اینفلوئنسر کیست؟ چگونه یک اینفلوئنسر واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهیم؟


فهرست

اینفلوئنسر به چه کسی گفته می‌­شود؟ اینفلوئنسرها چه نقشی در فضای مجازی دارند؟ انواع اینفلوئنسر براساس تعداد مخاطب انواع اینفلوئنسر براساس نوع محتوایی که منتشر می‌­کنند اینفلوئنسرهای غیرواقعی چه کسانی هستند؟ چگونه می­‌توان آنها را تشخیص داد؟

تا حالا برای شما اتفاق افتاده است که در فضای مجازی به ­خاطر پیشنهاد یکی از افراد معروف و مورداعتمادتان چیزی را بخرید؟ اگر اینطور است باید بدانید که شما به ­طور ناخودآگاه تحت تاثیر یک اینفلوئنسر قرار گرفته‌­اید!

آیا چیزی درمورد این افراد می­‌دانید؟ چقدر با انواع اینفلوئنسرها آشنا هستید؟

این مقاله را مطالعه کنید تا تمام اطلاعات لازم در مورد اینفلوئنسرها و انواع مختلف آنها را دریافت کنید. همچنین در آخر این مقاله درمورد اینفلونسرهای غیرواقعی به­ طور کامل توضیح می‌­دهیم و روش­‌هایی معرفی می­‌کنیم تا شما بتوانید به ­راحتی اینفلوئنسرهای واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهید. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید!

اینفلوئنسر به چه کسی گفته می­‌شود؟

برای درک مفهوم اینفلوئنسر و شناخت کامل افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، بهتر است که قبل از هرکاری به معنی این کلمه در زبان انگلیسی بپردازیم.

اینفلوئنسر (Influencer) در زبان انگلیسی به معنای "تاثیرگذار" است که خیلی هم با معنای جدید این کلمه در فضای مجازی بی­ارتباط نیست.

درواقع، اینفلوئنسر به فردی گفته می‌­شود که به­ طور مداوم با مخاطب­ های خود در ارتباط بوده و به­ واسطه این ارتباط توانایی تاثیر گذاشتن بر تصمیم ­های آن‌ها را داشته باشد. این توانایی ممکن است به دلایل مختلف، مانند اعتبار آن شخص یا میزان تخصص او در یک زمینه به ­وجود آمده باشد که کاربران عادی را تحت تاثیر قرار می­‌دهد.

اینفلوئنسرها چه نقشی در فضای مجازی دارند؟

اینفلوئنسرها در فضای مجازی افرادی هستند که به علت مهارت یا دانش خود در یک زمینه مشخص مخاطب‌های زیادی جذب کرده‌­اند. این افراد به ­طور مداوم محتوای مربوط به تخصص خودشان را در یک یا چند تا از شبکه‌­های مجازی منتشر می­‌کنند. فعالیت مداوم، باکیفیت و مفید این افراد آنها را به یک اینفلوئنسر فضای مجازی تبدیل کرده است.

یکی از مهم‌ترین نقش‌­های اینفلوئنسرها در فضای مجازی، قدرت تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی است. این افراد با کاربران زیادی در تعامل هستند که اعتماد تک تک آنها را در بلند مدت به­ دست آورده‌­اند به همین دلیل این قدرت را دارند که بر نوع افکار و باورهای مخاطبان‌شان تاثیر بگذارند.

علاوه بر آن، این افراد قدرت اطلاع رسانی به کاربران در مدت زمان کم را دارند. این اطلاع رسانی­‌ها معمولا در زمینه فعالیت اینفلوئنسر انجام می‌­شوند؛ برای مثال یک اینفلوئنسری که در زمینه زیبایی فعالیت دارد، به ­طور مداوم جدیدترین محصولات پوستی یا آرایشی شرکت­‌های مختلف را معرفی می­‌کند.

به طور کلی اینفلوئنسرها در فضای مجازی الهام­ بخش تصمیمات کاربران هستند. این افراد می‌­توانند به­ راحتی با معرفی محصولات مورد علاقه خود، کاربران را به سمت آنها هدایت کرده و ترندهای جدید ایجاد کنند. به همین دلیل است که کسب وکارها برای محبوبیت و فروش بیشتر محصولات خود به اینفلوئنسرها روی می­‌آورند.

انواع اینفلوئنسر بر اساس تعداد مخاطب

همانطور که می­‌دانید، اینفلوئنسرهای زیادی در زمینه­‌های مختلف مشغول به­ کار هستند که تنوع فعالیت آنها دستهبندی این افراد را سخت کرده است؛ اما یکی از رایج‌­ترین دسته بندی­­‌ها در این زمینه بر اساس تعداد مخاطب انجام می­‌شود که در ادامه به آن می­‌پردازیم.

مگااینفلوئنسر

به اینفلوئنسرهایی که با داشتن بیش از یک میلیون مخاطب بیشترین میزان تاثیرگذاری در بین مردم را دارند، مگا اینفلوئنسر گفته می­‌شود.

بر همین اساس نرخ تبلیغات این نوع اینفلوئنسرها بسیار بالا است، به­ طوری که فقط شرکت­‌های معتبر و موفق برای تبلیغات به سراغ آنها می­‌روند. همچنین این افراد به­ علت شلوغی کار خود از یک مدیر برنامه کمک می­‌گیرند که درخواست­‌های کاری در مرحله اول توسط آنها مورد بررسی قرار می­‌گیرد.

مگا اینفلوئنسرها معمولا مخاطبان خود را از دو روش به ­دست می‌آورند. روش اول به­صورت غیرآنلاین و از طریق فعالیت­‌هایی است که در جامعه انجام می­‌دهند. معمولا سلبریتیها از این طریق به مگا اینفلوئنسر تبدیل میشوند مانند بازیگران و فوتبالیستهایی که در حرفه خود درخشیده‌­اند و طرفداران زیادی پیدا کرده­‌اند.

در روش دیگر، یک فرد از طریق انتشار محتوای جذاب در فضای مجازی توجه تعداد زیادی از کاربران را جلب می­‌کند و تبدیل به یک مگا اینفلوئنسر می­‌شود.

برای مثال، از الناز گلرخ با داشتن بیش از ۳ میلیون دنبال­‌کننده می­‌توان به­ عنوان یک مگا اینفلوئنسر ایرانی در زمینه آرایش و زیبایی نام برد.

اینفلوئنسر کیست؟ چگونه یک اینفلوئنسر واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهیم؟

ماکرو اینفلوئنسر

ماکرو اینفلوئنسرها، افرادی هستند که تعداد مخاطبان آنها تقریبا بین ۱۰۰هزار تا یک میلیون نفر است.  این افراد به دو دسته تقسیم می­‌شوند.

دسته اول سلبریتی­‌هایی هستند که هنوز به اوج موفقیت درحرفه خود نرسیده‌­اند یا به اصطلاح سلبریتی­‌های نیمه موفق که هنوز شناخته نشده‌­اند.

دسته دوم که شامل خیلی از ماکرو اینفلوئنسرها می­‌شود، افرادی هستند که توسط فعالیت­های خود در فضای مجازی مخاطب­‌های زیادی جذب کرده‌­اند و نسبت به میکرو اینفلوئنسرها اطلاعات بیشتر و مفیدتری به­‌اشتراک می­‌گذارند.

این افراد گزینه مناسبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ به­‌حساب می‌­آیند چون دسترسی به آنها راحت­‌تر است و معمولا تمایل زیادی برای دریافت تبلیغات دارند.

برای مثال، استیون اونوجا، یک جوان سیاه پوست نیجریه‌­ای است که با داشتن ۹۶ هزار دنبا‌‌ل­کننده در اینستاگرام، یک ماکرو اینفلوئنسر در زمینه مد و فشن شناخته می­شود. او همچنین در رشته‌­های دیگر هنر مانند عکاسی و کارگردانی هم فعالیت دارد و با پست­‌هایش توجه کاربران زیادی را در اینستاگرام جلب کرده است.

اینفلوئنسر کیست

میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسرها نسبت به اینفلوئنسرهای دیگر ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان خود دارند. مخاطبان این افراد گرچه از نظر تعداد، کم هستند اما کیفیت بالایی دارند چون از روی ذوق و علاقه فعالیت­‌های اینفلوئنسر مورد علاقه خود را دنبال می­‌کنند.

میکرو اینفلوئنسرها برای اعتماد مخاطبان خود ارزش قائل هستند. درنتیجه برای دریافت تبلیغات حساسیت زیادی به­‌خرج می­‌دهند. این افراد دوست ندارند که به ارتباط بین خودشان و مخاطبان صدمه وارد شود بنابراین تبلیغی را قبول نمی­‌کنند مگر اینکه از کیفیت آن مطمئن باشند.

از این رو برندها برای تبلیغ کار خود بیشتر به­‌دنبال این نوع اینفلوئنسرها می­‌گردند چون این افراداعتماد مخاطبان خود را به ­خوبی جلب کرده‌­اند؛ اما همانطور که گفتیم آنها هیچ تبلیغی را صرفا برای پول قبول نمی‌­کنند و راضی کردن آنها برای دریافت تبلیغ، کار سختی است.

این نوع اینفلوئنسرها گاهی به­ طور رایگان به پیشرفت افراد تازه ­کار کمک کرده و یا در ازای معرفی کسب وکارهای کوچک مبلغ کمی دریافت می­‌کنند.

به­ طور کلی، درسال­‌های اخیر تعداد میکرو اینفلوئنسرها و محبوبیت آنها افزایش پیدا کرده است. حتی بعضی از افراد از یک میکرو اینفلوئنسر تبدیل به یک فرد بسیار مشهور و محبوب درجامعه شده‌­اند.

صفحه رادیو فرفری یکی از نمونه­‌های یک میکرواینفلوئنسر موفق در اینستاگرام است که در زمینه مراقبت و نگهداری از موی فر فعالیت دارد و رابطه بسیار صمیمی با مخاطب­‌های خود ایجاد کرده است.

اینفلوئنسر کیست؟ چگونه یک اینفلوئنسر واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهیم؟

نانو اینفلوئنسر

نانو اینفلوئنسر به فردی گفته می­‌شود که در زمینه‌های تخصصی فعالیت دارد. موضوع فعالیت آنها برای همه قابل درک نیست، بنابراین این افراد مخاطبان خاص خودشان را دارند که تعداد آنها به بیشتر از ده هزار نفر هم نمی­‌رسد.

نکته مهم درمورد این نوع اینفلوئنسرها این است که آنها فضای مجازی را هدف کار خود قرار نمی­‌دهند و بیشتر برای آگاهی بقیه کاربران و گذراندن وقت آزاد خود به فعالیت می­پردازند.

نانو اینفلوئنسرها می­‌توانند با توجه به نوع محصول یا سرویس شما انتخاب خوبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ باشند.

گرچه تعداد مخاطبان آنها کم است ولی همه آنها به موضوع خاصی علاقه‌­مند هستند که توسط نانو اینفلوئنسر به ­اشتراک گذاشته می­‌شود. درنتیجه، اگر تبلیغ شما به موضوع مورد علاقه آنها مرتبط باشد، بازده خوبی دریافت خواهید کرد.

انواع اینفلوئنسر بر اساس نوع محتوایی که منتشر میکنند

بلاگر (Bogger)

در فضای مجازی این سوال خیلی مطرح است که بلاگر چه فرقی با اینفلوئنسر دارد؟

بلاگرها افرادی هستند که تجربه‌­های شخصی خود را در قالب محتواهای مختلف مانند عکس، فیلم، متن و غیره با تعداد زیادی از کاربران به ­اشتراک می­‌گذارند. اگر این افراد به مرور زمان اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند به­ طوری که بتوانند بر تصمیمات آنها تاثیر مستقیم بگذارند به یک اینفلوئنسر تبدیل می­‌شوند.

بنابراین یک بلاگر می­تواند اینفلوئنسر باشد یا نباشد. حتی اگر یک بلاگر دنبال­‌کننده‌­های بسیار زیادی داشته باشد اما نتواند در زندگی مخاطبان‌اش نفوذ کند، نمی­توان او را اینفلوئنسر نامید.

بلاگرها در زمینه­‌های متفاوتی فعالیت دارند. برای مثال احتمالا در اینستاگرام افرادی را دیده‌­اید که به رستوران­‌های مختلف می­روند و غذاهای مختلف را امتحان می­‌کنند، به این افراد فود بلاگر می­‌گویند. یا اگر به مد و فشن علاقه دارید احتمالا  بلاگرهایی را دنبال می­‌کنید که در این زمینه فعالیت دارند که به آنها فشن بلاگر می­‌گویند.

از انواع دیگر بلاگر می­توان به بیوتی بلاگر، توریست بلاگر، بلاگر خودرو، بلاگر اقتصادی، بلاگر طنز و ... اشاره کرد.

برای مثال، صدف بیوتی یکی از معروف‌­ترین بیوتی بلاگرهای ایرانی است که در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت دارد. او با به ­اشتراک گذاشتن فعالیت­‌های روزمره خود در کنار آموزش تکنیک­‌های آرایشی، میلیون‌­ها مخاطب را جذب کارهای خودش کرده است. او همچنین برترین اینفلوئنسر جهان در زمینه زیبایی شناخته شده است.

اینفلوئنسر کیست؟ چگونه یک اینفلوئنسر واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهیم؟

ولاگر (Vlogger)

ولاگرها افرادی هستند که در زمینه تولید ولاگ یا همان فیلم در شبکه‌­های اجتماعی فعالیت دارند. فیلم‌­هایی که توسط ولاگرها تهیه می­‌شوند می­‌توانند درمورد یک موضوع واحد باشند یا اینکه زمینه­‌های متفاوتی داشته باشند؛ برای مثال یک فرد ولاگر فقط از اتفاقات هیجان انگیز مانند سفر به شهرهای مختلف یا رفتن به شهربازی و ... فیلم تهیه می­‌کند درصورتی که یک ولاگر دیگر ترجیح می­‌دهد درمورد اتفاقات روزمره زندگی خود مانند آشپزی کردن یا آماده شدن برای مهمانی فیلم تهیه کند.

ولاگرها به ­علت نوع محتوایی که تولید می­‌کنند بیشتر در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت دارند که در یوتیوب به ­علت کسب درآمد، بیشتر دیده می­‌شوند. معروف­‌ترین ولاگر جهان هم در یوتیوب فعالیت می­‌کند که پیودی پای (Pew Die Pie) نام دارد.

این مرد سوئیسی در ابتدای فعالیت خود برای تهیه فیلم‌­های طنز حین بازی آنلاین معروف شده بوده که حالا فیلم­‌های او تنوع بیشتری پیدا کرده و بیشتر از ۲۴ میلیون بازدید می­‌خورد.

یوتیوبر

یوتیوب معروف­‌ترین شبکه اشتراک فیلم است که افراد زیادی از طریق آن به شهرت رسیده‌­اند. به اینفلوئنسرهایی که در شبکه اجتماعی یوتیوب تولید محتوا می­‌کنند، یوتیوبر میگویند. درواقع یوتیوبرها اولین اینفلوئنسرهای فضای مجازی به حساب می‌آیند.

این افراد با بارگذاری فیلم به ­صورت حرف‌ه­ای، کانال یوتیوب خود را گسترش داده­ و با افزایش بازدید فیلم­‌های خود کسب درآمد می­‌کنند. برای مثال، جنا ماربل یکی از افرادی است که از این طریق به شهرت و درآمد خوبی رسیده است. او از سال ۲۰۱۰ کانال یوتیوب خود را ساخته و با تولید فیلم‌­های کمدی به یک یوتیوبر پربازدید تبدیل شده است.

اینفلوئنسر کیست؟ چگونه یک اینفلوئنسر واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهیم؟

پادکستر

پادکست یکی از جدیدترین انواع تولید محتوای آنلاین است که در آن صحبت­‌های یک یا چند نفر ضبط می­‌شود و به­ صورت فایل صوتی در اینترنت قرار می­گیرد. به افرادی که در زمینه تولید پادکست فعالیت دارند پادکستر می­گویند.

موضوع بحث پادکسترها می­تواند بسته به تخصص آنها متفاوت باشد؛ برای مثال پادکست­‌های طنز که در آن پادکستر استنداپ کمدی اجرا می­‌کند یا پادکست­‌های علوم انسانی  که در آن یک روانشناس با استفاده از بحث­‌های انگیزشی به توسعه فردی افراد کمک می­کند.

اینفلوئنسرهای غیرواقعی چه کسانی هستند؟ چگونه می­توان آنها را تشخیص داد؟

تا اینجا درمورد انواع اینفلوئنسر­ها و تاثیرگذاری آنها بر زندگی مردم عادی توضیح دادیم. بر همین اساس خیلی از افراد ترجیح می­‌دهند که از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به تبلیغ کار خود بپردازند.

طبق آمار،کاربران به­ حدی تحت تاثیر اینفلوئنسرها هستند که ۳۰ درصدشان بلافاصله بعد از دیدن محصول یا سرویس معرفی شده، آن را خریداری می­کنند. به همین علت برندها به قدرت اینفلوئنسر مارکتینگ ایمان آورده­اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می­توانید مقاله " هر آنچه باید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بدانید! " را در سایت راز مطالعه کنید.

اما مانند تمام روش­‌های دیگر، اینفلوئنسر مارکتینگ هم چالش­‌های زیادی دارد که اگر اطلاعات کافی درمورد آنها نداشته باشید، خسارات جبران ناپذیری به­ بار می­ آورد. یکی از بزرگ­ترین ریسک ­ها در این زمینه، خطر کلاهبرداری از سوی اینفلوئنسرهای غیرواقعی یا تقلبی است که تشخیص آنها خطر کلاهبرداری را کاهش می ­دهد. برای شناسایی این افراد اول باید به مفهوم اینفلوئنسر غیرواقعی بپردازیم.

اینفلونسرهای غیرواقعی، تمام خصوصیات ظاهری یک اینفلوئنسر واقعی را دارند. آن­ها حتی پست­هایی با کیفیت بالا به ­اشتراک می­گذارند؛ اما فرقشان در این است که بخش عمده­‌ای از مخاطبان­‌شان را حساب‌­های غیرواقعی و ربات­‌ها تشکیل می­‌دهند. درواقع مخاطب این اینفلوئنسرها وجود خارجی ندارد. این به آن معناست که آنها هیچ تاثیری بر زندگی افراد واقعی نداشته و درنتیجه یک اینفلوئنسر به­ حساب نمی­‌آیند.

گاهی در پشت پرده اینفلوئنسرهای غیرواقعی گروهی از افراد وجود دارند که با خرید دنبال کننده و با استفاده از عکس­‌های فیک، یک اینفلوئنسر ساختگی در ذهن مردم ایجاد کرده‌­اند. از این رو، در اینفلوئنسر مارکتینگ باید حواس‌تان به اینفلوئنسرهای غیرواقعی باشد تا از طریق کلاهبرداری به کسب و کارتان لطمه وارد نشود. بیشترین خسارات در این زمینه به کسب و کارهای کوچک یا استارتاپ­‌ها برمی­‌گردد. این افراد با­امید رشد کار خود پول کلانی می­پردازند اما نه­ تنها هیچ نتیجه­‌ای دریافت نمی­‌کنند، بلکه بخشی از سرمایه خود را هم از دست می­دهند که جبران آن زمان زیادی می­‌برد.

اما سوال اصلی این است که چگونه می­توان این نوع اینفلوئنسرها را تشخیص داد؟

۱. نرخ و کیفیت تعامل یک اینفلوئنسر با مخاطب­هایش را بررسی کنید.

بیشتر مخاطب­‌های این افراد را ربات­‌ها و اکانت­‌های فیک تشکیل می­دهند که این موضوع باعث می­‌شود نرخ تعامل صفحه آنها بسیار کم باشد. البته امروزه برنامه‌­هایی وجود دارند که علاوه بر دنبال­‌کننده، قابلیت­‌های دیگر مانند لایک و کامنت تقلبی هم به فروش میرساند. بنابراین شما باید به نوع تعامل هم دقت داشته باشید. لایک و کامنتهای چندتا از پست‌­ها را در نظر بگیرید، اگر تعداد آنها ثابت بود یا کامنت­ها تکراری بودن می­فهمید که غیرواقعی هستند؛ برای مثال، یکی از نشانه­‌های تقلبی بودن کامنت­ها این است که هیچ بحثی در زیر پست­ها شکل نمی­گیرد و کامنت­ها فقط شامل اموجی هستند.

همچنین در بعضی مواقع، افراد به­قدری تعامل خریداری می­کنند که نرخ آن از حالت میانگین بیشتر می­شود. این نرخ معمولا بین ۱ تا ۱۰ درصد است، بنابراین اگر تعامل صفحه­ای کمتر یا بیشتر از این بازه بود، به صلاحیت آن شک کنید.

حالا این سوال به ­وجود می­ آید که چگونه می­توانیم نرخ تعامل یک پیج را محاسبه کنیم؟

یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید؛ برای مثال یک ماه، و تمام پست­هایی که طی آن زمان به اشتراک گذاشته شده را در نظر بگیرید. تعداد لایک و کامنت­های این پست­‌ها را جمع کنید. مجموع لایک و کامنت را بر تعداد پست­های یک ماه گذشته تقسیم کنید؛ برای مثال اگر در ۳۰ روز گذشته ۱۵ پست به اشتراک گذاشته­ شده و تعداد لایک و کامنت این پست­‌ها در مجموع به ۱۰هزار رسیده است، باید این عدد را بر ۱۵ تقسیم کنید. عدد به­دست آمده را بر تعداد دنبال­کننده­ها تقسیم کنید و درآخر در عدد ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد میانگین تعامل آن صفحه مشخص شود؛ اما دانستن نرخ تعامل به­تنهایی برای تشخیص اینفلوئنسرهای فیک کافی نیست. به همین علت حتما باید نوع تعامل­ها را بررسی کنید تا از کیفیت آنها مطمئن شوید.

۲. به صعود ناگهانی تعداد دنبال­‌کننده‌­ها توجه کنید.

یکی از قطعی­‌ترین نشانه‌ها برای تشخیص اینفلوئنسرهای فیک افزایش ناگهانی تعداد دنبال‌­کننده­‌های آنهاست. البته در بعضی مواقع این شرایط برای اینفلوئنسرهای واقعی هم اتفاق میافتد ولی در این مورد تعداد دنبال‌کننده‌ها همچنان افزایش می­یابد و ثابت نمیشود. درحالی که دنبال‌­کننده‌­های فیک فقط تا حدی قابل خریداری هستند و امکان افزایش تدریجی آنها وجود ندارد.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندید، اینفلوئنسرها چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی افرادی هستند که تاثیر بسیار زیادی در زندگی مردم دارند به­‌طوری که خیلی از افراد برای خرید محصول یا موارد دیگر از آنها پیروی می­‌کنند.  محبوبیت و تاثیرگذاری این افراد باعث شده که برندهای مختلف برای تبلیغ کارهای خود به اینفوئنسرها روی بیاورند که به این روش اینفلوئنسر مارکتینگ می­گویند. در این مقاله به­طور تخصصی درمورد انواع اینفلوئنسرها توضیح دادیم و آنها را بر اساس تعداد مخاطب و نوع محتوایی که منتشر می­کنند دسته­بندی کردیم.

شما می­‌توانید با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله و با مطالعه مقاله‌­های مرتبط دیگر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز تمام اطلاعات لازم درمورد اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ را دریافت کنید.

مشاهده تعرفه اینفلوئنسر مارکتینگ

مطالب مرتبط:

۱۲ قاعده طلایی برای نوشتن پست توییتر چرا تعداد فالوورهایم در شبکه‌های اجتماعی کم می‌شود؟ چگونه از الگوریتم اینستاگرام به سود خود استفاده کنیم چگونه بیو اینستاگرام جذاب و کاربردی بنویسیم بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها کدام‌اند؟ تفاوت افزایش فروش در شبکه های اجتماعی
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

منبع خبر

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

    نظرات