اینستاگرام ملی در راه است

اینستاگرام ملی در راه است

در آخرین اظهارنظر، «عباس مرادی» از طراحان اصلی طرح صیانت در یک مناظره تلویزیونی گفته است که اجرای این طرح به معنای فیلترینگ نیست؛ اما قطعا محدودیت ایجاد می‌شود. او برای تاکید بیشتر هم به مثالی درباره ایجاد محدودیت در پهنای باند اینستاگرام روی آورده و اتفاقا به این موضوع اشاره کرده است که گزینه مشابهی برای اینستاگرام در میان اپلیکیشن‌های داخلی وجود ندارد؛ اما با اجرای طرح صیانت می‌توان زمینه مهاجرت کاربران ایرانی به نمونه‌های داخلی آن و چیزی شبیه به «اینستاگرام پلاس» را فراهم کرد که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی باشد. وی در این برنامه با تاکید بر اینکه به جای فیلترینگ سریع اینستاگرام کاهش تدریجی پهنای باند این شبکه اجتماعی است، می‌گوید: پهنای باند را مثل سابق در اختیار اینستاگرام نمی‌گذاریم و پهنای باند را متناسب با مهاجرت کاربران کاهش می‌دهیم. در حال حاضر و با وجود فیلتر شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توییتر و فیس‌بوک، اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در میان کاربران ایرانی است و ظاهرا به همین دلیل طراحان طرح صیانت هم ابتدا اینستاگرام را نشانه رفته‌اند. هدف طرح صیانت این است که پلت‌فرمی امن ایجاد شود تا زمینه مهاجرت کاربر ایرانی از نمونه غیرحاکمیتی به نمونه داخلی که تحت قوانین و مقررات است، فراهم شود؛ مثلا در اینستاگرام پلاس، بانکداری الکترونیکی خواهیم داشت.» او همچنین به ارائه پیشنهادهای تشویقی برای ترغیب مردم به استفاده از نمونه داخلی این شبکه اجتماعی اشاره کرده و گفته است: «تخفیف‌های مالیاتی برای انجام تبلیغات در اینستاگرام ایرانی در نظر گرفته خواهد شد؛ ولی این تخفیف برای اینستاگرام آمریکایی نخواهد بود. هرچند موافقان طرح صیانت تاکید می‌کنند که هدف این طرح فیلترینگ نیست، اما درباره اعمال محدودیت در پهنای باند مصرفی هیچ تردیدی ندارند و معتقدند این کار به ایجاد فضای رقابتی منجر می‌شود. مرادی در حالی بر عدم بومی‌سازی در طرح صیانت تاکید می‌کند که بر اساس این طرح در صورتی که پلت‌فر‌م‌های خارجی تمایلی به ورود به بازار ایران و کسب مجوز از دولت نداشته باشند، بعد از چهار ماه دولت موظف به ایجاد پلت‌فرم بومی مشابه خواهد بود و اگر این کار تا پیش از هشت ماه انجام نشود، شرکت‌های خصوصی امکان توسعه چنین پلت‌فرمی را خواهند داشت. با این اوصاف، ظاهرا اتفاق نظر جدی برای محدود کردن دسترسی کاربران به اینستاگرام وجود دارد و بررسی اجمالی اخبار مربوط به احتمال فیلتر اینستاگرام در ماه‌های گذشته هم به خوبی می‌توانند گواه این موضوع باشند. با این همه و در حالی طراحان طرح صیانت ایده توسعه نسخه بومی اینستاگرام را مطرح می‌کنند که هنوز هیچ کدام آنها درباره امکان اجرایی و میزان عملی بودن چنین ایده‌ای اظهارنظر نکرده‌اند. جالب آنکه بررسی آمارهای ارائه‌شده توسط Statista نشان می‌دهد که تعداد کاربران فعال اینستاگرام در ایران و در ابتدای سال ۲۰۱۸ از مرز ۲۴میلیون نفر گذشت تا در آن زمان ایران عنوان هفتمین بازار بزرگ این اپلیکیشن در دنیا را در اختیار بگیرد. در این میان، آمار تایید می‌کنند که تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشور به ۳۶ میلیون نفر رسیده که این میزان در یک سال گذشته رشد ۱/ ۹درصدی و برابر ۳میلیون نفری داشته است.

متن کامل خبر در سایت تجارت نیوز

منبع خبر

تجارت نیوز

تجارت نیوز

تجارت نیوز یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات