گسترش تعاملات پارک علم و فناوری کردستان و کمیته امداد امام خمینی

گسترش تعاملات پارک علم و فناوری کردستان و کمیته امداد امام خمینی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌المل پارک علم و فناوری کردستان، نشست مشترک پارک علم و فناوری کردستان و کمیته امداد امام خمینی استان  با حضور آقایان جهان‌بین معاونت اشتغال و خودکفایی، عبدی کارشناس مسئول ارزیابی و تجهیز منابع و دوستکامی مسئول پیگیری اعتبارات و تفاهم نامه‌های کمیته امداد و آقایان نبی احسنی مسئول ارتباط با جامعه، مهندس ایوبی کارشناس ارزیابی واحدهای فناور، سیروان برزنجی مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل و مدیران عامل واحد‌های برخی از واحدها فناور پارک علم و فناوری کردستان در سالن جلسات پارک برگزارشد.

در ابتدای این نشست، دکتر نبی احسنی، ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین و با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در خصوص تشکیل جسله، به معرفی پارک علم و فناوری کردستان و شرح و ظایف آن پرداخته و راه‌های تعامل و همکاری با دستگاههای دولتی و جامعه را بیان نمود. وی با اشاره به زمینه‌های همکاری پارک علم و فناوری و کمیته امداد، گفت: جامعه هدف مشترک بسیاری میان پارک و کمیته امداد امام خمینی(ره) وجود دارد، گفت: اگر برنامه تعریف شده و هدفمندی میان دو طرف ایجاد شود شاهد رشد و توسعه اشتغال و فناوری میان مددجویان و کارآفرینان استان خواهیم بود.

در این نشست آقای جهان‌بین توضیحات مبسوطی در خصوص شرح وظایف کمیته امداد به مدد جویان کمیته امداد و شیوه های اشتغالزایی آنها پرداختند. وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود و جدید برای ایجاد اشتغال مددجویان کمیته امداد، گفت: سیاست‌های جدید کمیته امداد بر ارائه مشاوره شغلی، توانمندی مددجویان تحت پوشش در راستای مهارت‌های شغلی جهت ایجاد اشتغال آنها و حمایت از این عزیزان جهت تداوم اشتغال و ایجاد ظرفیت‌های جدید به منظور اشتغال مددجویان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور است.

تسهیلات ویژه اشتغال زایی به کارآفرینان و مددجویان در قالب طرح راهبری شغلی پرداخت می شود.

معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان کردستان، با برشمردن رویکرد جدید کمیته امداد در ایجاد اشتغال برای مددجویان تحت پوشش، اظهار داشت:  کمیته امداد امام (ره) سیاست توانمندسازی مددجویان را با محوریت ایجاد فرصت های شغلی پایدار دنبال می کند.

وی ادامه داد: تجربه به دست آمده از مشاغل ایجاد شده به همراه شرایط روز جامعه منجر به ارتقای مدل اشتغال زایی شده به طوری که تسهیلات ویژه در این بخش به کارآفرینان و مددجویان در قالب طرح راهبری شغلی پرداخت می شود.

آقای جهان‌بین در توضیح طرح راهبری شغلی، اضافه کرد: این طرح توجه ویژه‌ای به فروش تضمینی محصولات و ایجاد اشتغال پایدار دارد، در این طرح مددجویان به کارآفرینان حرفه‌ای استان که تجارب موفق دارند، معرفی و کارآفرینان از صفر تا صد شغل مربوطه را راهبری می‌کنند.

وی تصریح کرد: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که بخش خصوصی در مدیریت هزینه‌ها می‌تواند موفق‌تر عمل کند از این رو در سیستم نظام راهبری، از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌هایی که می توانند هدایت شغلی مددجویان کمیته امداد را عهده ‌دار شوند، استفاده می‌شود، وی در پایان وی یادآورشد: با اجرای طرح راهبری شغلی؛ کارآفرینان، طرح های اشتغال زایی خود را به کمیته امداد پیشنهاد داده و پس از بررسی، با انعقاد تفاهم‌نامه در راستای توانمندسازی مددجویان و ایجاد اشتغال پایدار در جامعه اقدام می‌کنند لذا  از واحد‌های فناور و دانش بنیان درخواست می‌گردد در بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود ما را حمایت و همفکری نمایند.

آقای عبدی کارشناس مسئول ارزیابی و تجهیز منابع کمیته امداد نیز، دلیل ورود کمیته امداد به حوزه‌های فناوری را ایجاد مشاغل نوآورانه و فناورانه عنوان کرد و گفت: تمامی تلاش مجموعه کمیته امداد در سراسر کشور، برطرف کردن مشکلات مددجویان به طور اساسی و ریشه‌ای است که غالباً این مشکلات اقتصادی هستند و از این رو اولویت نخست کاری ما، اشتغال است. وی افزود: رویکرد جدید در سال‌های اخیر، کمک به ایجاد و گسترش کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان به منظور ایجاد اشتغال آبرومند و پایدار برای جوانان و خانواده‌های تحت پوشش است. وی با اشاره به موفقیت طرح‌های اشتغالزایی در کمیته امداد، عنوان کرد: خوشبختانه در نتیجه اجرای این طرح‌ها، کمیته امداد موفق شده است با نیم درصد اعتبارات اشتغال کشور، ۳۰ درصد بار اشتغال کشور را به دوش گیرد.

در ادامه این نشست، مسئول پیگیری اعتبارات و تفاهم نامه‌های کمیته امداد ، به همکاری‌های مشترک کمیته امداد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و افتتاح صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر (VC)نوید اشاره کرد و گفت: صندوق نوید یک صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر (VC) است که با همکاری دو مجموعه کمیته امداد امام خمینی (ره) و موسسه دانش بنیان برکت در تابستان ۱۳۹۸ ایجاد شده است. هدف از تاسیس این صندوق کمک به گسترش کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان به منظور اشتغال جوانان، کاهش بیکاری، رفع فقر و گسترش خدمات اجتماعی در راستای کاهش محرومیت می باشد. از جمله خدماتی که صندوق نوید در این راستا به هم وطنان عزیز ارایه می‌نماید،  می‌توان به خدمات پیش شتابدهی، شتابدهی و سرمایه گذاری خطر پذیر اشاره نمود که این خود ظرفیتی برای همکاری‌های رو به گسترش شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای فناور و کمیته امداد است.

وی همچنین یادآور شد: تمرکز حوزه فعالیت صندوق نوید را می توان رفع فقر و محرومیت، اشتغال زایی برای اقشار آسیب پذیر جامعه و گسترش خدمات اجتماعی برای قشر آسیب پذیر و کمتر برخوردار جامعه دانست. از این رو صندوق نوید در تلاش است تا با فراهم آوردن بستری برای رشد و گسترش کسب و کارهای نوآورانه، سهمی کوچکی در آبادانی این مرز و بوم داشته باشد.

دوستکامی در پایان عنوان کرد: به منظور افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف تولیدات روستایی با هدف شناسایی صنایع روستادوست و پشتیبانی از آنها جهت تقویت اشتغالزایی و جهش تولید در روستاها و مناطق محروم، همچنین حمایت از مخترعین، صاحبان ایده های صنعتی نوآورانه، شرکت های دانش بنیان و سایر فعالان این عرصه، کمیته امداد امام خمینی (ره) با برگزاری رویداد ملی صنایع روستادوست درصدد است صنایع و تجهیزات مناسب برای اقتصاد را شناسایی و از آنها پشتیبانی و حمایت کند.

مسئول ارزیابی واحدهای فناور پارک علم و فناوری نیز ضمن تشکر از کمیته امداد به دلیل توجه به طرح‌های فناورانه و نوآورانه، درخواست کرد که برای تحقق اهداف نشست، نیاز به برگزاری جلسات کارشناسی و ارائه تعاریف دقیق از عناوینی همچون شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور است. وی همچنین اظهار خوشبینی کرد که با وجود صاحبان ایده در پارک علم و فناوری، امکان همکاری و ارائه طرح‌های نوآورانه و فناورانه برای ایجاد اشتغال پایدار مددجویان کمیته امداد وجود دارد.

در پایان این نشست، مدیران عامل واحدهای فناور پارک علم و فناوری کردستان، ضمن معرفی کسب و کارهای خود، زمینه‌های همکاری با کمیته امداد را تشریح کردند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات