حضور آقای دکتر جلالی رییس محترم پارک علم و فناوری استان سمنان در مصاحبه خبری صدا و سیمای استان سمنان در خصوص موانع و مشکلات مالی و بانکی شرکت‌های دانش‌بنیان

حضور آقای دکتر جلالی رییس محترم پارک علم و فناوری استان سمنان در مصاحبه خبری صدا و سیمای استان سمنان در خصوص موانع و مشکلات مالی و بانکی شرکت‌های دانش‌بنیان

در ابتدای این مصاحبه آقای دکتر جلالی به تشریح مفهوم دانش‎بنیان و اهمیت و طبقه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی پرداختند. ایشان ضمن اشاره به تفاوت‌های ساختاری هر دسته به موانع و مشکلات رایج این شرکت‌ها به ویژه در زمینه‌های مالی و مالیاتی اشاره نمودند. آقای دکتر جلالی با اشاره به این موضوع که خدمات پارک‌های علم و فناوری در جهت کمینه کردن آسیب‌های ناشی از مخاطرات پیش‌روی شرکت‌های نوپا است، از مهمترین دلایل این آسیب‌ها را عدم آشنایی صاحبان این شرکت‌ها با قوانین مالی و مالیاتی و عدم آگاهی از قوانین حمایتی موجود و دریافت تسهیلات از منابع نادرست بیان داشتند. ایشان  خدمات، تسهیلات و کمک‌های پارک‌های علم و فناوری،  تسهیلات حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که گاه بصورت مستقیم و گاه از طریق موافقت‌نامه‌ با پارک‌های علم وفناوری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، تسهیلات و مشارکت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به عنوان مسیرهای مختلف و مناسب تامین و حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان نمودند.

آقای دکتر جلالی همچنین بر این موضوع تاکید داشتند که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان دارای سرمایه‎ی اولیه کم اما ایده‌ی محوری با فناوری بالا هستند که ارزش افزوده بسیار بالایی نیز دارد و مبنای سرمایه‌گذاری پارک‌ها و سایر منابع حمایتی همین ایده است که در قالب مالکیت فکری به عنوان سرمایه‌ی شرکت‌ها لحاظ می‌شود. این درحالی است که مالکیت فکری، برای بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مبنایی در ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان نخواهد بود.

در انتهای این مصاحبه آقای دکتر جلالی به مسوولیت اصحاب رسانه در بازتاب مسایل و مشکلات شرکت‎های دانش‌بنیان اشاره نمودند و نقش آن‌ها در آگاهی بخشی به اقشار مختلف به ویژه  صاحبان ایده را اثرگذار خواندند. ایشان ضمن بیان این موضوع که پارک‌های علم و فناوری بهترین مرجع حمایتی از شرکت‌های نوپا هستند، افزایش بودجه‌ی پارک‌ها را از جمله راهکارهای رفع مشکلات مالی شرکت‌های دانش‌بنیان دانستند چراکه مراودات، مبادلات و معاملات میان پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با مساعدت‌های فراوان از سوی پارک‌ها صورت می‌پذیرد که این تمهیدات در سایر بنگاه‌های اقتصادی نظیر بانک‌ها فراهم نیست.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری استان سمنان

منبع خبر

پارک علم و فناوری استان سمنان

پارک علم و فناوری استان سمنان

پارک علم و فناوری استان سمنان یک پارک علم و فناوری در شهر شاهرود می باشد

نظرات