این آنتن برای استارتاپ‌ها زنده نیست: آنچه درباره تعامل صداوسیما و استارتاپ‌‌ها نمی‌دانید

با شیوع ویروس کرونا و بحرانی که در کشور پیش آمد، برخی استارتاپ‌ها توانستند به مردم در این شرایط کمک کنند و خدمات خودشان را بهتر و کاربردی‌تر به آنها ارائه کنند اما سنگ اندازی در برابر این کسب‌وکارهای نوپا در این شرایط هم ادامه داشت و این بار آن طرف ماجرا سازمان بزرگی به نام صدا و سیما قرار دارد. اما اتفاق عجیب‌تر زمانی افتاد شخصی درون صدا و سیما بدون اینکه بخواهد نامش فاش شود شروع به مصاحبه با خبرگزاری فارس کرد و برای توجیه اتفاقی که رخ داده، گفت: «براساس ابلاغیه‌ای که نهادهای نظارتی دراین زمینه به صداوسیما داده‌اند، این سازمان مجاز نیست چنین شرکت‌های داخلی را که در تبلیغات دور زمین این بازی بود تبلیغ کند.» این منبع آگاه در ادامه صحبت‌های خود درباره چگونگی نحوه تبلیغات پلتفرم‌ها در صدا و سیما گفته است: «چنین شرکت هایی که زمینه اصلی کارشان با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است، پیچیدگی‌های خاصی برای تبلیغ فراگیر تلویزیونی دارند و وظیفه وزارت ارتباطات است تا با همکاری مجلس، رسانه ملی، نهادهای مسئول نظارتی و قوه قضاییه در این خصوص لایحه جامعی را آماده و مراحل تصویب آن را طی کند. با وجود اینکه بارها به درخواست روابط عمومی صداوسیما، سوالات خود را «فکس» کردیم، به نظر می‌رسد تریبون صدا و سیما قصد پاسخگویی درباره این مساله را ندارد و از آنجایی که اقدامات اخیر این سازمان نشان می‌دهد که آنها حتی از نمایش لوگوی تیم‌های ایرانی در حوزه فناوری حذر دارند، با این تفاسیر اساسا می‌توان گفت نام بردن از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در صدا و سیما یکی از خطوط قرمز محسوب می‌شود. بسیاری از مدیران استارتاپی باور دارند که این تعامل بین آن‌ها و صداوسیما باید شکل بگیرد و مقاومت در برابر آن کار بی‌فایده‌ای است؛ این فعالان معتقدند شرایطی که اکنون با رسانه ملی دارند کمتر از نوعی «تحریم داخلی» نیست، به خصوص زمانی که موضوع تولید ملی و جهش تولید در سال‌های اخیر کانون توجه بوده‌اند ولی صدا و سیما لااقل در مورد برندهای فناوری چندان روی خوشی نشان نمی‌دهد، مگر آنکه این برندها به نوعی به خود این سازمان متصل باشند یا اسپانسر برنامه‌های پربازدید و پرهزینه‌ای مانند عصر جدید شوند؛ مانند روبیکا و چند اپلیکیشن دیگر که نام‌شان بارها و به راحتی در رسانه‌ ملی شنیده می‌شود. «مهدی نایبی»، مدیرعامل الوپیک نیز در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که سازمان صدا و سیما وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد و نه حرف شفافی می‌زند و نه به شرکت‌هایی که می‌توانند در این شرایط کرونا به مردم کمک کنند فرصت می‌دهد تا خودشان را معرفی کنند تا بخشی از مشکلات مردم را حل کنند. او باور دارد دلیل اینکه صدا و سیما با وجود تاکید دولت و شرایط فعلی همچنان از آوردن نام استارتاپ‌های ایرانی امتناع می‌ورزد اینست که «زور صدا و سیما به تیم‌های استارتاپی و دانش‌بنیان می‌رسد و نه به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خارجی.» به باور نایبی به همین دلیل است که اسامی این سرویس‌ها خواسته و ناخواسته در برنامه‌های صدا و سیما شنیده می‌شود اما به استارتاپ‌های ایرانی که می‌رسد، این موضوع منتفی می‌شود. مدیرعامل الوپیک می‌گوید آنها در بسیاری از موارد با صدا و سیما صحبت کردند تا تبلیغات خود را به نمایش بگذارند اما ارقام عجیب و غریبی مطرح شده که توجیه اقتصادی برای آنها ندارد: «خیلی از موارد به ما می‌گفتند پکیج‌های مخصوص استارتاپ‌ها وجود دارد که بازهم می‌فهمیدیم وعده درستی نیست و صرفا برای کشاندن ما و دیگر تیم‌ها پای میز مذاکره بوده، حتی در شرایطی که اعلام شد صداوسیما به طور رایگان کسب‌وکارهای حل کننده نیازهای مردم را معرفی کند مدیر استراتژی نشان هم مانند نایبی باور دارد که صدا و سیما در طول سال‌ها فعالیت خود کمک چندانی به استارتاپ‌ها نکرده و با اینکه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال در بین مردم محبوب شده‌اند اما این سازمان نقشی در این محبوبیت نداشته، در حالیکه می‌توانست آن را پررنگ‌تر کند: «حتی می‌توان گفت در این مورد گاهی صدا و سیما کوتاهی کرده است.» بخشایی بار دیگر تاکید دارد که انتظار آنها این نیست که از به واسطه بومی یا ایرانی بودن حمایتی فراتر از دیگران از آن‌ها انجام شود بلکه توقع دارند اگر با تلاش خود نیازی از مخاطبان را برآورده می‌کنند، این فعالیت به افرادی که نیاز دارند‌ معرفی شود: «اگر یک کسب‌وکار مزیتی را به نسبت رقبای خارجی برای کاربران ایرانی ایجاد کرد راه‌هایی برای معرفی این مزیت‌ها به کاربران فراهم کنند.» او در پاسخ به این پرسش که چرا از نظر او صدا و سیما با استارتاپ‌ها همکاری لازم را ندارد به دیجیاتو می‌گوید: «به نظر می‌رسد نگاه مدیران در صدا و سیما، نگاه متفاوتی نسبت به سایرین است و این انتظار وجود دارد که هر جا از هر برندی نام برده شود وی نیز باید هزینه‌های بسیار زیادی را پرداخت کند. نکته دردناک اینجاست صدا و سیما به راحتی اسم رقبای خارجی اپلیکیشن‌های ایرانی را می‌‌آورد، چرا که راه پول گرفتن از آن‌ها بسته است اما به این دلیل که کسب‌و‌کارهای داخلی‌ می‌توانند پول پرداخت کنند اسمی از آنها آورده نمی‌شود تا هزینه آن پرداخت شود. مدیر استراتژی نشان درباره تجربه خودشان برای همکاری با صدا و سیما به دیجیاتو می‌گوید که آنها در سال ۹۷ سعی کردند تا از طرح دولت برای تبلیغ شرکت‌های دانش‌بنیان در رسانه ملی استفاده کنند، اما به دلیل نداشتن مجوزهایی خاص از وزارت صمت این کار عملی نشد: «ما اهل تمرکز بر حضور رسانه‌ای نبوده‌ایم و نیستیم، ‌ اما تنها انتظاری که داریم این است که اگر خدمتی همچون لایه تردد عابر پیاده (ویژه کرونا) یا لیست مراکز درمانی ویژه کرونا را برای مردم ایجاد می‌کنیم که حتی مشابه داخلی و خارجی ندارد، این موضوع به مردم اطلاع رسانی شود تا بلکه بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.» «مهران ضیابری» به عنوان مدیرعامل یک استارتاپ ایرانی انتظار دارد که اگر صدا و سیما به هر دلیلی و بر اساس هر شرایطی که تیم بازرگانی آن به وجود آورده نمی‌تواند و نمی‌خواهد محصول ایرانی را تبلیغ کند، همین شرایط عادلانه را برای محصولات خارجی نیز فراهم بیاورد و از معرفی و تبلیغات آنها حذر کند: «من موافقم حذف شدن و نپرداختن به رقبای بین‌المللی نیستم ولی زمانی که یک طرف ماجرا مسکوت است، این موضوع را به شدت ناعادلانه می‌بینم.» او در این باره بیشتر به دیجیاتو می‌گوید: «پیش از شیوع ویروس کرونا هم معاونت علمی ریاست جمهوری با صدا و سیما صحبت‌هایی انجام داده بود تا کسب‌وکارهای ایرانی به رایگان در صدا و سیما تبلیغ شوند اما برنامه‌هایی که برای پخش تبلیغات و معرفی در نظر گرفته شده بود آنقدر بی‌مخاطب بودند که اصلا برای تیم‌ها صرفه نداشت تا تیزر معرفی یا هر کار دیگری انجام دهند و هزینه کنند تا در یک برنامه بی‌مخاطب تلویزیونی معرفی شوند.» ضیابری اما خبر از این می‌دهد که حالا قرار است تا شرایط کمی بهتر شود و آنطور که به شرکت‌های دانش‌بنیان گفته شده، وعده پخش رایگان معرفی سرویس‌های ایرانی به برنامه‌های پرمخاطب‌تری منتقل یافته و آنها هم قصد دارند تا از این خدمات استفاده نمایند، هرچند هنوز موضوعی محقق نشده ولی وعده‌ها داده شده است. صدوقی می‌گوید در حال حاضر به خاطر اینکه بخش بازرگانی صداوسیما دیگر مستقل عمل نمی‌کند و توسکا وارد کار شده، صدا و سیما نیز مانند گذشته با استارتاپ‌ها تعامل ندارد. صدوقی باور دارد که تبلیغ در صدا و سیمای کنونی تنها در برنامه‌های پرمخاطب این رسانه ملی جواب می‌دهد که قیمت حضور در این برنامه‌ها نیز به شدت بالا رفته است: «دیگر تیم‌های جمع و جورتر و متوسطی مثل ما نمی‌توانند در خندوانه و عصر جدید حضور پیدا کنند و صرفا شرکت‌های خیلی بزرگ توانایی هزینه کردن برای حضور در صدا و سیما و برنامه‌های پرمخاطب آن را پیدا کرده‌اند.» مدیرعامل طاقچه تاکید می‌کند که تعامل کنونی صدا و سیما با استارتاپ‌ها در حال حاضر مناسب نیست: «صدا و سیما باید کمک کننده این تیم‌ها که می‌توانند مشکلی از مردم درگیر با شیوع کرونا را انجام دهند باشد و در شرایط فعلی مدیران بازرگانی و دیگر مسئولان مربوطه سختگیری‌های خود را کمتر کنند.» همانطور که در آغاز سخن مطرح شد، به نظر می‌رسد که بسیاری از فعالان استارتاپی با رویه صدا و سیما و نحوه تعامل این سازمان ملی با آنها مشکل دارند و انتظاراتی از این سازمان دارند تا بتوانند در کنار کمک به توسعه محصول خود، به زندگی مردم و اقتصاد کشور نیز کمک شایانی کرده باشند.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

منبع خبر

دیجیاتو

دیجیاتو

جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

    نظرات