گام عملی برای تحقق جهش تولید؛ استقرار مراکز نوآوری در صنایع فارس

گام عملی برای تحقق جهش تولید؛ استقرار مراکز نوآوری در صنایع فارس

گام عملی برای تحقق جهش تولید

استقرار مراکز نوآوری در صنایع فارس

برای نخستین بار در کشور، مراکز نوآوری در کنار صنایع و کارخانه‌ها در استان فارس تاسیس می‌شوند.

رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۹ را به عنوان سال جهش تولید نامگذاری کردند که هر کدام از دستگاه‌ها و نهاد‌ها بر اساس شرح وظایف خود برای تحقق این شعار گام برداشتند، رییس پارک علم و فناوری فارس گفت: این سازمان با ابتکاری متفاوت در زمینه تحقق جهش تولید قدم برداشته است.

امین ذوالقدر رییس پارک علم و فناوری فارس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری ایرناگفت: برای نخستین بار در کشور، مراکز نوآوری در کنار صنایع و کارخانه‌ها در استان فارس تاسیس می‌شوند که این اقدام گامی مهم برای تحقق شعار جهش تولید است.

این مسوول افزود: به دنبال آن هستیم بتوانیم با صنایع و کارخانه‌هایی که محصولات خاصی تولید می‌کنند و امکان میزبانی از شرکت‌های دانش بنیان استان را دارند برای راه اندازی مراکز نوآوری وارد مذاکره و تفاهم نامه شویم.

وی ادامه داد: با این اقدام هم از فضای خالی کارخانه‌ها استفاده می‌شود و هم کسب و کار رونق می‌گیرد.

وی بیان کرد: تاکنون با ۲ واحد صنعتی و کارخانه وارد تعامل شده‌ایم و تفاهم نامه فیمابین امضا شده است که به زودی مراکز نوآوری در این واحد‌ها راه اندازی می‌شود.

استقرار هزار و ۲۸ واحد فناور در پارک علم و فناوری فارس از ابتدا تا کنون

رییس پارک علم و فناوری فارس در ادامه با اشاره به تعداد واحد‌های فناوری که از ابتدای تاسیس تا کنون در این پارک مستقر بودند گفت: در پارک علم و فناوری فارس از سال ۱۳۸۰ تا به امروز نزدیک ۱۰۲۸ شرکت یا واحد فناور مستقر شدند.

ذوالقدر افزود: برخی از این شرکت‌ها فن آموخته شدند و در سایر بخش‌ها مثل شهرک بزرگ صنعتی شیراز مستقر شدند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند، برخی از آنان نیز همچنان در پارک علم و فناوری فارس حضور دارند.

سهم فارس از شرکت‌های دانش بنیان ۱۶۰ شرکت

وی ادامه داد: ۱۶۰ شرکت دانش بنیان در استان فارس داریم که ۶۳ شرکت آن در پارک علم و فناوری فارس مستقر هستند.

رییس پارک علم و فناوری فارس گفت: البته معیار‌های ارزیابی پارک علم و فناوری برای دانش بنیان شناختن واحد‌های فناور، سختگیرانه است، بسیاری از واحد‌های فناور استان پتانسیل لازم را دارند که بتوانند بر اساس ارزیابی‌ها دانش‌بنیان شوند، اما برخی واحد‌ها اقدام نکردند.

ذوالقدر بیان کرد: در شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری فارس نزدیک به ۲۵۰۰ نفر فعال هستند.

درآمد ۱۲۱ میلیارد تومانی و صادرات ۶.۸ میلیون دلاری شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری فارس

رییس پارک علم و فناوری فارس همچنین با اشاره به درآمد شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری فارس گفت: این شرکت‌ها ۱۲۱ میلیارد تومان درآمد و ۶.۸ میلیون دلار صادرات در سال ۱۳۹۸داشتند.

تجاری سازی ۴۸۶ محصول توسط شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس

ذوالقدر افزود: شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس در سال گذشته ۴۸۶ محصول را برای نخستین بار تجاری سازی کردند.

وی ادامه داد: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری فارس در حوزه‌های مختلف فعال هستند؛ همچنین واحد‌های فناور در شهرستان‌های استان فارس از جمله جهرم، فسا، لار، آباده و استهبان داریم و مراکز رشد اقماری نیز در این واحد‌ها مستقر هستند که در این واحد‌ها اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی گفت: در شهرستان لارستان اولین مرکز رشد خیرساز در حال احداث است که خیرین این پروژه را با اعتباری نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان آغاز کردند و در حال حاضر ۵۵ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راه اندازی ۲ پردیس پارک علم و فناوری فارس در دستور کار است

رییس پارک علم و فناوری فارس همچنین به برنامه‌های این پارک برای توسعه پردیس‌ها اشاره کرد و گفت: نخستین پردیس در دانشگاه شیراز راه اندازی شد که هدف ما ارتباط و تعامل بیشتر دانشجویان با شرکت‌ها و تیم‌های آن‌ها است تا بتوانیم فرهنگ کارآفرینی راترویج دهیم و موقعیت‌های کاری را برای دانشجویان فراهم کند.

ذوالقدر افزود: همچنین راه اندازی پردیس سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و راه اندازی پردیس دانشگاه صنعتی شیراز را در دستور کار داریم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری فارس

منبع خبر

پارک علم و فناوری فارس

پارک علم و فناوری فارس

پارک علم و فناوری فارس یک پارک علم و فناوری در شهر شیراز می باشد

    نظرات