واحد فناور پرورش صدف بومی مرکز رشد خلیج فارس ارزآوری بالایی دارد

واحد فناور پرورش صدف بومی مرکز رشد خلیج فارس ارزآوری بالایی دارد



به گزارش پارک علم و فناوری خلیج فارس به نقل از ایرنا، حسن حبیبی در این ارتباط افزود: این واحد فناور که به تازگی در نخستین رویداد شیلاتی ( پرورش آبزیان) کشور به عنوان دومین طرح برگزیده انتخاب شده و مورد حمایت بنیاد برکت نیز قرار گرفته است، از سال ۹۸ در مرکز رشد بوشهر مستقر شده و هم اکنون طرح پرورش صدف بومی را تجاری سازی کرده‌است.

وی اضافه کرد: واحد فناور پرشین اویستر پیش از این نیز در سال ۹۸ رتبه نخست رویداد استارتاپی شیلاتی استان بوشهر بدست آورده بود.

مدیر عامل واحد فناور پرشین اویستر در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: ارزآوری تکثیر و پرورش صدف بومی با کاربردهای غذایی، دارویی و استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی برابر با صادرات نفت برآورد می‌شود و ظرفیت بسیار بالایی دارد.

سید پیام قاضی گفت: پرورش صدف بومی این منطقه برای مصرف غذایی بازار پر رونقی دارد و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای خرید این محصول راغب هستند که در صورت توسعه فعالیت می‌توانیم بازار آنها را به دست بگیریم.

وی بیان کرد: هر قطعه صدف به صورت دانه‌ای تا ۳۰ هزارتومان در این بازار به فروش می‌رسد و درزمان حاضر با تولید محدود ۲ تن محصول  در سال ۹۹، نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان ارز آوری داشته‌ایم.

مدیرعامل این واحد فناور افزود: این گونه بومی سرشار از زینک، مشتقات ویتامین B و کلسیم است که علاوه بر تولید داروهای با ارزشی چون کپسول کلسیم، برای تقویت استخوان در تغذیه دام و برای استحکام پوسته تخم‌مرغ در تغذیه طیور کاربرد فراوانی دارد.

واحد پرورش صدف بومی مرکز رشد بوشهر ارزآوری بالایی دارد

قاضی اضافه کرد: صدف بومی قابل تکثیر و پرورش دراین شرکت دارای ۹۵ درصد کربنات کلسیم است که ماده اولیه اصلی در تولید مکمل کلسیم به شمار می‌رود و در زمان حاضر هر ۶۰ کپسول خارجی آن به قیمت ۴۰۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: کاربرد صدف در تولید مواد آرایشی و بهداشتی نیز ظرفیت تجاری بالایی دارد و صابون و شامپوهایی که برند صدف دارد، گرانت‌ترین نوع این مواد هستند.

مدیرعامل واحد فناور پرشین اویستر گفت: در صورت توسعه فضای این واحد پرورشی به پنج هزار و ۲۰۰ متر مربع، پیش‌بینی شده‌است در سال نخست میزان تولید صدف بومی خود را از ۲ تن به ۱۰ تن برسانیم که هشت تن با کاربرد غذایی و ۲ تن با کاربرد دارویی و آرایشی بهداشتی خواهد بود.

قاضی افزود: این سایت پرورشی برای هفت نفر به صورت مستقیم و تا ۵۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌کند و از آنجا که تولید مداوم صورت می‌گیرد، اشتغالی پایا را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: صدف پرورشی پرشین اویستر در زمان حاضر به کشورهای قطر، امارا ت و بحرین صادر می‌شود و کشورهای حوزه خلیج فارس بازار پر رونقی برای این محصول دارند که می‌توانیم آنها را در اختیار داشته باشیم.

قاضی اضافه کرد: علاوه بر این، با توجه به اینکه این صدف در آب شور تولید می‌شود با ذائقه کشورهای آسیای شرقی بسیار سازگار است که ما می‌توانیم برای تامین این بازار گسترده نیز برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر عامل این واحد  زیست فناوری بیان کرد: چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای توسعه فضای این سایت پرورش صدف در شهرک زیست فناوری دلوار لازم است که استاندار بوشهر در نامه‌ای به صندوق کارآفرینی امید خواستار اختصاص این میزان تسهیلات برای تحقق چشم انداز آینده این واحد فناور شده‌است.

واحد پرورش صدف بومی مرکز رشد بوشهر ارزآوری بالایی دارد

وی ادامه داد: در زمان حاضر زمین سایت آماده‌است و در صورت تامین اعتبار ساخت سازه در چهار ماه پایان می‌یابد و تکثیر مصنوعی در زمستان سال جاری صورت می‌گیرد تا زمینه برای صدف ریزی در سال آینده فراهم شود.

قاضی با اشاره به تناسب این فعالیت زیست فناوری با محیط زیست استان، اظهار کرد:  بر اساس دستورالعمل کشوری در ابتدا ۲۰ تا ۵۰ قطعه صدف از دریا برداشت و در فرآیندی ۲ هفته‌ای بچه صدف تولید می‌شود.

مدیر عامل این واحد زیست فناوری افزود: سالانه درصد مشخصی از صدف تولید شده برای بازسازی ذخایر بومی در دریا رها سازی می‌شود تا به زیست بوم دریایی خلیج فارس صدمه‌ای وارد نشود.

وی اضافه کرد: برای تغذیه صدف‌ها از جلبک دریایی استفاده می‌شود و به هیچ عنوان تغذیه دستی صورت نمی‌گیرد.

قاضی بیان کرد: بر اساس "فائو" (سازمان جهانی غذا و دارو)، صدف با ارزش‌ترین گونه خلیج فارس معرفی شده‌است.

وی افزود: سایت سلامت جهانی نیز بر اساس تحقیقات علمی اعلام کرده‌است که با مصرف روزانه این محصول با دارا بودن میزان بالایی از زینک تا ۳۵ درصد از ابتلا به کرونا نیز پیشگیری می‌کند.

مدیرعامل واحد فناور پرشین اویستر گفت: این سایت پرورش صدف از سال ۹۳ با اخذ همه مجوزهای شیلات و محیط زیست به صورت پایلوت در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۷ فعالیت خود را به صورت مدار بسته ادامه داد.

طرح پرورش صدف بومی واحد فناور پرشین اویستر ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در نخستین رویداد شیلاتی کشور، در میان یکهزار و ۴۷۰ طرح رتبه دوم را کسب کرد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

منبع خبر

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

    نظرات