چرا سهم زنان در کسبوکارهای مجازی اندک است؟
زنان پیش از این بهدلیل محدودیتهای زمانی و مکانی ورودشان به کسب و کارها با محدودیت مواجه بود به این دلیل که کلیشههای جنسیتی اجازه ورود به این حوزه را نمیداد و مهارتهای لازم هم وجود نداشت ولی هم اکنون مهارت آموزی هم از طریق فضای مجازی تسهیل شده و نیازی نیست زنان هزینههای سنگینی را متحمل شوند بنابراین از هر نقطهای که هستند میتوانند از این ظرفیت استفاده کرده و با سایر فعالان کسب و کار دیجیتال به رقابت بپردازند. وی در زمینه سهم کمتر زنان از مردان در کسب و کارهای مجازی معتقد است که زنان به دلایل فرهنگی که عمدهترین آن ناباوری نسبت به خود و بهدنبال آن، عدم باورپذیری از سمت دیگران است، کمتر دست به فعالیتهای اقتصادی و کارآفرینی میزنند و باعث بازدارندگی برای ورود به حوزه کسب و کارهای مجازی شده است. وی افزود: کلیشههای جنسیتی مثل باور به اینکه تهیه ابزارهای فناوری اطلاعات (لپ تاپ و گوشی هوشمند و تبلت و…) بیشتر امری مردانه است و اساسا مردان بهدلیل شغلشان بیشتر در معرض استفاده از این ابزارها هستند یا این باور که انجام امور روزمره از طریق مجازی مثل پرداخت قبوض و تسهیلات و خدمات دولت الکترونیک بیشتر مردانه است، دلیل فاصله گرفتن زنان از مهارت آموزی مربوط به این حوزه یا عدم اشتیاقشان به آن است. وی در ادامه گفت: البته وزارت ارتباطات بهدنبال ریشهیابی و شناسایی حضور کمرنگ زنان در کسب و کارهای فضای مجازی است و در این زمینه در تلاش است تا با کمک دستگاههای دیگر و از طریق تبیین سیاستهای حمایتی بخش حاکمیتی زنان را بهصورت ویژه حمایت کرده و ورود بیش از پیش آنان به حوزه اقتصاد دیجیتال را تسهیلگری کنند تا از این طریق زنان نیز سودمندی استفاده از فضای مجازی، خدمات الکترونیک، خریدهای اینترنتی و خدماتی را بیشتر از قبل درک کرده و آموزش ببینند. سامعی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در سالهای اخیر سعی کرده با فراهم کردن زیرساختها و اجرای طرحهای حمایتی مانند ایران نو آفرین، ایران کارفا و … از فعالان کسب و کارهای مجازی که زنان را هم شامل میشود، حمایت کند، افزود: وزارت ارتباطات همچنین از سه سال پیش نیز فعالیتهای میدانی را در قالب طرحهایی در زمینه توانمندسازی زنان آغاز کرده است تا آنها را با ابزارهای فناوری اطلاعات آشنا کند و این اقدام با طرح پژوهشی جدیدی در حال پیگیری است. جعفری با بیان اینکه اگر نسبت زنان به مردان در راهاندازی کسب و کار اندک است بهدلیل بحث فرهنگی است، گفت: ولی باید به این مساله باور داشت که امکان رشد و بالندگی زنان در فضای مجازی نسبت به محیط واقعی بیشتر است بنابراین آنها میتوانند از این فضا بهخوبی استفاده کنند.
متن کامل خبر در سایت نوپانا
نظرات