نسل‌ها در یک نگاه

نسل‌ها در یک نگاه

نسل‌ها در یک نگاه

با افزایش ارتباط جهانی، تغییرات نسلی می‌تواند نقش مهمی در تنظیم رفتار نسبت به اقتصاد اجتماعی داشته باشد. جوانان هر نسل به عناصری قوی در تاثیرگذاری بر اقشار گوناگون جامعه در سنین و درآمد‌های مختلف و همچنین نحوه مصرف و ارتباط آنها با مارک‌های تجاری تبدیل شده‌اند.

نسل بِیبی‌بومرها (۱۹۵۹-۱۹۴۰)

والدین این نسل در دوران جنگ زندگی کرده‌اند و فرزندان بومرهایی هستند که بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۹ متولد شده‌اند. به این دلیل آنها را به این اسم می‌خوانند که در دوره رشد و زاد و ولد به دنیا آمده‌اند.

آنها همه آنچه را که جوانان در آن زمان نیاز داشتند تجربه کردند و دیدند که چگونه جان لنون، پل مک‌کارتنی، جورج هریسون و رینگو استار در ۱۹۶۲ برای تشکیل بیتلز گرد هم آمدند. آنها همچنین فرود یک انسان در کره ماه (۱۹۶۹) و بازیکنان فوتبالی چون پله و مارادونا را در بهترین حالت دیده‌اند.

ویژگی‌های نسل بِیبی‌بومرها

با تاثیری که این نسل در اقتصاد گذاشته‌اند، شناسایی ویژگی‌های خاص این گروه مهم است. در اینجا به چند ویژگی شاخص آنها اشاره می‌شود:

- آنها بازنشسته نمی‌شوند و در سنین بالا نیز کارایی لازم را دارند؛

- برای نمای ظاهری محل کار خود اهمیت زیادی قائل هستند؛

- خودکفا هستند؛

- به مهارت‌های تصمیم‌گیری خود افتخار می‌کنند؛

- قدرت هر فرد را در میزان تجربه او می‌بینند؛

- علاقه‌مند به رقابت هستند؛

- خود را با شغل‌شان تعریف می‌کنند؛

- خوش‌بین هستند.

نسل X (۱۹۷۹-۱۹۶۰)

نسل X شامل کسانی است که بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۹ هنگام بازسازی اروپا پس از جنگ متولد شده‌اند. این نسل زندگی راحتی نداشتند، زیرا پس از یک دوره آشوب، یافتن کار یک چالش بزرگ بود. کار و تولید فلسفه زندگی آنها بوده است. فردگرایی، جاه‌طلبی و اعتیاد به کار ارزش‌هایی هستند که این نسل با آنها رشد کرده‌اند.

ویژگی‌های نسل X

این نسل فقط به این دلیل که از نظر دیجیتالی باهوش هستند، به این معنی نیست که باید همان عادات خرید نسل Y را دنبال کنند. نسل X محصولات شفاف و واضح از لحاظ تولید و پیام‌های تبلیغاتی که مسیر خرید روشنی را نمایان می‌کنند را ترجیح می‌دهند. اگر به دنبال بهترین راه برای ارتباط با آنها هستید ایمِیل گزینه مناسبی است. گرچه بیشتر آنها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، اما اغلب تحت تاثیر کمپین‌های بازاریابی از طریق ایمیل قرار می‌گیرند .

نس ل Y (میلنیال) (۱۹۹۴-۱۹۸۰)

این نسل به‌عنوان بومیان دیجیتال شناخته می‌شوند و بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۴ متولد شده‌اند و فناوری بخشی از زندگی روزمره آنهاست. تمام فعالیت‌های آنها توسط یک صفحه انجام می‌شود و مفهوم روشن و خاموش کاملاً با زندگی آنها ادغام شده است. امروزه آنها از دنیای آنالوگ که در آن زندگی می‌کردند به دنیای دیجیتال مهاجرت کرده‌اند.

برخلاف نسل‌های گذشته و به دلیل بحران اقتصادی دنیا به این نسل نیاز دارد که با افزایش رقابت برای به‌دست آوردن شغل بهتر آموزش ببینند. برخلاف والدین شان یعنی نسل X ، بومیان دیجیتال از دنیای اطراف خود راضی نیستند و بلندپروازانه می‌خواهند به اهداف خود دست پیدا کنند.

با این حال نسل Y برچسب تنبلی، خودشیفتگی و لوس بودن را به دنبال خود می‌بیند. در واقع در سال ۲۰۱۴،  مجله تایم آنها را به عنوان نسل من و من و من نامگذاری کرد.

ویژگی‌های نسل Y

همان‌طور که از سال‌های تولد آنها انتظار می‌رفت، نسل Y سریع ترین رشد نیروی کار را دارند. از آنجا که شرکت‌ها برای به‌کارگیری استعدادهای موجود رقابت می‌کنند، کارفرمایان به سادگی نمی‌توانند نیازها، خواسته‌ها و نگرش‌های این نسل گسترده را نادیده بگیرند. همانند هر نسلی که پیش از آن وجود داشته است، این نسل با مجموعه‌ای از خصوصیات که عمدتاً توسط جهان و فرهنگی که در آن رشد کرده‌اند شکل گرفته است تعریف شده‌اند. همچنین در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، این نسل پرجمعیت‌ترین نسل در نیروی کار و بازار است. نسل میلنیال در نهایت وارد موضوع جمع‌آوری ثروت و تشکیل خانواده می‌شوند.

از دیگر خصوصیات این نسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برای انگیزه ارزش قائل هستند؛

- برای روابط با مافوق خود اهمیت قائل می‌شوند؛

- به دنبال دانش بصری فناوری هستند؛

- دارای ذهن باز و با تغییرات سازگار هستند؛

- برای انجام وظایف بیشتر از زمان اهمیت قائل هستند؛

- اشتیاق زیادی برای یادگیری دارند؛

- انتقادپذیر هستند و به نظرات گوش می‌دهند؛

- آزاداندیش و خلاق هستند.

نسل زی (۲۰۱۰-۱۹۹۵)

نسل Z با دامنه سنی هشت تا ۲۳ سال، پس از میلنیال‌ها در چند دهه پیشگام می‌شوند. آنها با یک تبلت و یک گوشی هوشمند در آغوش خود وارد این دنیا شده‌اند.

نسل Z گروهی از افراد هستند که با اینترنت عجین شده‌اند و این بخشی از DNA آنهاست. این قضیه به تحصیلات و روش معاشرت آنها نیز وارد شده است. اگر نسل Y در یافتن شغل مشکل داشته باشد، وضعیت نسل بعدی آنها حتی بدتر از است.

تسلط آنها بر فناوری ممکن است باعث شود از روابط اجتماعی خود غافل شوند. آنها کسانی هستند که تلاش می‌کنند دسترسی به اهداف خود را در اینترنت دنبال کنند. آنها دوست دارند بلافاصله هر آنچه را که می‌خواهند به دست آورند، واقعیتی که دنیای دیجیتال در آن غرق شده است و سبک زندگی آنها نیز تحت تاثیر یوتیوب است . با وجود تنوع اجتماعی امروز، نسل Y و Z بیشترین درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. طبق مطالعات بانک مرکزی آمریکا، جمعیت امروز نسل Y دومیلیارد و نسل Z ۴/۲میلیارد است که به ترتیب ۲۷ و ۳۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

در مورد نسل فعلی، متولدین بعد از ۲۰۱۰، نسل آلفا نامیده می‌شوند. رفتار آنها چگونه خواهد بود؟ چند سال دیگر شکاف نسل را مشاهده خواهیم کرد.

ویژگی‌های نسل Z

- انتظارات بیشتری دارند: انتظارات آنها از یک خرده‌فروش بیش از هر نسل دیگری طلبکارانه است. آنها به ندرت به کسی شانس دوم می‌دهند و فروشگاهی می‌خواهند که از فناوری استقبال کرده و محصولات را به‌راحتی در دسترس‌شان قرار دهد. با این وجود آنها هنوز تمایل به تعاملات انسانی دارند.

- صبر کمتری دارند: اگر انتظارات‌شان برآورده نشود آنگاه به فکر خواهند افتاد. آنها به‌ندرت شانس مجدد می‌دهند و وقتی تجربه بدی دارند معمولاً آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

- حواس‌شان پرت است: بیشترشان بیش از یک دستگاه دارند که در طول روز با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. آنها خود را چندوظیفه‌ای می‌دانند که از یک برنامه به برنامه دیگر می‌پرند. آنها در ارائه فروش نکات کلیدی را از دست می‌دهند و برقراری ارتباط با آنها دشوارتر است.

- آنها تاثیرگذار هستند: طبق مطالعات انجام‌شده، ۷۰درصد آنها برای تصمیم‌گیری خرید به دیگران کمک می‌کنند. بنابراین آنها نه‌تنها در تصمیم خرید خود بلکه در تصمیم افراد خانواده نیز تاثیرگذار هستند.

نسل آلفا (۲۰۲۴-۲۰۱۰)

جدیدترین نسلی است که پس از سال ۲۰۱۰ در دنیایی کاملاً دیجیتالی به دنیا آمد. از آنجا که محیط آنها هیچ شباهتی به محیط نسل‌های گذشته ندارد، تربیت آنها برای والدین شان که در جهانی نسبتاً پنهان به دنیا آمده‌اند با چالش‌های جالبی روبه‌رو می‌شود. از آنجا که تولد نسل آلفا همچنان در حال انجام است، دامنه سنی آنها از صفر تا ۱۰سالگی است. بسیاری هنوز نوزاد هستند و بزرگ‌ترین آنها کلاس پنجم است.

ویژگی‌های نسل آلفا

- تحصیلکرده‌ترین نسل تاریخ خواهند بود؛

- اهل فن و دوستدار تکنولوژی هستند؛

- هوش مصنوعی واقعیتِ آنهاست؛

- یادگیری آنها بسیار شخصی است؛

- شبکه‌های اجتماعی شیوه رایج تعامل آنها خواهد بود؛

- آنها اقتصاد شراکتی را دوست ندارند؛

- آنها در چارچوب قوانین بازی نمی‌کنند.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات