دانش‌بنیان؛ ترکیبی از مهارت، دانش و بازار


رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: ورود محصولات جدید و ارائه امتیازات ویِژه به آن‎‌ها می‌تواند تسهیل کننده تبدیل شدن به یک ملت نوآور، تاثیرگذار و خلاق باشد.

دکتر رضا قنبری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص طرح دانشگاه آزاد اسلامی به منظور دفاع دانش بنیانی از رساله‌های دکتری، اظهار کرد: این طرح یک قدم رو به مسیری است تا خروجی یک کار پژوهشی فقط مقاله نباشد. اینکه ما تلاش کنیم تا در کنار ارائه مقاله در یک برنامه پژوهشی یک خروجی موفق نیز داشته باشیم قدم بزرگی برای حرکت رو به جلو است. به عنوان فردی در اکوسیستم نوآوری و فناوری از افرادی که دغدغه ارائه این طرح را داشتند تشکر می‌کنم.

می‌توانیم به دانشگاه آزاد مشهد در راستای قدم برداشتن در مسیر طرح دفاع دانش‌بنیانی کمک کنیم

وی افزود: محصول دانش بنیان خواسته اصلی ما از یک دانش فنی را نشان می‌دهد. باید توجه کرد که در این طرح نیازمند بازار نیز هستیم. ما به عنوان یک عضو استان می‌توانیم به دانشگاه آزاد مشهد در راستای قدم برداشتن در مسیر این طرح کمک کنیم. ما می‌توانیم از تجربیات توسعه بازار، آشنایی بازار و مسیرهایی که در جلوی راه شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد کمک کنیم. یک محصول دانش بنیان در حالت عادی ارزشی ندارد و ارزش آن در گرو فروش است. ما بایستی کمک کنیم تا دانشجویان بتوانند محصولات دانش بنیان خود را به مرحله فروش برسانند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در رابطه با حمایت‌های پارک از پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری، ادامه داد: همواره در پارک علم و فناوری برای پایان‌نامه‌هایی که به سمت بازار حرکت می‌کنند حمایت‌هایی در نظر داشته‌ایم. درحال حاضر در پارک علم و فناوری گرنت رشد و گرنت جوانه را داریم که با همکاری وزارتخانه‌ها پیگیری می‌شود. در صورتی که اساتید این دانشجویان در قالب یک شرکت استارتاپ داشته باشد می‌توانیم فضای مورد نیاز آن‌ها را تامین کنیم. در صورتی که طرح بتواند مورد پذیرش پارک قرار گیرد می‌تواند تحت حمایت‌های مربوطه قرارگیرد.

قنبری تشریح کرد: سقف استفاده از تمامی خدمات مشاوره‌ای و حمایتی پارک در یک دوره ۶ ماهه ۲۰ میلیون تومان است. اما در صورتی که طرح پژوهشی مورد پذیرش پارک قرار بگیرد می‌توانند از ۵۰ میلیون تومان خدمات موثر از طرف پارک بهره‌مند شوند. پارک براساس گرنت هر طرح می‌تواند بخشی از هزینه نیروی انسانی را برای طرح تقبل کند. در صورتی که دانشجو بتواند طرح خود را با یکی از شرکت‌های داخل پارک پیوند دهد، می‌تواند از صندوق فناوری و نوآوری تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: اصطلاح محصول دانش‌بنیان بر نام یک شرکت سوار خواهد شد و یک فرد محقق نمی‌تواند آن را به دوش کشد. در صورتی که طرح پژوهشی در حوزه‌های خلاق باشد با سهولت بیشتری می‌تواند مورد پذیرش پارک علم و فناوری قرار بگیرد. این طرح نمی‌تواند به سرعت موجب تغییر وضعیت شود، اما قدم رو به جلویی برای عملی‌تر کردن تحقیقات است.

کار پژوهشی با محصول خود سنجیده می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به شعار پارک علم و فناوری خراسان رضوی «از طلوع ایده تا فتح بازار»، بیان کرد: کار پژوهشی با محصول خود سنجیده می‌شود. مقاله به عنوان محصول پژوهشی بسیار خوب است اما اگر محصول تمام پژوهش‌های کشور مقاله باشد دیگر خوب نخواهد بود. در صورتی که پژوهش منجر به یک محصول استراتژیک برای کشور شود، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود. باید یک محصول دانش بنیان بازار مخصوص خود را کسب کند و این موضوع خطری است که می‌تواند این طرح را تهدید کند.

قنبری گفت: گام نهایی یک محصول پژوهشی کسب بازار مرتبط با خود است. در صورتی که بازار را در ادامه این برنامه به طرح‌های پژوهشی متصل نکنند، این طرح در آینده دچار انحرافاتی خواهد شد. اما در صورتی که طرح پژوهشی تبدیل به یک شرکت دانش‌بنیان شود که بازار خود را بدست آورده، نمود عمل کردن در چارچوب صحیح خواهد بود.

وی اظهار کرد: اصلی‌ترین موتور محرک دانش‌بنیان نیروی انسانی است. حوزه دانش‌بنیان تنها مهارتی نیست. بلکه ترکیبی از مهارت، دانش و بازار است. در صورتی که دانشجویان با این مهارت‌ها آشنا شوند می‌توانند با ذهنیت بهتری وارد بازار شوند. در صورتی که محققان بتوانند با شرکت‌های دانش بنیان برای حل مشکلات خود ارتباط برقرار کنند، می‌توانند برای حل گره‌های کشور از علم استفاده کنند. استفاده از علم، ارزش افزوده فوق‌العاده بالایی دارد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: به عنوان یک کارشناس معتقد هستم رشد این طرح اثر توسعه نوآوری و دانش بنیانی است. در ادامه این مسیر این طرح نیز باعث رشد دانش بنیانی خواهد بود و این زنجیره آنقدر ادامه خواهد یافت که هر دو مسیر رشد را کامل کنند. ورود محصولات جدید و ارائه امتیازات ویِژه به آن‎‌ها می‌تواند تسهیل کننده تبدیل شدن به یک ملت نوآور، تاثیرگذار و خلاق باشد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات