بررسی کارنامه رمز دوم پویا به روایت آمار
پنج ماه پس از اجباری شدن رمز دوم پویا برای تمام تراکنشهای کارتی اینترنتی، اکنون این سوال مهم مطرح است که اقدام بانک مرکزی چه تغییراتی در تراکنشها به وجود آورده است؟ در این گزارش، بر مبنای دادههای واقعی درگاه پرداخت اینترنتی شرکت «وندار» نزد کسبوکارهای گوناگون، کارنامهی این تصمیم را در کاهش کلاهبرداریهای تلهگذاری (فیشینگ) و اثر آن را بر پیچیدهتر شدن فرآیند خریدهای اینترنتی بررسی کردهایم. از دید بخشی از مخالفان، رمز دوم پویا فرآیند خریدهای اینترنتی را پیچیدهتر و در نتیجه برای بسیاری از کاربران دشوارتر کرده و تبدیل به معضل جدیدی برای کسبوکارهای اینترنتی شده است. برای سنجش سادگی استفاده از درگاههای پرداخت اینترنتی میتوان نسبت خطاهای ناشی از اشتباه کاربران به تعداد کل تراکنشها را محاسبه کرد. نسبت خطاهای کاربری به کل تراکنشهای درگاه پرداخت اینترنتی وندار از آذر ۹۸ تا خرداد ۹۹ و سهم خطاهای رمز در آن مقایسهی این معیارها در مورد درگاه پرداخت اینترنتی وندار نشان میدهد که آذر ماه ۹۸ و پیش از شروع طرح اجباری شدن رمز دوم پویا، کمی بیش از ۱۵درصد از کل تراکنشها به دلیل اشتباه کاربران با خطا مواجه شدهاند و خطاهای مربوط به رمز، دلیل ناموفق بودن نزدیک به نیمی از این تراکنشها بودهاند. از دی ماه و با آغاز طرح رمز دوم پویا میتوان دید که پیچیدهتر شدن فرآیند خرید، سهم خطاهای کاربری را تا نزدیک به ۲۰ و سپس در بهمن ماه به اوج خود در حدود ۲۵درصد کل تراکنشها میرساند. اما از کاهش خطاهای کاربری پس از افزایش اولیهی آن میتوان نتیجه گرفت که بخش قابل توجهی از کاربران با فرآیند جدید آشنا شدهاند و اضافه کردن این ابزار امنیتی هزینهی بلندمدتی برای شبکهی پرداخت نخواهد داشت. از دی ماه ۹۸ و با شروع طرح رمز دوم پویا کارتهایی که پلیس فتا به دلیل تراکنشهای مشکوک از درگاه پرداخت اینترنتی وندار استعلام کرده است، کاهش قابل ملاحظهای داشتهاند. استعلام پلیس فتا از کارتهای مشکوک در هر ده هزار تراکنش در درگاه پرداخت اینترنتی وندار از آذر ۹۸ تا خرداد ۹۹
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات