دانش بنیان‌ها گره‌گشای پسماند و پساب فاضلاب بوشهر

دانش بنیان‌ها گره‌گشای پسماند و پساب فاضلاب بوشهر



شرکت های دانش بنیان، موسسه‌های خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان بویژه در تولید نرم افزارهای مربوط  تشکیل می‌شود.

این شرکت‌ها از حمایت‌های دولتی در زمینه معافیت از پرداخت مالیات ، عوارض حقوقی گمرکی، سود بازرگانی و  مالیات به مدت ۱۵ سال همچنین اعطای تسهیلات کم بهره (بلند مدت یا کوتاه مدت) و یا بدون بهره برخوردار هستند.

توسعه شرکت‎های دانش بنیان در چند سال اخیر به عنوان یک اولویت مهم در سطح ملی و استانی مورد توجه، حمایت قرار گرفته‌است و با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‏‌های فروش نفت، همچنین سیاست و برنامه دولت برای کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه کشور  این شرکت‎‏ها بیشتر در کانون توجه هستند.

شرکت‏‌های دانش بنیان به لحاظ ارزآوری مناسب این روزها از اهمیت ویژه‏‌ای برخوردار شدند و با تولیدات خود توانستند با شکست حلقه‎های زنجیر تحریم محصولات خود را به بازارهای هدف در اقصی نقاط دنیا برسانند و موفق به ایجاد فرصت‏‌های شغلی متنوعی در عرصه‏‌های مختلف شده‌اند.

طوریکه به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری هم‌اکنون بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که فروش آنها در سال گذشته به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش سهام شرکت‏‌های دانش بنیانی که اکنون در بورس فعال هستند حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است.

براساس اظهار سورنا ستاری اکنون اقتصاد دانش بنیان‌ها در کشور قابل توجه است و دست دولت به طور کامل در حوزه تسهیلات و در زمینه زیرساخت‎های دانش بنیان باز است و تا جایی که بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی  یادآورشد: رویکرد دولت حمایت از اقتصادهای دانش بنیان است که در این ارتباط قانون حمایت از این شرکت ها بطور کامل اجرایی شده و بیش از ۱۴۰ خدمت به شرکت های این حوزه ارائه شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: رشد قابل توجه  شرکت‌های دانش بنیان نسبت به پنج سال گذشته گواهی بر این ادعا است که با حمایت های موثر مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و همراهی دستگاه‌های دولتی با این موضوع حساس محقق شدهاست.

جهش عملکرد واحدهای فناور بوشهر با حمایت دولت

به گفته رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر در این استان نیز شرکت‎های دانش بنیان در سال اخیر های رشد قابل توجهی داشته‌اند.

حبیب رستمی اظهارداشت: در هفت سال گذشته میزان حمایت مالی دولت تدبیر و امید از واحدهای فناور و دانش بنیان این استان نسبت به پیش از سال ۹۲ سه برابر افزایش یافت که این وضعیت باعث جهش این شرکت‌ها در همه زمینه‌ها شد.

افزود: میزان حمایت مالی پارک علم و فناوری از واحدهای فناور و دانش بنیان در استان بوشهر تا سال ۹۲ حدود ۳.۵ میلیارد ریال بود این درحالی است که در هفت سال گذشته این حمایت مالی به حدود ۱۳ میلیارد ریال افزایش یافته و ۳۷ شرکت در استان بوشهر مجوز دانش بنیان دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در این مدت شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر یکهزار و ۱۷۰ شغل دانشی و مولد در قالب بیش از ۱۲۵ واحد فناور ایجاد کرده‌اند که مهمترین رهاورد پارک علم و فناوری در این استان است.

وی اظهار داشت: افزایش علائم تجاری ثبت شده در هفت سال گذشته از چهار علامت به ۵۱ نشان تجاری از دیگر موفقیت‌های پارک علم و فناوری در استان بوشهر است.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر گفت: همچنین شمار ایده‌های تبدیل شده به محصول توسط شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور این استان در دولت تدبیر و امید از ۱۵ ایده تا سال ۹۲ به ۱۵۲ ایده در سال ۹۸ افزایش یافته‌است.

رستمی اضافه کرد: تا سال ۹۲ در مجموع ۳۵ اختراع توسط شرکت‌های فناور در استان بوشهر به ثبت رسیده بود اما در هفت سال گذشته شمار ثبت اختراع‌ها به ۱۴۵ مورد رسیده‌است.

تولید دستگاه‎های اسکیمر و استریلایزر پلاسمای سرد برای نخستین بار

مدیرعامل شرکت آریا پلاسما گستر پارس گفت: این شرکت با هدف صیانت از محیط زیست که به دلیل تخلیه پساب صنایع مختلف مورد آسیب قرار گرفته و باتوجه به کمبود منابع آبی در کشور برای استفاده مجدد از آب‌های نامتعارف، ساخت دستگاه های اسکیمر و استریلایزر پلاسمای سرد تصفیه کننده و ضدعفونی کننده آب، هوا، فاضلاب، مواد غذایی و تجهیزات را از سال ۱۳۹۴ در دستور کار محققان خود قرار داد.

خسرو آیین جمشید افزود: دستگاه های اسکیمر و استریلایزر پلاسمای سرد با فرکانس تخلیه ۱۰۰ کیلو تا ۳ مگاهرتز برای اولین بار در ایران و جهان تولید و ثبت شدند.

وی گفت: عملکرد این محصول تاکنون نیز در پتروشیمی‎های مستقر در منطقه ویژه پارس جنوبی و پالایشگاه‏‎های مجتمع گازی پارس جنوبی و پالایشگاه  تبریز مورد تایید قرار گرفته است.

آیین جمشید اظهار داشت: دستگاه‎ تصفیه و ضدعفونی کننده آب، هوا، فاضلاب با استفاده از فناوری پلاسمای سرد محیطی در صنایع آبزی پروری از جمله مراکز تکثیر میگو و پرورش ماهی در استان های بوشهر و خوزستان  نیز مورد استفاده قرار گرفته و با بهبود کیفیت آب امکان افزایش میزان تولید در سطح را فراهم کرده‌است.

وی افزود: این شرکت از سال ۹۶ فعالیت تجاری خود در قالب انعقاد قرارداد با شرکت های آب و فاضلاب استان های بوشهر و هرمزگان، شرکت محصولات لبنی پگاه فارس، بیمارستان مسلمین شیراز، شرکت حفاری آلفا در جزیره کیش، پژوهشکده خلیج فارس وابسته به دانشگاه خلیج فارس، شرکت دانش بنیان زیستاب جلبک لیان و شرکت تکثیر و پرورش آبزیان شوش عملیاتی کرد.

آیین جمشید ادامه داد: شرکت آریا پلاسما گستر پارس در قالب همکاری با  شرکت پگاه فارس روزانه ۲۴۰ مترمکعب آب را تصفیه می‎کند و این پروژه را برای حذف بو از فاضلاب شهر بندر عباس و جزیره هرمز نیز  در حال انجام دارد.

وی افزود: دستگاه‎ تصفیه و ضدعفونی کننده آب، هوا،  فاضلاب با استفاده از فناوری پلاسمای سرد محیطی اکنون در حوزه جدیدی ورود داشته تا بتواند علاوه بر تصفیه آب و پساب در زمینه اصلاح فرایند و تولید محصولات با ارزش افزوده از جمله از مواد روغنی سولفیدی که از پسماندهای غیر قابل استفاده در صنعت گاز است نیز موثر واقع شود.

آیین جمشید اظهار داشت: در شهر بوشهر و بسیاری از شهرهای کشور  پساب‏‌های زیادی وجود دارد که بدون استفاده و تصفیه مناسب وارد دریا  و محیط زیست می‏‌شود که تصفیه این فاضلاب‌ها از آسیب رساندن به محیط زیست و انسان‌ها که در معرض مستقیم و غیر مستقیم آن هستند جلوگیری و مهمتر از آن امکان بازیافت آن برای مصارف غیرشرب وجود دارد.

وی افزود: در این حوزه با توجه به محدودیت‌‏ها و هزینه زیاد تامین آب، ضرورت دارد بحث تصفیه آب‌های نامتعارف با نگاه جدی‎تری دنبال شود.

وی ادامه داد: استریلایزر پلاسمای سرد تنها با استفاده از اکسیژن موجود در هوا و بدون نیاز به مصرف مواد شیمیایی مضر، پساب صنعتی، کشاورزی و شهری را تصفیه می‌کند.

آیین جمشید افزود: این ۲ محصول با از بین بردن عوامل میکروبی، جداسازی مواد روغنی، ترکیبات آلی و مواد معلق ، فلزات سنگین، آمونیاک و سولفید هیدروژن باعث ارتقای کیفیت آب و حذف بوی بد پساب های شهری و صنعتی می‌شود و در نتیجه امکان استفاده مجدد از آب‌های نامتعارف در صنایع مختلف و توسعه سیستم‌های مداربسته آب را میسر می‌کند.

وی یادآور شد: حذف بیوفولینگ در صنایع ساحلی- دریایی یکی دیگر از کاربردهای مهم این فناوری است.

وی افزود: با توجه به خاصیت زیست کشی استریلایزر پلاسمای سرد، می‌توان از آن برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و از جمله ویروس‌ها استفاده کرد.

آیین جمشید گفت: بنابراین برای کنترل آلودگی های بهداشتی و بیماری‌ها و  از جمله معضل جدیدی که ویروس کرونا برای کشور بوجود آورده نیز از این محصول استفاده کرد.

وی ادامه داد: شرکت آریا پلاسما گستر پارس تاکنون چهار اختراع را به ثبت رسانده و در چندین جشنواره از جمله جشنواره جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش خلیج فارس در سال ۱۳۹۶ و گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و مدیران نفتی در سال ۱۳۹۸ به عنوان برگزیده انتخاب شد.

تبدیل پسماند چهار شهر جنوب استان بوشهر به گازوئیل و بنزین یورو ۵

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درینه سیاه آریا گفت: با بهره‌برداری از پالایشگاه بازیافت پسماندهای شهری و صنعتی برای تولید بنزین و گازوئیل یورو پنج دفن پسماند در چهار شهر عسلویه، کنگان، جم و سیراف به صفر می‌رسد و آلایندگی‌های جنوب استان بوشهر نیز تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

کاظم صالحی افزود: زمین مورد نیاز اجرا طرح از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تحویل گرفته شده و کار خاک‎برداری آن اکنون در حال انجام است.

وی بیان کرد: زمین درصورتی که اجرای طرح به موانع اجرایی و اداری برنخورد، براساس زمان‌بندی ۱۸ ماهه در عسلویه به بهره‌برداری می‌رسد.

صالحی ادامه داد: با اجرا این طرح ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‎شود که اولویت نخست جذب نیرو نیز با بومی‏‌های استان بوشهر است.

صالحی  گفت: خوراک روزانه این پالایشگاه یکهزار تن و شامل ۴۰۰ تن پسماند شهری و ۶۰۰ تن ضایعات صنعتی است که در مجموع روزانه منجر به تولید ۴۰۰ تن بنزین و گازوئیل یورو پنج خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این ارتباط از دستگاه‌‏های اجرایی انتظار داریم تا در صدور مجوزها همکاری لازمه را داشته باشند تا زمینه به تولید رسیدن پالایشگاه در موعد مقرر فراهم شود.

صالحی ادامه داد: در این زمینه از همکاری و مساعدت مطلوب استاندار، مدیرکل حفاظت محیط زیست و مدیران پارک علم و فناوری بوشهر قدردانی می‌شود.

وی یادآور شد: اکنون نوسان زیاد قیمت‌‏ها مشکل اصلی شرکت دانش بنیان درینه سیاه آریا است زیرا از سال گذشته با افزایش قیمت یکهزار میلیارد ریالی میزان اعتبار موردنیاز شرکت برای احداث پالایشگاه به پنج هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال افزایشیافته‌است.

صالحی اداد: این طرح که مصوبه ستاد اقصاد مقاومتی کشور را دارد در صورت تامین تسهیلات و امکانات موردنیاز قابلیت تعمیم به سایر مناطق کشور را نیز دارا است.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان درینه سیاه آریا اعلام کرد: این واحد اولین شرکت خصوصی است که موفق به گرفتن مجوز ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) از سازمان حفاظت محیط زیست کشور شده و گواهی ثبت اختراع آن نیز از آمریکا دریافت شده‌است.

روش جدید کشت و تولید پودر گیاه آلوئه‌ورا

مدیرعامل شرکت سبزینه کشت فرتاک در زمینه کشت آلوئه ورا گفت: به جای ترویج کشت رایج در منطقه جنوب کشور که کشاورزان با مشکلات و ضررهای مکرر رو برو می‌شوند به دلایل هزینه رسیدگی بالا و مشکلی که در فصل تابستان برای کشاورزان به دلیل نور مستقیم آفتاب پیش می آمد، اقدام به ترویج روش کشت جدیدی شد که در این روش به جای کشت ۲۰هزار بوته در یک هکتار در ۲۵۰۰متر زمین ۱۰هزار بوته در زیر سایه کشت شد و به دلیل کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصول و میزان برداشت بیشتر، توجیه اقتصادی بالاتری دارد.

حمیدرضا کمالی افزود: در این روش هزینه‎های مربوطه مانند کود، آب و رسیدگی به یک چهارم رسید و میزان برداشت سالانه از یک به ۲ ارتقا یافت.

وی اظهار داشت: مهم‎ترین دستاورد شرکت در این حوزه دست رسی به تکنولوژی تولید پودر آلوئه ورا است که پودر تولید شده توسط این شرکت  از ژل این گیاه و یکی از پرکاربرد ترین مواد اولیه سایر صنایع تولیدی آن است طوریکه در روش تهیه پودر هر چه دما کمتر باشد مواد موجود در ژل آلوئه ورا کمتر از بین می رود و این شرکت توانست با ایجاد گردش هوای مناسب در این روش در بهترین دما برای تهیه پودر اقدام کند.

استفاده از شیرین کننده گیاهی برای نوشیدنی‌های آلوئه ورا

مدیرعامل شرکت سبزینه کشت فرتاک ادامه داد: یکی دیگر ازدستاوردهای این شرکت استفاده از شیرین‎کننده‎های گیاهی برای نوشیدنی‏ با پایه آلوئه ورا است و با این روش میزان ماندگاری برخی از محصولات تولیدی نیز بدون افزودن مواد نگه دارنده به ۹ ماه افزایش پیدا کردهاست.

کمالی ادامه داد: ژل، پودر، نوشیدنی و ترشی از جمله محصولاتی است که در شرکت سبزینه کشت فرتاک از آلوئه ورا تولید شده‌است.

وی یادآور شد: این شرکت با هدف اشتغال‌زایی و فرآوری محصولات پایه آلوئه ورا بدون افزودنی‎‏های شیمیایی و به طور کامل ارگانیک آغاز کرد و نتیجه تلاش تیم تحقیقاتی نیز تولید محصول با شیرین‌کننده‎‏های گیاهی و بدونی افزودنی‎ها است.

کمالی عنوان کرد: این شرکت اکنون مجوز تولید تجاری واحد فناور از پارک علم و فناوری استان بوشهر و پروانه فعالیت از نظام صنفی کشاورزی(جهاد کشاورزی) را گرفته و سفارش‏‌های خوبی نیز از نقاط مختلف کشور دریافت کرده که امیدواریم با پیشرفت کارها اشتغال زایی مناسبی ایجاد شود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

منبع خبر

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

    نظرات