طرح شرکت "پایدار سرزمین هیرکان گلستان" به عنوان ایده شایسته تقدیر برگزیده شد

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دومین جشنواره ایده‌های برتر کشاورزی کشور به همت وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همزمان با هفته پژوهش برگزار گردید که از بین ۳۳۰ طرح ارائه شده به سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، تعداد ۵ طرح و ایده به عنوان طرح شایسته تقدیر برگزیده شدند.

در این جشنواره سراسری، ایده " تولید نهال‌های میکوریزه(همزیست شده) جنگلی و باغی با اسپور قارچ ترافل " از شرکت پایدار سرزمین هیرکان گلستان مستقر در مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و عضو پارک علم و فناوری گلستان به مدیرعاملی مظاهر جعفرنیا نیز به عنوان یکی از ۵ طرح و ایده شایسته تقدیر انتخاب شد.

گفتنی است؛ ترافل یکی از گران‌ترین قارچ‌های جهان می‌باشد و به عنوان الماس سیاه معرفی می‌شود. یکی از خاستگاه‌های اصلی این قارچ، جنگل‌های استان گلستان به‌ویژه منطقه شرقی آن می‌باشد که با هجوم مردم، هرساله میزان برداشت آن از سطح جنگل کم و کمتر شده و در حال نابودی نیز می‌باشد؛ بطوری‌که میزان برداشت آن از سطح جنگل‌ها در سال ۹۶  به مقدار ۲۱۴۰۰ کیلوگرم بوده که در سال ۹۷، این مقدار به ۳۷ هزار کیلوگرم افزایش و در سال ۹۸ به ۱۲۵۰۰ کیلوگرم رسیده و کاهش چشمگیری داشته است.

قیمت هر کیلوگرم قارچ ترافل سیاه در داخل کشور، بسته به زمان برداشت بطور میانگین حدود یک میلیون تومان بوده و این رقم در خارج از کشور هر کیلو حداقل ۲۰۰ دلار بفروش می‌رسد.

اهمیت توسعه و کاشت نهال‌های بارور شده ترافل:

۱-احیاء و توسعه جنگل‌های کشور و ایجاد جنگل‌های اقتصادی

۲-حفاظت نهال‌ها توسط توده مردم جهت برداشت قارچ

۳-درآمدزایی اهالی بومی و روستائیان و جوامع محلی

۴-ارزآوری بالای آن و توجیه اقتصادی

۵-مبارزه با گازهای گلخانه‌ای و کمک به ترسیب کربن

۶-حفظ تولید قارچ گران‌قیمت ترافل و توسعه تنوع گونه‌ها

۷-مبارزه با تغییرات اقلیمی

۸-کمک به صنعت چوب و کاغذ

۹- کمک به صنایع غذایی و دارویی و دارای هزاران مزایای دیگر

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

      نظرات