فروشگاه های زنجیره ای و مصرف کننده...

فروشگاه های زنجیره ای و مصرف کننده...

فروشگاه های زنجیره ای و مصرف کننده گرداننده چرخ اقتصاد کشورند

امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری شده است . حال این سوال به ذهن خطور  می‌کند که این مهم چگونه محقق می‌شود و روش‌های تحقق آن چیست، بازیگران آن چه کسانی هستند و آیا تنها حمایت دولت کافی است؟ در اینجا ضمن تاکید بر نقش کلیدی دولت باید به نقش هموطنان در استفاده از کالای ایرانی که در نتیجه فرهنگ سازی و تولید محصول باکیفیت حاصل می‌شود، بعنوان یکی از کلیدی ترین موضوعاتی که چرخه تولید را از صفر تا صد به گردش در می‌آورد، اشاره کرد. نباید این نکته را فراموش کرد که باید برند داخلی را حمایت کنیم که به ره آوردی همچون اشتغالزایی، توسعه و سرمایه گذاری بیشتر و همچنین برند سازی برسیم . در کنار توسعه و سرمایه گذاری در بخش تولید، به توسعه، نوین سازی و استفاده از روشهای روزآمد در بخش توزیع که محصولات را در اقصی نقاط کشور به دست مصرف کننده می رساند، نیز دست یابیم . در این میان بحث رقابت با برندهای خارجی که امکان عرضه محصولات خود در را دنیا دارند، بسیار موثر بنظر می رسد تا جایی که تولید کننده ایرانی را بر آن می دارد با افزایش کیفیت ، طراحی مناسبتر و بسته بندی شکیل تر نه تنها در جغرافیای ایران حضور داشته بلکه پا را فراتر گذاشته و در کشورهای هدف با برند خود به فعالیت بپردازد. در این شرایط، بازار برای رقابت در تولید و عرضه محصول با کیفیت و قیمت مناسب مهیا می شود. یکی از تولیدکنندگانی که این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده سید حسام کازرونیان مدیرعامل شرکت ویستاپوش پارس، برند زیبو است که با نیروی جوان و تحصیلات تخصصی کمر همت به این مهم بسته است که در ادامه گفت و گوی منتشر شده  جهان اقتصاد با او را می خوانید.

در ابتدا با این سوال شروع کنیم که شرکت ویستا پوش پارس برند زیبو با چه هدفی و از چه سالی، با چه تعداد پرسنل شروع بکار کرده و در حال حاضر با چه تعداد پرسنل فعالیت میکند؟

برند زیبو پیشینه ای ۳۳ ساله دارد. از سال ۶۷ با راه اندازی تولیدی پوشاک کازرونیان در زمینه ی تولید و عرضه ی مانتو شروع به کار کردیم، سپس با ادغام تجربیات ۲۶ ساله پدر و تحصیلات تخصصی که به منظور توسعه و نواوری در همین زمینه داشتم، مناسب ترین راه توزیع محصولات تولیدی خود را عرضه از طریق فروشگاه های زنجیره ای با برند زیبو دیدیم . بنابراین سال ۹۳ شرکت ویستا پوش پارس را تاسیس نمودیم که نهایتا نخستین شعبه برند زیبو در سال ۹۴ با ۵ نفر شروع به فعالیت کرد که تا کنون موفق شدیم تعداد پرسنل خود را به ۷۰ نفر برسانیم.

گستره فعالیت شما در کشور چه تعداد است ؟

در حال حاضر ۱۰ شعبه در شهرهای تهران، اهواز، شیراز ، اصفهان و مشهد دایر است ضمن اینکه بدلیل اهمیت حفظ سلامت مصرف کننده و با توجه به شیوع ویروس کرونا، فروشگاه آنلاین ما نیز در حال خدمت رسانی به هموطنان است.  همچنین برای سهولت بیشتر در دسترسی آحاد مردم به محصولات ما در فروشگاه های آنلاین دیگر نیز مشغول فعالیت هستیم .

با توجه به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و با توجه به تولیدکننده بودن شما، برنامه هایتان برای تحقق این شعار چیست؟

در حال حاضر ما در زمینه های خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای، پخش، فروش عمده و تولید سفارشی برای سایر برندهای داخلی و خارجی و مراکز متعدد فعالیت می‌کنیم . امسال نیز در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری ظرفیت تولید خود و تنوع محصولات را افزایش دادیم که این مهم ضمن ایجاد اشتغالزایی بیشتر، کمکی برای برطرف کردن نیازهای داخلی و بعضا صادرات و ایجاد ارزش افزوده است.

با توجه به شرایط موجود، ما نیز تلاش می‌کنیم با افزایش کیفیت جایگزین مناسبی برای برندهای خارجی باشیم و رضایتی حداکثری مصرف کننده را بدست آوریم .

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و نیازمندی ها کادر پزشکی و عموم مردم، چه خدمتی برای مقابله با این ویروس انجام داده اید ؟

با اعلام شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در جهان در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و همراهی با هموطنان، کادر پزشکی و درمانی اقدام به تولید گان، لباس های ایزوله و ماسک های سه لایه با وارد کردن دستگاه های تمام اتومات و استاندارد کردیم. از جمله اقدامات دیگر اهدای ماسک و لباس ایزوله به برخی از بیمارستانها و ۱۰۰ هزار عدد لباس ایزوله به سازمان غذا و دارو بود. تا بحال تعداد ۱ میلیون ماسک تولید شده است که در حال حاضر نیز روزانه ۱۵۰ هزار عدد مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌کنیم .

آیا توان تولید بیش از نیاز کشور و در نتیجه صادرات را دارید ؟

بله. ما درخواست های بسیاری از کشورهای انگلیس ،کانادا، آلمان، امارات و عمان داریم که به علت ممنوعیت صادرات ماسک امکان آن وجود ندارد. این در حالیست که ما علاوه بر تامین نیاز داخل توان صادرات و در نتیجه ارزآوری را داریم که ایجاد امکان صادرات از سوی دولت می تواند کمک شایانی به تحقق این امر نماید.

چه اقدامات بهداشتی پیشگیرانه ای برای کارکنان، کارخانه و محصولات تولیدی جهت جلب مشتری در این خصوص انجام داده اید؟

در ابتدا پایش سلامت کارکنان و انجام آزمایشات پزشکی انجام شد و هر روز نیز چکاپ روزانه انجام می‌شود . استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست و صورت و رعایت پروتکل های بهداشتی از الزاماتی است که نه تنها در سطح فروش بلکه در خط تولید نیز بصورت کامل رعایت می‌شود . در سطح فروشگاه نیز تمامی البسه هر روز بخار دهی می شود ، ضمن اینکه در راستای حفظ سلامت و رعایت پروتکل های بهداشتی از گرفتن وجه نقد نیز خودداری می‌کنیم . همچنین با فراهم کردن بستر فعالیت، هموطنان را تشویق به خرید از فروشگاه آنلاین کرده ایم که اطلاع رسانی این موضوع از طریق فضای مجازی و پیامک به آگاهی مشتریان رسانیده شد .

از نگاه یک کارشناس صنعت خرده فروشی، فروشگاه های زنجیره ای در عرصه پوشاک چه مزیت هایی برای کشور و مصرف کننده دارد و عرضه در این نوع سیستم فروش چه کمکی به مشتریان میکند؟

در فروشگاه های زنجیره ای مصرف کننده می‌تواند محصول مورد نظر خود را از اقصی نقاط کشور با قیمت یکسان، کیفیت مشابه ، اطمینان خاطر از سلامت کالا، تخفیف هماهنگ و خدمات پس از فروش و ضمانت دریافت کند که این مهم در خصوص همه رسته های مختلف اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای و اعضای فعال در زمینه ی پوشاک صدق می کند، برای مثال درخصوص پوشاک هموطنان می‌توانند به محصولات متنوع و به روز که مدام در حال تغییر است در سراسر کشور دسترسی داشته باشند که این نکته بسیار مهمی در صنعت فشن و مد است. ضمن اینکه هموطنان با خیال آسوده می توانند از فروشگاه های آنلاین ما خرید کنند زیرا هر فروشگاه زنجیره ای چندین شعبه در سراسر کشور دارد و مصرف کننده می‌تواند به راحتی از خدمات پس از فروش بهره مند شود .

تخفیفات در نوع فعالیت شما چگونه محاسبه میشود؟

در ابتدا باید گفت تولیدکننده بودن، تولید انبوه و حذف واسطه ها سه عامل تاثیر گذار برای اعمال تخفیف است. نکته ی دیگر در صنعت خرده فروشی فشن و مد این است که مدتها قبل از شروع فصل جدید پیش بینی مد برای آن فصل انجام می شود ، همچنین  یکسری کالاها نیز بصورت چهار فصل تولید می شوند و به اصطلاح تاریخ مصرف خاصی ندارند. در این چرخه هرچقدر مد تازه تر باشد قاعدتا با قیمت اصلی خود عرضه می شود و با فاصله گرفتن از فصل و تک سایز شدن و یا از متوقف شدن چرخه تولید آن کالا و مواردی از این قبیل امکان لحاظ تخفیف بیشتر را فراهم می‌گردد . حراجی های متنو ع یکی دیگر از محاسن فروشگاه های زنجیره ای است زیرا باعث می شود افراد با قدرت خرید پایین امکان تهیه محصول مورد نظر که در حراج است را داشته باشند. بنابراین این اتفاق در فروشگاه های زنجیره ای برای تمام اقشار جامعه مفید است .

ایجاد اشتغال پایدار یکی از کارکردها در صنعت فروشگاه های زنجیره ای است، پیش بینی شما از ایجاد شغل پایدار در رسته پوشاک در آینده چگونه است ؟

دغدغه مجموعه ما تربیت کردن و داشتن نیروی متخصص است . در این راستا معتقدیم بایستی آموزش های لازم به منابع انسانی داده شود و نیروی کار را در راستای تخصص مورد نظر تعلیم و تربیت نماییم. این نیرو با توجه به پیشرفت در امور محوله در فروشگاه زنجیره ای، ارتقای شغلی یافته و وقتی این سیکل رشد را مشاهده می‌کند، احساس امنیت پیدا می‌کند، بنابراین پایداری شکل می‌گیرد . قطعا درست کردن این پایداری در شرایطی که ما نوسان داریم، بسیار سخت است ضمن اینکه پوشاک یکی از ارزانترین صنعت هایی است که با سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر تولیدات امکان ایجاد اشتغال بیشتر وجود دارد حال تلفیق آن با فروشگاه زنجیره ای منجر به اشتغالزایی بالاتری می‌شود . ما از دولت و مجلس جدید انتظار داریم از صنایعی از این قبیل که گره گشای یکی از بزرگترین دغدغه های کشور است حمایت کامل داشته باشند. با توجه به اینکه فروشگاه های زنجیره ای فعال در عرصه پوشاک از ارزش افزوده بالایی برخوردارند .

آیا شما در زمینه قراردادهای فرانچایز که یکی از اقدامات اعضای اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در راستای حفظ و نوین سازی کسب و کارهای سنتی است، فعالیت می کنید ؟

بله. مشاوران اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای در این زمینه کمک بسیاری به ما کردند. فرانچایز انواع مختلف در کشور دارد که معتقدیم باید تمرکز بیشتری روی فرانچایز شود البته کتاب دکتر فخریان ریاست اتحادیه بسیار در این زمینه راهگشاست. روش کار ما به این صورت است که یک مدل کسب و کار سودمند آماده سرمایه گذاری رو به یک سرمایه گذار می فروشیم. در واقع ما تمام پلتفورم از قبیل تهیه کالا، تبلیغات، دکوراسیون و... را آماده کرده و یک بسته سودمند تحویل می‌دهیم.  در این روش کالا ر ا به صورت امانی در اختیار فرانچایزگیرنده قرار داده و سرمایه گذار با خیال راحت و با حاشیه سود مشخص و تنها تمرکز بر فروش فعالیت انجام می دهد و حتی مشاوره هایی درخصوص مناسب بودن منطقه برای سرمایه گذاری ارائه می‌دهیم . بنابراین این قرارداد سه سر برد برای تولید کننده، سرمایه گذار و طرف دیگر یعنی مصرف کننده است .

برای حفظ مشتریان وفادار چه تدابیری دارید و چه تلاشهای برای جلب مشتری انجام میدهید ؟

یکی از دغدغه ما این بوده چطور مشتریان را راضی نگه داریم. اولین اقدام ما در این زمینه ارائه ضمانت کالا به نحوه ی دیگر است. برای مثال ضمانت مادام العمر برای کیفیت، که اگر مشکلی مربوط به کیفیت لباس پیش آمد اصلاح و یا تعویض می شود. همچنین اگر خریدار طی یک ماه به هر علتی از خرید خود منصرف شد البته در شرایطی که کالا مصرف نشده باشد آن هم به دلیل رعایت بهداشت و سلامت مصرف کننده، کالا را مرجوع می‌کنیم .

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات