چرا سهم زنان در کسب‌وکارهای مجازی اندک است؟

چرا سهم زنان در کسب‌وکارهای مجازی اندک است؟

زنان پیش از این به‌دلیل محدودیت‌های زمانی و مکانی ورودشان به کسب و کارها با محدودیت مواجه بود به این دلیل که کلیشه‌های جنسیتی اجازه ورود به این حوزه را نمی‌داد و مهارت‌های لازم هم وجود نداشت ولی هم اکنون مهارت آموزی هم از طریق فضای مجازی تسهیل شده و نیازی نیست زنان هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند بنابراین از هر نقطه‌ای که هستند می‌توانند از این ظرفیت استفاده کرده و با سایر فعالان کسب و کار دیجیتال به رقابت بپردازند. وی در زمینه سهم کمتر زنان از مردان در کسب و کارهای مجازی معتقد است که زنان به دلایل فرهنگی که عمده‌ترین آن ناباوری نسبت به خود و به‌دنبال آن، عدم باورپذیری از سمت دیگران است، کمتر دست به فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی می‌زنند و باعث بازدارندگی برای ورود به حوزه کسب و کارهای مجازی شده است. وی افزود: کلیشه‌های جنسیتی مثل باور به اینکه تهیه ابزارهای فناوری اطلاعات (لپ تاپ و گوشی هوشمند و تبلت و…) بیشتر امری مردانه است و اساسا مردان به‌دلیل شغل‌شان بیشتر در معرض استفاده از این ابزار‌ها هستند یا این باور که انجام امور روزمره از طریق مجازی مثل پرداخت قبوض و تسهیلات و خدمات دولت الکترونیک بیشتر مردانه است، دلیل فاصله گرفتن زنان از مهارت آموزی مربوط به این حوزه یا عدم اشتیاقشان به آن است. وی در ادامه گفت: البته وزارت ارتباطات به‌دنبال ریشه‌یابی و شناسایی حضور کمرنگ زنان در کسب و کارهای فضای مجازی است و در این زمینه در تلاش است تا با کمک دستگاه‌های دیگر و از طریق تبیین سیاست‌های حمایتی بخش حاکمیتی زنان را به‌صورت ویژه حمایت کرده و ورود بیش از پیش آنان به حوزه اقتصاد دیجیتال را تسهیلگری کنند تا از این طریق زنان نیز سودمندی استفاده از فضای مجازی، خدمات الکترونیک، خریدهای اینترنتی و خدماتی را بیشتر از قبل درک کرده و آموزش ببینند. سامعی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر سعی کرده با فراهم کردن زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های حمایتی مانند ایران نو آفرین، ایران کارفا و … از فعالان کسب و کارهای مجازی که زنان را هم شامل می‌شود، حمایت کند، افزود: وزارت ارتباطات همچنین از سه سال پیش نیز فعالیت‌های میدانی را در قالب طرح‌هایی در زمینه توانمندسازی زنان آغاز کرده است تا آنها را با ابزارهای فناوری اطلاعات آشنا کند و این اقدام با طرح پژوهشی جدیدی در حال پیگیری است. جعفری با بیان اینکه اگر نسبت زنان به مردان در راه‌اندازی کسب و کار اندک است به‌دلیل بحث فرهنگی است، گفت: ولی باید به این مساله باور داشت که امکان رشد و بالندگی زنان در فضای مجازی نسبت به محیط واقعی بیشتر است بنابراین آنها می‌توانند از این فضا به‌خوبی استفاده کنند.

متن کامل خبر در سایت نوپانا

منبع خبر

نوپانا

نوپانا

نوپانا یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات