روابط عمومی آنلاین چیست و چرا کاربرد آن در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد؟

روابط عمومی آنلاین چیست و چرا کاربرد آن در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد؟


مقدمه

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که «روابط عمومی آنلاین» فقط به ارسال بیانیه های مطبوعاتی به‌صورت دیجیتالی خلاصه می‌شود؛ اما باید بدانید که امروزه روابط عمومی آنلاین بیش از این رشد کرده است. روابط عمومی آنلاین یا OPR ، از برخی جهات، بسیار شبیه به روابط عمومی سنتی است؛ به این معنا که بیشتر به‌دنبال تاثیرگذاری بر مردم است تا خرید جایگاهی برای نام تجاری. این تاثیر می‌تواند منجربه داستانی در یک مجله‌، روزنامه، وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی شود.

در روابط عمومی آنلاین، مرزهای بین روابط عمومی کلاسیک‌، بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی و سئو محو شده است. حتی اگر بسیاری از کارشناسان ارتباطات این اصطلاح را متفاوت تعریف کنند، باز هم باید بدانید که روابط عمومی آنلاین فقط انطباق با روابط عمومی کلاسیک نیست و بسیار پیشرفته‌تر از قبل شده است. روابط عمومی در دنیای آنلاین این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید بدون پرداخت هزینه، با افراد مختلفی در شبکه‌های اجتماعی در تماس باشید، با استفاده از ابزارهای تحلیلی مشتریان سایت خود را تحلیل و بررسی کنید، دلایل ن خرید آن‌ها را دریابید و تمام تغییرات لازم را در کمپین های بازاریابی خود انجام دهید. در ادامه با تعریف روابط عمومی به تفاوت‌های میان روابط عمومی سنتی و آنلاین می‌پردازیم.

تعریف روابط عمومی

روابط عمومی درباره شهرت است؛ نتیجه کاری که انجام می‌دهید، هرآنچه می‌گویید و هرآنچه دیگران درباره شما می‌گویند. روابط عمومی از شهرت برند شما مراقبت می‌کند و در عقاید و رفتار مشتریان شما تاثیر می‌گذارد. درواقع روابط عمومی یک تلاش برنامه‌ریزی شده و مداوم برای ایجاد و حفظ حسن نیت و درک متقابل بین یک سازمان و عموم مردم است.

شرکت‌های بزرگ دنیا با کمک روابط عمومی، سیاست گذاری‌های تبلیغاتی‌شان را انجام می‌دهند و با کمک روابط عمومی تغییر سلیقه مشتریان شان را رصد می‌کنند. مثلاً شرکت سلطنتی چای انگلستان روزانه سلیقه مردم را رصد می‌کند. در این شرکت کارمندانی وجود دارند که وظیفه آن‌ها، نوشیدن انواع چای‌های تولیدشده و سنجیدن آن طعم با طعم مدنظر مردم است. همین موضوع شرکت سلطنتی چای انگلستان را به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان چای به سراسر دنیا تبدیل کرده است.

مزایای روابط عمومی:
  • اقتصادی‌ترین راهی است که تا حد زیادی باعث دستیابی به مخاطبان انبوهی می‌شود؛
  • باعث افزایش آگاهی و تحریک تقاضای محصولات یا خدمات شرکت شما می‌شود؛
  • یک تصویر قوی و کنترل‌شده برای شرکت شما ایجاد می‌کند؛
  • این درک را ایجاد می‌کند که شرکت "در حال حرکت" فعال است؛
  • مطالعات نشان می‌دهد که روابط عمومی آنلاین هفت برابر تبلیغات اعتبار دارد و همین موضوع نسبت به رقبایی که از " P.R ." به‌طور موثر استفاده نمی‌کنند، یک مزیت محسوب می‌شود.
معایب روابط عمومی:
  • اندازه گیری موفقیت شرکت در زمان به‌کارگیری روابط عمومی سخت است؛
  • برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر از روابط عمومی، باید از رسانه مناسبی هم استفاده شود؛
  • برای داشتن روابط عمومی موثر به یک روزنامه‌نگار نیاز است؛
  • ممکن است در این میان، پیام یا داستان نادرستی به مخاطبان منتقل شود.

تفاوت میان روابط عمومی سنتی و آنلاین

Ranchhod و همکاران او در سال ۲۰۰۲ میلادی، دو تفاوت اصلی میان روابط عمومی سنتی و روابط عمومی آنلاین را شناسایی کردند که به شرح زیر است:

  1. مخاطب به سازمان متصل است. در روابط عمومی سنتی این اتصال وجود نداشت و کانال ارتباطی یک‌طرفه بود؛ یعنی موسسات ارتباط برقرار می‌کردند و مخاطبان از اطلاعات استفاده می‌کردند. به عنوان مثال کارکنان روابط عمومی یک سازمان، اخباری را که در سطح کانال‌های خبری‌شان توزیع می‌شد، جمع‌آوری کرده و سپس از خروجی‌های خود منتشر می‌کردند. حتی زمانی که ارتباطات را دوطرفه در نظر گرفتند، موسسات منابعی جهت ارسال اطلاعات به مخاطبان از طریق خطوط ارتباطی پهن در اختیار داشتند. این در حالی است که مخاطبان فقط قادر بودند با یک خط ارتباطی ضعیف با موسسات در ارتباط باشند.
  2. مخاطبان با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند. امروزه ثابت شده است که مخاطبان می‌توانند از طریق وب سایت شخصی، e–mail و رسانه‌های اجتماعی به‌سرعت با فردی یا گروهی دیگر از افراد، فعالیت سازمان‌ها را بدون آگاهی یا با آگاهی سازمان در سطح اینترنت مورد بحث قرار دهند. درواقع در محیط جدید، هر شخص یک انتقال‌دهنده اطلاعات و موسسه تنها بخشی از شبکه است.

بهترین روش در روابط عمومی آنلاین ( OPR ):

روابط عمومی نه تنها داستان یک سازمان را برای عموم مردم تعریف می‌کند، بلکه به شکل‌گیری سازمان و نحوه کار آن نیز کمک می‌کند. از طریق تحقیق، بازخورد ارتباطات و ارزیابی، متخصص باید نگرانی‌ها و انتظارات مردم یک شرکت را پیدا کند و آن‌ها را برای مدیریت همان سازمان توضیح دهد تا بتوانند با کمک یکدیگر بهترین راه حل را برگزینند. ازجمله بهترین روش‌ها در روابط عمومی آنلاین می‌توان به پژوهش، ارتباطات، اندازه گیری و نوشتن اشاره کرد.

اهمیت استفاده از رسانه های اجتماعی در روابط عمومی آنلاین

حال که درباره روابط عمومی آنلاین و مزایای آن صحبت کردیم، باید به مهم‌ترین بخش آن، یعنی تاثیر رسانه‌های اجتماعی بپردازیم. ماهیت ویروسی رسانه‌های اجتماعی و داشتن پتانسیل بیشتر برای دسترسی به مخاطبان گسترده‌تر، عواملی هستند که باعث اهمیت شبکه‌های اجتماعی در OPR شده‌اند. برقراری روابط عمومی آنلاین از طریق رسانه‌های اجتماعی به چند دسته تقسیم می‌شود که هر کدام راه و روش‌های خوشان را دارند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  1. روابط رسانه‌ای و بلاگر یا Media ; Blogger Relations

  • ارتباط و توسعه روابط با افراد و سازمان‌های تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی
  • استفاده از محتوای خلاق به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی

  1. اخبار و رپورتاژها | بهترین روش در روابط عمومی آنلاین

  • مستقیم و مختصر باشید؛
  • موضوعی باارزش برای گفتن داشته باشید؛
  • با استفاده از یک زاویه خبرساز بنویسید؛
  • تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید تا بهترین کلمات کلیدی خود را کشف کنید؛
  • از یک عنوان توصیفی استفاده کنید و آن را به ۸۰ حرف یا کمتر محدود کنید؛
  • آزادی استفاده از واژه‌ها را به ۳۰۰-۵۰۰ کلمه محدود کنید؛
  • از اصطلاحات خاص و کلیشه‌ها تا حد امکان استفاده نکنید؛
  • آرم خود را در تیتر خبری وارد کنید؛
  • مهم ترین لینک را در ابتدا قرار دهید؛
  • پیوندها یا انکر تکست‌ها را تکرار نکنید؛
  • آزادی نوشته‌تان را با لینک‌دهی بیش از حد از بین نبرید؛
  • لینک‌دهی به صفحات داخلی را نیز فراموش نکنید.

  1. روابط عمومی آنلاین از طریق تبلیغات نمایشی یا Interactive display advertising


تبلیغات نمایشی، نوعی تبلیغات گرافیکی در شبکه جهانی وب است که در کنار مطالب سایت‌ها، برنامه‌های پیام کوتاه‌، ایمیل و... ظاهر می‌شود. این تبلیغات که غالباً به آن‌ها بنر گفته می‌شود، دارای اندازه تبلیغاتی استاندارد هستند و می‌توانند شامل متن‌، آرم، عکس و اخیراً رسانه‌های غنی ( rich media ) باشند. رسانه غنی یا چندرسانه‌ای تعاملی، رسانه پیشرفته‌ای است که از ترکیب متن، صدا، تصاویر ثابت، انیمیشن، ویدئو و محتوای تعاملی برای مشارکت فعال گیرنده تبلیغ استفاده می‌کند.

  1. تجارت سیار یا Mobile commerce


تجارت موبایل یا تجارت الکترونیکی درباره برنامه‌ها و سرویس‌هایی است که از طریق دستگاه‌های تلفن همراه مجهز به اینترنت در دسترس هستند. این موضوع شامل فناوری‌های جدید، خدمات و مدل‌های تجاری است و با تجارت الکترونیکی سنتی کاملاً فرق دارد. تلفن‌های همراه امروزی محدودیت‌های بسیار متفاوتی نسبت به رایانه‌های رومیزی دارند؛ اما با این حال دریچه ای از برنامه‌ها و خدمات جدید را به‌روی روابط عمومی آنلاین باز می‌کنند. چراکه تلفن‌های همراه‌تان همه جا با شما هستند و امکان جستجوی یک رستوران در نزدیکی، برقراری ارتباط با همکاران یا پرداخت هزینه اقلام را در فروشگاه فراهم می‌کنند.

  1. بازاریابی ویروسی یا Viral marketing


بازاریابی ویرویس نوعی فعالیت بازاریابی است که در آن یک شرکت، مشتریان را به عنوان نماینده فروش جذب کرده و درباره محصول خود تبلیغ می‌کند.

در این نوشته آژانس دیجیتال مارکتینگ راز به تعریف روابط عمومی آنلاین پرداختیم و بعد از مقایسه آن با روابط عمومی سنتی، انواع مختلف و نکات مهم درباره هر یک از آن‌ها را بیان کردیم. نظر شما در رابطه با تاثیر روابط عمومی آنلاین چیست؟ آیا می‌توان وجود آن در گسترش و توسعه یک برند را نادیده گرفت؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

بهترین بودن رو شروع کن

مطالب مرتبط:

چگونه پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی انجام دهیم برند چیست برندینگ در شبکه های اجتماعی چیست روانشناسی فروش و تاثیر آن در شبکه های اجتماعی برند شخصی خود را با پاسخ به این ۶ سوال مدیریت کنید
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات