به عبارت بهتر این کشور می‌سازد و بقیه دنیا مشتریانش هستند. یکی از صنعت‌های پررونق این کشور، تولید لباس است. براساس آمار ثبت شده، چین در سال ۲۰۱۸ صادراتی بالغ بر ۱۱۸/۵میلیارددلار در زمینه پوشاک و نساجی به ثبت رسانده و به شکل تخصصی در زمینه البسه به اندازه ۱۵۷/۸میلیارددلار صادرات داشته است. آنها از این نظر بزرگ‌ترین صادرکننده صنعت پوشاک در دنیا هستند. در واقع چین با در اختیار داشتن انحصار انواع لوازم تولید منسوجات و البسه، هر وسیله قابل پوشیدنی از کت گرفته تا انواع پیراهن را در اختیار برندهای لوکس قرار می‌دهد؛ از اچ‌اندام گرفته تا برندهای کمترشناخته‌شده‌ای مانند تروی بروچ.

تاثیر مخرب

در حال حاضر آن زنجیره برندهایی که از صادرات چین تغذیه می‌کنند، بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند. از طرفی گستردگی شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی موقت برخی شعب برندها شده و همین عدم فعالیت حتی به مدت دو تا سه ماه کلی ضرر متوجه برندها می‌کند. بخشی از معادلات صنعت اتومبیل هم در چین شکل می‌گیرد و ویروس کرونا روی این بخش هم تاثیر مخرب داشته است. همچنین کشورهای توریستی مبتلا به این ویروس به دلیل ایجاد قرنطینه یا بستن مرزهایشان به روی مسافران دچار ضرر مالی هنگفتی شده‌اند.

برندهای عرصه مد و فشن قطعا کلکسیون بهاری و تابستانی خودشان را لغو کرده‌اند و از برنامه عقب افتاده‌اند. با توجه به تداوم رشد ویروس و عدم وجود علائمی مبنی‌بر کاهش اثرگذاری‌اش، به نظر می‌رسد بازار چین کماکان به روی دنیا بسته باشد و سهام و بورس هم متاثر از این واقعیت دردناک، مدام دستخوش تلاطم شود.

چینی‌ها اصلی‌ترین مشتریان و خریداران برندهای لوکس و یکی از ملت‌های دارای آمار بیشترین مسافرت در دنیا هستند. با وجود ویروس کرونا به شکل طبیعی برندهای لوکسی مانند لویی‌ویتون و سایرین از این بابت متضر می‌شوند.

راه‌های مقابله

برندها برای سرپاماندن تا زمان ریشه‌کن شدن کرونا، چاره‌ای غیر از توجه به بازارهای غیرچینی ندارد. برندهایی مانند زارا و اچ‌اندام به جهت دوری از مرکز حادثه، کمتر در خطر قرار دارند و در این شرایط توجه به بازار شمال آفریقا و ترکیه می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. از سوی دیگر توجه بیشتر به فروش آنلاین، سلامت تجاری برندها و سلامت فیزیکی مشتریان را تضمین می‌کند. به همین دلیل برندهای زیادی کاملا روند فروش خودشان را به سمت تجارت آنلاین پیش برده‌اند. اپلیکیشن‌های سفارش غذا و فروش آنلاین این روزها رونقی بیشتر از همیشه دارند. ایجاد آمادگی ذهنی برای مردم از طریق تبلیغات فروش آنلاین در رسانه‌ها تا حد زیادی بقای برخی برندها را تضمین می‌کند. در چنین شرایطی هر برندی که بتواند با مناسب‌ترین تبلیغات ممکن، مردم را وادار به خرید اینترنتی و غیرحضوری کند، برگ برنده را در اختیار دارد. می‌توان ادعا کرد بهترین فرصت برای برندها جهت تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده و باید از این فرصت بیشترین بهره را ببرند. اخیرا برخی از برندهای لوازم آرایشی درهای خود را باز گذاشته‌اند تا مشتریان و حتی رهگذران بتوانند به راحتی در محل کار آنها رفت و آمد کنند و دست‌های خود را به راحتی بشویند. به هر حال طبق توصیه‌ها، بهداشت عمومی بهترین راه برای کمک به متوقف کردن رشد کروناست. آنها مشتریان را ترغیب می‌کنند از صابون‌هایشان در فروشگاه‌ها یا مراکز خرید برای شستن دست استفاده کنند. هیچکس مجبور به خرید چیزی نیست و تنها هدف، کمک به ارتقای سطح بهداشت است.

نویسنده: ریتش موهان

منبع: RETAILRITESH.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات