و من این موفقیت را مدیون همسری صبور و پر تلاشم هست

و من این موفقیت را مدیون همسری صبور و پر تلاشم هست


شرکت فناور پاکنوش سبز آذرآبادگان با محصول نوشیدنی ازناو کامبوچا با مدیریت دکتر عالی‌زاده و سرکار خانم دکتر آتوسا شفارودی، بنگاه کسب و کاری است که با ایده‌ای خلاقانه تولید نوشیدنی چای تخمیری و پروبیوتیک کامبوچا، دارای خواص دارویی و گیاهی با طعم و مزه‌ای جدید رسیده، علاوه برآن از دیگر ویژگی‌های این نوشیدنی، دارا بودن انواع ویتامین‌ها و اسیدهای مفید بدن مانند اسید گلوکورونیک در آن است که به درمان کبد چرب کمک می‌کند. این نوشیدنی کاملا ارگانیک بوده و هیچ مواد مضر نگهدارنده ندارد و به همین خاطر می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای نوشیدنی‌های صنعتی مضر موجود در بازار باشد. در ادامه ضمن گفتگو با دکتر عالی‌زاده به معرفی بیشتر این شرکت فناور و محصولات منحصر به فرد آن می‌پردازیم:


شرکتون خود را معرفی کنید و بفرمایید دقیقا به چه فعالیتی مشغول هستید؟

شرکت پاک نوش سبزآذرآبادگان با محصول نوشیدنی کامبوچا تقریبا سه سال است که از تاسیس این شرکت می‌گذرد. ما در زمینه تولید صنایع غذایی و نوشیدنی‌های پاروبیوتیک که یک نوشیدنی خاص با طعم و خواص خاصی است، فعالیت می کنیم. نوشیدنی‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند دارای موادی می‌باشند که بعضا برای سلامتی مضرند اما نوشیدنی شرکت ما علاوه بر اینکه هیچ گونه مواد نگه‌دارنده و مضر ندارد، دارای مواد گیاهی و کاملا ارگانیک است و حاوی خواص و ویتامین‌هایی است که برای بدن مفید هستند.

انواع نوشیدنی‌های گیاهی که از محصولات ما است از گیاهان دارویی تولید شده و چون این نوشیدنی فرایند تخمیر دارد دارای بو و مزه خاصی است که شاید مورد پسند ذائقه مشتری نباشد به همین خاطر تیم تحقیقاتی ما برآن شد که نوشیدنی تولید کند که علاوه بر دارا بودن خواص گیاهان دارویی با ذائقه ایرانی نیز سازگاری داشته باشد به همین منظور تولید این نوشیدنی ها با طعم‌های میوه‌ای مورد نظر قرار گرفت که اکنون در حال طی کردن مراحل گرفتن مجوز است و به زودی نوشیدنی‌های گیاهی با طعم‌های میوه‌ای وارد بازار می‌شود.

محصولات شرکت شما چه مزیت‌های رقابتی دارد ؟ و در مقایسه با محصولات مشابه موجود در بازار دارای چه فوایدی است؟


نوشیدنی گیاهی تولید شرکت ما محصولی کاملا جدید است و محصولی مشابه آن در بازار موجود نیست و می‌توان گفت محصولی منحصر به فرد است و نمی‌شود با نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و دلستر و آبمیوه و... موجود در بازار مقایسه کرد زیرا این نوشیدنی‌ها محصولاتی صنعتی هستند و با مواد شیمیایی درست می‌شوند. اما این نوشیدنی گیاهی، طی یک سری فرایند‌های تخمیری توسط پروبیوتیک‌ها و مخمر و باکتری تولید می‌شود. این محصولات دارای انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین ث، ویتامین‌های خانواده ب، انواع اسیدهای مفید مانند اسید گلوکورونیک است. کمبود اسید گلوکورونیک منجر به ایجاد کبد چرب می گردد. تیم تحقیقاتی شرکت توانسته مقدار این ماده موثر را در این نوشیدنی به دو برابر مقدار موجود در نوشیدنی های مشابه افزایش دهد.


با چه میزان سرمایه گذاری شروع به کار کردید و آیا شرکت شما سرمایه‌گذار دارد ؟

این شرکت تقریبا با سرمایه‌ای ۲۵۰ میلیون تومان شروع بکار کرد که ۱۵۰میلیون آن سرمایه شخصی و ۱۰۰ میلیون آن از تسهیلات پاک علم و فناوری گیلان تامین شد. با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، قرار بود طی شش ماه و یا نهایتا یک سال، تمام کارهای خط‌ تولید انجام شود و محصول وارد بازار گردد اما به علت یک سری کارشکنی‌ها و مانع تراشی‌ها، فراینده راه‌اندازی طولانی‌تر شد و مجبور شدیم تجهیزات و دستگاه‌های موجود را ارتقاء دهیم که خود این موضوع مستلزم سرمایه بیشتری بود که طی این مدت خودمان نیز حدودا ۲۰۰ میلیون تومان دیگر به سرمایه اولیه اضافه کردیم. اما باز به سرمایه‌گذار نیاز بود، در همین مورد جناب آقای مهندس سیدحامد حسن‌پور به عنوان سرمایه گذار از طرف پارک علم و فناری گیلان معرفی شد که با تلاش و حمایت های بی دریغشان با ورود در مجموعه‌ی هیئت مدیره و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۰۰ میلیون که در برهه‌ای حساس انجام شد، باعث تسهیل شگرف در ادامه فعالیت شرکت شد.

اکنون می‌توان گفت حدود یک‌و‌نیم میلیارد تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری داشتیم و توانستیم با این میزان سرمایه، خط تولید را به صورت کاملا اتوماتیک و کاملا بهداشتی راه‌اندازی کنیم.


چه میزان اشتغالزایی داشتید و آیا همچنان نیاز به استخدام نیروی کار دارید؟


در حال حاضر ۱۵ نفر بصورت مستقیم در خط تولید مشغول بکارند که البته از طرف نمایندگی شهرستان‌ها تقریبا دو برابر اشتغالزایی ثابت و غیر مستقیم داریم. می‌توان گفت در مجموع چهل نفر نیروی کار مشغول به کارند و با توجه به ورود میزان محصول به بازار، امکان جذب و افزایش نیروی کار در شرکت پیش بینی می‌شود.


میزان فروش محصولات فناور شما تاکنون چطور بوده و آیا  قرارداد مهمی داشته‌اید؟


شرکت ما مراحل اخذ مجوز را به تازگی گذرانده و اکنون نیز برای برخی از محصولات در حال گرفتن مجوز است و محصولات ما تازه وارد بازار شده است و در این مدت هم بازار تقاضای خودش را داشته و با اخذ مجوز برای نوشیدنی‌های دیگر این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.


دیدگاهتان در مورد صادرات محصولات شرکت چگونه است و چه برنامه‌ای برای صادرات دارید؟

در این مدت شرکت ما در نمایشگاه های بین‌المللی حضور یافته و محصولات به صورت نمونه معرفی شد که در این نمایشگاه‌ها برخی از کشورها مانند ترکیه با بررسی محصول شرکت، بسیار راضی بودند و علاقمند به عقد قرارداد با ما بودند که به علت تداخل با مراحل کسب مجوز موفق به ورود به این بازار نشدیم. اما این رضایتمندی و مشتری پسندی و تقاضاها؛ ما را دلگرم و به صادارات بسیار خوشبین کرد. با توجه به حضور در این نمایشگاه‌ها و بازار پسندی این محصول، به ویژه از نوع میوه‌ای این نوشیدنی، امیدواریم این محصول با توجه به طعم و مزه خاص و منحصر به فرد خود، در کشورهایی مثل عراق، آذربایجان، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مورد استقبال قرار گیرد و در زمینه صادرات بسیار امیدوار هستیم.


مزیت‌های استقرار در پارک علم و فناوری برای شرکت شما چه بوده و آیا برپایی نمایشگاه‌ها از طرف پارک توانسته به شناساندن شرکت و محصول شما کمک کند؟


پارک علم و فناوری گیلان با اعطای تسهیلات مالی و در اختیار قرار دادن سوله و حضور در نمایشگاه‌ها به شرکت ما کمک کرده و چه بسا شرکت با حضور در همین نمایشگاه‌ها به ذائقه مشتری پی برده و به فکر تولید نوشیدنی با طعم میوه‌ای افتاد. اما انتظار ما از حمایت‌های پارک بالاتر است. باید گفت تسهیلات پرداختی از سوی پارک با توجه به هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید شرکت و میزان سرمایه در گردش و به بازار رساندن محصول، متناسب نیست. پیشنهاد من این است که پارک با در نظر گرفتن طرح تولیدی ارایه شده، تسهیلاتی برای راه اندازی به تولید کننده و یا شرکت بدهد و بر طبق برآورد هزینه به شرکت فناور و ایده نوآور کمک مالی کند.


مشکل شما در زمینه بازار و بازاریابی چیست؟ و حضور در نمایشگاه‌ها چه کمکی در این زمینه می‌تواند بکند؟


شرکت نوپایی مانند شرکت ما که به فکر صادرات است با توجه به هزینه‌های موجود بزرگترین مشکل آن در بازاریابی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است و شرکت به تنهایی از عهده هزینه حضور و برپایی غرفه در این نمایشگاه‌ها برنخواهد آمد تا از آن طریق بتواند محصول خود را معرفی کند و بازاریابی خوبی داشته باشد. پارک علم و فناوری می‌تواند با معرفی این نمایشگاه‌ها به شرکت‌هایی فناور و نوپا و حمایت های مالی برای حضور در این نمایشگاه‌ها کمک شایانی درحوزه بازاریابی برای ما داشته باشد.


انتظار شما از دیگر دستگاه‌های اجرایی استان چیست؟


اولین انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی در امر تبلیغات محصول به ما کمک کنند تا بتوانیم حاصل چندین سال کار و تلاش و تحقیقات علمی و پژوهشی خود را که اکنون به عرصه تولید رسیده، به خوبی به همگان معرفی کنیم. تسهیل در اخذ مجوزهای مورد نیاز از دیگر انتظارات ماست. کوتاه‌تر شدن روند اخذ مجوز باعث می‌شود که تولید کننده بجای صرف وقت در بروکراسی ادارای انرژی خود را در کار تولید متمرکز کند.



اگر کسی با ایده مشابه شما وارد کار تولید شود با چه مشکلاتی ممکن است مواجه شود؟


مهمترین مشکل اخذ مجوزهاست و گاهی طی کردن روند اداری و سیستم آن بسیار خسته کنند و دلسرد کننده است در حالیکه ایده ما از طرف شرکت‌هایی بزرگ مورد استقبال قرار گرفت و استان‌های دیگر پیشنهاد همکاری همه جانبه به تولید محصول ما داشتند.


فکر می‌کنید چه چیزی علت مشکل اخذ مجوز در این استان است؟


از نظر من علت آن عدم دانش کافی و آگاهی و اطلاعات لازم در زمینه تولید این نوشیدنی پروبیوتیک و گیاهی در مراکز و سازمان های متولی صدور مجوز است.


توصیه شما به جوانان دارای نبوغ و خلاق که هنوز وارد عرصه تولید ایده نوآور خود نشده‌اند چیست؟

جوانان نباید دلسرد شوند. پشتکار و امید داشته باشند و از هر سختی نترسند و همواره همت کنند. وقتی وارد کاری شدند تا به هدف مورد نظر نرسیده اند از تلاش دست برندارند. و با هر ناملایمتی ناامید نشوند.کفش آهنین خود را به پا کنند و با توکل به خدا و تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف خود امید داشته باشند.



حرف آخر:


و در آخر تشکر و قدردانی بسیار دارم از همسرم سرکارخانم دکتر آتوسا شفارودی که طرح اولیه تولید این محصول و نوشیدنی جدید از ایده‌های خلاقانه ایشان بود که با پشتکار و تلاش شبانه روزی و دلگرمی‌هایش باعث به ثمر رسیدن این محصول شد و من این موفقیت را مدیون همسری صبور و پر تلاش هستم که در تمامی لحظه های تلخ و شیرین زندگی شریک و همراه من بوده و نردبانی ساخت تا به آرزوها و موفقیت‌های کوچک و بزرگ زندگیم برسم. همچنین تشکر می‌کنم از والدین عزیزمان که با دعاهای خیر و حمایت‌های بی‌منت و پر از عشقشان به آینده‌ای روشن امیدوارمان کردند. در همین جا از جناب مهندس حامد حسن پور به عنوان سرمایه گذار و عضو هیئت مدیره فعلی شرکت که در مدت بیش از یکسال گذشته متحمل سختی های زیادی شدند و از هیچ گونه تلاش و کاری برای موفقیت و شکوفایی شرکت دریغ نکردند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

منبع خبر

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

    نظرات