زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در برابر تحریم؛ محصول موردنیاز صنایع شیمیایی تولید و صادر شد

زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در برابر تحریم؛ محصول موردنیاز صنایع شیمیایی تولید و صادر شد

تمامی خطوط تولید مواد اولیه دارو به این تجهیز نیازمند هستند و نبود آن به نوعی باعث ناکارآمدی این خطوط می‌شود. از سویی تحریم‌ها تامین آن از خارج کشور را غیر ممکن کرده بود. پس یک شرکت دانش بنیان وارد عمل شد و این تجهیز با فناوری پیشرفته را با دانش بومی ساخت.

مصطفی جنتی مدیر عامل شرکت دانش بنیان شیمی آذرجام گفت: ساخت راکتورهای شیمیایی پوشش داده شده با شیشه با فناوری بومی فعالیتی است که این مجموعه دانش بنیان انجام می‌دهد. این تجهیزات برای انجام واکنش‌های شیمیایی حساس و خورنده نیاز است. واکنش‌های شیمیایی ایجاد خوردگی می‌کنند و روش‌های گوناگونی برای جلوگیری از این خوردگی وجود دارد. در خوردگی‌های شیمیایی شدید راکتورهای شیمیایی پوشش داده شده با شیشه مورد نیاز است.

وی ادامه داد: این راکتورها از جنس فولاد کم کربن هستند که سطوح داخلی آنها پوششی از جنس شیشه دارد. پس تجهیزی با استحکام مکانیکی فولاد اما مقاوم به خوردگی داریم که در مقیاس صنعتی برای تهیه مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این محصول کاربردهای متنوعی دارد و تولید کاتالیست‌های پتروشیمی، تولید مواد شوینده، افزودنی‌های تصفیه آب برخی دیگر از موارد استفاده آن است.

جنتی با اشاره به اینکه ظرفیت ساخت راکتورهای با ظرفیت ۲۵ هزار لیتر در حال حاضر وجود دارد، افزود: این محصول ایران ساخت اکنون علاوه بر رفع نیاز داخل، به کشورهای هند، ترکیه و ترکمنستان نیز صادر می‌شود و تحریم‌ها را را برای تولید داخل و صادرات این محصول باز کرد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

* تحریم‌ها زمینه رشد شرکت‌های دانش بنیان را ایجاد کرد

* اقتصاد دانش‌بنیان ایران را در برابر تحریم‌ها مقاوم می‌کند

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات