تدوین سند راهبردی ۵ ساله پارک علم و فناوری گلستان کلید خورد

تدوین سند راهبردی ۵ ساله پارک علم و فناوری گلستان کلید خورد

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر غفاری، رئیس پارک گلستان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه به منظور داشتن نقشه راه در انجام ماموریت‌ها و ارتقاء سطح پارک علم و فناوری گلستان، نیاز به تدوین سند راهبردی ۵ ساله است، گفت: با توجه به اینکه برنامه‌های توسعه‌ای کشور درحال انجام و به زودی هفتمین برنامه توسعه آغاز خواهد شد، برنامه ۵ ساله پارک علم و فناوری گلستان در افق ۱۴۰۴ نیز تدوین خواهد شد.

دکتر غفاری بیان داشت: باید تلاش کنیم تا سند راهبردی گلستان و روش‌های تدوین به گونه‌ای تنظیم گردد که از آن به‌‌‌عنوان ماخذ(رفرنس) الگوی تهیه اسناد در استان‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

وی، انعطاف‌پذیری و قابلیت تغییر در هر زمان را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در تدوین این سند می‌بایست لحاظ گردد، دانست و گفت: به‌طور قطع، شکل‌گیری سند تابع شرایط محیط خواهد بود؛ به‌طور مثال در بحث بروز و شیوع بیماری کرونا،‌ در سند باید به گونه‌ای دیده شود که اگر این بیماری طی چندساله آینده نیز حاکم باشد، برخی از فضاهای کسب‌وکار را باید کاملا دگرگون کنیم، به گونه‌ای که ریسک انجام فعالیت‌ها به حداقل برسد.

دکتر غفاری با بیان اینکه می‌بایست در خصوص علت عملیاتی نشدن برخی اسناد تدوین شده توسط دستگاه‌های مختلف آسیب‌شناسی صورت پذیرد، تاکید کرد: تدوین سند باید به گونه‌ای پیش رود که برنامه‌های پیش رو کاملا کاربردی، عملیاتی و قابل انجام باشد و تحقق آن دست‌یافتنی و زیربرنامه‌های پارک و دستورات بخش‌های مختلف از دل این برنامه خارج گردد.

دکتر رضایی،‌ معاون فناوری پارک علم وفناوری گلستان نیز در این جلسه بیان داشت: تدوین این سند راهبردی ۵ ساله با این شعار که ما باید نقشه راه داشته باشیم، منابع خودمان را شناسنامه‌دار نماییم و فرآیندمحوری را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم، کلید خورده و در حال انجام است.

دکتر رضایی، با اشاره به اینکه تاریخ سندی که در سال‌های گذشته برای این پارک تهیه شده بود تا پایان سال‌جاری به اتمام خواهد رسید، تاکید کرد: پس از بررسی میزان تحقق برنامه‌های سند قبلی و شناسایی دلایل عدم تحقق برنامه‌ها، برای اینکه سند به نحو مطلوب پیش برود، از توان تمامی کارکنان در پارک و واحدهای فناور زیرمجموعه باید استفاده نماییم.

وی افزود: این سند منابع مالی و منابع انسانی را در بستر قانونی و مجوزهایی که اخذ خواهد شد درکنار هم قرار داده و درنهایت راهبردهای آن بر اساس اهدافی که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای پارک‌ها در نظر گرفته شده است، تهیه خواهد شد.

دکتر رضایی خاطرنشان ساخت: بعد از تدوین راهبردهای سند توسعه، در نهایت اقدامات کاری یا فعالیت‌های اولویت‌دار و اصلی به‌صورت سالانه تدوین خواهد شد و برنامه عملیاتی پارک به‌صورت سالانه شکل خواهد گرفت که در آنجا منابع مالی و برنامه زمان‌بندی به‌صورت کمی بیان خواهد شد.

معاون فناوری پارک گلستان در ادامه به مزایای تدوین این سند اشاره کرد و گفت: ارتقاء سطح پارک گلستان، مهم‌ترین مزیت تدوین این سند است که به تبع آن نمودار سازمانی این پارک نیز تغییر و درنهایت سازمان قوی‌تر و منظم‌تری شکل خواهد گرفت.

دکتر رضایی همچنین برون‌سپاری ماموریت‌های پارک گلستان را از دیگر مزایای تدوین این سند عنوان کرد و گفت: با تدوین این سند، از توان و ظرفیت شرکت‌ها و واحدهای خدمات‌رسان که وظیفه پشتیبانی دارند، استفاده خواهیم کرد تا همگام با ستاد پارک علم و فناوری گلستان، نسبت به خدمات‌رسانی به واحدهای فناور اقدام کنند.

گفتنی است، ترکیب اعضای شورای راهبری تدوین این سند مرکب از رئیس پارک، معاون فناوری، یک عضو مدعو باتجربه در تدوین اسناد توسعه‌ای، رئیس مرکز رشد جامع گرگان و دو نفر از کارشناسان پارک می‌باشد.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

      نظرات