آئین کاشت نهال‌های بارور شده فندق و بلوط به قارچ ترافل در استان گلستان برگزار شد

آئین کاشت نهال‌های بارور شده فندق و بلوط به قارچ ترافل در استان گلستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، در این مراسم که با حضور رئیس پارک علم و فناوری گلستان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و جمعی از محققان بخش کشاورزی برگزار شد، به رسم یادبود چند اصله نهال فندق و بلوط بارور شده با قارچ های هم زیست ترافل غرس گردید.

این مراسم در مجموعه باغ گیاه‌شناسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و به همت واحد فناور پایدار سرزمین هیرکان استرآباد(عضو مرکز رشد کشاورزی پارک علم و فناوری گلستان) برگزار شد.

قارچ ترافل که در زبان محلی به نام دُنبَلان مشهور است، نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است که به طور معمول در بهار و تابستان رشد می‌کند.

ترافل انواع مختلفی دارد و در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود که در دشت‌های مراوه‌تپه و گلیداغ گلستان اغلب قارچ ترافل قهوه‌ای آن هم در مقطع کوتاهی از فصل بهار جمع‌آوری می‌شود.

علاوه بر آن، قارچ ترافل سیاه در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند که جنگل‌های شمال از گیلان تا گلستان رویشگاه آن است که برداشت آن از اسفندماه آغاز شده و تا شهریور ادامه می یابد.

محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان به ویژه گالیکش است هر چند در مناطقی از مینودشت، علی آباد کتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش شده است.

برداشت بی رویه و غیر اصولی قارچ ترافل به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است.

از این قارچ در صنایع داروسازی، تولید روغن های معطر، صنایع غذایی و رستوران ها استفاده می شود و به سبب کمیاب بودن ، متقاضیان برای خرید آن بهای گزافی پرداخت می کنند که قیمت بالای ترافل جوامع پیرامون این زیستگاه ها را وادار به هجمه و دست اندازی به این ثروت الهی کرده است.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

      نظرات