نایک پرچمدار موج نوی مبارزه با نژادپرستی شد

نایک پرچمدار موج نوی مبارزه با نژادپرستی شد

نایک پرچمدار موج نوی مبارزه با نژادپرستی شد

پس از اتفاقات اخیر در آمریکا و کشته شدن یک شهروند سیاهپوست آمریکایی به نام جورج فلوید توسط پلیس این کشور، موجی از تنفر از نژادپرستی مستتر در این اتفاق به وجود آمد و برندهای بزرگ دنیا هم از این قافله عقب نماندند.

بر همین اساس، برند مشهور نایک شعار تجاری خود را برای حمایت از زندگی سیاه‌پوستان آمریکا تغییر داد. «آدیداس» به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب نایک در اقدامی نادر با این برند همراهی کرد.

برند تجاری- ورزشی نایک پس از کشته شدن یک سیاه‌پوست ۴۶ساله آمریکایی با شعار «برای یک‌بار این کار را نکنید» برابر نژادپرستی موضع گرفت.

به این ترتیب نایک برای اولین‌بار شعار تبلیغاتی «فقط انجام بده» را تغییر داد و در یک پست اینستاگرامی به طرفداران خود اعلام کرد: «برای یک‌بار این کار را نکنید».

نایک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین برندهای ورزشی آمریکا، برای تغییر این شعار خود دلیل خوبی داشت. این برند پس از مرگ «جورج فلوید» مرد سیاه‌پوست آفریقایی- آمریکایی و اعتراض‌های گسترده در آمریکا در یک پست اینستاگرامی طرفداران خود را برای «انجام ندادن» برخی از کارها تشویق کرد. جورج فلوید به دلیل رفتار پلیس آمریکا در هفته گذشته میلادی در شهر «مینیاپلیس» جان باخت و باعث خشم عمومی در این کشور شد.

برند ورزشی نایک در یک پست اینستاگرامی شعاری مخالف شعار اصلی و همیشگی خود منتشر کرد. این برند در پست خود مفاهیم ضدنژادپرستی را مطرح کرد.

تغییر به شیوه‌ای جالب

نایک با درج حروف سفید روی یک پس‌زمینه مشکی در پست اینستاگرامی خود نوشت: «برای یک‌بار این کارها را نکنید. وانمود نکنید که این مرگ‌ها مشکلی در آمریکا نیست. به نژادپرستی پشت کنید. نپذیرید که جان بی‌گناهان گرفته شود. دیگر بهانه نسازید. فکر نکنید چنین اتفاقاتی روی شما اثر ندارد. ننشینید و ساکت نمانید.»

در بخش پایانی این پست اجتماعی اینستاگرامی می‌خوانیم: فکر نکنید نمی‌توانید بخشی از این تغییر باشید. بگذارید همه ما بخشی از این تغییر باشیم.»

خبرگزاری فرانسه در این‌باره نوشت: «این پیام نایک در حالی در اینستاگرام و توییتر منتشر شد که معترضان به مرگ «فلوید» در خیابان‌های این کشور تظاهرات می‌کنند.»

در اتفاقی نادر برند ورزشی آدیداس به‌عنوان رقیب اصلی نایک این پیام را بازنشر کرد و نوشت: «با هم در این راه پیش می‌رویم. با هم می‌توانیم تغییر دهیم.»

نایک هموار با شعار «فقط انجام بده» مردم را به ورزش تشویق می‌کرد. چندی پیش انتشار فیلم‌های ضبط‌شده توسط چند تلفن همراه از مرگ «جورج فلوید» در فضای مجازی پیچید و جهانی شد. در این تصاویر یک پلیس سفیدپوست آمریکا حدود ۹دقیقه زانوی خود را روی گردن فلوید گذاشت. این پلیس و سه افسر همراهش به اعتراض مردم برای وضعیت این سیاه‌پوست اعتنایی نکردند. این در حالی است که فلوید چندین‌بار به افسر سفیدپوست اعلام کرد نمی‌تواند نفس بکشد. نایک در شعار جدید که دقیقا متضاد شعار اصلی و جهانی برند تجاری‌اش است خود را وارد مسائل مربوط به عدالت اجتماعی در آمریکا کرد.

نایک در سال ۲۰۱۸ نیز با انتشار یک آگهی و ایجاد کمپین موجی را در حمایت از «کالین کپرنیک» و برخی از بازیکنان فوتبال آمریکایی که در حین پخش سرود ملی آمریکا زانو زدند، ایجاد کرد. کوپرنیک  سال ۲۰۱۶ برای اولین‌بار حین پخش سرود ملی آمریکا در اعتراض به وضعیت زندگی سیاه‌پوستان این کشور روی نیمکت نشست. در سال ۲۰۱۸ و پس از تبلیغ و کمپین نایک تعداد دیگری از بازیکنان فوتبال آمریکایی در حین خواندن سرود ملی این کشور به جای ایستادن در اعتراض به وضعیت زندگی سیاه‌پوستان و تبعیض نژادی زانو زدند. اعتراض کپرنیک و طرفداران فوتبال آمریکایی به خشونت پلیس آمریکا علیه آمریکایی- آفریقایی‌‌تبارها بود.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات