معماری مدنظر ما، معماری با رویکرد اسلامی-ایرانی است


مدیرعامل واحد فناور "طراحی معماری اقلیمی بوآر" گفت: رویکرد ما رسیدن به خانه‌های ساخته شده با تکنولوژی جدید است که همان کیفیت زیستی موجود در معماری گذشته را داشته باشند. معماری مدنظر ما موسوم به معماری مبتنی بر فطرت و با رویکرد اسلامی –ایرانی است.

شراره وقار در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم‌وفناوری خراسان اظهار کرد: ما مجموعه‌ای هستیم که فعالیت خود را در حوزه معماری ایرانی و مقاوم‌سازی ساختمان آغاز و ‌سپس با پیشرفتی که در کار حاصل شد، به این نتیجه رسیدم که باید بر روی طراحی منازل براساس هر اقلیم بپردازیم و به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: ما علاوه بر طراحی مسکن، فعالیت‌های متنوعی همچون طراحی پنل‌های اختصاصی، ارائه الگووارهایی برای هر اقلیم و شهر از لحاظ پلان و حجم را خواهیم داشت و همچنین توجه به مباحث مبانی نظری نیز در اولویت کار ما است. برهمین اساس و با توجه به فعالیت‌های متنوع، ورود ما به پارک با کمی تعلل روبه رو شد و اکنون کمتر از دو ماه است که در بخش فرهنگی پارک خراسان پذیرش شده ایم.

وقار ادامه داد: ما در پارک خراسان آن وجهه از کار خود را به مخاطب ارائه خواهیم داد که مرتبط با نیاز جامعه در زمینه فرهنگ‌‌سازی است. کار معماری وجوه مختلفی دارد و عملا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اشتغال، اقتصاد، انرژی، سلامت، اجتماع، سبک زندگی، حجاب و عفاف، تهاجم فرهنگی و ... تاثیرگذاری خاصی دارد.

مدیرعامل و صاحب ایده بوآر بیان کرد: نوع به‌کارگیری مصالح، فضاها، جهت‌گیری و سیاست‌گذاری آن‌ها اگر به طور صحیح در معماری اعمال شود، در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تاثیر مستقیم دارد و می‌تواند در حمل‌ونقل، کاهش خطا، مضرات بلایای طبیعی و هزینه‌های جانبی تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌‌های انجام شده به این نتیجه دست یافتیم که مردم به‌طور کامل از تاثیرات عمیق اصلاح الگو معماری بر زندگی خود آگاه نیستند و اگر هم بدانند، ‌از این که به کدام مرجع باید برای اصلاح آن رجوع کنند و اطلاعات لازم را کسب کنند مطلع نیستند. این امر علی‌رغم تحمیل هزینه‌های چندبرابری، نه تنها کیفیت لازم را تامین نکرده بلکه سبب شده در ساخت و سازها خطاهایی هم اتفاق بیفتد. ما این خلا را حس کردیم و تصمیم گرفتیم در قالب یک پلتفرم مردم را درخصوص دست یافتن به یک مسکن ایده‌آل از لحاظ آسایش حرارتی، رعایت حریم، زیبایی و زندگی سالم و... راهنمایی کنیم.

مدیرعامل و صاحب ایده بوآر تاکید کرد: خلا دیگری که باید به آن توجه شود، این است که هنوز در ایران تکنولوژی‌های نو در زمینه ساخت و ساز یا شناخته نشده و در دسترس نیست یا اشتباه معرفی شده‌ است. در همین راستا رسالتی برای خود تعریف کردیم مبنی بر اینکه که روی هر موردی که به ما معرفی می‌شود، مطالعه کنیم و تکنولوژی متناسب با آن را بیابیم و سپس ایده کامل و منحصر به‌فرد مربوط به آن را ارائه دهیم. همچنین در گام‌های بعدی به فکر آموزش نیز هستیم. فرهنگ سازی اقتصادی نیز جزء مواردی است که مدنظر ما است و به آن خواهیم پرداخت تا در آینده نزدیک در سبک زندگی اسلامی به جای پول، تعاون شکل بگیرد و کار به جای سرمایه اصالت پیدا کند.

وی بیان کرد: همچنین تاثیرات متعدد اقتصادی همچون کاهش هزینه، ساخت، نگهداری، حمل‌ونقل و افزایش بهره‌‌‌وری سرمایه، عمر سازه، بهره‌وری زمین نیز جزو دستاوردهای اصلاح الگوی معماری است. کیفیت زیست‌،بوم و گردشگری، مدیریت کلان کشور و حتی روابط بین‌الملل علاوه بر موارد ذکر شده می‌تواند تحت الشعاع  اصلاح الگوی معماری قرار گیرد.

وقار عنوان کرد: متاسفانه علم و تکنولوژی معماری در ایران فریز شده است یا اگر در جایی وجود داشته باشد تنها در دسترس کسانی ا‌ست که بیشتر به جنبه اقتصادی آن فکر می‌کنند. همچنین مسکن مناسب با قیمت مطلوب در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید معماری به مردم معرفی شود که در شان مردم ایران و معماری پرافتخار گذشته ایران باشد تا مردم متوجه تفاوت‌ها از لحاظ قیمت، کیفیت و آرامشی که در درازمدت در آن فضاها خواهند داشت بشوند. دغدغه ما اصلاح الگوی معماری در ایران است و نیاز است ارگان‌های دیگر در کنار ما باشند و همراه ما برای اصلاح الگوها تلاش کنند. متاسفانه نگاه جامعه به معماری صحیح نیست و معماری را با بنا، یکی می‌دانند در صورتی که معماری در طول تاریخ عصاره تمدن ایران و کشورها بوده است.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات