کشورها و شهرهای توریستی در تیررس کرونا

کشورها و شهرهای توریستی در تیررس کرونا

کشورها و شهرهای توریستی در تیررس کرونا

با ورود ویروس کرونا به کشور صنایع و کسب‌وکارهای بسیاری تحت‌الشعاع قرار گرفته و متضرر شدند. همچنین با وضع شدن قوانینی از قبیل محدودیت تردد و ورود به شهرهای مختلف کشور خصوصا در ایام نوروز، این بحران گریبان صنعت گردشگری را هم گرفت. در این میان جزیره کیش به‌عنوان یکی از مناطق اصلی گردشگری در کشور از این قاعده مستثنی نبود و صاحبان کسب‌وکار را با چالش‌هایی مواجه کرد. در ادامه این گفت‌وگو توضیحات تکمیلی پیرامون وضعیت مراکز خرید جزیره کیش داده شده است که در ادامه می‌خوانید.



لطفا در ابتدا بیوگرافی کوتاهی از خود و سوابق کاری‌تان ارائه فرمایید.

رحمان سادات‌نجفی هستم، متولد ۱۳۴۴. دانش‌آموخته رشته اقتصاد و از بهار ۱۳۶۵ تا کنون در کیش حضور دارم.
حوزه‌های فعالیت و مسئولیت‌های من عبارتند از: فعال اقتصادی بخش خصوصی، عضو هیات‌مدیره و مدیریت بازارهای کیش از ۲۵سال گذشته تاکنون، تلاش و کمک به رشد نهاد‌سازی در حوزه اجتماعی و اقتصادی، صیانت و حفاظت از مزایای قانونی مناطق آزاد بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و بخشی، عضو موسس جامعه بازاریان و بازرگانان از سال ۱۳۷۹ و تاسیس آن در فروردین ۱۳۸۰، حضور موثر در ترکیب تشکیلاتی موسسه جامعه بازاریان و بازرگانان با عناوین بازرس، عضو هیات‌مدیره رئیس و نایب‌رئیس هیات‌مدیره و در حال حاضر نایب‌رئیس و مدیرعامل، عضو موسس شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد و رئیس هیات‌مدیره فعلی این شورا، تلاش در هدایت و راهبری بخش خصوصی مناطق آزاد با هدف حل مشکلات و موانع مبتلا به آن، راهنمایی جهت تاسیس و ایجاد تشکل‌های صنفی برای مناطق آزاد جدید‌التاسیس، مشاور در امور بازرگانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش.



شیوع ویروس کرونا چه تبعاتی را برای کسب‌و‌کارهای فعال در جزیره کیش در پی داشت؟

همان‌طور که استحضار دارید شیوع ویروس کرونا به‌عنوان یک متغیر کلان جهانی بوده و تمامی کسب‌و‌کارها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک را در دنیا تحت‌الشعاع خود قرار داده و صدها هزار شرکت تاکنون اعلام ورشکستگی کرده‌اند. در این راستا بیشترین آسیب متوجه کشورها و شهرهایی شده است که با محوریت گردشگری فعالیت می‌کنند. اگرچه در سایر شهرهای کشور، اسفندماه به‌عنوان ایام طلایی کسب‌و‌کار محسوب می‌شود اما این واقعیت در جزیره کیش در فروردین‌ماه به منصه ظهور می‌رسد به‌نحوی که کسب درآمد در ایام نوروز، ایام کم‌رونق تابستان را برای فعالان اقتصادی تا حد قابل توجهی برای تمامی صنوف قابل تحمل می‌سازد. لذا متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تصمیم شورای محترم سلامت منطقه مبنی‌بر تعطیلی کامل کسب‌و‌کارها با هدف کنترل بیماری، این فرصت مغتنم از دست رفت و به همین دلیل فعالان اقتصادی را با چالش‌های جدی در انجام تعهدات مالی مواجه کرد که از آن جمله می‌توان به دیون افراد به کمپانی‌های تامین‌کننده کالا، هزینه‌های جاری اعم از پرداخت اجاره‌بها، هزینه‌های عمومی، پرداخت حقوق کارکنان، سازمان تامین اجتماعی، عوارض دولتی و گمرکی و همچنین دیون بانکی اشاره کرد.


لطفا درباره اقدامات جامعه بازاریان کیش همزمان با شیوع ویروس کرونا توضیحاتی ارائه فرمایید.
قطعا شرح تمامی اقدامات انجام‌شده به دلیل کثرت فعالیت‌ها در این مقال نمی‌گنجد، به همین جهت بنده به قسمتی از آنها به‌صورت فهرست‌وار به شرح زیر اشاره می‌کنم: عضویت در شورای سلامت جزیره زیبای کیش و شرکت در جلسات منظم این شورا در قالب هر دو روز یک‌بار از اول اسفند تا پایان فروردین و در ادامه به‌صورت منظم هفتگی، اطلاع‌رسانی تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا و شورای سلامت و ارائه آموزش‌های لازم جهت چگونگی رعایت موازین بهداشتی و مراقبتی که خوشبختانه با اجرای آن به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کردیم، چاپ و نشر بروشورهای آموزشی و توزیع رایگان آن در فرودگاه و بازارها، توزیع ژل‌های ضدعفونی و دیگر اقلام مورد نیاز بازارها و شروع یک پویش در قالب هم‌نوع‌دوستی با هدف حمایت از بهره‌برداران آسیب‌دیده که متعاقب این تصمیم تاکنون صدها نفر از مالکان محترم مراکز تجاری کیش با حضور موثر در این پویش مردمی و لبیک به درخواست انجام‌شده این قشر زحمتکش و آسیب‌دیده را مورد حمایت قرار دادند. ضمنا جامعه بازاریان در اثنای فعالیت‌های مذکور و با اقدام به تامین نیازمندی‌های مراکز درمانی و بهداشتی از جمله خرید دستگاه‌های تب‌سنج، ماسک و کمک در خرید دستگاه PCR برای منطقه، به اهمیت نقش و وظیفه بزرگ اجتماعی خود نیز توجه لازم را داشته است.


مراکز خرید جزیره کیش در حال حاضر در چه شرایطی هستند؟

یقینا شرایط حال حاضر مراکز خرید جزیره بر کسی پوشیده نیست همان‌گونه که در سوال‌های قبل نیز به آن اشاره کردم درآمدهای هدف‌گذاری شده بازاریان در بهترین ایام سال ازدست‌رفته و باید به روزهای پسابحران امیدوار بود. هم‌اکنون یکی از معضلاتی که گریبانگیر بخشی از فعالان اقتصادی بوده و در صورت عدم توجه و اقدام به‌موقع مسئولان محترم، خسارات غیرقابل‌جبرانی را تحمیل خواهد کرد، اقلام مواد غذایی، شکلات و مواد آرایشی و بهداشتی است که در آستانه انقضای اعتبار خود قرار گرفته‌اند و محدودیت‌های گمرکی مانع از انتقال آنها به سرزمین اصلی شده است که امیدواریم با اعتقاد بر اینکه این کالاها به‌عنوان سرمایه ملی تلقی می‌شوند در زمان مفید خود مورد استفاده واقع شوند و از هدر رفتن آنها جلوگیری به عمل آید.


جامعه بازاریان چه تمهیداتی را برای حمایت از اعضا اندیشیده است؟
جامعه از ابتدای ورود این میهمان ناخوانده با رایزنی با سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت‌های تابعه و نهادهای مستقر در جزیره، سعی در جلب حمایت‌های معنوی و مادی در جهت یاری‌رسانی به اقشار آسیب‌دیده کرده است. همان‌گونه که استحضار دارید یکی از متداول‌ترین روش‌های حمایتی در دنیا تخصیص تسهیلات بانکی به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده است، به همین منظور جامعه بازاریان با رایزنی و ایجاد تفاهم‌نامه با یکی از خوشنام‌ترین بانک‌های مستقر در کیش موفق به اخذ وام با نرخ و شرایط ویژه برای اعضای محترم شد. بخشش اجاره‌بها توسط مالکان، بخشش یک ماه شارژ بازارها توسط برخی از مراکز تجاری بزرگ، بخشش اجاره‌بهای کریستال‌ها و تابلوهای تبلیغاتی توسط بازارها و همچنین پیگیری بخشش اجاره‌بهای املاک اجاره‌ای سازمان منطقه آزاد کیش، از جمله اقدامات انجام شده برای مساعدت و حمایت از اعضای جامعه به شمار می‌آید.


وضعیت مراکز خرید کشور را در سال جاری چطور ارزیابی می‌کنید؟
چنانچه بخواهم به این سوال پاسخ شفاف و بی‌پرده بدهم باید عرض کنم در خوشبینانه‌ترین شرایط در سال جاری مراکز خرید بیش از ۵۰درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده خود را از دست خواهند داد. فرهنگ خرید به تبع ورود این ویروس تغییر کرده و مردم تحت فشارهای سنگین تورم و کاهش درآمدها، قادر به خرید به گونه سال‌های گذشته خود نیستند. از طرفی گرانی و افزایش افسارگسیخته ارز، قیمت تمام‌شده کالاها را بالا خواهد برد و همه این متغیرها به ضرر مراکز توزیعی و خرید است. دولت هم به دلیل از دست دادن درآمدهای هدف‌گذاری شده خود به‌دنبال درآمدهای جدید از کسب‌و‌کارها و بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود که قطعا عرصه را بر بخش خصوصی تنگ‌تر خواهد کرد.

دیدگاه شما درخصوص راهکارهای برون‌رفت از شرایط کنونی چیست؟
همان‌گونه که در سوال‌های پیشین نیز به آن اشاره شد باید به این موضوع از دو منظر مادی و معنوی نگاه کرد؛ اول آنکه برای فعالان اقتصادی آسیب‌دیده باید مفری را برای پرداخت منطقی دیون آنها ایجاد و با مساعدت بانک‌ها و موسسات دولتی، تسهیلات لازم را برای جلوگیری از ورشکستگی و تعطیلی و رکود اقتصاد فراهم آوریم. سهولت انجام امور گمرکی توسط سازمان منطقه آزاد کیش نیز در حل و فصل امور گمرکی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی با توجه به اینکه کیش در بحث پیشگیری از شیوع کرونا به عنوان منطقه سفید محسوب و اعلام شده است لذا فراهم آوردن شرایط لازم و ارائه تسهیلات مناسب به گردشگران در بخش‌های پروازی، هتل‌ها، بازارها و سایر مراکز گردشگری، یقینا زمینه مطلوب و بهینه‌ای را برای جلب نظر گردشگران در انتخاب کیش به‌عنوان مقصد گردشگری آنها، فراهم خواهد آورد. همچنین مشارکت دادن بخش‌های خصوصی به‌صورت پررنگ‌تر در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به‌ویژه در شرایط پسابحران کرونا، می‌تواند بسیار تاثیرگذار و تعیین‌کننده باشد. بی‌تردید گذر روزهای سخت، روح و روان این قشر زحمتکش را نیز دچار یاس و ناامیدی کرده بنابراین باید تلاش کنیم با پاشیدن بذر امید و روحیه‌بخشی، آنها را به چشم‌اندازی روشن از آینده امیدوار و تمام توان خود را مصروف تحقق بخشیدن به وعده‌هایی کنیم که منطبق بر واقعیت بوده و دستیابی به آنها را امکان‌پذیر می‌سازد.


انتظارات شما از دولت چیست؟
واقعیت مسلم آنکه مهم‌ترین گام دولت، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حرکت در مسیر خصوصی شدن اقتصاد کشور است تا این خواسته بحق و مورد نیاز کشور جامه عمل بپوشد. دوم آنکه انتظار چندین ساله ما از دولت، توجه به اجرای قوانین و مقررات مغفول مانده مناطق آزاد است و این موضوع به‌ویژه در شرایط کنونی بسیار اهمیت داشته و به رشد و توسعه اقتصادی مناطق آزاد کمک خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به قانون قلمرو گمرکی و... اشاره کرد. سوم آنکه دولت باید، اهمیت مناطق آزاد را در شرایط تحریم و نقشی که می‌توانند ایفا کنند به‌عنوان اصلی کلیدی در نظر گرفته و نگذارد تا تاخت و تاز و نظرهای غیرکارشناسانه برخی از افراد، نقش و اهمیت مناطق آزاد را زیر سوال ببرد. چهارم اینکه دولت به‌عنوان متولی اقتصاد کشور باید به کمک کارشناسان و مشاوران خود در شرایط بحران، برنامه‌هایی زودبازده را تعریف و تصمیم‌گیری کند و به مرحله اجرا درآورد که در حال حاضر توجه به اقتصاد خرد و رفع بیکاری می‌تواند از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در عین حال موجبات شور و نشاط را برای مردم فراهم آورد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات