رییس پارک علم و فناوری استان عنوان کرد: پارک علم و فناوری خوزستان در بین ۱۰ پارک برتر کشور / فضای نامناسب پارک استان

رییس پارک علم و فناوری استان عنوان کرد: پارک علم و فناوری خوزستان در بین ۱۰ پارک برتر کشور / فضای نامناسب پارک استان

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خوزستان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)/خوزستان، رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به جایگاه بسیار خوب این پارک در کشور، گفت: از نظر فنی در جایگاه بسیار خوبی هستیم و حتی می توانم بگویم در بین ۱۰ پارک علم و فناوری برتر کشور قرار داریم اما از نظر فضای کالبدی و زیرساخت شاید جزو سه پارک علم و فناوری آخر کشور باشیم.

ایرج کاظمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: شرایط در سال ۹۹ برای پارک ها و حوزه فناوری در کشور به دلیل همه گیری کرونا خاص بود اما انتظاری که جامعه از حوزه فناوری عمومی و ملی داشت، بالا بود و خوشبختانه پارک های علم و فناوری به ویژه پارک های استان خیلی خوب درخشیدند و ما نیز جایگاه بسیار خوبی در سطح خوزستان و ملی داریم. اگرچه به واسطه صنایع مختلف در استان مثل نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، کشاورزی و آی‌تی، شرکت های ما خیلی در حوزه پزشکی فعال نبودند اما فعالیت شرکت‌هایمان به صورتی بود که در هفته پژوهش و فناوری، یکی از شرکت های عضو پارک علم و فناوری خوزستان، یکی از ۱۰ فناور برتر کشور شد که در حوزه ساخت تجهیزات جراحی کار می‌کند. این شرکت حتی به واسطه نیازی که در همه‌گیری کرونا وجود داشت، قدری تولید خود را تغییر داد و خط تولید جدید راه اندازی کرد. این شرکت در بخش تولید ماسک های مورد نیاز جامعه و لوازم کادر درمان مثل گان، فعالیت بسیار خوبی در کشور داشت.

فعال بودن شرکت‌های فناور خوزستان در حوزه‌های مختلف

وی با بیان این که پارک علم و فناوری خوزستان و شرکت های فناور ما در حوزه های مختلف فعال بودند و حوزه های مختلفی را دنبال کردند، افزود: شرکتی داریم که محصول آن برای لوله های انتقال انرژی مثل نفت، گاز و آب و مواد پتروشیمی است و به راحتی می تواند خوردگی داخلی این لوله ها را بدون این که لوله تخریب شود، انجام دهد. این تکنولوژی دست دو کشور آمریکا و انگلستان است که خوشبختانه محصول ما در شرکت استان یک جایگاه منطقه ای پیدا کرده است و چند کشور خارجی نیز درخواست بهره مند شدن از خدمات این شرکت را داشته اند. شرکت دیگری را هم داریم که دستگاهی ساخته که کار آن اندازه گیری دما و فشار چاه های نفت و گاز است و این محصول بسیار حائز اهمیت است و همین طور شرکت های دیگری را هم داریم که در بخش های مختلف در حال ارائه خدمات هستند. همچنین جزو معدود پارک های کشور هستیم که در حوزه آی‌تی بسیار توانمند هستیم و شرکتی را داریم که سامانه امنیت شبکه را طراحی می کند و مشتریان بسیار خوبی در بخش های دولتی و خصوصی در اقصی نقاط کشور دارد. ضمن این که شرکتی را هم داریم که خدمات ژئوشیمیایی سطحی انجام می دهد و معنای این فعالیت این است که بدون این که برای استخراج نفت حفاری صورت بگیرد، میدان نفتی را با استفاده از خدمات ژئوشیمی، برای استخراج نفت تشخیص می دهد. روش سنتی، حدود ۷۵ درصد احتمال بودن نفت را در میدان نفتی می دهد اما در روشی که توسط این شرکت انجام می شود، حدود ۹۰ درصد احتمال وجود نفت را می دهد که روش بسیار توانمند و کم هزینه ای است.

رشد خوب در پرداخت تسهیلات مالی

رییس پارک علم و فناوری خوزستان عنوان کرد: شرکت های پارک علم و فناوری خوزستان بسیار توانمند هستند و در حال حاضر ۲۶۲ شرکت فناور در استان داریم که ۴۴ شرکت، دانش بنیان هستند. این عدد در سال ۹۸، حدود ۱۷۲ شرکت فناور بود که اکنون حدودا ۴۰ درصد به تعداد شرکت های ما اضافه شده است. در زمینه اشتغال نیز در سطح بسیار خوبی هستیم و روند، صعودی بوده است و از حدود ۱۵۷۳ نفر اشتغال در سال ۹۸ به ۱۸۲۹ نفر در سال ۹۹ رسیدیم. در بخش تسهیلات مالی پرداختی به شرکت های پارک هم رشد بسیار خوبی داشته ایم و در سال گذشته حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات مالی‌مان بوده است که این عدد در سال ۹۸، ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است و بر این اساس نیز یک رشد حدود ۴۰ درصدی داشته ایم. تعداد قراردادهای پژوهشی مان نیز حدود ۱۹ میلیارد تومان است و فروش مان در سال ۹۸ حدود ۱۲۸ میلیارد تومان و به ارزش ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

پهن شدن چتر حمایتی پارک در اقصی نقاط استان

وی عنوان کرد: تلاش کردیم چتر حمایتی و توسعه پارک علم و فناوری خوزستان را تا جایی که ممکن بود در اقصی نقاط استان پهن کنیم و تمرکز زدایی داشته باشیم که خوشبختانه به اذعان دوستان در انجام این مهم موفق بوده ایم. در سال ۹۹ نیز هفت مرکز نوآوری در استان راه اندازی کردیم. همچنین تعداد کانون های ما در سال های ۹۷ و ۹۸، هفت کانون بود که این تعداد در سال ۹۹ به ۱۴ کانون رسید. ضمن این که تعداد مراکز رشد ما در سال ۹۷، پنج و در سال ۹۸ نیز هفت بود که در سال ۹۹ به عدد هشت ارتقا پیدا کرد.

کاظمی‌نژاد با اشاره به ارتقای بودجه پارک علم و فناوری خوزستان، افزود: بودجه ما در سال ۹۸، هفت میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال ۹۹، هفت و چهار دهمِ میلیارد شد و در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده و نوید خوبی است تا ان‌شاءالله بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

راه‌اندازی صندوق توسعه پژوهش و فناوری خوزستان، اتفاقی خوب

وی عنوان کرد: همچنین صندوق توسعه پژوهش و فناوری استان خوزستان کار خود را با سه میلیارد تومان آغاز کرد و در حال حاضر به شرکت های فناور تسهیلات می دهد. کار صندوق این است که از نظر مالی، تسهیلاتی و حتی سرمایه گذاری در کنار فناورهای استان باشد. این کار ارزشمندی است که در گذشته استان خوزستان از آن بی بهره بود اما خوشبختانه توانستیم این اتفاق خوب را برای خوزستان رقم بزنیم. توسعه و تولید محصولات ساخت داخل، توسعه صادرات محصولات غیر نفتی و مدیریت واردات، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری ها و بهبود بهره وری ها، مدیریت بازار، ساماندهی و پشتیبانی تجاری و بهبود فضای کسب و کار استان و منطقه و تامین مالی توسعه سرمایه گذاری از اهداف مدنظر و محورهای اصلی پارک علم و فناوری استان خوزستان است.

فضای کالبدی نامناسب از دغدغه‌های پارک علم و فناوری استان

وی بیان کرد: متاسفانه پارک علم و فناوری استان خوزستان از نظر فضای کالبدی در موقعیت بسیار ضعیفی قرار دارد. زیرساخت پارک فقط یک ساختمان با زیربنای ۱۷۰۰ متر مربع است اما با ارتباطی که با سازمان ها و دستگاه های دیگر داشتیم، در حال تلاش هستیم که فضای مورد استفاده مان را افزایش دهیم که حدود ۲۰ هزار متر مربع در قالب تفاهم نامه فضای فیزیکی در اختیار داریم که البته مالکیت آن به پارک بر نمی گردد و تفاهم نامه ها کوتاه مدت هستند. در زمان استاندار سابق قرار شد فضایی را به پارک علم و فناوری استان خوزستان واگذار کنند که کار به سرانجام نرسید اما طی جلسه ای که با استاندار جدید داشتم، دستور اکید به راه و شهرسازی داد که این فضا باید به پارک تعلق بگیرد و اجرایی شود و ان‌شاءالله راه و شهرسازی به زودی این مهم را انجام دهد تا عملیات ساخت یک فضای مناسب را طراحی و عملیات عمرانی را انجام دهیم.

برنامه های پارک علم و فناوری خوزستان در سال ۱۴۰۰

رییس پارک علم و فناوری خوزستان در ادامه در تشریح برنامه های پارک علم و فناوری خوزستان در سال ۱۴۰۰، گفت: مهمترین برنامه ما این است که شرکت های فناورمان را از نظر فنی و تسهیلاتی و ارتباطاتی ارتقا ببخشیم. سال ۱۴۰۰ از نظر شعاری برای شرکت های فناور سال خوبی است. کار شرکت فناور، تولید است و وقتی تولید آن متقاضی نداشته باشد و نتواند عرضه کند با شکست مواجه می شود که شعار سال جدید نیز آن چیزی است که ما به دنبال آن بودیم. به نظر من مهمترین وظیفه پارک این است که در سال جاری بتوانم تعداد نفرات شاغل مان را به پنج هزار نفر برسانم و اگر بتوانم این کار را انجام دهم، یعنی وظیفه ام را به خوبی انجام داده ام. ضمن این که در سال جاری به دنبال یک طرح جامع برای ساختمان پارک هستیم. همچنین راه اندازی کارخانه نوآوری در استان خوزستان، توسعه مراکز رشد و نوآوری در شهرستان ها، استفاده از پتانسیل های انسانی در شهرستان ها و توسعه و حمایت از شرکت ها که در راس امور است، از دیگر اهداف ما در سال ۱۴۰۰ است. همچنین به دنبال راه اندازی شتاب دهنده ها در استان هستیم که با سه شتاب دهنده نیز صحبت کرده ایم و دیگر هدف ما محسوب می شود.

پارک علم و فناوری خوزستان در بین ۱۰ پارک برتر کشور

وی درباره جایگاه پارک علم و فناوری خوزستان در بین پارک های کشور، گفت: ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور داریم که هنوز پارک ها رتبه بندی نشده اند ولی باتوجه به حضور در جلسات روسای پارک های کشور که به صورت ماهانه برگزار می شود، از نظر فنی در جایگاه بسیار خوبی هستیم و حتی می توانم بگویم در بین ۱۰ پارک علم و فناوری برتر کشور قرار داریم. اما از نظر فضای کالبدی و زیرساخت با عرض تاسف و تاثر در جایگاه بسیار پایین قرار داریم و شاید جزو سه پارک علم و فناوری آخر کشور باشیم. به نظر من تمام کسانی که می توانستند حوزه فناوری را در استان توسعه دهند و حمایت کنند و این مهم را انجام ندادند، در این نقیصه شریک هستند و استانی با این صنعت و گستردگی صنعتی باید برترین پارک کشور هم از نظر فنی و هم کالبدی باشد که متاسفانه پارک علم و فناوری خوزستان از نظر فضای زیرساختی مظلوم واقع شده است اما در حال تلاشیم تا این مظلومیت را از پارک بزداییم. در هر صورت حق استان خوزستان، داشتن چنین پارکی نیست. من در یک سال و نیمی که در پارک علم و فناوری خوزستان فعالیت داشته ام، وقف پارک شده ام و تا روز آخری که هستم نیز همچنان تلاش می کنم تا اقداماتم برای پارک به نتیجه برسد. همچنین خوشحالم که استاندار جدید نیز به حوزه فناوری اهمیت ویژه می دهد و با نظر مساعد، حمایت های خود را از پارک اعلام کرد و امیدوارم با حمایتی که می شود، در آینده نزدیک یک پارک علم و فناوری در شان استان خوزستان داشته باشیم.

چالش‌های پیش روی پارک علم و فناوری خوزستان

کاظمی‌نژاد درباره چالش های پیش روی فعالیت پارک علم و فناوری استان خوزستان نیز عنوان کرد: علاوه بر نداشتن فضای کالبدی مناسب برای پارک، کمبود سرمایه‌گذارهای خطرپذیر در استان یکی از چالش‌های ما است که البته صندوق توسعه پژوهش و فناوری استان خوزستان می تواند بخشی از این نگرانی ها را رفع کند. به هر حال باید مانع‌ها برداشته و پشتیبانی ها انجام شود تا شرکت های فناور ما بتوانند از نظر اقتصادی زنده بمانند و اشتغال خود را توسعه دهند. همچنین یکی از مشکلات ما این است که قانون های حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان در مناقصات دولتی اصلا اجرا نمی شوند. ناکافی بودن سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان خوزستان نیز از دیگر مشکلات ما محسوب می شود و می طلبد اعتبارات استان در این صندوق، چشمگیر باشد تا بتوانیم به خوبی از شرکت های فناور حمایت کنیم. وقتی فناوری توسعه پیدا می کند، قطعا فارغ‌التحصیلان ما، صاحب شغل شده و احساس وجود می‌کنند و از همه مهم‌تر این که جامعه از آنها بهره‌مند می‌شود.




لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خوزستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری خوزستان

پارک علم و فناوری خوزستان

پارک علم و فناوری خوزستان یک پارک علم و فناوری در شهر اهواز می باشد

    نظرات