دکتر رحیمی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد: لزوم گسترش پارک‌های علم و فناوری استانی

دکتر رحیمی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد: لزوم گسترش پارک‌های علم و فناوری استانی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، دکتر رحیمی در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری که به میزبانی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برگزار شد، با اشاره به آغاز سفرهای استانی در راستای ساماندهی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اظهار داشت: در چند سال اخیر جزو پنج کشوری هستیم که بالاترین رشد کیفی مقالات در دنیا را داشته است.
وی تصریح کرد: رتبه کیفی کشورمان یعنی میزان استنادات به مقالات نیز به ۱۵ رسیده است؛ این در حالی است که تا چند سال گذشته رتبه ایران دراین زمینه ۳۰ بود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در یک دهه اخیر موضوع توسعه فناوری به مدد دانش رواج یافته است. همچنین سازوکارهای تبدیل علم به فناوری و سپس فناوری به محصول در کشور فراهم شده که پارک‌های علم و فناوری نقش محوری در این زمینه دارند.
به گفته وی، در حوزه توسعه فناوری هنوز اوایل راه هستیم و علاوه بر نهادهای فناور، نقش‌پذیران دیگری وجود دارند که به همکاری آنان نیاز است.
دکتر رحیمی با تاکید بر لزوم گسترش پارک‌های علم و فناوری استانی خاطرنشان کرد: سیاست این است که در هر استان یک پارک جامع داشته باشیم و باید در جهتی حرکت کنیم که رئیس پارک استان به استاندار فناوری استان تبدیل شود.
وی نسبت به عملکرد خلاقانه پارک‌های استانی تاکید کرد و گفت: اگرچه اصول اولیه پارک‌های علم و فناوری یکسان است، اما تفاوت‌های پارک‌ها باید مشهود و رقابت مبتنی بر نوآوری و ابتکارات باید اصل باشد؛ چرا که پارک‌ها مراکز نوآوری هستند و بنابراین اولین مظهر نوآوری باید در پارک دیده شود که خوشبختانه زمینه آن موجود است.

* مستقل شدن هیئت امنای ۳ پارک علم و فناوری استانی

سپس دکتر مهدی کشمیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: در راستای ادغام فعالیت پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها، امضای توافق‌نامه بین دانشگاه‌های استان با پارک استانی آغاز شده و این روند ادامه دارد.
وی با اشاره به پروژه هم‌سرمایه گذاری که با کمک صندوق نوآوری آغاز شده، تصریح کرد: مخاطبان این پروژه پارک‌ها و مراکز رشد هستند و امیدواریم این برنامه در هفته پژوهش و فناوری به ثمر برسد.
دکتر کشمیری در ادامه به آماده‌سازی تعدادی از شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری برای ورود به بازار بورس اشاره کرد و افزود: امیدواریم ۱۵ الی ۲۰ شرکت تحت پوشش این برنامه قرار گیرند تا نهایتاً سه تا پنج شرکت حتماً وارد فرایند بورس شوند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت خاطرنشان کرد: در این زمینه با شرکت کارگزار بورس نیز رایزنی شده و آماده هستیم تا شرکت‌ها وارد فرایند آموزش معاملات شوند. مشخصاً شرکتی باید وارد این فرایند شود که قابلیت بورس‌پذیری داشته باشد؛ بدین معنا که اندوخته مالی شرکت، جهش‌های آن و گذشته خوب مالی شرکت باید مد نظر قرار گیرد.
دکتر کشمیری همچنین از مستقل شدن هیئت امنای ۳ پارک علم و فناوری استانی خبر داد و افزود: اخیراً سه پارک یزد، خراسان شمالی و فارس موفق شدند که هیئت امنای مستقل داشته باشند و این برنامه باید برای سایر پارک‌ها نیز ادامه داشته باشد.
وی تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری شرایط خوبی از لحاظ حمایت‌های بیرونی دارند و باید متناسب با این مسئولیت‌پذیری و ظرفیت، در درون نیز از جهت توانمندسازی نیروی انسانی و زیرساخت سیستمی خودشان را تجهیز کنند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، با اشاره به فصل بودجه‌ریزی ادامه داد: طبیعی است اولویت اول تمام نمایندگان ابتدا تامین منابع خودشان است، اما در کنار آن باید به حوزه پارک‌های علم و فناوری توجه داشته باشند تا بتوانیم جهشی در منابع داشته باشیم.

* لزوم ادغام فعالیت پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه
در ادامه این نشست دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران که به صورت ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت داشت، با اشاره به پررنگ شدن حضور پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: متاسفانه هنوز از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها برای بهبود عملکرد و توسعه تکنولوژی استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به آسیب‌های وضعیت موجود بیان کرد: از نظر ساختاری عموماً نیازها از بالا ایجاد می‌شود و نهایتاً سازمان مستقل از زمینه‌های اصلی خود شکل می‌گیرد که این موضوع را می‌توان به وضعیت صنعت و دانشگاه‌ها تعمیم داد؛ این در حالی است که امروزه ادغام فعالیت پاک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه هنوز فعالیت پارک‌های علم و فناوری در زنجیره فعالیت دانشگاه‌ها و دانشجویان قرار ندارد، بیان کرد: هنوز درصد کمی از دانشجویان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های پارک‌های علم و فناوری آگاه هستند و لازم است که زنجیره کامل علم تا خلق ثروت و کسب و کار روان‌تر شود.
دکتر صدیق رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) نیز در این نشست اظهار داشت: باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به موضوع مقررات پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد.
وی با بیان اینکه مقررات معافیت مالیاتی پارک‌های علم و فناوری با شرکت‌های دانش بنیان اختلاف ریشه‌ای و اساسی دارد، ادامه داد: شرکت‌های مستقر در پارک‌ها از مزایای مناطق آزاد برخوردار می‌شوند؛ این در حالی است که معافیت شرکت‌های دانش بنیان تنها مربوط به محصولات آنها می‌شود.
سپس مهندس چینی فروشان، مدیر امور تقاضا محور شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ظرفیت موجود در سامانه ساتع و همچنین منابع جذب شده اشاره و نقشه راهی بر اساس آن ترسیم کرد. وی در ادامه به توضیح چالش‌های فرایندی و قانونی اشاره کرد و برای رفع آنها پیشنهادهایی ارائه داد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات