گفت و گوی شرکت رایان تصویر کاوش ورنا از شرکت های مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری با برنامه شبکه استانی اولدوز درباره سیستم تشخیص کرونا

گفت و گوی شرکت رایان تصویر کاوش ورنا از شرکت های مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری با برنامه شبکه استانی اولدوز درباره سیستم تشخیص کرونا

مسئول بخش تحقیق و توسعه شرکت رایان تصویر کاوش ورنا از شرکت های مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با حضور در برنامه تلویزیونی اولدوز درباره سیستم تشخیص بیماران مشکوک به کرونا به گفت و گو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان غربی مشروح این گفت و گو به شرح ذیل می باشد.

مجری : راجع به کووید-۱۹ و مجموعه کاری که انجام دادید درباره شناسایی و مبارزه با کووید-۱۹ توضیحی دهید؟

حسن زاده (مسئول بخش تحقیق و توسعه شرکت رایان تصویر کاوش ورنا): قبل از اینکه درمورد کووید-۱۹ توضیح بدهم، توضیحی درباره شرکت رایان تصویر کاوش ورنا بدهم که در چه حوزه هایی فعالیت دارد.

شرکت رایان تصویر از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را تحت عنوان یک گروه دانشجویی آغاز کرد که در سال ۱۳۹۷ و با اضافه شدن دکتر مرتضی ولی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه شرکت ثبت و به صورت رسمی فعالیت های خود را آغاز کرد که همزمان  با این امر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی نیز مستقر شدند.

حوزه فعالیت شرکت در حوزه هوشمند سازی تجهیزات پزشکی با استفاده از علم هوش مصنوعی است که جدیدترین پروژه شرکت، پروژه کووید-۱۹ و تشخیص این بیماری با استفاده از تصاویر CT-Scan است.

بعد از اینکه این بیماری داخل کشور علنی شد ما در اسرع وقت تیمی را برای این پروژه تخصیص دادیم که زیر نظر مستقیم جناب دکتر مرتضی ولی زاده فعالیت ها شروع شد که تقریبا در اواخر فروردین ماه توانستیم به نتایج ابتدایی قابل قبولی برسیم. درحال حاضر این پروژه با استفاده از تصاویر CT-Scan و پایگاه داده های بین المللی که برای محققین جمع آوری می شوند و به صورت عمومی در اختیار آن ها قرار میگیرد پیاده سازی شده و به دقت های بسیار خوبی رسیده ایم.

در حال حاضر با بیمارستان عارفیان، جناب آقای سلمان زاده ریاست بیمارستان عارفیان و بیمارستان امام خمینی، جناب آقای دکتر محمدی که از اساتید برجسته رادیولوژی کشور همکاری میکنیم که تونستیم تصاویر CT-Scan بیماران مشکوک به کووید-۱۹ رو از طریق این عزیزان جمع آوری کنیم و به عنوان داده های واقعی، دستگاه خودمون رو آموزش داده و سیستم رو تست کنیم که امیدواریم در هفته آینده خبرهای خوشی در این زمینه برای کشور عزیزمان داشته باشیم.

مجری : یعنی این سیستم چیزی شبیه آزمایش PCR عمل میکند؟

حسن زاده: نخیر، درحال حاضر برای تشخیص کرونا یک سری علائم ابتدایی وجود دارد که بیمار با مشاهده آن علائم به بیمارستان مراجعه میکند و پزشکان عزیز برای تشخیص نهایی از بیمار یک تصویر CT-Scan میگیرند که از طریق این تصاویر ریوی، بیمار را مورد بررسی قرار می دهند.

بطوری که کرونا به صورت یک هاله در داخل کیسه هوایی ریه خودش را نشان می دهد. درحال حاضر دستگاه های CT-Scan از ریه هر بیمار حدود ۳۰۰ تصویر تهیه میکنند که گروه رادیولوژی این تصاویر رو تک تک بررسی میکنند و تصویر مشکوک به کووید-۱۹ رو مشخص کرده و آن را در اختیار متخصص رادیولوژی قرار میدهند تا پزشک  با استفاده از این تصاویر تشخیص نهایی و قطعی رو بدهد.
سیستمی که ما در حال حاضر درحال آماده سازی آن هستیم به این صورت عمل میکند که تمام ۳۰۰ تصویری که دستگاه CT-Scan از هر بیمار میگیرد در چند ثانیه بررسی کرده و تصاویری که در آنها این بیماری مشخص و قابل تشخیص است انتخاب کرده و ناحیه مشکوک به کووید-۱۹ را هم مشخص میکند که با توجه به همه گیر شدن این بیماری و افزایش تعداد مراجعه کنندگان مبتلا به این بیماری و همینطور کمبود پزشک متخصص رادیولوژی این سیستم میتواند علاوه بر تشخیص دقیق تر این بیماری کمک شایانی به کم شدن حجم کاری این عزیزان کند.

در واقع این سیستم به عنوان یک سیستم همیار پزشک در کنار این عزیزان به کمک آنها می آید و کمک میکند که در صورت خستگی ناشی از کار زیاد که این روزها همگی شاهد آن هستیم.
ما در این مدتی که با بیمارستان ها همکاری کرده ایم و رفت و آمد داشتیم این قضیه رو کامل می دیدیم که چقدر حجم مراجعه کنندگان بالاست و این عزیزان شبانه روز درحال مبارزه با این ویروس هستند که امیدواریم با استفاده از این سیستم بتوانیم از حجم کاری این عزیزان کم کنیم.

مجری : من از آقای دکتر آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هم تشکر میکنم و البته از ایشون خواهش میکنم که با توجه به اینکه چنین جوانان خلاق و پویایی در استان هستند حتما مجموعه بیمارستان ها و مراکز درمانی از این جوانان حمایت کنند همون طور که می بینید حتی توی زمینه تشخیص کووید-۱۹ هم وارد شدند. آقای حسن زاده آیا برای ثبت اختراع این سیستم هم اقدام کردید؟

حسن زاده: برای ثبت کردن این طرح نیاز به داده های حقیقی بیمارستان های داخل کشور داریم که انشاالله تا آخر این هفته تصاویر دراختیار ما قرار میگیرند و حتما بلافاصله بعد از اینکه این داده ها رو در اختیار گرفتیم و سیستم رو با استفاده از این داده ها ارزیابی کردیم نسبت به ثبت سیستم و محصول کردن آن هم اقدام خواهیم کرد.

مجری: آقای حسینی لطفا درباره سایر فعالیت های مجموعه تون توضیحاتی رو بفرمائید تا بینندگان بیشتر با این مجموعه آشنا بشند.

حسینی: سیستم تشخیص کرونا در واقع در ادامه مجموعه کارهایی بود که قبلا انجام داده ایم. کارهایی که قبلا توسط مجموعه ما انجام شده سیستم تشخیص سرطان ریه و سینه بود که سیستم تشخیص سرطان ریه با استفاده از تصاویر CT-Scan و سیستم تشخیص سرطان سینه با استفاده از تصاویر ماموگرافی انجام میشد.

دلیل اینکه کار روی سرطان سینه و ریه رو انتخاب کردیم این بود که سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در بین بانوان و علت اصلی مرگ و میر در بین خانم ها در دنیا می باشد که متاسفانه کشور ما هم در دنیا آمار خیلی بالایی در نرخ مرگ و میر سرطان سینه رو داره و همینطور سرطان ریه هم شایع ترین سرطان بین آقایان در دنیا میباشد.

حسینی: اساس کار سیستم تشخیص سرطان سینه به این صورت است که ما تصویر ماموگرافی بیمار را به عنوان ورودی به سیستم می دهیم و سیستم ما  ناحیه سرطانی را داخل تصویر تشخیص داده و مشخص میکند که انشاالله در فاز بعدی این پروژه خواهیم توانست خوش خیم و یا بدخیم بودن سرطان را تشخیص دهیم.

مجری : یعنی نتیجه گیری میکنیم که یک گروه جوان خوش فکر، با برنامه و هدف این کارها رو انجام میدن هم برای کار آفرینی و هم کمک به مردم. خیلی ممنون انشاالله در برنامه های آتی باز هم در خدمتتون خواهیم بود.

حسن زاده: اگر اجازه بدهید من یک تشکری باید  از پارک علم و فناوری و جناب آقای دکتر نیکبخت ریاست پارک علم و فناوری، از ریاست محترم بیمارستان عارفیان آقای دکتر سلمان زاده و همینطور آقای دکتر افشین محمدی که برای جمع آوری داده ها خیلی زحمت کشیدند، جناب آقای سرهنگ علی نژاد و همینطور یه تشکر ویژه هم داریم از جناب آقای سید سلمان ذاکر نماینده منتخب مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که همیشه به جوانان و مجموعه ما لطف دارند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

منبع خبر

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

پارک علم و فناوری آذربایجان غربی یک پارک علم و فناوری در شهر ارومیه می باشد

    نظرات