اولویت اسپات ارزش آفرینى و استانداردسازی...

اولویت اسپات ارزش آفرینى و استانداردسازی...

اولویت اسپات ارزش آفرینى و استانداردسازی نیاز مشتریان است

حدود چهار سال از آغاز به کار شرکت اسپات به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ گلرنگ که با هدف تامین و تجهیز فروشگاه‌های خرده‌فروشی قدم در صنعت خرده‌فروشی گذاشته است، می‌گذرد. شرکتی جوان، خلاق و نواندیش که در راستای استانداردسازی نیاز مشتریان تلاش می‌کند. مهندس علی‌اصغر شهبازی مدیرعامل این شرکت توضیحات کاملی را پیرامون روند کاری اسپات ارائه داده است که از نگاه‌تان می‌گذرد.

لطفا شرح مختصری از روند فعالیت شرکت اسپات ارائه دهید .

شرکت اسپات از سال ۱۳۹۵ با هدف تولید، تامین و تجهیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاسیس شده است. این شرکت با دو برند تولیدی که در اختیار دارد در سه حوزه انبار، لجستیک و فروشگاهی خدمات خود را ارائه می‌دهد.

یکی از این برندها HOLDEX است که در حوزه تولید تجهیزات فروشگاهی و انبار اعم از انواع شلف، قفسه انبار، چک‌اوت کانتر، ترولی انبار و استندهای فروشگاهی فعالیت دارد. همچنین شرکت اسپات با دارا بودن برند دیگری تحت عنوان Frigida که در زمینه تولید سیستم‌های تبریدی، یخچال و فریزرهای فروشگاهی و تجهیزات سردخانه فعال است، طیف تجهیزات و خدمات قابل ارائه خود را تکمیل کرده است. به‌طور کلی شرکت اسپات با مخاطب قرار دادن تمامی انواع فروشگاه خرده‌فروشی، فرمت‌های گوناگون این مراکز از فروشگاه‌های کوچک،کش‌اند‌کری و سوپرمارکت‌ها گرفته تا فروشگاه‌های اینترنتی خدمات خود را ارائه می‌دهد. علاوه‌بر آن با انجام مطالعات تحقیق و توسعه در بحث طراحی و چیدمان، جریان حرکت کالا و بهینه‌سازی لجستیک نیز فعالیت می‌کند.

شما سابقه همکاری با کدام فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در کارنامه دارید؟

طی چندسال اخیر در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با شرکت‌های بزرگی از جمله اتکا، شهروند، مینو، ویوان، افق‌کوروش، باغ میوه ایرانی، ‌هایپرفامیلی، کامبای و... همکاری داشته‌ایم. همچنین در بخش تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های اینترنتی خدماتی را به برخی از برندهای معتبر فعال در این حوزه ازجمله اُکالا و دیجی‌کالا ارائه داده‌ایم.

لازم به ذکر است شرکت اسپات تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برند امیرا را در کشور عراق و برخی فروشگاه‌های برند دی‌آی‌جی را در کشور افغانستان تجهیز کرده و ورود به کشورهای دیگر را در برنامه کوتاه‌مدت خود قرار داده است.

ارزیابی شما از وضعیت صنعت خرده‌فروشی در ایران و کشورهای همسایه چیست؟

واضح است که صنعت خرده‌فروشی توقفی ندارد و درحالی که حدود ۱۰ سال از شروع به کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعدد در ایران می‌گذرد، شاهد هستیم که این فروشگاه‌ها ۱۰درصد از سهم صنعت خرده‌فروشی را در اختیار گرفته‌اند. این رقم در کشورهای دیگر یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی بوده که نشان از سلامت زنجیره تامین کالا برای مصرف‌کننده دارد. قابل توجه است که این ارقام در کشور ترکیه حدود ۵۰درصد، در کشورهای حوزه CIS مشابه ایران و در کشورهای شاخ آفریقا کمتر از ۱۰درصد است. در مجموع یکی از اهداف ما تبدیل فروشگاه‌های غیرزنجیره‌ای به فروشگاه زنجیره‌ای همراه با کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری به نفع مشتری و مصرف‌کننده نهایی است.

دیدگاه شما پیرامون چالش‌هایی که پس از به وجود آمدن بحران کرونا در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی به وجود آمده است، چیست؟

بحران جدید کرونا منجر شد تا برخی چالش‌هایی که پیشتر با آنها درگیر بودیم نیز تغییر کند. به‌علاوه چالش‌هایی که تا قبل از این ماجرا در این حوزه وجو داشت از جمله موارد مربوط به اتفاقات سیاسی، نوسانات ارزی و... در روند تجهیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همین‌طور هدف‌گذاری در راستای توسعه آنها موثر است. همچنین باید اشاره کنم که بحران کرونا باعث کاهش قدرت خرید مردم و همچنین کاهش تمایل به خرید حضوری شده است. ضمن اینکه نوسانات شدیدی را هم در زنجیره‌های تامین خارجی ایجاد کرد. درنهایت و باتوجه به اینکه تمرکز اصلی ما روی حوزه FMCG است، شاهد سیر نزولی در بخش خرده‌فروشی نخواهیم بود اما بخش‌هایی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که عرضه‌کننده پوشاک و لوازم خانگی هستند افت فروش بسیار زیادی را تجربه کرده‌اند که این کاهش در بخش FMCG کمتر است.

وجه تمایز شرکت اسپات در زمینه تجهیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه عواملی هستند؟

شرکت اسپات با تلاش برای گردآوری طیف کاملی از نیازهای مشتریان در حوزه‌های مهم دیگری از قبیل: دنبال کردن نیاز مشتری به‌طور کامل، ارائه راهکار با توجه به تیم‌های مطالعه قوی در صنعت خرده‌فروشی، محصولات مهندسی شده و شناسنامه‌دار، امکان تست محصولات با توجه به الزامات استاندارد، بالا بودن سرعت عمل در تجهیز و رویکرد تولید در تیراژ انبوه توانسته است وجهه متمایزی از خود ارائه دهد.

آیا شرکت اسپات در حوزه برون‌مرزی نیز فعالیت می‌کند؟

ما در بازارهای کشور عراق در زمینه تجهیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غیرزنجیره‌ای فعالیت می‌کنیم. لازم به ذکر است که هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازارهای دو همسایه ایران در بخش‌های شمالی کشور یعنی ازبکستان و آذربایجان هستیم.

در راستای افزایش بازدهی خدمات ارائه‌شده چه راهکارهایی در نظر گرفته شده است؟

شرکت اسپات در راستای افزایش بازدهی سازمان، چند راهکار را در نظر دارد که ازجمله آنها می‌توان به ایجاد تنوع برای مشتری، انطباق بیشتر با نیاز مشتری (که دائما در حال تغییر است)، زنجیره تامین مهندسی شده در حوزه کالاهای استراتژیک و استراتژی فروش قطعات به همکاران اشاره کرد. علاوه‌بر موارد ذکر‌شده ادامه روند صادرات با وجود نوسانات ارزی می‌تواند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشد که در این میان باید تاثیرات منفی ناشی از دخالت‌ها و اقدامات نابجا را نیز در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که برنامه ورود به فروش قطعات نیمه‌ساخته نیز از جمله مواردی است که علاوه بر تسهیل ارائه خدمت به همکاران‌مان در کاهش هزینه‌ها نیز اثرگذار است.

خدمات پس از فروش شرکت اسپات به چه صورت است؟

ما به‌طور یکپارچه دارای تیم‌هایی برای ارائه خدمات پس از فروش و انجام تعمیرات دوره‌ای اتفاقی هستیم. همچنین کارشناسان ما در بخش مرکز تماس به صورت ۲۴ساعته پاسخگوی سوالات مشتریان بوده و سعی در برطرف کردن نیاز آنان دارند. در صورتی‌که مشکل پیش آمده به‌صورت غیرحضوری قابل رفع نباشد، ارائه این خدمات به صورت حضوری انجام خواهد شد و برای ارتقای کیفیت محصولات به‌صورت ویژه از تخصص بخش خدمات بهره می‌گیریم.

چشم انداز آینده شرکت اسپات چیست؟

شرکت اسپات در تلاش است تا رهبری بازار داخلی را باتوجه به نیاز رو به رشد در این حوزه برعهده گیرد. همچنین سعی اسپات بر این است تا سهم فروش صادرات را به رقم ۲۰درصد از کل فروش برساند. به‌طور کلی تبدیل شدن به یک شرکت فرامنطقه‌ای از مهم‌ترین اهداف سازمان ما در سال جاری است.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات