ستاری: از تبدیل ساختمان‌های متروکه بدون استفاده شهرها به مراکز نوآوری حمایت می‌کنیم

ستاری: از تبدیل ساختمان‌های متروکه بدون استفاده شهرها به مراکز نوآوری حمایت می‌کنیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در نشست «اقتصاد مقاومتی و جهش تولید» که در جمع مسئولان و مدیران استان کرمانشاه برگزار شد با اشاره به لزوم توسعه‌زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری در استان کرمانشاه، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آمادگی کامل دارد تا ساختمان‌های بدون استفاده استان را در راستای تبدیل شدن به مراکز نوآوری تجهیز کند.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه این نشست گفت: یکی از محوری‌ترین مسائلی که مسئولان و محققان دانشگاهی کشور باید به آن توجه کنند، این موضوع است که نمی‌توان از یک تحقیق دانشگاهی انتظار خروج محصول و تجاری‌سازی را داشت، در حالی که بخش خصوصی هیچ سرمایه‌گذاری و مشارکتی در روند این تحقیقات ندارد، به زبان ساده‌تر اینکه، با بودجه دولتی نمی‌توان پژوهش محصول محور ایجاد کرد.

*کسب در آمد از تولید دانش

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان ضمن تشریح ویژگی‌ها و مختصات دانشگاه تحقیق محور، افزود: دانشگاهی می‌تواند خود را موفق محسوب کند که بخش قابل توجهی از هزینه خود را از محل تولید دانش و مشارکت با بخش خصوصی و تحاری‌سازی محصولات فناورانه کسب کند. زمانی که یک واحد دانشگاهی به صورت صددرصد به بودجه دولتی وابسته است، در زمینه آموزش نیز دچار نقصان و چالش است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به جمعیت فارغ‌التحصیل در کشور گفت: وقتی یک جوان تحصیل‌کرده، نمی‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند، به خاطر آموزش غیرکاربردی است که در دانشگاه ما جریان دارد. اقتصاد دولتی و اقتصاد نفت محور نیز در نهایت باعث به وجود آمدن دولت‌های فربه و پر‌تعداد از نظر کارکنان می‌شود. فرایندهای اداری در چنین اقتصادی، غالباً بسیار طولانی است. بدون شک فعالان زیست‌بوم نوآوری برای اخذ مجوز از چنین اداراتی به زحمت خواهد افتاد و امکان تعامل با چنین سازوکاری را ندارند.

رئیس بنیاد علمی نخبگان در ادامه افزود: برای حرکت از سمت یک اقتصاد نفتی و دولت فربه به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و دولت چابک، همه ما باید سخت تلاش کنیم. در این زمینه بیش از هرچیز نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. مهمترین منابع کشور، نیروی انسانی است نه نفت و منابع معدنی، توسعه یک مفهوم درون‌زا است. باید شما در داخل استان با تکیه بر همین جوانان کرمانشاهی، توسعه ایجاد کنید.

*توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری کرمانشاه

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به سفرهای پیشین خود به استان کرمانشاه، گفت: پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، نیازمند توسعه زیرساخت‌ها است و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه کاملاً از توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری  استان، حمایت می‌کند.

ساختمان‌های متروک و بلااستفاده استان اگر به عنوان مرکز نوآوری و شتابدهنده در اختیار جوانان استان قرار گیرد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آمادگی کامل دارد تا این ساختمان‌ها را به صورت کامل تجهیز کند.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری محلی و استانی در حوزه تامین مالی، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آمادگی دارد تا منابعی به صندوق پژوهش و فناوری استان اختصاص دهد، ضمن اینکه این صندوق از خطوط اعتباری و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی نیز برخوردار است. شرکت‌های دانش‎بنیان و فناور استان نیز باید تلاش کنند تا ایده‌ها و طرح‌های خود را بر اساس نیازها و واقعیات جامعه به پیش ببرند و سعی کنند که با تکیه بر منابع و ذخایر طبیعی و انسانی استان کرمانشاه، ارزش افزوده ایجاد کنند. شرکت‌های بزرگی در استان کرمانشاه وجود دارد که فعالیت‌های قابل توجهی دارند و در سطح کشور نمونه هستند.

*استفاده از ظرفیت‌های بالا در حوزه کشاورزی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن توضیح نحوه توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان استانی، افزود: کرمانشاه ظرفیت قابل توجهی در حوزه کشاورزی دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپ‌های استانی باید بر روی امنیت غذایی کشور متمرکز شوند و با بومی‌سازی فناوری تولید کود، سم، نهاده‌های گیاهی و داروهای مورد نیاز صنعت دام وطیور، خطوط تولید جدید در استان ایجاد کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این زمینه همراه و همکار جوانان استان خواهد بود.

ستاری با اشاره به مصوبات سفرهای قبلی که به استان کرمانشاه داشت، گفت: پیشرفت‌های حاصل شده در سفر اخیر به  کرمانشاه، بسیار قابل توجه است، هرچند این مقدار توسعه و پیشرفت هنوز با ظرفیت‌های استان فاصله معناداری دارد و باید تلاش کرد تا این فاصله کمتر شود. خوشحال هستیم که مسئولین استانی و به ویژه استاندار کرمانشاه، پیگیر پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نواوری استان هستند. باید تلاش کرد تا مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری در درون دانشگاه ایجاد کرد تا این مراکز به موازات پارک علم و فناوری استان کرمانشاه فعالیت کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر به استان کرمانشاه از چند طرح و پروژه فناورانه در حوزه زیست‌بوم نوآوری استان، رونمایی کرد. افتتاح مجتمع نوآوری پارک علم و فناوری با ۶ هزار متر مساحت، افتتاح یک واحد مدرن گلخانه‌ای و رونمایی از ۷ طرح و اختراع در حوزه سلامت از جمله رویدادهای این سفر یک روزه بود. ستاری همچنین در بازدید از خطوط تولید چند شرکت دانش‌بنیان و فناور استان، برخی پروژه‌های جدید آنها را از جمله عملیات اجرایی پروژه ساخت «واحد تولید کاتالیست BZN۲» را افتتاح کرد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

منبع خبر

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه یک پارک علم و فناوری در شهر کرمانشاه می باشد

    نظرات