ایمیل مارکتینگ را بیشتر بشناس

ایمیل مارکتینگ را بیشتر بشناس


فهرست

تعریف ایمیل مارکتینگ

اهداف ایمیل مارکتینگ

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

چرا بازاریابی ایمیل اهمیت دارد؟

ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی برای ایمیل

انواع ایمیل مارکتینگ

چگونگی اجرای ایمیل مارکتینگ

نکته‌های بازاریابی در ایمیل

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ایمیل مارکتینگ

آیا برای راه‌اندازی آن باید از یک شرکت کمک بگیریم؟

مقدمه

معمولاَ صاحبان بیزیس زمانی که تصمیم می‌گیرند، کسب‌وکار خود را گسترش دهند، در اولین و موثرترین راه به ایمیل مارکتینگ رو می‌آورند. ایمیل مارکتینگ فواید بسیار زیادی دارد و در سال‌های پیشین توانسته خود را به مدیران ثابت کند. با این سازوکار می‌توانید به راحتی مشتریانتان را از محصولات جدید، تخفیفات و سایر خدمات آگاه کنید یا آنها را بیشتر با برندتان آشنا سازید و غیره در این مقاله به طور کامل به مبحث ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم و درباره و تاریخچه آن و اینکه چرا اهمیت دارد یا برای انجام آن به چه ابزارها و مهارت‌هایی لازم است، به طور کامل بحث می‌کنیم. توصیه می‌کنم هر چند مدت یکبار، این مقاله به خصوص بخش " نکته‌های مربوط به ایمیل مارکتینگ" را بخوانید تا مطمئن شوید که در حال مدیریت این نوع بازاریابی بی‌نقص هستید.

تعریف ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی می‌باشد که به سادگی با استفاده از ابزارهای ایمیل برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود، روشی ساده و ارزان برای ارتقاء فروش محصولات و همچنین حفظ ارتباط با مشتریان می‌باشد. ممکن است فکر کنید که در عصر شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ کارایی گذشته را ندارد؛ اما یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ که بر روی ۱ بیلیون دوره فروش مغازه‌ها انجام شد، نشان داد که نرخ تبدیل حاصل از این نوع ۲.۳ درصد است، در حالی که نرخ تدیل شبکه‌های اجتماعی ۱ درصد است. بازاریابی طریق ایمیل می‌تواند مشتریان شما را از آخرین آیتم یا محصولاتی که تولید کرده‌اید، آگاه سازد، پس از مدتی غیرفعال بودنشان، آن­ها را به خرید دوباره ترغیب کند، صمیمت بیشتری بین برند شما و مشتریان ایجاد کند، به آنها حس خاص بودن بدهد و غیره، این کارها دو نتیجه عالی خواهد داشت:

  1. دایره مشتریان شما را بیشتر می‌کند.
  2. به رابطه بین برندتان و مشتریان فعلی عمق می‌دهد.

بیشتر کردن مخاطبان به کمک ایمیل مارکتینگ

ایمیل یک ابزار بسیار قابل انعطاف است که می‌تواند طیف وسیعی از پیام ها را به‌صورت انبوه برای کاربران ارسال نماید. اغلب کاربران اینترنت دارای حساب‌های ایمیل هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تعداد زیادی پیام‌ را در لحظه دریافت کنند. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Pew Internet ، ۸۲ درصد از بزرگسالان ایالات متحده از اینترنت استفاده می‌کنند و همگی دارای ایمیل شخصی می‌باشند؛ در نتیجه امکان اینکه هر کاربر یک پیام تبلیغاتی را مشاهده کند، بسیار بالا است.

به طور معمول هر ایمیلی که برای مشتریان حال یا احتمالی آینده فرستاده شود، ایمیل مارکتینگ محسوب می‌شود. ممکن است فکر کنید این ایمیل فقط به منظور تبلیغات و مخاطبان آن، مشتریان هستند؛ اما اینگونه نیست و مخاطب آن هر کسی می‌تواند باشد؛ موضوع آن علاوه بر تبلیغات، می‌تواند درخواست همکاری، درخواست فروش یا حتی درخواست کمک مالی از دیگر همکاران باشد.

به طور کلی، یک مارکتینگ ایمیلی خوب با هماهنگ کردن پیام‌های خود طبق سلیقه مخاطب، به بیزینس‌ها این فرصت را می‌دهد تا مشتریان خود را از آخرین محصولات یا خدمات مطلع و سود خود را بیشتر کند؛ اما یک نو بد، مشتریان را با ایمیل‌های ناخواسته و فراوان آزار می‌دهد و با سیر نزولی سرمایه روبرو می‌شود.

اهداف ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ ممکن است به اهداف زیادی انجام شود؛ ما در اینجا به شش مورد از آن اشاره کرده‌ایم:

  1. آگاهی از برند: شما می‌توانید با دادن اطلاعاتی از جمله، سر گذشت صاحب تجارت، روند به وجود آمدن برند یا اتفاقات جالب پیش آمده در طول فعالیت، نوعی حس عاطفی بین خود و مخاطبان ایجاد کنید.
  2. ایجاد وفاداری: با کمک ایمیل مارکتینگ می‌توانید کمپین‌هایی تشکیل دهید و با عضو کردن مشتریان خود در کمپین‌ها، آنها را به مشتری دائمی تبدیل کنید. بگذارید با یک مثال این مسئله را شفاف کنم؛ مثلاَ شما یک کمپین تشکیل می‌دهید که قانون آن به این صورت است: در هر ماه، خرید اول ۳ درصد تخفیف، خرید دوم ۶ درصد تخفیف، خرید سوم ۹ درصد تخفیف به مشتریان می‌دهید؛ سپس مشتریانی ماهی یکبار از شما خرید می‌کنند (یا همه آنها را) در آن عضو کنید. با این کار آنها بهانه بیشتری برای مراجعه دوباره به شما دارند و هر بار این بهانه قوی‌تر هم خواهد شد.
  3. ایجاد اعتماد: شما می‌توانید با برخی از ایمیل‌های خود حس اعتماد به مشتریان خود بدهید، مثلاَ اگر روز تولد یکی از مشتریان خود را با یک ایمیل به او تبریک بگویید و یک تخفیف مخصوص او، در نظر بگیرید، در واقع این موضوع را اثبات کرده‌اید که حاضرید برای خوشحالی مشتریانتان از جمله او، از بخشی از سود خود چشم بپوشید و این هر کسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  4. ارتقاء ارتباط بین بیزینس با مشتریان: با کمک ایمیل مارکتینگ می‌توانید در فواصل معین، به مشتریان خود ایمیل‌هایی را بفرستید تا از کم رنگ شدن نام برندتان در ذهن آنها جلوگیری کنید.

ارتباط بیشتر و دو طرفه در بازاریابی اینترنتی

  1. به دست آوردن مشتری جدید: در جهان تجارت، مشتریان به دو دسته مشتریان دائمی و مشتریان گذرا تقسیم می‌شوند؛ شما به کمک بازاریابی ایمیلی و ترغیب کردن مشتریان گذرا به عضو شدن در کمپین‌ها یا خبرنامه خودتان آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کنید؛ مثلاً می‌توانید به آنها این قول را بدهید که بعد از عضو شدن در خبرنامه شما، در خرید بعدی شامل تخفیف می‌شوند.
  2. ترغیب مشتریان فعلی به خرید مجدد: همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد، با داشتن ایمیل مشتریان خود می‌توانید با معرفی محصولات جدید، انتشار نظرات مثبت درباره یک محصول خاص و غیره، آن­ها را به خرید دوباره ترغیب کنید.
تاریخچه ایمیل مارکتینگ

اولین ایمیل تبلیغاتی به‌منظور اهداف تجاری در سال ۱۹۷۱ توسط گری توئرک ( Gary Thuerk ) از طریق aparanet ارسالشد. تورگ که مدیر بازاریابی شرکت DES بود، ایمیلی مبنی بر معرفی ماشین‌های DES طراحی کرد و به ۴۰۰ کاربر ارسال کرد. نخستین تجربه ارسال ایمیل مارکتینگ، فروشی ۱۳ میلیون دلاری را برای این شرکت تجاری به ارمغان آورد.

این نوع بازاریابی از موثرترین ابزار برای ارتباط مستقیم و بیشتر با مشتریان بود؛ اما در دهه ۱۹۹۰ برخی کاربران، از آن به عنوان هرززنامه یا اسپم در نظر می‌گرفتند و آن را به کمک فیلتر‌ها یا برنامه‌های مخصوص، مسدود ‌کردند. حال مدیران، برای بازاریابی از طریق ایمیل باید راهی پیدا می‌کردند تا بتوانند بدون اینکه توسط فیلترهای خودکار یا نرم‌افزارها حذف شوند، محتوای مورد نظر خود را به دست مخاطبان برسانند. آ­نها به مرور زمان به ترفندهایی دست یافتند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

چرا بازاریابی ایمیل اهمیت دارد؟

از نظر حرفه‌ای قبل از اینکه شروع به انجام کاری کنیم، بهتر است اول بدانیم که اصلاَ چرا باید آن کار را انجام دهیم؛ ما هم قبل از یاد دادن اصول اصلی و چزئیات ابتدا به توضیح دلایل اهمیت آن پرداختیم.

مزایای استفاده

  • حساب و کتاب در هر تجارتی حرف اول را می‌زند؛ ما نیز به عنوان اولین اهمیت ایمیل مارکتینگ، باید بگوییم که این سازوکار، توانایی این را دارد تا نرخ بازگشت سرمایه را مشخص ‌کند. شما با کمک سرویس‌های مختلف این نوع می‌توانید عملکرد کمپین خود را بلافاصله پس از ارسال ارزیابی کنید؛ در صورتیکه این ویژگی برای دیگر راه‌های تبلیغاتی از جمله تبلیغ در تلویزیون یا به وسیله بیلبورد را ندارد. این گزارش‌ها می‌تواند آمارهایی از تعداد ایمیل‌های ارسال شده، ایمیل‌های باز شده، کلیک‌ها، سودها، ایمیل‌هایی که به عنوان هرزنامه انتخاب شده و درصدی از کاربران که به کمک آن ایمیل به کمپین شما اضافه شدند یا درصدی که اشتراک خود را لغو کرده‌اند. حتی می‌تواند نشان دهد که دستگاه‌هایی که ایمیل شما را باز کرده‌اند بیشتر کامپیوتر بودند یا موبایل؟ این کار باعث می‌شود تا بتوانید نتایج به دست آمده را هم مقایسه کنید و در آینده تصمیم‌های بهتری بگیرید.

آنالیز نتایج به کمک ایمیل مارکتینگ

  • قبل‌تر هم اشاره شد که ایمیل مارکتینگ، یک راه قدرتمند برای به دست آوردن مشتریان جدید است.آمارها نشان داده است که بازاریابی از طریق ایمیل ۴۰ برابر بیشتر از فیسبوک یا توییتر در جذب مشتری موثر است.
  • به راحتی با راه‌های ارتباطی دیگر سازگار می‌شود. شما به راحتی می‌توانید ایمیل‌های خود را با پست‌های خود در تمامی رسانه‌های اجتماعی، ترکیب کنید یا آن را در گوشه و کنار سایت خود قرار دهید و از مشتریان بخواهید تا در خبرنامه شما عضو شوند. از این فرصت برای بزرگ کردن مخاطبان خود استفاده کنید. برای داشتن عملکرد بهتر در شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌کنم مقاله راهنمای صفر تا صد مدیریت شبکه ‌های اجتماعی را بخوانید.
  • به سئو سایت شما کمک میکند. شما ابتدا باید محتوایی با ارزش ایجاد کنید و آن را برای مشترکان خود ارسال کنید. با این کار شما در واقع یک بک لینک برای سایت خود ایجاد کنید؛ همانطور که در مقاله مربوط به سئو خارجی به آن اشاره شد، گرفتن بک لینک مهم‌ترین عامل برای تقویت سئو خارجی و افزایش رتبه در موتورهای جستجو است.
  • بازاریابی از طریق ایمیل کاملاَ دو طرفه بوده و این اختیار را به ما می‌دهد تا بازخورد کاربران را در همان زمان دریافت و ارزیابی کنیم.این یک امکان فوق‌العاده است. اگر شما ایمیلی بدهید و کاربر سوال یا نظری داشته باشد، می‌تواند در همان لحظه از شما بپرسد یا بر روی لینک سایت شما کلیک کند و سفارشات خود را انجام دهد.
  • استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه است و علاوه بر آن سود بالایی هم به ارمغان می‌آورد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که توسط اتحادیه DMA ( direct marketing association ) در انگلستان نشان داد که به ازای هر ۱ دلاری که به واسطه ایمیل مارکتینگ هزینه می‌شود، به طور میانگین ۳۸ دلار سود به دست می‌آید.
  • این روش از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. مشاغل و سازمان‌هایی که نیاز دارند تا تعداد زیادی ایمیل ارسال ‌کنند، می‌توانند از یک سرویس‌دهنده خدمات ایمیلی( ESP یا email service provider ) برای جمع‌آوری اطلاعات، فرستادن خودکار ایمیل‌ها در حجم بالا وارزیابی رفتار مخاطبان استفاده کنند. حال ممکن است بپرسید که این سرویس‌دهنده چه ابزاری است؟برای جلوگیری از تو در تو شدن مطالب، این موضوع را در بخش بعدی به طور کامل برایتان روشن می‌کنم.
  • مزیت دیگر این روش رایج بودن ایمیل در میان مردم است. امروزه همه ما، حداقل یک ایمیل داریم. به گفته سایت Campaign Monitor در اوایل سال ۲۰۱۹، ۳.۹ بیلیون ایمیل فعال در سرتاسر جهان وجود داشت، که احتمال می‌رود این آمار همچنان روند صعودی خود را حفظ کند و تا اواخر سال ۲۰۲۰ به ۴ بیلیون نفر برسد. متاسفانه آمار دقیقی از میزان اکانت‌های ایرانی در ایمیل وجود ندارد اما با توجه به اینکه برای عضویت در بسیاری از سایت‌ها، نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌ها به ایمیل نیاز است، پس درصد زیادی از افراد، برای استفاده از آنها به ساخت ایمیل پرداخته و به آن دسترسی یافتند.
  • این نوع بازاریابی کاربر را مجبور می‌کند تا در نهایت یک عمل انجام دهد؛ زیرا تا زمانی که ایمیل شما خوانده، حذف یا بایگانی نشود، در صندوق ورودی مخاطبان شما باقی خواهد ماند.

باقی ماندن ایمیل‌ها در صندوق ورودی

ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی برای ایمیل

امروزه سرویس‌های بسیار عالی وجود دارد که به انجام هر چه بهتر ایمیل مارکتینگ کمک می‌کنند که اصول اولیه همه آنها با هم فرقی ندارد؛ مثلاَ همه آنها یک ویرایشگر مخصوص دارند که به طراحی اولیه کمپین کمک می‌کند، دارای یک فرم‌اند که برای گرفتن اعضا طراحی می‌شود، توانایی ثبت سوال‌هایی با جواب گزینه‌ای یا تشریحی را دارد و حاوی تعدادزیادی از ابزارک‌ها که امکان شخصی سازی، به سازندگان کمپین‌ می‌دهد.

اما این ابزارها تفاوت‌هایی هم دارد، یکی از تفاوت‌ها، قیمت‌های بین آنها است. برخی از این ایزارها یک دوره رایگان ۷ یا ۱۴ روزه در اختیار مشتری قرار می‌دهند تا بعد از آن برای استفاده از آن اشتراک بخرند؛ اما برخی دیگر کاملاَ رایگان هستند؛ همچنین در ارائه خدمات سازوکار متفاوتی دارند؛ مثلا SendPulse هر ماه ۵۰۰ عضو به کمپین شا اضافه می‌کند و حداکثٍر ۱۵۰۰۰ ایمیل برای کاربران می‌فرستد؛ در حالیکه MailChimp هر ماه ۲۰۰۰ کاربر به کمپین شما اضافه می‌کند و ۱۲۰۰۰ ایمیل می‌فرستد.

این ابزارها همچنین توانایی بازاریابی از طریق اس‌ام‌اس یا نوتیف‌های وبسایت را هم دارند، برخی از آنها، پیامهایی تعبیه می‌کنند که قابل کلیک شدن هستند و برخی دیگر این توانایی را ندارند (که امروزه دیگر مورد توجه نستند)؛ برخی در هفت روز هفته پشتیبانی ۲۴ ساعته دارند و برخی دیگر ندارند.

شما برای اینکه یک کمپین تبلیغاتی بی‌نقص داشته باشید باید فواید و معایب استفاده از هر ابزار را بدانید و آن­ها را با آگاهی کامل با یکدیگر مقایسه کنید. این کار برای یک فرد مبتدی شاید کار سختی باشد؛ پس به شما توصیه می‌کنم که از یک فرد با تجربه برای این کار کمک بگیرید.

محتوای تصویری با راز

انواع ایمیل مارکتینگ ایمیل‌های خبری( News Mail )

در این روش، ایمیل‌ها به صورت منظم به لیستی ازمشترکان کسب‌وکار مورد نظر فرستاده می‌شود. مخاطبین این فهرست بیشتر به دنبال اخبار به‌روزرسانی کسب‌وکار می‌باشند. خبرنامه‌ها معمولا پیام‌های صریح فروش ندارند؛ اما برای ایجاد ارتباط بین مشتریان و شرکت کاربرد دارند. آن‌ها اغلب لحن مکالمه‌ای دارند و حاوی اخبار و اطلاعاتی هستند که برای مشتری مهم است. هدف این خبرنامه‌ها برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه می‌باشد.

ایمیل‌های معاملاتی ( Transaction Mail )

این ایمیل‌ها پس از یک عملکرد توسط کاربر ارسال می‌شوند. هنگامی که یک مشتری محصول را خریداری می‌کند یا رزرو می‌کند، یک نمونه تایید ارسال می‌شود. ایمیل‌های تراکنشی به منظور قانونی کردن تجارت الکترونیک هدف‌گذاری شده‌اند؛ اما می‌توان به همراه ‌آن­ها پیشنهادهایی را هم ارسال کرد. ایمیل‌های معاملاتی شامل اطلاعاتی مانند: پیام‌های چک نشده در برخی سامانه‌ها، رمز‌ عبورهای جدید، ایمیل‌های تایید خرید یا سفارش، وضعیت سفارش و غیره است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ۵۱.۳ درصد از ایمیل‌های تراکنشی توسط کاربران مشاهده می‌شوند؛ این موضوع درحالی است که ایمیل‌های خبری بازخورد ۳۶.۶ درصدی داشته‌اند. نوع معاملاتی فرصتی برای معرفی یا گسترش ارتباط با مشتریان، برای طرح پرسش و گرفتن پاسخ از آنها یا برای افزایش فروش است. جالب است بدانید بسیاری از افراد باتجربه، در کنار ایمیل‌های معاملاتی، تا حد کمی به تبلیغ خود می‌پردازند و این یک ترفند کارآمد است.

(بازاریابی در ایمیل) ایمیل‌های مستقیم ( Direct mail )

ایمیل مستقیم رایج‌ترین و ارزان‌ترین روش می‌باشد که تعریف کلی آن مبتنی بر ارسال انبوه به فهرست از کاربران است. این فهرست به دو طریق تهیه می‌شود؛ گاه شرکت‌ها با گرفتن ایمیل‌های مشتریان خود این لیست را درست می‌کنند و برخی دیگر نیز این لیست را از کمپانی‌های خدماتی اجاره می‌گیرند(هر چند که روش دوم اصل توصیه نمی­شود.). محتوای این ایمیل‌ها به معرفی و فروش محصول می‌پردازد. هرچند با حضور خدمات تبلیغات شبکه‌ های اجتماعی توقع این بود که بازاریابی ایمیل مستقیم کمرنگ‌تر شود؛ا ما آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که این روش همچنان رشد فزاینده‌ی خود را دارد.

قانون اسپم ( SPAM )

در سال ۲۰۱۳ قانون اسپم در ایالات متحده تصویب شد که اولین قانون مربوط به ایمیل‌های تجاری بود، همچنین در همان سال در اروپا، قوانین حریم خصوصی در ارتباطات الکترونیکی برای فعالیت در بازاریابی اینترنتی تصویب شد. این قانون به کاربر اجازه می‌دهد تا دریافت ایمیل‌های غیر مفید یا اسپم را لغو کند. این قانون تا به امروز از ایمیل مارکتینگ حفاظت کرده در غیر اینصورت تمامی صندوق‌های پستی پر از ایمیل‌های اسپم می‌شد و شخص، دیگر نمی‌توانست ایمیل‌های مهم خود را دریافت نماید. در سال ۲۰۱۷ تعداد ایمیل‌های اسپم به ۴۰ درصد از کل ایمیل‌های دریافتی رسید؛ مثلاَ اگر لیست ایمیل خود را خریداری کرده باشید و مشتریان، برای دریافت ایمیل شما رضایت نداشته باشند، به احتمال زیاد آن را اسپم کرده و از این طریق به اعتبار کمپین شما صدمه می‌زنند .

چگونه اسپم نشویم؟

اسپم یک ایمیل ناخواسته و بی‌مربوط است که به طورت انبوه برای کاربران فرستاده می‌شود. مثلاَ شما یک فهرست ایمیل برای انجام ایمیل مارکتینگ خود می‌خرید، شاید در ابتدا فکر کنید که کار خیلی درستی دادید و با دادن یک پیشنهاد شگفت‌انگیز افراد را وادار به خرید می‌کنید؛ اما در واقع چون افراد اجازه عضویت در خبرنامه شما ندادند، ایمیل شما در واقع یک ایمیل اسپم محسوب می‌شود. بهتر است بدانید که اسپم شدن می‌تواند تاثیر منفی روی بیزینس و اعتبارتان بگذارد.

به عنوان مثال، اگر قبل از شروع کردن ، از IP خود استفاده نکرده باشید، این یعنی شما اعتبار زیادی ندارید و اگر ناگهان شروع به فرستادن ۵۰۰۰ ایمیل کنید، این خطر وجود دارد که اسپم شوید؛ برای جلوگیری از این اتفاق ابندا باید کمی با ایمیل خود فعالیت کنید، به این کار گرم کردن گفته می‌شود. ایجاد اعتبار ممکن است حدوداَ ۴-۸ هفته طول بکشد.؛ یا مثلاَ باید همیشه در ایمیل خود یک دکمه برای لغو اشتراک فرار دهید تا اسپم نشود.

هر کدام از این کارها یا کارهای دیگر ( که در هر کشور متفاوت است) امتیازی از اعتبار شما کم می‌کند و اگر این امتیاز از حد معینی کمتر شود، ایمیل شما به عنوان اسپم یا هرزنامه شناسایی می‌شود و مستقیماَ به پوشه زباله انتقال می‌یابد.

چگونگی اجرای ایمیل مارکتینگ
  1. یک سرویس برای انجام بازاریابی در ایمیل انتخاب کنید.

ممکن است بپرسید چرا باید از یک خدمات دهنده این نوع حوزه استفاده کنیم؟ پاسخ ساده است. به دلیل محدودکننده‌های موجود در سرویس‌های ایمیل. مهم نیست که از کدام سرویس استفاده می‌کنید، Gmail ، Zoho ، Outlook ، AOL یا غیره (که البته در کشور ما اسفاده از جیمیل رایج‌تر است) این بستر‌ها برای بازاریابی طراحی نشده‌اند و محدودیت‌های خاصی برای تعداد پیام‌های ارسالی دارند. همچنین این سرویس‌ها، توانایی لازم برای طراحی یک ایمیل تبلیغاتی خوب را ندارند. برای مثال اگر از  جیمیل استفاده می‌کنید، نمی‌توانید در طول ۲۴ ساعت بیشتر از ۵۰۰ ایمیل ارسال کنید یا تقریباَ غیر ممکن است که بتوانید الگوی ایمیلی طراحی کنید که متناسب با برند شما باشد، ابزار مناسبی در دسترس نخواهید داشت که لیست ایمیل خود را مدیریت کنید. قسمت مجزایی برای کاربران خود ندارید و مهم‌تر از همه از سرویس ارسال خودکار محروم هستید. سرویس ارسال خودکار چیست؟ این سرویس قابل برنامه‌ریزی است و می‌تواند در بازه‌های زمانی از قبل تعیین شده، برای مشتریان به  صورت خودکار ایمیل بفرستد یا بعد از عمل‌های خاصی که کاربران در سایت انجام می‌دهند ایمیلی را به آنها بفرستد و از این طریق به شما کمک کند تا تمرکز خود را روی مسائل مهم بگذارید و غیره.

با داشتن این سرویس‌دهنده‌ها بدون داشتن دانش HTML و در کمتر ۳۰ دقیقه می‌توانید یک فرم منحصربه‌فرد و هماهنگ با کسب‌وکار خود داشته باشید. حتی در صورت تمایل می‌توانید از قالب‌های آماده این سرویس‌ها استفاده کنید و سپس آن را تا حدودی تغییر دهید. باکمک سرویس‌دهنده‌های ایمیلی می‌توانید چند تست آماده کنید که کاربران با جواب‌های مختلفی که به آن‌ها می‌دهند به کمپین‌های مختلف هدایت شوند.

  1. فهرست ایمیل خود را تهیه کنید.

این یکی از مهم‌ترین مراحل است. کیفیت فهرستی که تهیه می‌کنید، به شدت روی بازدهی تبلیغات شما تاثیر می‌گذارد. کمپپن شما در صورتی موفق خواهد بود که با افرادی ارتباط برقرار کنید که به برند شما علاقه داشته باشند. این فهرست پستی علاوه بر آدرس‌های ایمیل می‌تواند حاوی اطلاعاتی همچون نام مشتریان، محل زندگی آنها، ناریخ تولد یا تاریخ پیوستن به کمپین و غیره باشد. با استفاده از این اطلاعات می توانید صمیمت و اعتماد کاربر را بیشتر جلب کنید و روی آن تاثیر مثبت بگذارید. مثلاَ می‌توانید سرویس کمک کننده خود را طوری تنطیم کنید که در روز تولد هر یک از افراد ضمن تبریک تولد برای او یک کد تخفیف ۳۰ درصدی بفرستد. این کار قطعاَ او را بسیار خوشحال خواهد کرد و این حس باعث می‌شود تا احساس کند، برای شما یک مشتری معمولی نیست و به صورت ناخودآگاه رضایت بیشتری به شما داشته باشد.

همانطور که قبلاَ گفته شد برای جمع‌آوری این فهرست دو راه پیش رو خواهید داشت. گاهی می‌توانید از برخی شرکت‌های خدمات‌دهنده آن را بخرید؛ اما این کار اصلاَ توصیه نمی‌شود. چون همانطور که گفتم، شاه کلید موفقیت در ایمیل مارکتینگ ارتباط با افرادیست که به برند شما علاقه دارند؛ پس بهتر است که بارضایت خودشان ایمیل‌شان را دریافت کنید. برای تشویق کردن آنها به این کارمی‌توانید فواید این کار را به آنها یادآوری کنید و مثلاَ بگویید علاوه بر آگاهی سریع از محصولات، در اولین خرید خود نیز یک هدیه به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

  1. حال می‌توانید شروع کنید.

در حقیقت این مرحله، خود شامل مراحل دیگری است. برای راه‌اندازی ایمیل مارکتینگ خود از جدول زمان‌بندی غافل نشوید. این باعث می‌شود تا استراتژی خود را ثابت نگه دارید، مشتریان را کلافه نکنید و تکنیک‌های بهتری را به کار بگیرید.

استراتژی بازاریابی در ایمیل

نکته‌های بازاریابی در ایمیل

ما در لابه‌لای این مقاله، به برخی از نکات موثر که باعث می‌شود تا علاوه بر کسب مخاطبان بیشتر، روابط موثر و طولانی مدت، با آنها خود داشته باشید را ذکر کرده‌ایم؛ حال برای آگاهی از بقیه جزثیات این بخش را به خوبی مطالعه کنید.

  1. از مقررات بازاریابی در ایمیل کشور خود مطلع باشید. هر کشور مقررات خاصی درباره اسپم، حفاظت داده‌ها و در کل ایمیل مارکتینگ دارد. شما باید از این مقررات آگاه باشید تا با رعایت نکردن غیر عمدی آنها، دچار دردسر نشوید.
  2. در ایمیلتان با مشتریان خود صحبت کنید. فکر کنید شرکتی، ایمیلی به مخاطبان خود می‌فرستد و در آن می‌نویسد: سلام، لطفا نظر سنجی زیر را انجام دهید و شرکتی دیگر اینگونه می‌نویسد: سلام، امیدوارم حال شما خوب باشه. خب، چون نظر شما برای ما خیلی مهمه، واسه همین خوشحال میشیم اگه یک دقیقه وقت بذارید و نظرسنجی زیر را برای ما پر کنید.حال به نظر شما، کدام احساس صمیمت بیشتری را القا می‌کند و پاسخ بیشتری دریافت می‌کند؟
  3. فقط در صورت نیاز ایمیل ارسال کنید. وقتی شخصی به شما اطمینان می‌کند و آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار می‌دهد، بهتر است از این اعتماد سواستفاده نکنید؛ همچنین سیل پیام شما در صندوق ورودی باعث می‌شود که کاربر به خواندن پیامهای شما بی رغبت شود یا اشتراک خود را لغو کند.
  4. تولید محتوا باید:
  • خلاقانه و مفید و با تمرکز بر خواسته‌های مشتری تهیه شود.
  • این محتوا باید به گونه‌ای باشدکه منجر به دریافت نظرات مشتریان شود تا بتوانید در ارتقاء فروش از آنها بهره ببرید.
  • ذهن کاربر را درگیر کند و تا مدتها آن را وفادار نگه دارد.
  • این محتوا باید کوتاه باشد و مقصود را بدون گزافه‌گویی برساند؛ زیرا ایمیل‌های بلند، تمایل مشتری را برای مطالعه کاهش می‌دهد.جالب است بدانید طبق یکی از مطالعاتی که در انگلیس انجام شد، ۴۳ درصد از کاربران انگلیسی گفته‌اند که ایمیل‌های نامرتبط مهم‌ترین عامل لغو اشتراک آنها بوده
  • محتوای تولید شده دارای تصاویر و ویدیو مربوط به محصول مورد نظر باشد.

برای دانستن جزئیات بیشتر به مقاله تولید محتوا و هر آنچه باید درباره آن بدانید مراجعه کنید.

بازاریابی محتوایی همراه با راز

  1. اعضای ایمیل مارکتینگ خود را از دیگر افراد متمایز کنید. این یک راه کارآمد برای افزایش فهرست مخاطبانی خواهد بود. می‌توانید در ایمیل‌ها، ویژگی‌های محصولات جدید خود را به صورت مفصل توضیح دهید و آنها را از تخفیفات فوق‌العاده با خبر کنید. در یکی از تحقیقات آماری، ۴۰ درصد از کاربران اعلام کردند که دلیل عضویت آنها در ایمیل مارکتینگ، به دلیل بهره‌مند شدن از شرایطی خاص بوده. مثلاَ می‌توانید در هنگام دریافت ایمیل، از آنها بخواهید تا تاریخ تولد خود را وارد کنند و در روز تولدشان به آنها ۳۰ درصد تخفیف دهید یا آنها را از تخفیفات ویژه باخبر کنید. این نوع  که حاوی پیشنهادات ویژه برای جمعیت محدودی از مشتریان است، به افزایش فروش و وفاداری مشتری منجر می‌شود.
  2. UX باکیفیت برای فرم عضویت خود بسازید. یکی از دلایل مهم که از عضو شدن کاربران و وارد کردن ایمیل‌شان جلوگیری می‌کند، این است که صفحه عضویت، به خوبی برای آنها لود نمی‌شود. صفحاتی که دارای سوال‌های زیاد هستند، سرعت لود پایینی دارند و دسترسی به آن­ها سخت است و به احتمال زیاد، کاربر را از ادامه کار منصرف می‌کند. برای برطرف کردن این اشکالات باید تجربه کاربری بهتری برای مشتریان فراهم کنید.
  3. از شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. گرچه تحقیقات ثابت کرده که ایمیل مارکتینگ سوددهی بیشتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی دارد؛ اما حالت ایده‌آل این است که هر دوی آنها را با هم مدیریت کنید. مثلاَ می‌توانید عکس‌هایی از نظرات مثبت مشتریان، در یکی از شبکه اجتماعیتان را در ایمیل‌ خود قرار دهید و به اعضای ایمیل مارکتینگ خود نشان دهید که همه جا از محسنات شما قدردانی می‌شود. همچنین به اختمال زیاد اگر پست‌هایی درباره خبرنامه خود، در شبکه‌های اجتماعی ‌بگذارید، افراد را به عضویت در خبرنامه ترغیب می‌کنید؛ همچنین لینک دادن ایمیل‌ها با اکانت‌های شما در صفحات اجتماعی باعث معرفی بهتر کسب‌وکارتان می‌شود.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

  1. ایمیل‌ها را به نحوی تولید کنید تا در تلفن همراه بهینه‌سازی شده باشند. منظور از بهینه‌سازی کردن ایمیل این است که با تغییر اندازه صفحه نمایش، ترتیب ایمیل شما به هم نریزد و متن به صورت کامل و خوانا نماش داده شود.این یک نکته بسیار مهم است زیرا تحقیقات انجام شده توسط شرکت لیتموس نشان می‌دهد که نیمی از ایمیل‌ها توسط گوشی‌های موبایل خوانده می‌شوند؛ پس باید حواس خود را جمع کنید تا ایمیلتان در گوشی‌های موبایل نیز به خوبی نشان داده شود.

ایمیل بهینه شده با موبایل

  1. به یاد داشته باشید ایمیل‌هایی که "فقط" روی فروش بیشتر تمرکز می‌کنند، در سوددهی کمک زیادی به شما نخواهد کرد؛ پس بهتر است که ایمیل‌های تبلیغاتی خود را با محتوای آموزشی ترکیب کنید.
  2. اینکه هر چند مدت و چه تعدادی ایمیل به مشتریان خود بدهید یک موضوع بسیار مهم است زیرا اگر این تعداد از یک حد معین بیشتر شود، رغبت مخاطب را برای باز کردن ایمیل کم می‌کند یا حتی ممکن است برای خلاص، آن را به لغو عضویت خود هدایت کند. بهترین حالت این است که مانند سایت Feedfeed در فرم عضویت، این سوال را از مشتریان بپرسید تا ایمیل‌های زیاد باعث خستگی مخاطبان نشود.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ایمیل مارکتینگ

ده‌ها شرکت مختلف وجود دارد که خدمات ایمیل مارکتینگ ارائه می دهند. بازاریابان می‌توانند با شناخت از مشتریان خود و ایمیل‌هایی که استفاده می‌کنند، از این مرجع‌ها برای پیشبرد اهداف کمپین‌های خود بهره ببرند. برای مثال می‌توان به برخی از نمونه های معتبر دنیا اشاره کرد:

Mail chimp (میل‌چیم)

IContact (آی کانتکت)

GetResponse (گت رسپانس)

Campaign Monitor (کمپین مانیتور)

Vertical Response (ورتیکال رسپانس)

Mad Mimi (مد میمی)

Aweber (ای وبر)

Constant Contact (کانستن کانتکت)

تبلیغات در وب با راز

چه کسانی از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنند؟

اغلب شرکت‌هایی که در فضای آنلاین حضور قوی دارند (مانند فروشگاه‌های اینترنتی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین و...) از این روش برای ارتباط با کاربران خود استفاده می‌کنند. تمایل این شرکت‌ها به بازاریابی ایمیلی یه این دلیل است که براحتی می‌توان وب‌سایت فروشگاه را به ایمیل ارسال شده لینک دهند و از این طریق محصولات دیگر را معرفی می‌کنند و همچنین با پشتیبانی وب‌‌سایت می‌توانند این اطمینان خاطر را به مشتری دهند که خریدی مطمئن خواهندداشت. ارگان‌های دولتی هم از دیگر استفاده‌کنندگان ایمیل مارکتینگ می‌باشند. این مجموعه‌ها بیشتر برای ارتباط با اعضای احزاب و ارتباط با آن‌ها از این روش استفاده می‌کنند. همچنین کسب‌وکارهای کوچک برای برند‌سازی محصول خود و فروش بیشتر می‌توانند از این ابزار استفاده نمایند.

با توجه به رشد روز افزون ایمیل مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال، شرکت تبلیغاتی راز همواره تلاش می‌کند تا بتواند به بهترین روش را برای مشتریان خود استفاده کند. آژانس تبلیغاتی راز با بهره‌گیری از تیمی خلاق و پویا، پکیج‌های در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا بتوانند از این طریق، کسب‌وکار خود را ارتقا دهند. تیم تولید محتوای آژانس بازاریابی دیجیتال راز با تولید محتوای متنی و تصویری جذاب، آماده‌ی همکاری با برند‌ ها و کسب‌وکار‌ها می‌باشد.

آیا برای راه‌اندازی آن باید از یک شرکت کمک بگیریم؟

ایمیل مارکتینگ به راحتی می‌تواند درآمد شما را چندین برابر کند؛ اما به شرطی که اصولی باشد و درست انجام شود، در غیر اینصورت ممکن است اسپم در نظر کرفته شود و به اعتبار برند شما خدشه وارد کند. برای اینکه بتوانید این مسیر را به بهترین شکل ممکن طی کنید، باید از یک تیم حرفه‌ای کمک بگیرید. تیمی که سابقه درخشانی در این زمینه دارد ، قدم‌های خود را از روی علم و دانش برداشته و دیدگاه مناسبی نسبت به برنامه‌های آینده داشته باشد. داشتن یک بازاریابی موفق، بدون کمک از یک تیم متخصص غیر ممکن است. تیم راز با بهره‌گیری از آخرین متدهای روز دنیا و آگاهی از آخرین تغییرات و قواعد دنیای اینترنت، بهترین گزینه‌ای است که برای این کار می‌توان از آن کمک گرفت.

نتیجه گیری

در این مقاله به تمام تکنیک‌های بازاریابی ایمیلی اشاره کردیم و هر کدام را به صورت کامل توضیح دادیم. گفتیم که استفاده از ایمیل مارکتینگ از موثرترین راه‌های تبلیغات محسوب می‌شود و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است و با برداشتن گام‌های درست در آن، به میزان سوددهی بالایی می‌توان رسید.

درخواست مشاوره رایگان

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات