تعطیلی گسترده در انتظار کسب‌و‌کارهای...

تعطیلی گسترده در انتظار کسب‌و‌کارهای...

تعطیلی گسترده در انتظار کسب‌و‌کارهای اماراتی

ویروس کرونا، نفس اقتصاد دوبی را گرفته است

طبق اعلام اتاق بارزگانی دوبی، ۷۰‌درصد کسب‌و‌کارها و شرکت‌ها در این منطقه طی ۶ ماه آینده به خاطر تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا، تعطیل خواهند شد.

این نتیجه حاصل تحقیق و سوال از هزارو۲۲۸ رئیس و کارفرما در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۲ آوریل بود و سه‌چهارم این افراد روسای شرکت‌های کوچک با کمتر از ۲۰ کارمند بودند. دوسوم سوال‌شوندگان از ریسک تعطیل شدن کسب‌و‌کارهایشان در ۶ماه آینده گفتند. ۲۷درصد اعتقاد داشتند ظرف یک ماه به پایان راه می‌رسند و ۴۳درصد از تعطیلی در ۶ماه آتی حرف زدند.

این اتفاقات در منطقه‌ای رخ داده که یکی از بهترین اماکن گردشگری دنیا به حساب می‌آید اما به خاطر شیوع ویروس کرونا، ۷۴‌درصد برندهای فعالش در زمینه گردشگری و مسافرت منتظر تعطیلی دائمی هستند و ۳۰‌درصد از کسب‌و‌کارهای مربوط به امور مهاجرت و تفریح هم سرنوشت مشابهی را انتظار می‌کشند. در ماه آوریل بحران اوج گرفت؛ زمانی که هزار و ۲۲۸ برند از مجموع ۲۴۵ هزار برند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، به خاطر قرنطینه مطلق شهروندان دچار ضرر مالی هنگفتی شدند. از مجموع جمعیت ۳/۳ میلیونی دوبی، ۲۳۳ نفر از ۲۶هزار مبتلای به ویروس کرونا، طی سه هفته اول ماه آوریل جان خودشان را از دست دادند. ریزش ۳۰‌درصدی تقاضای اقامت و افت ۲۵‌درصدی درآمد از طریق صنعت گردشگری تنها بخشی از تبعات شیوع ویروس کرونا در دوبی بود. سال گذشته اقتصاد دوبی با رشد تنها ۹۴/۱‌درصدی کم‌ترین میزان جهش از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ را تجربه کرد و اختصاص بودجه ۵/۱ میلیارددرهمی برای مبارزه با ویروس کرونا هم نتوانست دردی را دوا کند. در این بین کمک ۷۰میلیارددلاری بانک مرکزی امارات هم از راه رسید تا اندکی از ضررها و بدهی‌ها جبران شود.

تداوم بحران

در این شرایط گروه هواپیمایی دولتی امارات در حال مذاکره با شرکت هواپیمایی ایرباس برای کاهش یا لغو درخواست‌های خود برای خرید هواپیماهای غول‌پیکر است.

این تحول قابل توجه بیانگر میزان زیان‌های اقتصادی امارات در نتیجه شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت‌ نفت است. ناوگان هواپیمایی امارات دوبی قرار است هشت هواپیمای A۳۸۰ را از این شرکت تحویل بگیرد. هواپیمایی امارات دیگر نمی‌خواهد هشت هواپیمای A۳۸۰ را به علت شیوع کرونا و تاثیر منفی شدید آن بر بخش مسافرت‌های هوایی دریافت کند، زیرا بهبود وضعیت این بخش ممکن است سال‌ها طول بکشد. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود هواپیمایی امارات در حال مذاکره برای لغو خرید پنج هواپیما از مجموع هشت هواپیمای A۳۸۰ است.

به گفته سخنگوی هواپیمایی امارات این شرکت در حال گفت‌وگوی عادی با ایرباس درباره نیازهای ناوگان خودی است. امارات با دارا بودن ۱۱۵ هواپیمای A۳۸۰ از بزرگ‌ترین ناوگان این نوع هواپیماها در جهان برخوردار است. این کشور زمانی درخواست خرید ۱۶۲ هواپیما از این نوع را داده بود اما آن را در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۲۳ عدد کاهش داد. شیوع کرونا شرکت‌های هواپیمایی جهان را وادار کرده تا در راهبردها و برنامه‌های خود بازنگری کنند. هواپیمایی امارات هم‌اکنون در حال بررسی بازنشسته کردن پیش از موعد هواپیماهای کنونی خود از نوع A۳۸۰ است. امارات روی کاهش تعداد هواپیماهای اجاره‌ای ناوگان خود متمرکز شده است. ایرباس هنوز ۹ هواپیمای A۳۸۰ تولید نشده از جمله هشت هواپیما برای هواپیمایی امارات و یک هواپیما برای شرکت هواپیمایی ANA ژاپن دارد که قرار است آخرین آن را در سال ۲۰۲۱ تحویل دهد.

شیوع کرونا باعث رکود بخش‌های اقتصاد جهانی شده و فشار بر بخش‌های حیاتی نظیر حمل‌ونقل و شرکت‌های هوایی را بیشتر کرده است. این بخش‌ها قبلا نیز دچار مشکل بودند و ویروس کرونا سرعت ورشکستگی برخی شرکت‌ها را تسریع خواهد کرد.

گروه هواپیمایی امارات از کاهش ۲۸‌درصدی سود خود در سال مالی ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ میلادی در سایه کاهش درآمدهای ناشی از کرونا خبر داده است. این گروه ‌درصدد اعلام بی‌نیازی از حدود ۳۰هزار شغل برای کاهش هزینه‌هاست و بر این اساس، از شمار بیش از ۱۰۵هزار کارمند این گروه در اواخر ماه مارس به میزان نزدیک به ۳۰‌درصد کاسته خواهد شد. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) پیش‌بینی کرده امارات ۶/۱۳ میلیون مسافر و درآمدی اساسی به مبلغ ۸/۲ میلیارددلار را از دست خواهد داد و ۱۶۳هزار شغل در بخش هوایی به علت کرونا در معرض تهدید قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی دوبی شاهد کاهش ۲۰‌درصدی مسافران در سه‌ماهه اول سال جاری با شیوع کرونا بوده است. شمار مسافران به حدود ۱۸میلیون‌نفر کاهش یافته و تردد هوایی نیز حدود ۱۹‌درصد کاهش یافت. اقتصاد دوبی به خاطر تدابیر مهار کرونا که تقریبا باعث توقف فعالیت بخش‌های حیاتی مثل هوایی و گردشگری شده، به‌شدت آسیب دیده است. در چنین وضعیتی دوبی و به‌طور کلی امارات روزهای به مراتب تیره‌تری نسبت به بحران مالی سال ۲۰۰۹ در پیش دارند و در گزارش اخیر اتاق بازرگانی دوبی به صراحت هشدار داده شده که تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ قطعا بدتر از رکورد اقتصادی فصل اقتصادی ۲۰۰۹-۲۰۰۸  خواهد بود.

منبع: GULFNEWS.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات