گفتگو با مدیر عامل شرکت رهپویان آرمان نگرش نوین با نام اختصاری ( اکسون)

گفتگو با مدیر عامل شرکت رهپویان آرمان نگرش نوین با نام اختصاری ( اکسون)


استان گیلان میتواند قطب برنامه نویسی کشور شود علم نرم افزار متفاوت از رشته‌های دیگر قابلیت اشتغالزایی فراوانی دارد


شرکت رهپویان آرمان نگرش نوین با نام اختصاری ( اکسون) یک شرکت دانش بنیان نوع یک است با پیچیدگی فنی بالا و در زمینه تولید نرم افزار و هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت دارد.

این شرکت علاوه بر تولید محصولات نرم‌افزاری یک کارگاه آموزشی برای جوانان علاقمند به علم برنامه‌نویسی و نرم افزار است و یکی از اهداف آن ایجاد چرخه تولید برنامه نویس تا تولید نرم افزار و ورود به بازار کار است.

در ادامه با گفتگو با آقای سید هامون مهدی‌زاده مدیر عامل شرکت دانش بنیان اکسون، تحلیلگر مدل‌های شبکه‌عصبی و برنامه نویس هوش مصنوعی و همچنین با محصولات نوآورانه شرکتشان بیشتر آشنا می‌شویم.

شرکت خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید به چه فعالیت هایی مشغول هستید؟


شرکت رهپویان آرمان نگرش نوین (اکسون) شرکتی دانش بنیان است که به طراحی و ساخت نرم افزار و هوش مصنوعی و رباتیک می پردازد. شروع کار ما با ساخت یک اپلیکیشن به نام آهیل آغاز شد این اپلیکیشن یک شبکه اجتماعی کوچک برای مدارس و آموزش و پرورش طراحی شده است و کارآن این است که مدارس را به صورت هوشمند مدیریت می کند. بدین صورت که مدیر مدرسه می تواند با ثبت نام در آن و اضافه کردن معلمان و دانش آموزان به این شبکه اجتماعی به صورت هوشمند دانش آموزان را مدیریت کند و معلمان می توانند در آن حضور و غیاب انجام دهند یا نمره ای اگر داخل کلاس داده شود یا فعالیتی از دانش آموزان بخواهد، همه این فعالیت‌ها به صورت پیام به دانش آموزان و اولیا آنها ارسال شده و اطلاع رسانی می‌گردد. این اپلیکیشن در حال حاضر برای اطلاع رسانی طراحی شده و هنوز وارد فاز آموزشی نشده است. و در واقع یک نوع دفترچه یادداشت دیجیتال به صورت شبکه ای است و به همه اعلان داده می‌شود.

مجوز اپلیکیشن آهیل را ما از وزارت آموزش و پرورش دریافت کردیم اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا آموزش و پرورش به طور انحصاری با اپلیکیشن شاد قرارداد بست و روند ورود اپلیکیشن آهیل در مدارس متوقف شد اما ما همچنان در حال رایزنی با آموزش و پرورش جهت استفاده از این اپ هستیم.

محصول دیگرشرکت اکسون، پیام رسان دیگری به نام پیام رسان یاس است که در واقع این پیام رسان، یک خبرگزاری است که به صورت شبکه اجتماعی طراحی شده، بدین صورت که کاربر هم می‌تواند اخبار جدید و رسمی سازمانها و ادرات را در آن مشاهده کند و هم کانال و گروه دارد که هر کس بنا به علاقه خود میتواند در هر کدام از آنها وارد شود .علاوه برآن در کنار این شبکه، یک نقشه ای برای خدمات رسانی طراحی شده که برای مثال فروشگاه ها و بنگاه های اقصادی که می خواهند خدمات رسانی یا تبلیغاتی انجام دهند مانند زمان باز یا بسته بودن فروشگاه یا عمل نوبت دهی برای مشتریان و ...بر روی آن نقشه می گذارند و کاربران به راحتی می توانند اطلاعات مورد نظر خود را روی آن ببینند که البته قسمت نقشه اپلیکیشن یاس هنوز تکمیل نشده است.


از دیگر محصولات شرکت اکسون، اپلیکیشن بازی و موسیقی به نام ویس است که در حال ساخت است البته تست اولیه را پشت سر گذاشته به زودی وارد بازار میشود.


محصول دیگر شرکت ما یک ربات باربر است که برای خرید مورد استفاده قرار میگرد بدین صورت که فرد با همراه داشتن این ربات در هنگام خرید میتواند اجناس خریداری شده را برای حمل به ربات بسپارد تا ربات اجناس را همراه فرد به مقصد برساند. طراحی این ربات به اتمام رسیده و در حال پیاده کردن و ساخت آن هستیم و به زودی این ربات وارد بازار خواهد شد..


محصولات شرکت اکسون چه مزیت ها و فواید رقابتی نسبت به محصولات مشابه خود دارد؟


ویژگی که اپلیکیشن های ما دارد و چیزی که سیستم های نرم افزاری شرکت ما را از سایرین متمایز میکند بحث امنیت اطلاعات است زیرا سیستم «پوش نوتیفیکیشن»های ما داخلی است بدین معنی که پیام هایی که در اپلیکیشن های ما بین افراد و سرور رد و بدل می شود به هیچ وجه از کشور خارج نمیگردد. اکثر شرکتها پوش نوتیفیکیشن خارجی استفاده میکنند و پیامها خارج کشور میرود و گوگل یک کپی از پیامهایی که کاربر به هر کس میدهد را دارد ولی پیامهای ما همه داخلی هستند و پوش نوتیفیکیشن ملی است و اطلاعات به هیچ وجه ازسرورهای شرکت خارج نمیشود و ما می توانیم این قابلیت را به عنوان خدمات به شرکت های دیگر هم ارائه دهیم.


قابلیت دیگر اپلیکیشن های ما این است که سیستم چند زمانه دارد بدین معنا که می تواند چند نوع نوتیفیکیشن را با هم ارسال کند برای مثال در شبکه های اجتماعی دیگر پیام کارگروه یا کانال یا گروه یا خصوصی همه به یک شکل به کاربر پیام ارسال میشود .ولی در اپلیکیشن ما برای هر کدام نوتیفیکیشن فرق دارد و انگار از سه اپ جدا پیام ارسال شده است.


اپلیکیشنهای شرکت اکسون با شبکه های اجتماعی دیگر چارچوب کاملا متفاوتی دارد برای مثال اپلیکیشن آهیل به صورت اختصاصی برای آموزش و پرورش و مدارس طراحی شده است. شبکه های اجتماعی دیگر کپی از محصولات خارجی می باشند ولی محصولی که شرکت ما تولید میکند براساس نیاز های اختصاصی خود آموزش و پرورش و مدارس طراحی شده و کپی از هیچ نمونه خارجی دیگری نیست و ما براساس نیاز هر مدرسه می توانم برای آن طراحی خاص انجام دهیم و به صورت اختصاصی نیاز آن مدرسه را برطرف کنیم در حالیکه در سیستم اپ های شرکتهای دیگر این قابلیت وجود ندارد

شرکت اکسون با چه میزان سرمایه شروع به کار تولید کرد و آیا نیاز به سرمایه گذار دارید؟


ما برای تولید نرم افزار سرمایه گذاری آنچنانی نیاز نداریم ولی برای تبلیغات و بازاریابی محصولات نیاز به سرمایه گذاری هست. در زمینه ساخت ربات نیز برای طراحی و ساخت نمونه اولیه آن نیاز به سرمایه زیادی نیاز نیست ولی برای تولید انبوه و ورود آن به بازار به حمایت مالی نیاز داریم. و البته تا به امروز پارک علم و فناوری هر گونه حمایت مالی خواستیم به ما یاری رسانده و گمان میکنم با وجود حمایتهای مرکز رشد و پارک علم و فناوری نیازی به سرمایه‌گذرا خارجی نداشته باشیم.

شرکت اکسون چقدر توانسته اشتغالزایی کند ؟و آیا شرکت شما میتواند میزان اشتغالزایی خود را افزایش دهد؟


در شرکت اکسون شش نفر برنامه نویس در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند و دو نفر نیز به تازگی برای ساخت ربات به شرکت پیوستند که در مجموع هشت نفر اشتغالزایی داشتیم. به نظر من علم نرم افزار متفاوت از رشته های دیگر قابلیت اشتغالزایی فراوانی دارد اما متاسفانه به دلیل آموزش نادرست یا کم کاری خود دانشجویان یا هر علت دیگری تخصص لازم در زمینه علم نرم افزار در استان گیلان وجود ندارد در حالیکه پتانسیل بسیار بالا و خوبی دراین استان موجود است و متاسفانه دانشجویانی که آموزش درست دیده اند و به یک سطحی از دانش برنامه نویسی و تولید نرم افزار و ربات می رسند ، بخاطر شرایط موجود ، معمولا از کشور خارج می شوند به همین خاطر شرکت ما از امسال به امید خدا استارت زده که چرخه تولید برنامه نویس تا تولید نرم افزار را ایجاد کند. بدین صورت که اکثر شرکتها به دنبال برنامه نویسی هستند که آموزش دیده است و قابلیت برنامه نویسی دارد ولی شرکت ما برآن است که بجای جذب برنامه نویس دانشجویان و افرادی که پتانسیل برنامه نویسی و یادگیری علم نرم افزاری را دارند ، به عنوان کارآموز جذب کنیم، آموزش بدهیم و وارد محیط کار کنیم. همکنون شش نفر کارآموز در حال همکاری و آموزش در شرکت ما هستند که بعد از یادگیری جذب شرکت خواهند شد بنظر من استان گیلان پتانسیل آن را دارد که قطب برنامه نویسی کشور شود.



میزان فروش محصولات شرکت اکسون چطور بوده ؟ و آیا قرارداد مهمی داشتید؟


محصولات شرکت ما در زمینه دانش بنیان هنوز به مرحله ورود به بازار نرسیده و با شیوع ویروس کرونا روند ورود محصولات شرکت به بازار با مشکل مواجه شد اما به زودی این محصولات به بازار عرضه خواهد شد.


چه دیدگاهی در مورد صادرات محصولات خود دارید و آیا برای صادرات برنامه ای دارید؟


در زمینه فواید صادرات لازم است اشاره کنم به اینکه کشور مالزی تقریبا سه برابر درآمد فروش نفت ما ، به دنیا نرم افزار می فروشد .و خیلی از کشورها ضریبی از در آمد نفت ما ، از فروش نرم افزار درآمد کسب می کنند. با شیوع ویروس کرونا خیلی از دیدگاه ها نسبت به علم نرم افزار تغییر کرد و مساعد شد.

هدف ما نیز از ایجاد چرخه کامل از آموزش و تولید نرم افزار این است که ما به یک شکوفایی در این زمینه دست یابیم تا بتوانیم محصولات خودمان را صادر کنیم. با توجه به شرایط موجود کشور و بالا رفتن قیمت دلار فروش نرم افزار میتواند برای کشور درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشد و این نیازمند بازاریابی جهانی است اما در حال حاضر هدف کوتاه مدتی در زمینه صادرات نداریم.


استقرار در پارک علم و فناوری و مرکز رشد چه مزیت ها و فوایدی برای شرکت شما داشته است؟


مرکز رشد و پارک علم و فناوری در همه حال یاری رسان ما بوده و دلسوزانه حمایتمان کردند. و با ارائه مشاوره در زمینه ای مختلف و کمک های مالی و پیگیری های لازم به کمک ما آمده اند. اما در زمینه چرخه ارتباط بین صنعت و دانشگاه مشکلاتی هست که به نظر من این مشکلات از عدم اطمینانی است که صنعت به دانشگاه دارد. به طور مثال محصولات غیر ایرانی را با کیفیت تر میداند هرچند که ممکن است با تولید محصولات فاقد کیفیت دلایلشان منطقی باشد ولی این راهی است که باید طی شود تمام کشورهای پیشرفته دنیا نیز به همین سمت حرکت کرده اند تا به شکوفایی رسیده اند ولی به امید خدا به همت مسئولین و ارائه محصولات با کیفیت امیدوارم این مشکل برطرف شود و این اعتماد برگردد.


اگر محصولات شما به مرحله عرضه به بازار برسد به نظر شما در زمینه بازار یابی ممکن است چه مشکل یا مشکلاتی داشته باشید؟


بحث بازاریابی، جدا از کار تولید دارد و علم جداگانه ای است به همین خاطر ما با چند شرکت شتاب دهنده در تهران وارد مذاکره شده ایم و قرار داد بسته ایم که درصدی از سود طرحمان را به آنها می‌دهیم تا کار بازریابی را برای ما انجام دهند زیرا بازاریابی علم جدایی است و ما سعی کرده ایم تا جای ممکن خودمان را درگیر این موضوع نکنیم و از شرکتهای مشاور در این زمینه استفاده می کنیم.


اگر کسی با ایده مشابه شما وارد کار تولید شود ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شود؟

اولین مشکل این است که خود مرکز رشد و پارک علم و فناوری برای ورود شرکتها خیلی سختگیرانه عمل میکند و مراحل اخذ مجوز بسیار طولانی و خسته کننده است که این باعث میشود بعضی از افراد برای ورود به چرخه تولید دلسرد شوند که به نظر من این مشکل بخاطر عدم استفاده از تکنولوژی است. شرکت ما این توانایی را دارد که طی چهارماه نرم افزاری طراحی کند که تمام اتوماسیون آن سازمان مدیریت شود و این روند، زمان کمتری نیاز داشته باشد تا به نتیجه برسد.



انتظار شما از دیگر دستگاههای اجرایی استان چیست؟


انتظار من همان بحث تسریع روند اخذ مجوز است که به آن اشاره کردم . امیدوارم مسئولین برای حل این مشکل چاره جویی کنند و پیشنهاد من به مدیران سازمانها و ادرات برای حل این مشکل این است که مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات ادارات از افرادی متخصص و با تجربه به این علم انتخاب شوند زیرا به نظر من خیلی از مشکلات به علت عدم آگاهی لازم همین عزیزان در ادرات است . شاید اگر در گزینش این افراد داشتن مدرک صرف مد نظر قرار نگیرد و داشتن تخصص و آگاهی لازم مورد نظر قرار گیرد یا حداقل با آموزش های لازم اطلاعات مسئولان آی تی ادارات به روزرسانی شود خیلی از مشکلات مرتفع گردد.



توصیه شما به جوانان دارای ایده نوآور و خلاق که هنوز وارد عرصه تولید نشده اند چیست؟


در این مدتی که در پارک علم و فناوری و مرکز رشد بودم و ارتباطی که با دیگر شرکتها داشتم بر این باور رسیده ام که چیزی در استان گیلان وجود ندارد که جوانان ما نتوانند تولید کنند و جوانان ما فقط نیازمند همت و تلاش برای رسیدن به مرحله تولید هستند.


توصیه من این است که جوانان ما بجای انتقاد از شرایط موجود در مرحله اول باید ببینند خودشان چقدر تلاش کرده اند. برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کنند و پشتکار داشته باشند و با برنامه ریزی جلو بروند. توصیه دیگر من این است که برای شروع نیاز به گام‌های بلند نیست از کم شروع کنند و آرام آرم به اهداف بزرگ خود برسند و حوزه های مختلف علمی را تجربه و بررسی کنند تا آن زمینه‌ای که خود به دان علاقمندید، پیدا کنند و همان را

تا به موفقیت برسند



حرف آخر؟


در آخر تشکر میکنم از تمام عزیزانی که در مرکز رشد و پارک علم و فناوری به یاری ما آمدند و حمایتمان کردند و امید وارم این تعامل با سازمانهای دیگر بیشتر شود و این حمایتها در مرحله تولید متوقف نشود و تا عرضه به بازار به کمک شرکتها بیایند. به امید اینکه با تلاش همگانی بتوانیم بخشی از مشکلات کشورمان را برطرف سازیم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

منبع خبر

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان

پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

    نظرات