طرح “ماپ” توسط واحد فناور کیمیاگران پسماند مرکز رشد طبرستان اجرا شد

طرح “ماپ” توسط واحد فناور کیمیاگران پسماند مرکز رشد طبرستان اجرا شد

به گزارش روابط عمومی، طرح “مدیریت اجتماعی پسماند”، به اختصار “ماپ” خوانده می شود، مدتی است بعد از سپری کردن مرحله آزمایشی اش، توسط شرکت کیمیاگران پسماند که یک شرکت استارتاپ (ایده نو) در مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان( دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری) در روستای داراب کلا، از توابع شهرستان میاندرود، به سفارش و با همراهی شورا و دهیاری این روستا، در حال اجراست.

موسس این شرکت و ایده پرداز طرح ماپ عارف آهنگر با بیان اینکه این طرح در کمیته تخصصی پسماند استانداری مازندران تایید و تصویب شده است در این زمینه گفت: با گروه همکارانش طرح را ابتدا در مقیاس یک محله ۴۰ خانواری و سپس در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اجرا نموده است.

وی با بیان اینکه اساس این طرح تفکیک پسماند در مبدا توسط شهروندان بوده و پسماندهای خشک و ترِ تفکیک شده به فرآیندهای بازیافت سپرده خواهند شد افزود: در این طرح، جامعه هدف در یک سیستم قرار می گیرد که دربردارنده آموزش، سازوکارهای تسهیل کننده ی تفکیک از مبدا و بازیافت پسماندهای تر و خشک می باشد.

مهندس عارف آهنگر عنوان داشت: یکی از امتیازات این طرح چاره اندیشی علمی و اجرایی برای پسماندهای تر خانگی و ضایعات بخش کشاورزی و باغداری است. گفتنی است ۶۰ تا ۷۰ درصد پسماندهای خانگی را پسماندهای تر (فسادپذیر) تشکیل داده و به دلیل ایجاد شیرابه، نقش اصلی را در بروز مشکلات زیست محیطی و بهداشتی در مراکز دفن و اطراف آن ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای تر خانگی به همراه ضایعات کشاورزی در طرح ماپ، به شیوه ی علمی و با قابلیت کنترل کیفیت، تبدیل به کود کمپوست می شوند اظهار داشت: این طرح علاوه بر دارا بودن قابلیت حل معضل پسماند، قابلیت اشتغالزایی نیز دارد و هم اکنون در روستای داراب کلا برای چهار نفر فرصت اشتغال فراهم نموده است.

مهندس عارف آهنگر در پایان افزود: این طرح نیازمند حمایت مالی از سوی مسولان محترم استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست اینکه است و اگر دغدغه و اراده حقیقی برای حل معضل پسماند وجود دارد، بایستی به آن توجه ویژه شود.

لینک اصل خبر در سایت مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

منبع خبر

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان

مرکز رشد واحدهای فناوری طبرستان یک مرکز رشد در شهر ساری می باشد

    نظرات