چگونه استراتژی قوی شبکه های اجتماعی برای عید نوروز تهیه کنیم؟
فهرست
آیا استراتژی شبکه های اجتماعی در تعطیلات نوروز تغییر میکند؟ آن تغییرات چیست؟ اصلاً چرا باید در تعطیلات، به دنبال یک استراتژی جدید باشیم؟ آیا برایت عطیلات نوروزی استراتژی چیدید اما دوست دارید آن را بهبود دهید؟ نمیدانید استراتژیتان کامل است یا نه؟ حالا که به تعطیلات نوروزی نزدیک هستیم، اگر هر یک از این سوالها در ذهن شما وجود دارد، حتماً این مقاله را بخوانید تا جواب پرسشهای خود را پیدا کنید.
ما قبلاً در مقاله راهنما جامع استراتژی شبکههای اجتماعی به طور کامل، درباره استراتژی، اهمیت آن و نحوه چیدنش، توضیح دادیم؛ اما اگر بخواهم به بیانی دیگر و به صورت خلاصه، درباره آن حرف بزنیم، باید بگویم که چیدن استراتژی کار سخت و دشواری نیست، بلکه فقط کاف است چند نکته را بلد باشید و آن را رعایت کنید. استراتژی سوشال تمام فعالیتهای ریز و درشت آینده شما را شامل میشود. این برنامه هرچقدر مفصلتر باشد، مفیدتر خواهد بود؛ اما ذکر جزئیات نباید آنقدر زیاد باشد که در نهایت یک لیست بلند بالا در برابر شما قرار دهد که از آن بترسید و رغبت خود را برای انجام آن از دست بدهید.
بعضی افراد این سوال برایشان پیش میآید که اصلاً چرا باید برای شبکههای اجتماعی خود استراتژی بچینیم؟ اگر بخواهم راحت با شما حرف بزنم باید بگویم چرا نباید این کار را انجام دهیم. امروزه بسیاری از مردم، تایمهای زیادی از وقت خود را صرف گذراندن در شبکههای اجتماعی میکنند؛ حتی شاید برخی از آنها، بیشتر از هر کار دیگری، وقت خود را در شبکههای اجتماعی بگذرانند. این دقیقاً همان چیزبست که برای بازاریابی به آن احتیاج دارید، توجه مخاطبان. امروزه شبکههای مجازی یکی از مهمترین بخشهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود و همه برندها برای موفقیت به آن احتیاج خواهند داشت.
جالب است بدانید طبق مقالات ارائه شده در سایت optinmonster ، ۲۴ درصد از فروش در تعطیلات، فقط به وسیله ایمیل مارکتینگ انجام میگیرد؛ پس ما چرا باید به فکر برنامه ریزی برای سوشال مدیا باشیم؟ این ادعا کاملاً درست بوده و استفاده از ایمیل مارگتینگ برای فروش بیشتر، کاملاً اثبات شده اما حقیقتاین است که شما برای برگزار کردن هر استراژی موفقی، هم به ایمیل مارکتینگ و هم به شبکههای اچتماعی نیاز دارید. optinmonster در بین آمارهای خود اشاره داشت که ۹۰ درصد از بازاریان، گفتهاند که بازاریابی در شبکه های اجتماعی به میزان زیادی باعث شناخته شدن نام تجاری آنها شده است.
حال که به طور کلی با اهمیت داشتن استراتژی در هر زمانی آشنا شدید، میخواهم به اهمیت این موضوع در ایام نوروز بپردازیم. در ادامه به دلایلی که داشتن استراتژی در این ایام را تا این حد خاص کرده، بپردازیم:
- تعطیلات نوروزی، شگفت انگیزترین زمان سال
به گفته سایت convinceandconvert ترافیک شبکههای اجتماعی در ایام تعطیل، ۷۳ درصد افزایش مییابد؛ پس واقعاً حیف است که از این فرصت استفاده نکنید. دقیقاً در زمانی که همه یا تعدادی از افراد تیم شما در مرخصی هستند و از تعطیلات لذت میبرند، شبکههای اجتماعی، در شلوغترین حالت خود قرار دارند. در این زمان، که نیروی کارمان نیز، کمتر از دیگر زمانهاست، چگونه میتوانیم حضور خود را در شبکههای اجتماعی پر رنگ کنیم؟این زمان برای شما بسیار مهم است؛ حتی میتوانم به شما بگویم که در ایام نوروز هرچقدر وقت بیشتری برای مشتریان خود بگذارید و زودتر به آنها پاسخ دهید، به درخشیدن نام تجاری خود بیشتر کمک خواهید کرد. در این ایام، زحمات شما ممکن است بازده دو یا سه برابری داشته باشد، پس بهتر است آن را از دست ندهید و برای رسیدگی شبکههای اجتماعیتان، یک برنامه و استراتژی دقیق بچینید.
- تنوع در استراتژی، یک فرایند ضروری
از اهمیت شلوغ بودن شبکههای اجتماعی در ایام نوروز که بگذریم، باید بدانیم که در اغلب بیزینسهای B۲B ، اصل اول تنوع است. مخاطبان معمولاً تنوع را دوست دارند. حال که سال جدید تحویل یافته، چرا شما یک تحول جذاب در استراتژی خود به وجود نیاورید؟در این زمان مخاطبان، به صورت ذهنی منتظر هستند تا ببینند که آیا شما، به مناسبت عید، هدیه یا شرایط جدیدی را در نظر میگیرید؟ در این زمان، با در نظر گرفتن یک استراتژی جذاب،مخاطبانتان را به خواسته خود میرسانید و آنها را خوشحال کردهاید و در نهایت امکان اینکه این حس خوشایند و هیجان به خرید منجر شود، زیاد است. همچنین این تعطیلات، فرصتی است تا تبلیغات جذابی برای اجناس جدید خود انجام دهید و برای آن بازاریابی کنید.
- پاسخ به خواسته مخاطبانتان و افزایش رضایت آنها
وقتی یک کمپین مناسب عید نوروز تدارک میبینید، مخاطبان خواهند فهمید که برای خوشحالی بیشتر آنها و به بیانی دیگر به عنوان عیدی، از بخشی از سود خود گذشتید؛ این باعث اعتماد بیشتر آنها میشود و آنها را ترغیب میکند تا به مشتری دائمی شما تبدیل شوند.
مطالعه این مقاله توصیه می شود:
- جذب مشتریان جدید:
وقتی یک کمپین نوروزی راه میاندازید، در صورت موفقیت آن کمپین، احتمالاً توانستهاید، پای بسیاری از مشتریان جدید را به پبج خود باز کنید؛ به عبارتی دیگر، شما اکنون فرصت این را دارید که با کمک کمی نبوغ، مشتریانی که برای اولین بار از شما خرید کردهاند را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید.
- عقب نماندن از دیگر رقبا:
علاوه بر موارد بالا، به دلیل رقابت تنگاتنگ، شما برای موفق شدن باید از هر فرصتی استفاده کنید تا خود را بیشتر به مخاطب نشان دهید. در این زمان، شما با یک استراتژی هوشمندانه میتوانید از آنها پیشی بگیرید. از طرفی رقبای زیرک شما، هرگز این فرصت را از دست نمیدهند و سعی میکنند، ذهن آماده به خرید مشتریان را به سمت خود بکشند؛ در نتیجه استفاده نکردن از این فرصت، شما را به شدت عقب خواهد انداخت.
حالا که با مهمترین موارد از اهمیت استراتژی شبکه آشنا شدید، وقت آن است که بفهمیم چگونه باید یک استراتژی مناسب بچینیم. پس در ادامه همراه ما باشید:
- پستهای شبکههای اجتماعی خود را در تعطیلات نوروز سال گذشته بررسی کنید
همیشه برای چیدن یک استراتژی مناسب لازم است که به پستها و استراتژیهای گذشته نگاهی بیندازید، نتایج حاصل از آنها را بررسی کنید و از نتیجههای به دست آمده در استراتژی سال جدید کمک بگیرید. بهترین روشبرای یافتن استراتژی درست و مسئلهای که باید روی آن تمرکز کنید، مرور کارهاییست که در گذشته انجام دادید.شما باید در قدم اول بدانید که کدام یک از کارهای شما در عید سال گذشته ثمربخش بود؟ کدام تصمیم شما به خوبی عمل نکرد و نیاز به اصلاح دارد؟ کدام کار را نباید دیگر تکرار کنید و غیره. همه شبکههای اجتماعیای که در سال گذشته در آن فعالیت میکردید را زیر نظر بگیرید. کدام پلتفرم بیشترین و کمترین سود را به شما رساند؟ آیا شبکه احتماعی وجود داشت که نتوانسته باشد هزینه شما را بازگرداند یا سودی به شما نرساند؟ اینها، اصلیترین سوالهاییست که در قدم اول باید به آن جواب دهید.
- نیاز مخاطب را در نظر بگیرید
شاید بتوان گفت مهمترین مبنا برای چیدن استراتژی، در نظر گرفتن نیاز مخاطبان است. به مشتریان خود فکر کنید و ببینید اگر جای آنها بودید به چه چیزهایی احتیاج داشتید. چه محصولی بیشتری بازدید ( view ) را داشته یا بیشتر به اشتراک گذاشته شده؟ شاید این مورد را بتوان جزوی از مورد قبلی به حساب آورد زیرا تنها چیزی که به شما بیشترین دید را میدهد، بررسی رفتار مخاطبان در سال گذشته است.
بگذارید چند مثال بزنم:
فرض کنید صاحب یک فروشگاه پوشاک آنلاین هستید. بخش زیادی از مخاطبان شما، برای عید نوروز، قصد خریدن لباسهای جدید را دارند. پس شما با گذاشتن پست و اطلاع از اجناس تازه رسیده یا موجودیهای گذشته یا تخفیفهای جذاب بتوانید نظر آنها را جلب کنید. یا به عنوان مثال فکر کنید که شما دارای یک سایت آموزشی مجازی هستید که در سایت خود، دورههای آنلاین مختلفی را میفروشید. در این ایام به دلیل تعطیلی بسیاری از مراکز، افراد وقت کافی پیدا میکنند تا آن مهارتی که همیشه دوست داشتند را یاد بگیرند. پس با برگزاری یک کمپین خوب، به احتمال زیاد بتوانید نظر این دست از مخاطبان را جلب کرده و فروش خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهید.
- هدف خود را از فعالیت در شبکههای اجتماعی در نوروز سال جدید مشخص کنید
از این گام، به سادگی عبور نکنید. این مرحله بسیار آسان است و به اندازه خیلی زیادی به استراتژی شما جهت میدهد. آیا به دنبال این هستید که فالورهای بیشتری پیدا کنید و خود را بیشتر به مخاطبان بشناسانید؟ به دنبال این هستید که میزان فروش خود را بیشتر کنید؟ یا شاید هم دوست داشته باشید که نظر فعلی خود را بیش از پیش به سمت خود جلب کنید؟ بهتر است بدانید استراتژیای که برای هر یک از این اهداف به کار گرفته میشود با دیگری متفاوت است. پس به صورت مشخص و واضح یک هدف برای خود مشخص کنید و در راستای رسیدن به آن استراتژی خود را بچینید.
- یک استراتژی خوب و کامل برای رسانههای اجتماعی خود بنویسید
حال نوبت آن است که به طور مفصل درباره کارهایی که قصد دارید در استراتژی عید سال جدید انجام دهید، بنویسید. قبل از شروع تعطیلات، با تیم خود بنشینید و نقشهها و طرحهای خود را با جزئیات ارزیابی کنید. تصمیم بگیرید که در جه زمانی میخواهید چه محتوایی تولید کنید. پستهای تبلیغاتی در چه زمانی گذاشته شود،چه زمانی برای برگزاری یک مسابقه بهتر است، در این زمان چه کسی مسئولیت گذاشتن پست را برعهده دارد، چه کسی به کامنتها یا دایرکت پاسخ میدهد و چه کسی بخش فروش را مدیریت میکند و غیره.استراتژی عید نوروز بسیار مهم و حساس است پس باید جامع و کامل باشد. شاید الآن فکر کنید که مشخص کردن این جزئیات لازم نیست اما لازم است بدانید که اگر این کار را انجام ندهید به احتمال زیاد در تعطیلات به مشکل بر میخورید.
- دردسرهای احتمالی را پیش بینی کنید
از هر یک از اعضای خود بخواهید که بدترین اوضاعی که ممکن را در این ایام پیش بیاید را پیش بینی کنند. مشکلاتی مانند سر و کله زدن با مشتریانی که شاید کمی دردسرزا باشند، زیاد شدن بیش از حد تقاضا، کم آمدن اجناس، بد قولی شرکت پست، در دسترس نداشتن ادمین به دلیل تعطیلات و غیره. شاید این حرف عاقلانه نباشد؛ اما این بهترین راهیست که به شما کمک میکند که در بدترین شرایط شکه نشوید و افسار اتفاقات را به دست بگیرید. در انتها، وقتی لیست خطرات احتمالی را تهیه کردید، خط به خط آن را مرور کرده و درباره نحوه خارج شدن از هر کدام از بحرانها صحبت کنید.
- تم محتوا و پستهای خود را با حال و هوای عید مطابقت دهید.
شاید این قسمت را بتوان بهترین قسمت استراتژی عید در نظر گرفت، تزئین و ایجاد محتوایی با حال و هوای عید. شاید بپرسید منظور من از تزئین چیست. جواب آن ساده است؛ همه چیز. از کاور پستهای خود گرفته تا ایموجیهایی که در محتواهای شبکههای اجتماعی استفاده میکنید، تغییرات جزئیای که در عکس پروفایل خود میدهید و هر چیز دیگری. توجه کنید که از عبارت "تغییر جزئی" در عکس پروفایل استفاده کردم؛ نه به این معنا که عکس پروفایل خود را به طور کلی تغییر دهید، آن را فقط تا آنجایی تغییر دهید که حال و هوای عید پیدا کند. جالب است بدانید که برند معروف استارباکس زیاد از این ترفند استفاده میکند. در تصویر پایین شاهد پروفایل این برند در فیسبوک هستید. استفاده از رنگهای سفید و قرمز در کنار هم برای هر کسی تداعی کننده کریسمس است و استار باکس با هوشمندی از این نکته استفاده میکند.
اگر زمان عکسبرداری ندارید میتوانید آنها را از سایتهایی مانند unsplash یا freepick دانلود کنید و آنها را ویرایش کنید.
حال نوبت به محتواهاست. همانطور که کمی قبل به آن اشاره شد، به شخصیت و تفکرات مخاطب فکر کرده و با توجه به نیازهای آن، محتوای خود را خلق کنید. سعی کنید از محتوای بصری جذاب و با کیفیت استفاده کنید. به شما توصیه میکنم که برای ایام نوروز حداقل یک مسابقه درون پیج خود راه بیاندازید. مردم عاشق هدیه هستند، پس با در نظر گرفتن یک هدیه و با استفاده از نرمافزارهایی که قرعه کشی را انجام میدهند، یک مسابقه خیره کننده برگزار کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که برنده اصلی در این مسابقه شما هستید و به جایزه خود که همان دیده شدن بیشتر است رسیدهاید. برای نوشتن محتواهای با کیفیت نیاز دارید تا برخی از نکات طلایی را بدانید و به آن عمل کنید. برای دانستن این نکات طلایی به مقاله نکات طلایی محتوا برای شبکههای اجتماعی مراجعه کنید.
- به نحوه برخوردتان با مخاطب توجه کنید.
این مورد فقط برای ایام نوروز نیست و در هر زمانی اهمیت دارد اما در این زمان، احتمالاً به دلیل بیشتر شدن فعالیت مخاطبان در شبکههای اجتماعی، نظرات بیشتری دریافت میکنید؛ پس باید توجه ویژهای به نحوه برخوردتان با آنها داشته باشید. برخورد اولیه شما با مشتریانی که در ایام نوروز، به تازگی شما را پیدا کردند، بسیار مهم است؛ پس لحن نوشتاری، شخصیت پیچ، سرعت پاسخ گویی شما و غیره کلید تبدیل آنها به یک مشتری دائمی است.
- کمک بگیرید.
احتمال دارد که افراد شرکت شما برای پیاده کردن استراتژیهای شبکههای اجتماعی و مدیریت آن، در ایام نوروز کافی نباشند و نتوانند شبکههای اجتماعی را به خوبی پوشش دهند. شاید این منصفانه نباشد که از آنها بخواهید تا در عید نوروز، تعطیلات و بخش بزرگی از زمان خود را فدای کار کنند؛ از طرفی انجام این کار، ممکن است باعث نارضایتی آنها شود یا به دلیل زیاد شدن حجم ارتباطات در شبکههای اجتماعی، نتوانند از پس آن بر بیایند. دراین زمان برای اینکه بتوانید از فرصت پیش آمده استفاده کنید و نام تجاری خود را قویتر کنید، بهتر است که از یک شرکت کمک بگیرید. البته نه هر شرکتی، بلکه شرکتی که اثبات شده باشد و از متخصص را برای انجام این کارها استفاده کند.
- موفقیت خود را بسنجید.
اهداف خود را تعیین کردید، پستهایتان را به خوبی دیزاین کردید، محتوایتان عالی تولید کردید، حالا جای چه چیزی خالی است؟ حال نوبت پیگیریست. باید ببینید که استراتژیهای شما چگونه دارد کار میکند. معمولاً هر شبکه اجتماعی، گزارشهایی برای تجزیه و تحلیل فعالیتتان در اختیار شما خواهد گذاشت. در تصویر پایین یک مثال از گزارشهای اینستاگرام را مشاهده میکنیم. علاوه بر این گزارشها با استفاده از برخی نرم افزارها میتوانید اطلاعات کاملتر و جامعتری به دست بیاورید. بعد از به دست آوردن اطلاعات، باید دانش کافی برای آنالیز کردن درست آن در اختیار داشته باشید زیرا فقط با آنالیز درست میتوانید مقاط ضعف را پیدا کنید و برای حل آن، روشهایی را پیشنهاد کنید.
مواردی که در بخش قبل، به آنها اشاره شد در بین همه شبکههای اجتماعی مشترک است. حال در ادامه قصد داریم به هر شبکه اجتماعی به صورت جداگانه بپردازیم؛ اما قبل از هرچیزی شما را به خواندن خواندن مقاله صفر تا صد استراتژی شبکه های اجتماعی B۲B دعوت میکنم.
استراتژی برای توییتر در عید نوروز
امروزه تعداد بسیار زیادی از ایرانیها، ساعتهای زیادی از وقت خود را در توییتر میگذرانند. طبق اطلاعات به دست آمده، بیش از ۲ ملیون ایرانی در توییتر فعالیت دارند؛به همین دلیل، بهتر است که از این شبکه اجتماعی پر طرفدار غافل نشوید. ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که در استراتژی توییتر باید چه کارهایی انجام دهید:
- بهتر است در روز چندین بار توییت بزنید. پست کردن چندین توییت در روز، در توییتر یک فعالیت خوب است.
- همانطور که میدانید، توییتها باید کوتاه، واضح و گیرا باشند. این کلید موفقیت شما در توییتر و هر شبکه اجتماعی دیگری است.
- در توییتهای خود از تصویر استفاده کنید. تصویرها همیشه در رسایی مطلب، کمک بسیار زیادی میکنند.
- از هشتگها به درستی استفاده کنید. توجه داشته باشید که بهتر است توییتهای شما حداکثر حامل ۳ هشتگ مناسب باشد.
- سعی کنید با توییتهایتان، مخاطب را بیشتر درگیر کنید. ریتوییت کنید، سیستم پاسخگویی سریع داشته باشید، بحثهای جذاب را تدارک ببینید و غیره.
- به کمک توییتهایتان، انگیزه خرید مخاطبان را افزایش دهید. به عنوان مثال میتوانید یک توییت با عنوان #پیشنهاد_روز: ۲۰ درصد تخفیف روی همه محصولات به دلیل عید نوروز (یا هر جیز دیگری که به ذهنتان میرسد).
- نظر سنجیهای توییتر بهترین راه برای افزایش تعامل شما با مخاطبانتان است. میتوانید نظرات آنها را درباره موضوعات مختلف بدانید؛ حتی میتوانید از آنها بخواهید که محصول مورد علاقه خودشان از محصول شما را انتخاب کنند یا بپرسید که بیشتر دوست دارند درباره چه موضعی توییت بزنید و غیره. Chelsea McDonald استراتژیست ارشد شبکههای اجتماعی در DEG Digital ، توصیه میکند که از این پلتفرم برای یافتن نقاط ضعف و اصلاح آنها استفاده کنید.
- شخصی را برای مدیریت حساب توییترتان در نظر بگیرید. سرعت پاسخگویی سریع در همه شبکههای اجتماعی به خصوص در توییتر بسیار مهم است؛ بنابراین برای پاسخگویی مناسب به منشنها و عملکرد به موقع، از یک فرد دیگر کمک بگیرید.
- جالب است بدانید که داشتن یک پروفایل مناسب در توییتر بسیار مهم و با ارزش است؛ به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنم مقاله بهترین پروفایل توییتر چگونه است را از دست ندهید.
استراتژی اینستاگرام در عید نوروز
اینستاگرام را شاید بتوان پر طرفدارترین پلتفرم در داخل ایران دانست که از هر قشر، گروه سنی یا شغلی در آن حضور دارند. پس نادیده گرفتن در استراتژی شبکههای اجتماعی، یک ظلم بزرگ به خودتان است. برای چیدن استراتژی اینستاگرام باید به موارد زیادی دقت کنید:
- بهتر است که همه پستهای شما فقط یک هدف را دنبال کنند. مثلاً همه پستهای خود را به گونهای تنطیم کنید که مخاطبان روی لینک داخل بیوی شما کلیک کنند و ایمیل خود را وارد نمایند.
- خیلی راهکار جالبی است اگر بتوانید در بیوی اینستاگرام خود، یک پیشنهاد ویژه داشته باشید. به عنوان مثال در بیوی خود بنویسید اگر وارد لینک زیر شوید و ایمیل خود را وارد کنید، یک کد تخفیف ۳۰ درصدی دریافت خواهید کرد. تجربه نشان داده که این ترفند، تعداد قابل توجهی از مخاطبان را قانع میکنند تا در سایت شما عضو شوند.
- عکسهایی از کسب و کار خود، در حال و هوای عید بگذارید. به عنوان مثال اگر کتاب فروشید، عکسی از کتابهایی که به مناسبت عید، به لیست کتابهای خود اضافه کردهاید، پست کنید یا دکوراسیون جدیدی که به بهانه عید در مغازه خود ایجاد کردید را به نمایش بگذارید. حتی میتوانید عکسی از شور و شوق عید و مردم برای خرید را پست کنید و غیره.
- از مشتریان خود بخواهید که از خریدهای خود عکس بگیرند و با استفاده از یک هشتگ خاص، در اینستاگرامشان به اشتراک بگذارند. شما هم میتوانید بهترین آن را در پیج خود نشان دهید. این یک استراتژی همیشه برنده بوده و یسیار نتیجه بخش است.
- در پستهای خود از یک هشتگ اختصاصی استفاده کنید؛ البته این مورد بهتر است در همه شبکههای اجتماعی رعایت شود. گاهی بهتر است در کنار هشتگی که همیشه برای برند خود استفاده میکردید، از هشتگی استفاده کنید که مخصوص یک رویداد مثلاً عید نوروز است.
- سعی کنید در عکسهایی که پست میکنید، نکات مثبت محصول یا خدماتی که ارائه میدهید به خوبی مشخص باشد. به عنوان مثال اگر صاحب یک هتل هستید، یک عکس از منظره اتاقها و امکانات جذابتان بسیار مفید خواهد بود.
- از استوری اینستاگرام استفاده کنید. استوری اینستاگرام در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و در مدت زمان اندکی توجه بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرد. بازاریان باید بتوانند از این ابزار در زمان تعطیلات نوروزی به خوبی استفاده کنند و از آن بهره ببرند. به شما توصیه استوریهای مهم خود را برای ایام نوروز در هایلایت قرار دهید و بعد از تمام شدن عید نوروز آن را پاک کنید. استفاده از استوری به این معنی نیست که گذاشتن پست را فراموش کنید اما از آن میتوانید برای تکمیل کردن موضوعات استفاده کنید.
- در پستهایتان، حتماً یک تگ خرید قرار دهید. اینستاگرام این سرویس را برای فروشندگان مهیا کرد تا بتوانند مخاطبان خود را به طور مستقیم به صفحه فروش محصول در وبسایت بفرستند و از این طریق تجربه خرید را بسیار آسانتر کنند. حتی اگر مخاطبان زیادی هم ندارید، امکان استفاده از این تگ را خواهید داشت. پس این فرصت را از دست ندهید.
- شرایط تخفیف عید نوروزی خود را در یک پست جداگانه برای مشتریان شرح دهید و از استوری برای تکمیل توضیحات و ترغیب بیشتر آنها به خرید استفاده کنید.
- تولید یک فیلم نسبتاً طولانی و استفاده از LGTV میتواند در بازاریابی روزهای عید بسیار موثر واقع شود.
- محتواهای جذاب و باکیفیت بنویسید و در آنها از هشتگ گذاری مناسب استفاده کنید.
استراتژی عید نوروز در فیسبوک
این شبکه اجتماعی در سراسر جهان همواره از محبوبیت برخوردار است اما به دلیل فیلتر بودن در ایران و روی کار آمدن شبکههایی همچون اینستاگرام، کم کم کنار گذاشته شد. البته هنوز هم تعدادی از مردم در آن فعالیت میکنند و برخی شرکتها از آنها نتیجه خوبی گرفتند. اگر دوست دارید از فیسبوک در استراتژی خود استفاده کنید، توصیههای زیر را از دست ندهید:
- از لایوهای فیسبوک استفاده کنید.
این یک پیشنهاد از طرف McDonald است. او در ایام تعطیل، با استفاده از لایوهایی که در فیسبوک برگزار میکند تا مخاطبانش را با محصولات یا خدمات جدید اشنا کرده و آنها را ترغیب به خرید کند.
- در فیسبوک یک گردهمایی ( event ) ترتیب دهید.
McDonald در ادامه صحبتهای خود افزود با برگزاری ایونتهای مختلف و تشویق مردم به حضور در آن، کمک بیشتری به افزایش فروش خود خواهید کرد.
- محتواهای با کیفیت بسازید. جالب است بدانید که فیسبوک، به متنهایی که مینویسید به شدت توجه میکند. پس با نوشتن محتواهای خوب، فیسبوک را وادار کنید تا به زیاد شدن فالورهایتان کمک کند.
- در پستهای خود استفاده از Call to Action را فراموش نکنید.
- ویدئو، قدرت بسیار زیادی در جلب توجه مخاطبان دارد پس استفاده از آن را در فیسبوک دست کم نگیرید.
استراتژی عید نوروز در پینترست
در ایران بیزینسهای کمی هستند که در پینترست فعالیت کنند و برای آن استراتژی بچینند؛ اما این میتواند نقطه قدرت شما در برابر رقبایتان باشد. برای چیدن یک استراتژی مناسب در پینترست:
- باید دسته بندیهایی جالب با عناوین جذاب درست کنید. همانطور که میدانید یکی از مهمترین ویژگیهای پینترست ایجاد بردهای متفاوت برای هر موضوع است. بنابراین بهتر است با مهارتهای این کار آشنا شوید و مانند یک حرفهای محتواهای خود را دستهبندی کنید.
- باید یک خلاصه قابل توجه برای هر پین بنویسید. این توضیحات باید کوتاه یعنی چیزی حدود ۵۰ تا ۲۵۰ کلمه باشد.
- بهتر است برای شناخته شدن در پینترست کاربرانی که به نوعی جزو مخاطب هدف شما هستند را دنبال کنید و درباره پینها و پستهای آنها نظر دهید.
- در توضیحاتتان از یک هشتگ اختصاصی استفاده کنید. این هشتگ معمولاً نام برند تجاری شما است که به مخاطب این امکان را میدهد با سرچ کردن به پینهای شما دسترسی داشته باشد.
- تحقیقات نشان داده است که تقریباً ۸۵ درصد از کاربران از طریق تلفن همراه از این پلتفرم استفاده میکنند. به همین دلیل، عکسها و ویدئوهای خود را در سایزهایی قرار دهید که برای موبایلها مناسب باشد. به بیانی دیگر بهترین نسبت برای ابعاد تصویر ۳ در ۲ یا ۱ در ۳.۵ است.
- حتماً از آرم خود در تصویرهایی که پست میکنید، استفاده کنید.
استراتژی عید نوروز برای تلگرام
ممکن است این تصور را داشته باشید که اکنون، با وجود فیلتر شدن تلگرام، دیگر فضای مناسب برای انجام فعالیتهای بازاریابی نیست، اما باید بگویم که کاملاً اشتباه میکنید. هنوز هم تلگرام، یکی از بهترین شبکههای اجتماعی برای فعالیت بیزینسهای مختلف است؛ میپرسید چرا؟ ما پاسخ آن را به طور کامل در مقاله چرا هنوز باید به بازاریابی در تلگرام توجه بیشتری کنیم توضیح دادهایم. حال بهتر است برگردیم سر بحث خودمان، ترفندهای استراتژی در تلگرام برای عید نوروز:
- با فرا رسیدن عید نوروز میتوانید یک مسابقه عکاسی در کانال تلگرام خود راه بیاندازید؛ مثلاً میتوانید از آنها بخواهید از محصولاتتان در کنار سفره هفتسین عکس بگیرند (یا هر چیزی که به حال و هوای عید مربوط باشد) در مرحله بعدی باید برنده را مشخص کنید. معیار شما برای معرفی برنده، میتواند برگزاری یک نظر سنجی تلگرامی از میان برگزیدهها یا کمک از یک تیم داوری باشد. این یکی از بهترین راهها برای افزایش فالور کانالهای تلگرامیست.
- در کانال تلگرامی یک کد تخفیف برای ایام نوروز قرار دهید. اگر هدف استراتژی شما، افزایش اعضای کانال تلگرامیست، این کد تخفیف را فقط در کانال تلگرامی خود قرار دهید و در شبکههای اجتماعی به مخاطبان اطلاع رسانی کنید که برای دریافت کد تخفیف باید ابتدا در کانال تلگرامی شما عضو شوند. تحقیقات نشان داده است که مخاطبان عاشق کد تخفیف هستند پس با کمک این ترفند قطعاً به هدف خود خواهید رسید و اعضای کانال خود را افزایش خواهید داد.
- استفاده از هشتگ را در پستهای کانال خود فراموش نکنید. هشتگها به مشتریانتان کمک میکنند تا بین انبوهی از پستها، بتوانند پستهای مرتبط به یک موضوع یا محصول خاص را دنبال کنند. علاوه بر این، هشتگ باعث میشود تا کلمه هشتگ گذاری شده به رنگ آبی در بیاید و از این طریق بیشتر نظر مخاطب را جلب کند. اگر دوست دارید بیشتر با مبحث هشتگ گذاری در تلگرام آشنا شوید، مقاله هشتگ گذاری در تلگرام و اهمیت آن را از دست ندهید.
حال که چند هفته به شروع سال جدید و نوروز مانده، باید به فکر استراتژی برای کسب و کار خود، به خصوص شبکههای اجتماعی باشید. به همین دلیل ما سعی کردیم در این مقاله و مقالههای دیگری که در وبلاگ راز وجود دارد اطلاعات صحیح و کاملی درباره استراتژیهای شبکههای اجتماعی دهیم. اما باید بدانید که اشاره به همه ترفندهای این موضوع تقریباً غیر ممکن است. بهترین راه برای چیدن یک استراتژی مناسب استفاده از دانش، تخصص و تجربه است به همین دلیل به شما توصیه میکنم که از یک مجموعه حرفهای و ماهر کمک بگیرید. خبر خوب این است که افراد متخصص ما در راز حاضر هستند که در این ایام شلوغ و تعیین کننده در کنار شما باشند. ما اینجا هستیم تا از قدم اول، یعنی چیدن استراتژی تا قدم آخر، که همان دیدن و آنالیز کردن نتایج است، در کنار شما باشیم. افراد ما به خوبی از پس کارهایی مانند تولید محتوا، مدیریت محتوا، پاسخ به نظرات و غیره بر میآیند. با ما قدمهای شما به سمت موفقیت و قدرتمند شدن سریعتر شده و از سختی آن کم میشود. وقت را غنیمت بدانید و همین الان به استراتژی شبکههای اجتماعی خود در ایام نوروز فکر کنید .
مطالب مرتبط:
نظرات