برندهای برتر در دایره ارزش‌گذاری خاص

برندهای برتر در دایره ارزش‌گذاری خاص

برندهای برتر در دایره ارزش‌گذاری خاص

ارزش برند فیسبوک برای سومین سال متوالی کاهش یافت اما با این وجود، اینستاگرام یک تازه وارد در میان ۲۰ برند برتر فهرست با ارزش‌ترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۰ از دیدگاه اینتربرند به شمار می‌رود.

براساس این گزارش، برندهای آمازون، مایکروسافت و اسپاتیفای شاهد بیش‌ترین ارزش افزوده برند در یک سال گذشته بودند.ارزش برند آمازون با ۶۰ درصد رشد به ۲۰۱ میلیارد دلار رسید. در نتیجه این غول تجارت الکترونیک در جایگاهی بالاتر از گوگل و رتبه دوم ایستاد. ارزش مایکروسافت هم با ۵۳ درصد افزایش به ۱۶۶ میلیارد دلار رسید. در ادامه با اندکی اختلاف از گوگل پیشی گرفت. گوگل با ۱۶۵ میلیارد دلار ارزش، افتی یک درصدی در این زمینه را تجربه کرد.

اپل ضمن حفظ جایگاه نخست خود، ارزشش را با رشدی ۳۸ درصدی به ۳۲۳ میلیارد دلار رساند و اولین برندی شد که ارزشش از ۳۰۰ میلیارد دلار عبور می‌کند.سامسونگ، کوکاکولا، تویوتا، مرسدس بنز، مک دونالد و دیزنی ۱۰ جایگاه برتر این فهرست را به خود اختصاص دادند؛ اگرچه ارزش همه این برندها غیر از سامسونگ، کاهش یافت.این رتبه بندی با ارزیابی عملکرد مالی یک شرکت، نقش برند در تصمیمات خرید و قدرت رقابتی آن را تعیین می‌کند. از این طریق ارزش کمک های برند به شرکت مادرش هم مشخص می‌شود. برندهای فعال در حوزه‌های فناوری و رسانه از بالاترین سرعت رشد در مقایسه با سایر برندهای موجود در این فهرست برخوردارند. اسپاتیفای با ۵۲ درصد رشد در جایگاه هفتادم، نتفلیکس با ۴۱ درصد رشد در جایگاه چهل و یکم و Adobe با ۴۱ درصد رشد در جایگاه بیست و هفتم ایستادند. آمازون و مایکروسافت از لحاظ سرعت رشد در این فهرست پس از آن‌ها قرار گرفتند. با وجود صعود یک پله‌ای فیس‌بوک و کسب رتبه سیزدهم در رده‌بندی با ارزش ترین برندهای جهان، برای سومین سال متوالی، ارزش برند تا مرز ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید اما به نشانه تغییر مرکز ثقل در شرکت مارک زاکربرگ، برند خواهر فیسبوک یعنی اینستاگرام با ارزشی معادل ۲۶ میلیارد و صد میلیون دلار و کسب رتبه نوزدهم در میان ورودی‌های جدید از بالاترین سرعت رشد برخوردار بود. یوتیوب و زوم هم از جمله ورودی‌های دیگر این فهرست بودند که به ترتیب در جایگاه‌های سی ام و صدم ایستادند.به گفته چارلز ترویل، مدیرعامل جهانی اینتربرند، رهبری، تعامل و ارتباط سه مساله ثابتی هستند که مقامات این موسسه هنگام بررسی میزان تلاش برندها برای هدایت فضای کسب و کار به سرعت در حال تغییر، آن‌ها را لحاظ می‌کنند. این مسائل و موضوعات، کلیدهای دستیابی به نتایج در بحران فعلی، ایجاد حس اعتماد در مشتری و انعطاف‌پذیری در کسب و کار هستند. ترویل در ادامه گفت: «برندها با تعیین اهداف بزرگ جاه طلبانه و پیگیری آن‌ها با شجاعت و خود آگاهی می‌توانند به ما کمک کنند تا سرمان را بلند کنیم، هرج و مرج فعلی را حس کنیم، فراتر از آن را ببینیم و برای اثبات شروع دهه جدیدی از احتمالات و امکانات تلاش کنیم.»

در رتبه بندی رقیب اینتربرند، یعنی« BrandZ »، زیرمجموعه شرکت تحقیقات بازار« Kantar »، آمازون طی ۲ سال گذشته در صدر فهرست باارزش ترین برندهای جهان قرار گرفت و در فوریه، به دنبال انتشار گزارش هزینه تبلیغات سالیانه مبنی بر رشد آن و رسیدن به مرز ۱۱ میلیارد دلار، «بزرگ‌ترین تبلیغ کننده کره زمین» لقب گرفت.

رشد افسانه‌ای

در رشد ارزش برندها چند عامل اهمیت زیادی دارد. تمامی  برندهای برتر ویژگی‌های مشترکی دارند که باعث موفقیت آن‌ها شده است و چند اقدام کلیدی موفقیتشان را رقم زده است.

اول اینکه آنها باید به طور مداوم در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری و محصولات و خدمات جدید ارائه کنند و روش‌های خلاقانه به‌کارگیرند.  برندهای برتر باید اهداف بزرگ‌تری مانند کمک به مردم جهان داشته باشند. این رویکرد نه تنها انگیزه مصرف کنندگان را بالا می‌برد بلکه کارکنان این برندها را هم تشویق می‌کند. برندهای برتر موظفند با عرضه محصولات و خدمات عالی به مشتریان، همیشه آن‌ها را راضی نگه دارند. ایجاد رابطه احساسی مناسب با مشتریان هم دیگر عامل موفقیت برندهاست.در حقیقت مشتریان باید احساس کنند  این برندها بخشی از زندگی آن ها شده‌اند. در یک سال گذشته ارزش برندها در صنایع خاص تغییرات متفاوتی را تجربه کرده‌اند .برندهای بازار خرده فروشی با ۱۴ درصد رشد بیشترین افزایش در ارزش را داشته‌اند. برندهای حوزه تکنولوژی با اختلافی کم و با ۱۳ درصد افزایش در ارزش در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. برندهای فست فودی با ۷ درصد افزایش در ارزش در جایگاه سوم و پس از آن برندهای حوزه مخابرات با ۶ درصد افزایش در ارزش در رتبه چهارم قرار گرفتند.

جالب آن که برندهای صنعت نوشابه سازی با ۵ درصد افزایش پنجمین رشد بالا در ارزش را در سال گذشته میلادی داشته اند و جالب تر از آن قرار گرفتن برندهای حوزه انرژی در این رتبه بندی با ۵ درصد افزایش در ارزش بعد از صنعت نوشابه‌سازی است.به وجود آوردن یک برند قوی خیلی اهمیت دارد چرا که برای بالا بردن قیمت محصولات و خدمات بسیار مفید است.

برای سرمایه گذاران در بازار سهام، سود حاصل از سرمایه‌‌گذاری در برندهای برتر بسیار بیش‌تر از سایر برندها است.به طور مثال اگر شخصی ۱۰۰ دلار در شاخص SMP۵۰۰ سرمایه گذاری کرده باشد در طول ۱۲ سال گذشته تنها ۷۹ درصد سود کرده و اگر همین شخص در شاخص MSCI سرمایه گذاری کرده باشد ۳۴ درصد سود برده؛ در حالی که سود سرمایه گذاری در برندهای برتر چیزی در حدود ۴۹ برابر بیشتر از سود سرمایه گذاری در SMP۵۰۰ و ۴ برابر بیشتر از سود سرمایه‌گذاری در مورگان استنلی( Morgan Stanley ) است. دیگرهمه به دلایل اهمیت بالا بودن ارزش برندها پی برده‌اند.برندها امروزه روانشناسی و علم را به خدمت گرفته و خدمات و محصولاتشان عمر بالاتری دارند.برندها ارزشمند هستند و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها، ارزش برند خود را در ترازنامه تجاری لحاظ می‌کنند.

منبع: . imagesretailme.com

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات