چالش «ساخت پوشش‌های شفاف ضد اثرانگشت روی سطوح فلزی» برگزار می‌گردد

چالش «ساخت پوشش‌های شفاف ضد اثرانگشت روی سطوح فلزی» برگزار می‌گردد

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، امروزه حفظ پاکیزگی و زیبایی ظاهری به یکی از نیازمندی‌های مهم و چالش‌برانگیز در استفاده از تجهیزات تعاملی، بسته‌بندی، فضای داخلی خودرو، ساختمان، دکوراسیون داخلی منزل، لوازم خانگی، و صنایع اپتیک تبدیل شده است. اثرانگشت و لک باقی‌مانده از آن، اصلی‌ترین عامل مشکل آفرین در اینگونه سطوح است که می‌تواند استفاده از آنها را برای کاربران ناخوشایند و دشوار کند.

پوشش های شفاف ضداثرانگشت، بر روی سطوح مختلفی از جمله فولاد ضدزنگ، برخی از انواع سطوح پلیمری و شیشه‌ها به‌کار می‌روند. این پوشش‌ها باعث می‌شوند اثرانگشت روی سطوح به کمترین میزان برسد و از طرفی اثرات باقی‌مانده به راحتی پاک شوند. در مقالات متعددی به ده‌ها نمونه از کاربردهای پوشش‌دهی نانویی به‌ویژه استفاده از نانوذره دی اکسید سیلیسیوم به‌منظور ایجاد خاصیت ضد اثرانگشت، اشاره شده است. به عبارتی ظرفیت‌های فناوری نانو در توسعه این نوع پوشش‌ها اثبات شده است. در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری آی چلنج به دنبال توسعه راهکارهایی تکرارپذیر و مقیاس پذیر مبتنی بر فناوری نانو به منظور «ساخت پوشش‌های شفاف ضداثرانگشت روی سطوح فلزی» چالش نوآوری برگزار می‌کند.

دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۷ تیرماه۹۹ فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.

پس از اتمام مهلت ثبت طرح‌ها و غربال آنها (ارزیابی اولیه غیرحضوری)، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت. برگزیدگان مرحله نخست، حدود سه ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ای آزمایشگاهی از طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند.

شرکت کنندگان برگزیده در مرحله اول، در جریان مرحله دوم چالش (ساخت نمونه آزمایشگاهی) به صورت گام به گام پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن، از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی تا سقف ۷۰ میلیون ریال بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌کننده‌ای که بهترین نتیجه را در ارزیابی‌های فنی و اقتصادی به دست آورد ضمن دریافت جایزه ۳۰۰ میلیون ریالی، می‌تواند از سایر حمایت های تجاری‌سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بهره‌مند شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل و جوایز) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه و یا با شماره تلفن‌های ۸۸۵۰۹۴۷۳ و ۸۸۵۰۹۴۸۲ تماس حاصل نمایند.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

      نظرات