دو خدمت صندوق نوآوری برای حمایت از شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان


اولین رویداد پیوند به منظور بهم‌رسانی صاحبان ایده‌های استارت‌آپی در اولین مراحل شکل‌گیری ایده و شتابدهنده‌های دانش بنیان به عنوان عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه جلبک و صنعت ساختمان، صبح امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، رئیس ستاد توسعه زیست فناوری و مدیر عامل بانک مسکن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسانف به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری در این رویداد در مورد نظام تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور توضیح داد و گفت: در دوسال گذشته بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور شکل گرفته‌اند و بازیگران اصلی آن مانند پارک‌های علم و فناوری و شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد برای توسعه زیست‌بوم به هم کمک می‌کنند. در این راستا زیست‌بوم نوآوری نیازمند نظام تامین مالی نوآورانه نیز است که صندوق نوآوری و شکوفایی با استفاده از صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی، شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان و سیستم بانکی کشور با طراحی بیش از ۶۰ خدمت متنوع از این اکوسیستم  حمایت می‌کند.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته تمام ۳۱ استان کشور و در کنار دانشگاه‌های مادر، صندوق پژوهش و فناوری راه‌اندازی و علاوه بر صندوق‌های استانی، صندوق‌های موضوعی نیز در حوزه‌های تخصصی مانند نانو، زیست فناوری یا نفت نیز راه‌اندازی شده است. صندوق‌های پژوهش و فناوری نهادهای تامین مالی چابکی هستند که سرمایه آنها با حمایت صندوق از ۷۰ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این  مدت ، ۱۰ برابر سال‌های گذشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم با بیش از ۶۰ سرویس مختلف از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرده است.
وحدت با اشاره به برگزاری رویداد «پیوند» از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در حلقه اول شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها، نقش شتاب‌دهنده‌ها بسیار مهم است که ما برای این بخش از طول عمر شرکت‌های دانش بنیان دو خدمت گرنت تحقیق و پژوهش و رویداد پیوند شتاب‌دهنده‌ها با هسته‌های فناور را طراحی کردیم. رویداد پیوند در مرحله بذری است که ۱۱۰ شتاب دهنده دانش بنیان با خروجی‌های موفق در کشور در کنار آنها قرار می‌گیرند. ما روی هر هسته فناور یک مشوق مالی گذاشتیم تا شتاب‌دهنده‌ها به همکاری تشویق شوند.

طراحی رویداد «پیوند» با هدف بهم‌رسانی هسته‌های فناور با شتابدهنده‌های دانش‌بنیان
دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در مراسم رونمایی از رویداد «پیوند» خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۱۰ شتاب‌دهنده به عنوان بازیگران اصلی این زیست‌بوم در استان‌های مختلف کشور حضور دارند. بر این اساس رویداد پیوند با هدف بهم‌رسانی هسته‌های فناور با شتابدهنده‌های دانش بنیان طراحی شده است که امروز در دو حوزه زیست فناوری و صنعت ساختمان برگزار می‌شود. در صورت همکاری بین هسته فناور و شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی وظیفه تامین مالی را برعهده دارد.
وی ادامه داد: دو ابزار تسهیلات و سرمایه‌گذاری خطرپذیر با همراهی عاملان صندوق نوآوری، از طرح‌ها حمایت خواهند کرد. پیش از این ابزارهای صندوق نوآوری به منظور برقراری ارتباط شتاب‌دهنده‌ها با بازار و جذب سرمایه‌گذار بود اما رویداد امروز، ایده‌های فناورانه ناب را به شتاب‌دهنده‌ها معرفی می‌کند. بخش خصوصی نیز به عنوان کارگزار این رویداد زمینه همکاری بین فناور وشتاب دهنده را فراهم می‌کند و پس از تفاهمنامه، قراردادها را پیگیری خواهد کرد.
ملکی‌فر در پایان میزان حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شتاب‌دهنده‌ها نیز گفت: شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه بذری در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند. همچنین قادر خواهند بود تا سقف چهار میلیارد تومان از خدماتی چون اجاره محل کار و خدمات دیگر صندوق استفاده کنند.

تولید افتخارآفرین سبدی از واکسن‌ها با حمایت صندوق نوآوری
در ادامه رویداد پیوند، دکتر مصطفی قانعی، رئیس ستاد توسعه زیست فناوری بر تغییر رویکرد پرورش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: توانمندی دانشگاه‌های کشور را احصا کرده و به روش علمی مشخص کردیم که کدام دانشگاه در چه حوزه‌ زیستی توانمند است و بر اساس آن تربیت دانشجویان دکترای کشور را فناورمحور کردیم زیرا در نظر داریم تا برای حرکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت تولید علم به منظور تجاری‌سازی اقدام کنیم.
وی ادامه داد: یک شتابدهنده با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان راه‌اندازی کردیم که ۱۴۰ فارغ‌التحصیل دکترا و کارشناسی ارشد در آن فعالیت می‌کنند و طی سه سال ۱۹ محصول تولید کردیم. شتابدهنده‌ها منتورهای مختلفی دارند که فرآیند پژوهشی را شتاب می‌دهند.
قانعی تصریح کرد: در زمینه دارو در حال حاضر هیچ کمبودی نداریم و مسیر خود را پیش گرفته است اما در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی هنوز نیازمند مجموعه‌های دانش بنیان پر قدرت هستیم. با حمایت صندق نوآوری و شکوفایی در زمینه تولید واکسن در مهر ماه سال جاری سبد خوبی از انواع واکسن در کشور تولید خواهیم کرد که می‌تواند افتخارآفرین باشد.

امضا ۴ قرارداد شتابدهی
گفتنی است در حاشیه اولین رویداد پیوند، چهار قرارداد شتاب‌دهی بین هسته‌های فناور و شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان منعقد شد که شامل طرح سنتز پلیمر با قابلیت جذب CO۲ با شتابدهنده گذر، طرح تولید آلژینات از جلبک با شتاب‌دهنده پرتقال، طرح تولید و استحصال رنگدانه‌های جلبکی با شتاب‌دهنده تریگ‌آپ و طرح تولید نسل جدید سیمان و آجر نسوز با مقاومت بالا با شتاب‌دهنده دیموند بود.
این شتاب‌دهنده می‌‌توانند از مسیر هم‌سرمایه‌گذاری یا تسهیلات قرض‌الحسنه، سرمایه بذری مورد نیاز برای شتابدهی این تیم‌ها و طرح‌ها را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات