آیا ویروس کرونا مفهوم دفتر کار را به کلی نابود می‌کند؟

آیا ویروس کرونا مفهوم دفتر کار را به کلی نابود می‌کند؟

و سیاست‌های دورکاری که در پی آن اجرا شد، نشان داد که کار کردن در خانه برای بسیاری از کارمندان امکان‌پذیر‌تر است و حتی در اولویت بالاتر قرار دارد. به همین دلیل دفاتر کاری برای جذب نیروی انسانی باید درکنار مکان‌های مورد پسند کارمندان، با آن‌ها رقابت نیز بکنند. به‌هرحال انتظار نیروی انسانی از محیط کار روز‌به‌روز بیشتر و متنوع‌تر می‌شود و باید راهکاری برای این مسئله‌ی جدید، پیدا کرد. بسیاری از کارمندان دورکاری را به‌عنوان روش کار جدید ترجیح می‌دهند اگرچه وی‌ورک در ادامه به‌نوعی مسیر خود را گم کرد و حتی تا مرز ورشکستگی هم پیش رفت، اما روندهای اصلی و تمایل‌های جدید کارمندان، منجر به تولد فرصت‌های بی‌شمار جدید برای استارتاپ‌‌هایی شد که ایده‌های مذکور را در سر می‌پرورانند. دراین‌میان، استارتاپ‌هایی که متمرکز بر توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با املاک و مستغلات فعالیت می‌کنند (Proptech)، فرصت‌های رشد قابل‌توجهی در سه حوزه‌ی نیاز نیروی انسانی دارند: نیازهای اصلی، نیازهای مرتبط با فضای و نیازهای بهره‌وری. برخی از آن‌ها نیازهای هسته‌ای را در نظر قرار می‌دهند که حجم بالای مشتری و کار را به‌عهمراه خواهد داشت. برخی دیگر هم روی نیازهای خاص‌تر متمرکز می‌شوند و درنهایت دسته‌ای نیز ترکیبی از نیازها را برطرف می‌کنند. ازطرفی، در برخی ساختمان‌ها شاهد هستیم که مدیریت این نیازهای اساسی، با راهکارهایی متعلق به دهه‌ها پیش انجام می‌شود. به‌عنوان مثالی از کارایی نوآوری در نیازهای اساسی می‌توان نیاز کنونی به تهویه‌ی مناسب‌تر را در دوران کووید ۱۹ مثال زد که تغییر ساختار را در بسیاری از ساختمان‌ها به‌همراه داشته است. برای رفع چالش مذکور، ایده‌های نوآورانه‌ی استارتاپی باید متمرکز بر دریافت و جمع‌آوری اطلاعات مناسب از ساختمان و مدیریت آن‌ها توسعه پیدا کنند. به‌هرحال در این حوزه هم استارتاپ‌های متعددی فعالیت می‌کنند که پیاده‌سازی آسان‌تر سیستم‌های امنیتی و ترکیب آن‌ها با فناوری‌های کنونی را به‌عنوان ارزش و ماموریت اصلی انتخاب کرده‌اند. درنتیجه بسیاری از مدیران و مسئولان به‌دنبال سرمایه‌گذاری متمرکز بر افزایش بهره‌وری و بازدهی انرژی ساختمان هستند. آن‌ها باید تغییراتی در پیکربندی و مدیریت فضا ایجاد کنند تا حداکثر بهره‌وری را از فضای دردسترس به دست بیاورند و همچنین، انعطاف‌پذیری لازم را به کارمندان ارائه کنند. به‌عنوان نمونه‌ای از چالش‌ها، می‌توان به شرکت‌های بسیار زیادی اشاره کرد که فضای مناسب را برای جلسه‌های کاری ندارند، اما درعوض فضای اضافه‌ی شخصی در هر دفتر آن‌ها، به چشم می‌خورد. این چالش‌ها به‌خاطر عدم مدیریت فضای کاری ایجاد می‌شود. در دوران پس از کرونا و بازگشایی تدریجی دفاتر کار، قطعا نیازهای جدیدی در هر محیط کار متولد می‌شود. برخی دیگر نیز سیاست‌های جدید و ترکیبی از کار در خانه، فضای کار اشتراکی و دفتر کار را به کارمندان ارائه خواهند کرد تا چالش‌های ارتباط از نزدیک به حداقل برسد. برای پیاده‌سازی راهکارهای مذکور، نیازهای جدیدی در کسب‌وکارها ایجاد می‌شود و آن‌ها بیش از همیشه به سیستم‌های نظارت و تحلیل فضا نیاز خواهند داشت. توسعه و تحول در نیازهای مبتنی بر فضای کاری، در آینده‌ی نه‌‌چندان دور به رشد استارتاپ‌های متمرکز بر فضای کار اشتراکی هم خواهد انجامید.

متن کامل خبر در سایت زومیت

منبع خبر

زومیت

زومیت

مرجع اخبار تکنولوژی، رویداد‌ فناوری و بررسی گجت‌

نظرات