بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها کدام‌اند؟

بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها کدام‌اند؟


مقدمه

در چند شبکه اجتماعی حضور دارید؟ آیا از استراتژی مشخصی پیروی می‌کنید؟ رقبای شما در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگی دارند؟ لزوم حضور کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی این روزها برای همه ما مشخص شده است. افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین ما ایرانی‌ها در کنار سایر عوامل موجب شده تمامی برندها و شرکت‌های موفق ایرانی برای حضور در فضای مجازی یک استراتژی مشخص برای خود داشته باشند. عوامل دیگر مثل افزایش اعتماد مشتری‌ها به خرید آنلاین، بررسی محصولات و مقایسه بین برندها در اینترنت و همچنین زمان زیادی که در روز درگیر اینترنت هستیم، اهمیت روزافزون شبکه‌های مجازی را نشان می‌دهد. با توجه به تنوع و گستردگی شبکه‌های اجتماعی سوال مهم این است که بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها کدم‌اند؟

فهرست

بهترین شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در جهان بهترین شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران کدام‌اند؟

بهترین شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در جهان

شبکه های اجتماعی

اگر شما هم مثل من از نسلی هستید که یاهو مسنجر را به یاد دارید، حتماً ظهور و افول یک‌باره فیس‌بوک در ایران را نیز به خاطر می‌آورید. فیس‌بوک در ایران به‌تدریج طرفداران خود را از دست داد و جای خود را به ابزارهای دیگری مثل اپلیکیشن های موبایلی ازجمله اینستاگرام داد و ممنوعیت این شبکه در ایران در تسریع این روند تاثیر زیادی داشت.

فیسبوک همچنان در صدر بهترین شبکه‌های اجتماعی

برای معرفی بهترین شبکه ‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها چاره ای جز نام بردن از فیسبوک نداریم. برخلاف روندی که در ایران طی کرده فیس‌بوک، همچنان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی دنیاست و اگر کسب‌وکار بین المللی داشته باشید، لازم است در این شبکه اجتماعی نیز حضور داشته باشید؛ اما اگر محدوده کاری شما در داخل ایران است لزومی به حضور در آن نیست. تعداد کاربران فعال در ماه این شبکه اجتماعی به گزارش وبسایت buffer ۲.۲۳ میلیارد نفر است .

اینستاگرام در فهرست بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار ها در رتبه بسیار پایین تری از لحاظ تعداد کاربر قرار دارد و تعداد ۱ میلیارد نفر کاربر فعال در ماه دارد. به احتمال زیاد هم می­دانید که فیس بوک، اینستاگرام خریداری کرده است. پیام رسان مسنجر که برای گفتگوی اعضای فیسبوک طراحی شده است با ۱.۳ میلیارد کاربرفعال در ماه و پیام رسان واتس اپ با ۱.۵ میلیارد کاربر فعال از دیگر دارایی های فیسبوک و صاحب جوان آن یعنی مارک زاکربرگ است.

یوتیوب بهترین شبکه اجتماعی اشتراک ویدئو

یوتیوب که یک بستر رایگان برای اشتراک ویدئو و جزو بزرگترین و با اهمیت ترین وبسایت هایی است که به کمک کسب‌وکار ها می آید ۱.۹ میلیارد کاربر فعال درماه نشان دهنده محبوبیت و کاربردی بودن آن است. هرچند یوتیوب در ایران با محدودیت هایی مواجه شده است؛ اما نمونه ایرانی آن یعنی آپارات به خوبی توانسته است خلا آن را پر کند.

شبکه اجتماعی توئیتر با ۳۳۵ میلیون کاربر فعال به دلیل حضور خبرنگاران و سیاستمداران به یک کارزار بین المللی در عرصه خبر و سیاست تبدیل شده است. البته به دلیل ممنوعیت آن در کشور چین اپلیکیشن Sina Weibo که به آن توئیتر چینی نیز گفته می شود نیز دارای ۳۹۲ میلیون کاربر فعال است. از دیگر شبکه های اجتماعی که در چین پر طرفدار است می توان به wechat با ۱.۰۶ میلیارد کاربر فعال در ماه و QQ با ۸۶۱ میلیون کاربر فعال در ماه اشاره کرد.

تیک تاک بیشترین رشد در تعداد کاربران سال ۲۰۱۹

بیشترین رشد در شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۹ توسط Tik Tok رقم خورد. تیک تاک بستری برای اشتراک موزیک ویدئوهای کوتاه است و با ۵۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه بسیار موفق عمل کرده است و از رقبای خود که شهرت و قدمت بیشتری داشته‌اند مثل اسنپ چت Snapchat جلو زده است.

لینکداین LinkedIn با ۲۹۴ میلیون کاربر فعال در ماه یک شبکه اجتماعی بااهمیت برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود و علت آن فضای رسمی مناسب کسب‌وکارهاست. اکثر شرکت‌ها و یا کارکنان مرتبط با آن‌ها در این شبکه حضور فعال دارند و کمتر کسی برای وقت‌گذرانی جذب آن می‌شود.

پیام‌رسان تلگرام ( Telegram ) از امن‌ترین پیام‌رسان‌های موجود است و باوجود رقبای زیاد و ممنوعیت‌های قانونی در کشورهای مختلف ۲۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد. این اپلیکیشن و خصوصیات منحصربه‌فرد آن باسلیقه ایرانی‌ها می‌خواند و باوجود محدودیت‌ها همچنان زنده و پویاست.

پیام رسان های فیس‌بوک و یوتیوب و توئیتر و اینستاگرام در بهترین شبکه‌های اجتماعی

بهترین بودن رو شروع کن

بهترین شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران کدام‌اند؟

شمایی که دارای یک کسب‌وکار هستید، باید مخاطب هدف خاصی را دنبال کنید و سپس برای این مخاطب شروع به تولید محتوا در بهترین شبکه ‌های اجتماعی منتخب کنید. طبق تحقیقات آماری انجام‌شده و حتی مشاهدات عینی می‌توانید روند گسترش شبکه‌های اجتماعی مختلف در ایران را رصد کنید. حضور اینستاگرام و تلگرام به‌عنوان قوی‌ترین و پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران نیازی به اثبات ندارد. هرچند تلگرام در ایران با محدودیت‌های زیادی مواجه شده است؛ اما همچنان یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌هاست. توئیتر و لینکدین با فضای کاملاً متفاوت خود توانسته‌اند مخاطبان خاصی را جذب کنند و برای برخی کسب‌وکارها اهمیت بیشتری دارند. اپلیکیشن ایرانی روبیکا با قابلیت‌های متنوعی که در یک اپلیکیشن گردآوری کرده توانسته است توجه مخاطبان زیادی را جلب کند.

اینستاگرام برای تجارت

شاید در ابتدا با خود بگویید: «تو می خوای به ما یاد بدی اینستاگرام چیه؟». حقیقت این است که فعالیت در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر برای یک برند یا کسب‌وکار با ساخت یک آیدی، پیدا کردن چند نفر از دوستان و لایک عکس‌های یکدیگر بسیار متفاوت است. ساخت یک اکانت اینستاگرام برای تجارت گام اول است. در ادامه باید به جذب و رشد اعضای صفحه مشغول شوید. گام سوم خصوصاً برای کسب‌وکارهای آنلاین، برند سازی در اینستاگرام است. در گام چهارم باید مخاطبان جذب‌شده و رفتارشان را تحلیل کنید. برگزاری کمپین و پاسخ‌دهی به‌موقع به برخی اتفاقات یا تهدیدات گام‌های بعدی است که می‌توانید در مقاله مدیریت شبکه‌های اجتماعی با این مراحل بیشتر آشنا شوید.

ازجمله مزایای اینستاگرام برای کسب‌وکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تغییر پروفایل عادی به پروفایل بیزینس. این قابلیت امکانات جدیدی در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید برای ارتباط بهتر با مشتریان خود از آن استفاده کنید. ازجمله اطلاعات بیشتر در قسمت تماس پروفایل و امکان پاسخگویی بهتر به مشتریان در دایرکت ها.
  • امکان تبلیغات یا Promote پست‌ها در اینستاگرام. درصورتی‌که نیاز به تبلیغات گسترده در اینستاگرام دارید راز می‌تواند راهنمای شما باشد. حتماً از طریق این لینک از صفحه خدمات اینستاگرام راز بازدید کنید.
  • قابلیت این سایت برای تحلیل آماری داده‌های مشتریان و پست‌ها.

قابلیت اینسایت ( insight ) در اینستاگرام

نمودارهای اینسایت اینستاگرام

باید قابلیت هر شبکه اجتماعی را در بهبود روند ارتباط با مشتریان یا مخاطبان را به‌خوبی بشناسید. یکی از این قابلیت‌های اینستاگرام تجاری insight است. اینسایت درواقع یک گزارش مختصر و مفید در مورد میزان بازدیدها یا تحلیل عملکرد بازدیدکننده‌های صفحه شماست.

این قابلیت، آمار و نمودارهای بصری خوبی از صفحه شما به نمایش می‌گذارد؛ مثل‌اینکه بیشتر دنبال کننده‌های شما زن هستند یا مرد و درصد آن چگونه است؟ پس اگر یک کسب‌وکار در حوزه لوازم مربوط به بانوان دارید و بیشتر مخاطبان شما مرد هستند باید بدانید که یک جای کار می‌لنگد. بازه سنی دنبال کننده‌های شما هم می‌تواند در انتخاب استراتژی‌های تاثیرگذاری و فروش به کمک شما بیاید.

نمایش ساعت‌هایی که دنبال کننده‌های شما فعالیت بیشتری دارند به شما کمک می‌کند تا در همان ساعات آماده برقراری ارتباط و ارسال محتوا باشید تا نتیجه بهتری بگیرید. نمایش شهرهای بازدیدکنندگان خصوصاً برای کسب‌وکارهای وابسته به مناطق جغرافیایی خاص مفید است. هرچند Instagram Insights نقشه گنجی است که شما را به موفقیت در اینستاگرام سوق می‌دهد؛ اما یادگیری نحوه برنامه‌ریزی پست‌های اینستاگرام شرکت نیازمند مهارت و تجربه است. تعدادی از اصطلاحات مفید در ادامه به شما معرفی می‌شود.

مجموع امکانات جانبی اینستاگرام، در کنار پرطرفدار بودنش این شبکه را به یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار تبدیل کرده است.

تبلیغات در اینستاگرام چقدر بازدهی دارد؟

اینستاگرام شرکت کوکاکولا

مشاوران مارک زاکر برگ خالق فیس‌بوک جهش و رشد خیره‌کننده اینستاگرام را مشاهده کردند و فیس‌بوک اینستاگرام را خرید و دستگاه‌های تبلیغاتی خود را روی اینستاگرام نیز پیاده کرد. استفاده از اطلاعات مناسب مربوط به مشتریان و آنالیز دقیق آن‌ها طبق تجربه و الگوریتم‌های فیس‌بوک انجام می‌شود و باعث بالا رفتن بازدهی تبلیغات می‌گردد. همچنین اگر بخواهید تبلیغات شما در صفحات پرطرفدار یا از طریق اینفلوئنسرها انجام شود نیز می‌توانید بازدهی بالایی به دست بیاورید به‌شرط اینکه مشتری خود را بشناسید و پیام‌هایی مخابره کنید که باسلیقه مخاطبان هدفتان سازگاری کامل داشته باشد.

تلگرام پیشرو پیام‌رسان‌های پرطرفدار در ایران

تلگرام به دلیل طراحی مناسب و سرعت بالا به‌خوبی توانست جایگاه مناسبی در ایران پیدا کند. همچنین با توجه به ثبات اطلاعات در این اپلیکیشن بسیاری از کاربران به‌جای ایمیل از تلگرام استفاده می‌کنند. وجود کانال‌های مختلف در تلگرام با امکانات متنوع مدیریت کانال و مدیریت اعضا، در کنار ارتباطات و تعاملات مستقیم در گروه‌ها توانسته تلگرام را به محبوبیت بی‌نظیری برساند. این محبوبیت همچنان بعد از محدودیت‌های اعمال‌شده بر تلگرام ادامه دارد و اغلب کسب‌وکارها تمایل دارند مخاطبان اینستاگرام خود را به عضویت کانال‌های تلگرامی خود نیز درآورند و تلگرام را از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها می‌دانند .


تلگرام مزایا و کاربردهای زیادی برای کسب‌وکارها دارد ازجمله:

  • یک ابزار رایگان مناسب برای ارتباط با مشتریان و گرفتن فیدبک های بسیار سریع از آنان است. برای درک اهمیت آن سرعت پاسخ دادن یک ایمیل را با سرعت پاسخگویی به یک پیام در تلگرام مقایسه کنید.
  • تلگرام تعداد نصب بسیار بالایی دارد و مشارکت و درگیری کاربران با آن بسیار زیاد است.
  • تبلیغات در تلگرام بازدهی بالایی دارد. چون ساعات حضور مخاطبان کسب‌وکار شما در تلگرام بالاست می‌توانید با روش‌های بسیار کم‌هزینه پیام شرکت خود را به مخاطب برسانید مانند ویدئو و یا عکس و حتی پیشنهاد‌های تخفیفی ویژه خود را در کانال‌ها یا گروه‌های پرطرفدار قرار دهید و مشتریان جدیدی را جذب کنید.
  • امنیت بالای تلگرام در بین پیام‌رسان‌های معروف
  • تلگرام دارای ورژن های مختلفی است و در پلتفرم‌های مختلف به‌راحتی نصب می‌شود. این پیام‌رسان می‌تواند در انواع گوشی‌های اندروید، آی او اس و... تا ورژن ای دسکتاپ برای ویندوز، لینوکس و مک حضور داشته باشد
  • امکان طراحی استیکرهای مخصوص کسب‌وکارتان در کنار هزاران استیکر رایگان زیبا و کاربردی.
  • امکان ارتباط و نظارت ۲۴ ساعته از طریق ربات‌های تلگرام. ربات‌های تلگرام یک ابزار منحصربه‌فرد در اپلیکیشن های معرفی‌شده است که به کسب‌وکارها امکان خودکارسازی بسیاری از امور را در تلگرام می‌دهد. می‌توانید کلیه مراحل سفارش یک محصول و ثبت اطلاعات مشتری تا ارجاع مشتری به صفحه پرداخت را در قالب یک ربات دنبال کنید. اگر می‌خواهید یک گروه منسجم با مدیریت هوشمند و آسان داشته باشید نیز می‌توانید به ربات‌ها اعتماد کنید مثلاً با استفاده از ربات نگذارید در ساعات پایانی شب که نظارتی بر محتوای گروه ندارید اعضا چیزی در گروه بنویسند. اگر می‌خواهید باقابلیت‌های ربات تلگرام بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله ربات تلگرام چیست و چگونه به کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟ را بخوانید که در آن تمامی اطلاعات لازم در مورد ربات‌ها را توضیح داده‌ایم.
توئیتر و کاربرد آن در کسب‌وکارها

توییتر بهترین شبکه اجتماعی

توئیتر در ابتدا یک سیستم اشتراک اتفاقات روزمره بود و هر فرد می‌توانست در قالب متن‌های کوتاه از احوال درونی یا اتفاقات دوروبر خود بگوید؛ اما کم‌کم امکانات بیشتری ازجمله عکس و فیلم نیز به‌عنوان مکمل‌های متن به آن اضافه شد. ماهیت اختصاری این شبکه اجتماعی باعث شده بسیاری از کاربران با توانمندی‌ها یا علاقه‌مندی‌های خاص به سمتش بروند. حداقل در ایران شرکت‌ها برای معرفی آخرین محصولاتی که عرضه کرده‌اند و یا واکنش به برخی اتفاقات شایعات پیرامون از توئیتر استفاده می‌کنند.

قدرت توئیتر در فضای مجازی

به دلیل حضور سیاست‌مداران مطرح در توئیتر جهت ارسال پیام‌های خاص به افکار عمومی، علاقه‌مندان به سیاست، تحلیلگران و خبرنگاران زیادی از سراسر دنیا در توئیتر گرد هم آمده‌اند. گاهی توئیت های رئیس‌جمهور یک کشور مثل ترامپ در تهدید کشوری کوچک باعث به هم خوردن اقتصاد آن کشور می‌شود و گاهی توئیت وی در برخورد با تظاهرات کنندگان موجب خشم بیشتر معترضان می‌شود. در حال حاضر توئیتر یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای سیاستمداران و خبرنگاران است.

بیشتر تبلیغات در توئیتر توسط اینفلوئنسر های توئیتری با چند هزار دنبال کننده صورت می‌گیرد و می‌تواند با توئیت و ریتوئیت شدن به دیده شدن محتوای شما کمک کند. تبلیغ از طریق اینفلوئنسرهای معتبر می‌تواند چندین برابر سایر روش‌های تبلیغ بازدهی داشته باشد. نکته مهم در اجرای یک تبلیغ موفق هماهنگی آن با سایر پیام‌های تبلیغاتی شرکت است راز می‌تواند در طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی در کنار شما باشد، برای مشاهده انواع خدمات توییتر راز روی لینک کلیک کنید.

روبیکا همه‌چیز در یک اپلیکیشن ایرانی

روبیکا یک نرم‌افزار چندمنظوره ایرانی است که با تمامی اپلیکیشن هایی که تاکنون معرفی‌شده تفاوت دارد. پس برای معرفی بهترین شبکه‌های اجتماعی ایرانی یکی از بهترین گزینه‌ها روبیکا است. روبیکا توانسته با به‌روزرسانی‌های زیاد و تبلیغ در صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌تدریج جایگاه خود را در بین شبکه‌های اجتماعی بهبود دهند. به‌صرفه بودن استفاده از این اپلیکیشن به دلیل تخفیف یا رایگان بودن در استفاده از اینترنت داخلی و دسترسی به امکاناتی نظیر پخش فیلم و سریال، انجام خدمات بانکی نظیر قبوض آب و برق و... در کنار صفحات اختصاصی که می‌توانید برای خود در این اپلیکیشن طراحی کنید، پتانسیل‌های خوب روبیکا برای رشد و فراگیر شدن را نشان می‌دهد. بخش‌های متنوع این اپلیکیشن عبارت‌اند از:

Mega Video برای علاقه‌مندان به فیلم و سریال

Mega Pay انواع خدمات مالی و پرداخت قبوض

Mega ۲nd Screen از این شبکه تعاملی می‌توانید نظر خود را در مورد برنامه‌های تلویزیونی منتقل کنید

Mega Music برای علاقه‌مندان به موسیقی

Mega Learn دارای محتواهای آموزشی

Mega TV مربوط به نمایش برنامه‌های تلویزیونی و پخش زنده

دنیای کسب‌وکارهای امروزی تشنه ارتباطات ۲۴ ساعته آنلاین است. اکثر کاربران با استفاده از تلفن همراه به‌صورت اینترنتی خرید می‌کنند و یا تصمیم می‌گیرند از کدام برند و یا فروشگاه خریداری کنند. روبیکا یک شبکه مجازی درحال‌توسعه و رشد است و بهترین فرصت برای کسب‌وکارها فراهم است تا در این شبکه مجازی خودی نشان بدهند و تجارت خود را گسترش دهند. می‌توانید برای مشاهده تعرفه تبلیغات روبیکا و سایر خدمات راز این لینک را دنبال کنید

لینکدین و رقابت برندها

لینکدین یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران است که به دلیل ماهیت رسمی‌تر نسبت به اینستاگرام مخاطبان خاص‌تری دارد. یکی از کاربردهای این شبکه اجتماعی برای کسب‌وکارها شناسایی و جذب نیروی انسانی مناسب برای سازمان است. همین‌طور پروفایل کاربران به‌نوعی یک رزومه آنلاین برای کارفرماها محسوب می‌شود. فریلنسرها، طراحان گرافیک، برنامه‌نویس‌ها، کارآفرینان و مشاوران کسب‌وکار در کنار مدیران منابع انسانی سازمان‌ها در این شبکه حضور فعالی دارند. حضور کسب‌وکارها در این شبکه اجتماعی ماهیتی B۲B یا بنگاه به بنگاه دارد و جدیدترین اقدامات و دستاوردهای شرکت‌ها، در این شبکه اجتماعی برای دریافت بازخورد به اشتراک گذاشته می‌شود.

نتیجه‌گیری

حضور فعال در بهترین شبکه‌های اجتماعی یک لزوم انکارناپذیر برای کسب‌وکارهای امروزی است، چه آنلاین باشند و چه سنتی مجبور هستند تا تصویر برند خود را بهبود بخشند و با مشتریان خود تعامل دوسویه داشته باشند. ازجمله شبکه‌های پیشرو در ایران باید به اینستاگرام و تلگرام اشاره کرد که کسب‌وکارها باید استراتژی مشخصی برای حضور فعال در آن‌ها داشته باشند و از سایر شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، لینکدین و روبیکا غافل نشوند. ازآنجایی‌که اداره چندین شبکه اجتماعی یک کار تخصصی است آژانس دیجیتال مارکتینگ راز، ارائه‌دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین، آمادگی دارد تا در زمینه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها در کنار شما باشد.

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

منبع خبر

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

    نظرات