چگونه با شبکه‌های اجتماعی برند شخصی بسازیم؟

چگونه با شبکه‌های اجتماعی برند شخصی بسازیم؟


فهرست

مقایسه برند شخصی و برند شرکتی در شبکه‌های اجتماعی

منافع داشتن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی

کجا باید برند شخصی خود را بسازیم؟

چگونه برند شخصی بسازیم؟

درمورد محتوا بیشتر بدانید

ساختن برند شخصی با انجام تبلیغات

پیگیری و اندازه گیری موفقیت

اتوماتیک کردن فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

مقدمه

استفاده از شبکه‌های اجتماعی راهی عالی برای ایجاد ارتباط با مشتریان بالقوه و فعلی است. اما نباید انتظار داشته باشید که مخاطبان فقط به این خاطر که یک حساب کاربری اینستاگرام یا توییتر ساخته‌اید به شما توجه کنند. مردم زمانی به شما توجه خواهند کرد که برای آن‌ها ارزش‌آفرینی کنید یا نکاتی را بگویید که در جای دیگری پیدا نمی‌شود. اینجا نقطه‌ای است که ساخت برند شخصی وارد کار می‌شود. اگر شما برند شخصی خود را به درستی بسازید، به یک شخص شناخته شده و حرفه‌ای تبدیل خواهید شد که در جست و جوها محتوای شما را به عنوان پاسخ درست قبول خواهند کرد. قطعا فکر کردن به این موضوع هیجان‌ انگیز است اما رسیدن به آن آسان نیست. در این مقاله از سری مقالات آژانس تبلیغاتی راز، چگونگی ساخت یک برند شخصی موفق را مرور خواهیم کرد اما ابتدا، باید ببینیم که ساخت برند شخصی برای شما مناسب است یا خیر.

مقایسه برند شخصی و برند شرکتی در شبکه‌های اجتماعی زمانی که صحبت از برند شخصی می‌شود، باید نیم نگاهی به برند شرکتی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم. بزرگ‌ترین تفاوت این دو این است که برند شخصی شخص شما را معرفی می‌کند و برند شرکتی هویت شرکت و ارزش‌هایش را به مخاطب نمایش می‌دهد. همان طور که مشخص است، این تفاوت تاثیر زیادی روی انتخاب روش برند سازی شما خواهد داشد.

اگر کسب و کاری در زمینه‌ی تجارت الکترونیک دارید، شاید بهتر است برندینگ خود را بر اساس کسب و کارتان انجام دهید. چون در بیشتر موارد، افراد مراودات کاری خود با کسب و کارتان را با شخص شما انجام نمی‌دهند. این عامل باعث می‌شود نیاز داشته باشید افراد بیشتری را با عناصر برندینگ کسب و کار مانند لوگو، رنگ سازمانی و فونت خاص آشنا کنید و عواملی مانند ویژگی‌های ظاهری‌ و دانسته‌های شما ناکارآمد باشند. در حالت دیگر، اگر کسب و کار شما حالت مشاوره دارد و بیشتر به صورت شخصی با مشتریان در ارتباط هستید، بهتر است برندسازی شخصی انجام دهید. در این مورد، آشنایی مشتریان بالقوه با شخص شما، به رشد کسب و کارتان کمک خواهد کرد. همه چیز به شما بستگی دارد. مثلا، ممکن است شخصی که محصولات دست ساز خود را به صورت آنلاین و از طریق یک سایت فروشگاهی می‌فروشد تصمیم بگیرد که روی ساختن برند شخصی تمرکز کند تا ارزش طبیعی محصولات خود را بالا ببرد. حتی ممکن است تصمیم داشته باشید که از طریق دو کانال متفاوت در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید. یکی برای تمرکز روی برند شرکتی و دیگری برای ساختن برند شخصی. مثال‌های فراوانی برای موفقیت این نوع از برندینگ وجود دارد. همچنین، شرکت‌هایی هستند که برای هرکدام از تیم‌ ‌های خود کانال توزیع محتوای متفاوتی ایجاد کرده‌اند که هر تیم بر اساس فعالیت‌ و تخصص خود محتوا تولید می‌کند. مانند حضور شرکت تبلیغاتی راز در اینستاگرام که از سه حساب کاربری برای برند راز، تیم اینفلوئنسر مارکتینگ راز و ربات رازگرم تشکیل شده است.

بنابر این، اگر شرایط شما طوری است که باید همه‌ی کارها را به تنهایی انجام دهید، بهتر است روی یکی از دو روش برندینگ تمرکز کنید. اگر هم برندسازی شخصی و هم برندسازی شرکتی را به تنهایی پیش ببرید، تلاش‌های خود را کم اثر و احتمال موفقیت را کم‌تر می‌کنید.

منافع ساختن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی در دل مواردی که توضیح داده شد به تعدادی از منافع ساختن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی اشاره کردیم، اما برای درک درست این مطلب بهتر است جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار دهیم. شناخته شدن

یکی از اهداف برندینگ این است که مردم را به یک شرکت یا شخص نزدیک کند. دلیل اصلی تمایل مردم به کار کردن با شخص این است که درموردش شنیده‌اند. به خصوص زمانی که شنیده‌هایشان مثبت بوده باشند.

مخاطبان جدید

پتانسیل شبکه‌های اجتماعی برای کسب مخاطبان جدید بسیار بالا است. در حقیقت اگر شما برندینگ شخصی خود را به درستی انجام دهید، طیف مخاطبان خود را گسترش خواهید داد. داشتن ارتباط و مکالمه با افراد جدید و مرتبط به خودتان را فراموش نکنید.

ا یجاد سرنخ فروش

این عامل یکی از مهم‌ترین منافع برندسازی شخصی در شبکه‌های اجتماعی است اما برای دستیابی به آن نیاز است که کارهای سخت‌تری انجام دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که شبکه‌های اجتماعی مستقیما باعث افزایش فروش می‌شوند.

هیچکدام از این منافع یک شبه به دست نخواهند آمد. با انجام کارهای مداوم، می‌توانید هرکدام از آن‌ها را به صورت طولانی مدت برای خود داشته باشید.

کجا باید برند شخصی خود را بسازیم؟ این که کدام شبکه‌ی اجتماعی برای ساختن برند شخصی مناسب‌تر است کاملا بستگی به ماهیت تخصص، علایق و سلایق شخص  شما دارد. ما در مجله‌ی آژانس تبلیغاتی راز ویژگی‌های هرکدام از شبکه‌های اجتماعی را در دسته‌بندی شبکه‌های اجتماعی بررسی کرده‌ایم و در آینده نیز مطالب متنوعی منتشر خواهیم کرد که برای شناخت بهتر نحوه‌ی ساختن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی به دردتان خواهد خورد. با عضویت در خبرنامه‌ی آژانس تبلیغاتی راز، به روز باشید.

ممکن است شما فقط زمان فعالیت در یک یا دو شبکه‌ی اجتماعی را داشته باشید که این امر به برند شخصی شما آسیبی نخواهد رساند. حتی اگر می‌خواهید، می‌توانید تمام تمرکز خود را روی یکی از آن‌ها بگذارید. در ادامه به بیان برخی نکات قابل توجه برای برندینگ شخصی در اینستاگرام، لینکدین و توییتر می‌پردازیم.

اینستاگرام

شما می‌توانید در اینستاگرام برند شخصی خود را بسازید اما این کار ساده نیست. لزوم داشتن برند شخصی در اینستاگرام تولید محتوای گرافیکی، عکاسی و ویدیویی مناسب است که ممکن است هر کسی نتواند این کار را انجام دهد. اما حضور فعال ایرانیان در اینستاگرام نشان می‌دهد که مشتریان بالقوه‌ی کسب و کارهای زیادی در این شبکه‌ی اجتماعی تصویر محور در دسترس هستند. استفاده از قالب یکسان، محتوای کوتاه و مفید و ارتباط با اشخاص محبوب و اینفلوئنسرها تعدادی از راه‌های مناسب برای ساختن برند شخصی در اینستاگرام است.

لینکدین

لینکدین یک شبکه‌ اجتماعی تخصص محور است و برندسازی در لینکدین بیش از دیگر شبکه‌های اجتماعی به دنیای حقیقی بستگی دارد. تولید محتوای تخصصی، شرکت در رویدادها و همکاری با اعضای لینکدین می‌تواند شما را در راه برندسازی در لینکدین کمک کند.

توییتر

توییتر در ایران کم‌تر از دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود اما ماهیت تایم‌لاین‌های متفاوت آن، به ما کمک می‌کند تا با گروهی از افراد مرتبط به هم تعامل داشته باشیم و برندسازی خود را میان آن گروه از افراد انجام دهیم. منظور از گروه‌های متفاوت حوضه‌های محتوایی متفاوت است. مثلا، تایم ‌‌ لاین دیجیتال مارکترهای توییتر فارسی با تایم‌لاین طنز نویسان یا خبرنگاران کاملا متفاوت است. برای برندسازی در توییتر، زمینه‌ی فعالیت خود را مشخص کرده و محتوای عالی تولید کنید. همچنین، تعامل با دنبال کنندگان و داشتن دنبال شوندگان( Following ) پایین را فراموش نکنید. در ضمن، توییتر به هیچ عنوان جای محتوای کپی شده نیست.

چگونه برند شخصی بسازیم؟

زمانی که شبکه(های) اجتماعی مورد نظرتان را انتخاب کردید، کار اصلی آغاز می‌شود. ساختن برند شخصی آسان نیست و هیچ جادویی برای موفقیت در آن وجود ندارد اما نکاتی هستند که بهتر است از آن‌ها استفاده کنید:

۱-اهدافتان را تعیین کنید

چه چیزهایی از برند شخصی خود می‌خواهید؟ تعیین هدف درست به شما کمک می‌کند که در راه درست قرار بگیرید. روی عواملی که برای کسب و کار شما اهمیت دارد تمرکز کنید. مثلا، سرنخ‌های فروش کسب شده را زیر نظر بگیرید و عوامل بیهوده مثل تعداد دنبال کنندگان را رها کنید. همچنین، بازه زمانی عقلانی برای رسیدن به نقطه‌ی هدف تعیین کنید. زمانی که بدانید دقدیقا چه چیزی می‌خواهید می‌توانید مطمئن باشید که در راه دستیابی به آن هدف قرار دارید.

۲-استراتژی شبکه‌های اجتماعی و محتوا داشته باشید

در شبکه‌های اجتماعی چه چیزی می‌خواهید بگویید؟ برای ساختن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی باید استراتژی منسجمی داشته باشید که تمرکز آن روی تخصص و تجربیات شماست. همچنین باید برای سایت خودتان هم استراتژی محتوا داشته باشید. چرا؟ چون هدف کلی ساختن برند شخصی ایجاد و هدایت سر نخ فروش است و برخی اوقات لازم است آن‌ها را به بازدید از سایتتان هدایت کنید. یکی از راه‌های این کار تولید محتوای عالی، نو و خلاقانه‌ای است که مردم دوست دارند آن‌ها را بخوانند و به اشتراک بگذارند. احتمالا می‌دانید که استراتژی شبکه‌های اجتماعی و استراتژی محتوا باید در کنار یکدیگر حرکت کنند. همچنین، باید تصمیم بگیرید که قصد دارید با چه لحن و ادبیاتی با مخاطبان خود صحبت کنید. حضور شما در شبکه‌های اجتماعی نباید به تمام کسب و کارتان تبدیل شود. از طرف دیگر، به اشتراک گذاشتن بیش از حد محتوا شما را در نظر مخاطب غیر حرفه‌ای نمایش خواهد داد و به اعتبارتان آسیب خواهد زد. به یاد داشته باشید که بیشترین فروش شما به عنوان یک برند شخصی زمانی شکل خواهد گرفت که پیشنهاد خود را به عنوان یک شخص معتبر ارائه دهید. علاوه بر این، بهترین نوع محتوای شما آن است که بر اساس تجربیات و تخصص شما باشد و منبع آن خودتان باشید. با این دید، استراتژی خود را تدوین کنید.

۳-برای شبکه‌های اجتماعی برنامه داشته باشید

استراتژی شبکه‌های اجتماعی اقدامات، و برنامه‌ی شبکه‌های اجتماعی زمان انجام آن‌ها را معین می‌کند. در یک شرایط حداقلی، شما به یک تقویم نیاز دارید که جزئیات و زمان انتشار محتوا را در آن بنویسید. همچنین، بهتر است رویدادها و روزهای افزایش آگاهی( Awareness Days ) صنعت کسب و کار خود را لیست کنید و برای آن‌ها محتوای مناسبتی تولید کنید. نیازی نیست که همه چیز را برای چند ماه بعد بنویسید، از بازه زمانی یک هفته یا یک ماه شروع کنید. برنامه‌ی شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا طبق استراتژی پیش روید. اگر برای تدوین استراتژی و برنامه‌ی شبکه‌های اجتماعی نیاز به راهنمایی دارید، متخصصین آژانس تبلیغاتی راز به شما کمک خواهند کرد.

۴-اطمینان پیدا کنید که از تمام منافع برند شخصی بهره می برید

اگر یکی از پست‌های شما وایرال و محبوب شود و بازدید صفحه‌ی شما بالا رود، مطمئن هستید که سرنخ‌های فروش را از دست نمی‌دهید؟ اگر مطمئن نیستید، کارهای شما مانند باد هوا هستند. حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از مراجعه کنندگان سایتتان بخواهید ایمیل خودشان را برای عضویت در خبرنامه وارد کنند. بدین صورت می‌توانید با افرادی که به کارهای شما علاقه دارند در ارتباط باشید.

۵-حتی اگر گوش شنوایی نیست، صحبت کنید

اگر محتوای در صفحات اجتماعی خود نداشته باشید، کسی نمی‌تواند با شما ارتباط برقرار کند. پس تولید محتوا کنید حتی اگر تعداد دنبال کنندگانتان ۰ است.

۶-اینفلوئنسرها را بشناسید

اینفلوئنسرها برای ساختن برند شخصی نقش کلیدی دارند. اساسا اینفلوئنسرها افرادی هستند که مخاطبانی که شما می‌خواهید کسب کنید را در زمان حال دارند. لیستی از این افراد تهیه کنید و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید. بهتر است اینفلوئنسرهایی که وارد لیست می‌کنید افرادی باشند که در زمینه‌ی مشترکی با شما فعالیت می‌کنند.

۷-با اینفلوئنسرها در تعامل باشید

این کار احتمالا ساده‌ترین کار در برندسازی شخصی می‌باشد اما اگر از لینکدین استفاده می‌کنید بهتر است تعاملات خود را به سمت دنیای حقیقی منتقل کنید. به طور کلی، تعامل با اینفلوئنسرها می‌تواند منجر به تعامل با افرادی شود که شما مسائلشان را حل می‌کنید. اگر شما آن‌ها را کمک کنید، آن‌ها هم به شما کمک خواهند کرد.

۸-آزمون و خطا کنید

مانند هرکدام از دیگر بخش‌های کسب و کار، همان اول کار قرار نیست که به بهترین استراتژی شبکه‌های اجتماعی دست پیدا کنید. سعی کنید هر بار عناصر کلیدی را جابه جا کرده و از ایده‌های جدید استفاده کنید. آیا بهترین نوع از محتوا را تولید می‌کنید؟ اگر نه، تجربه کنید. آیا اینفلوئنسرهای درستی را هدف قرار داده‌اید؟ اگر نه، لیستی جدید تهیه کنید. با آزمون و خطا متوجه شوید که کدام بخش کار درست کار می‌کند و کدام نادرست. همیشه در حال بهبود عملکرد خود باشید.

۹-کم نیاورید

ساختن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی زمان و هزینه لازم دارد. ممکن است لازم باشد گاهی اوقات مسیر خود را تغییر دهید اما هیچوقت نباید متوقف شوید.

درمورد محتوا بیشتر بدانید در بخش‌های قبلی این مقاله به طور خلاصه از محتوا گفتیم، اما برای ساختن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید که درمورد محتوا بیشتر بدانید. شما به دو دلیل نیاز دارید در سایت خود محتوا تولید کنید. دلیل اول این است که شبکه‌های اجتماعی فضای محدودی برای انتقال پیام در اختیارتان قرار می‌دهند. دلیل دوم سرنخ‌های فروش هستند، سایت بهترین محل برای ایجاد سرنخ‌های فروش است. در هر صورت، سرنخ‌های فروش تنها عوایدی هستند که باید از برند شخصی کسب کنید.

نوع محتوای تولیدی شما به ماهیت کسب و کار و تخصص شما بستگی دارد اما باید دست روی نقطه‌ای بگذارید که هیجان انگیزترین اطلاعات را به مشتریان بالقوه‌تان منتقل می‌کند.

ساختن برند شخصی با انجام تبلیغات ساختن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی ممکن است اما مثل قبل آسان نیست. اگر از اینستاگرام و توییتر استفاده می‌کنید، بهتر است کمی پول خرج کنید. مخصوصا توییتر که به قول برخی دوستان کاربرانش پیر آدم را درمی‌آورند تا فالو کنند. آژانس تبلیغاتی راز تبلیغات توییتر و اینستاگرام را با بهترین کیفیت و عالی‌ ترین محتوا انجام می‌دهد. ممکن است بهتر باشد برای برند شخصی خود هزینه کنید و مطمئن باشید که با استراتژی درست، این مبالغ بازگشتنی هستند.

[ banner id=۹ ]

پیگیری و اندازه گیری موفقیت

علاوه بر مواردی که گفته شد، بهتر است موفقیت خود را اندازه گیری و پیگیری کنید. برای این کار، می‌توانید از ابزارهای آنالیزی که شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند استفاده کنید. بخش Insight در اینستاگرام و Analytics در توییتر اطلاعات مفید و جذابی را به شما ارائه می‌کنند، هر روز آن‌ها را چک کنید. همچنین، از ابزارهای آنالیز وبسایت استفاده کنید تا متوجه شوید که کدام شبکه‌ی اجتماعی بیشترین کاربر را به سایت شما منتقل می‌کند. این اطلاعات به شما برای شخصی سازی کردن هرچه بهتر محتوا کمک خواهند کرد.

اتوماتیک کردن فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

اگر دغدغه‌ی زمان دارید، بهترین راه حل استفاده از ابزارهای اتوماسیون شبکه‌ های اجتماعی است، ابزاری مانند رازگرم و IFTTT برای ارسال اتوماتیک و زمان بندی شده‌ی محتوا به شما کمک خواهند کرد.

نتیجه گیری

ساختن برند شخصی هرچند کار مشکلی است اما بعد از کسب سرنخ‌های فروش با کیفیت، به یک حس شیرین تبدیل خواهد شد. فراموش نکنید که کم نیاورید، زمان بگذارید، ایده پردازی کنید و بها دهید. با تکرار این کارها و هدفمند بودن فعالیت‌ها، حتما موفق خواهید شد.

بهترین بودن رو شروع کن

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات