دکتر زلفی‌گل در اولین روز ورود به ساختمان وزارت علوم: سه رکن اساسی آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد؛ دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی

دکتر زلفی‌گل در اولین روز ورود به ساختمان وزارت علوم: سه رکن اساسی آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد؛ دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در بدو ورود به ساختمان ستادی وزارت علوم، مورد استقبال مدیران و کارکنان ستادی این وزارت قرار گرفت و در سخنانی اظهار داشت: سه رکن اساسی و مهم در آموزش عالی که باید مورد توجه قرار گیرد؛ دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی هستند که انتظار می‌رود همه کارکنان صف و ستاد به عنوان یاوران علمی به فرزندان این مرز و بوم ارائه خدمت دهند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران و به نقل از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، در اولین روز کاری خود اظهار داشت: قبل از هر چیزی وظیفه خود می‌دانم از وزیر سابق علوم، دکتر منصور غلامی و تیم همراهشان تشکر کنم و عرض دستمریزاد و خسته نباشید به کارکنان ستادی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری داشته باشم. ما کارکنان دانشگاه‌ها و وزارت علوم را یا‌ران علمی وزارت، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌دانیم.

وی ادامه داد: همه ما در وزارت علوم و موسسات وابسته باید بدانیم با چه کسانی سر و کار داریم، ما به آینده‌سازان کشور و کسانی که کشور متعلق به آنهاست خدمات آموزشی و پژوهشی می‌دهیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: استادان ما باید بدانند در کلاس درس آنها، دانشمندان، اندیشمندان، متفکران، مدیران، روسای جمهور، وکلا و همه آدم‌های بزرگی که آینده کشور را خواهند ساخت، حضور دارند. خداوند سر راه ما انسان‌های بزرگ را قرار داده است، از طرف دیگر کارکنان عزیز و اعضای هیات علمی انسان‌های بزرگی هستند که سر راه فرزندان این مملکت قرار گرفته‌اند.
وی افزود: همیشه وقتی می‌خواهیم برای فرزندانمان دعا کنیم، بهترین دعایمان این است که از خداوند بخواهیم سر راه آنها انسان‌های بزرگ قرار بگیرند.

دکتر زلفی‌گل خاطرنشان کرد: یا‌ران علمی و اساتید ما انسان‌های بزرگی هستند که سر راه فرزندان این مملکت قرار دارند، زیرا خداوند به ما این توفیق را داده است که در مسیر با استعدادترین فرزندان این کشور باشیم. بنابراین نباید کسانی که در کلاس‌های درس ما نشسته‌اند و حتی خودمان که در مسیر آنها قرار گرفته‌ایم را دست کم بگیریم.

وی افزود: ما باید نهایت تلاش خود را بکنیم تا نهایت اثربخشی را داشته باشیم و بیش‌ترین و با کیفیت‌ترین خدمات را به فرزندان این مرز و بوم ارائه دهیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: یاوران علمی، کارکنان دانشگاه‌ها و ستادی وزارت علوم باید بدانند که نرم‌افزار خدمات‌دهی به فرزندان این مرز و بوم به دست این‌ها است. خواهشی که دارم این است که، ابتدا به خود می‌گویم و بعد به کارکنان علمی که آن انتظاری که از سیستم آموزشی کشور نسبت به فرزندان خود دارند را در قبال فرزندان سایرین نیز داشته باشند.

وی افزود: ما دوست داریم زمانی که به یک اداره می رویم کار ما را چگونه انجام دهند؟ بنابراین خودمان هم باید با همان دیدگاه با مردم رفتار کنیم. انتظار داریم که به کیفی‌ترین شکل ممکن کار ما را انجام بدهند پس خودمان نیز باید این مسئله را در امور کاری در نظر داشته باشیم. به ما هم خداوند این توفیق را داده است که به مردم خدمات ارائه دهیم. باید هر آنچه برای خود می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم.

دکتر زلفی‌گل خاطرنشان کرد: باید با کسانی که به ما مراجعه می‌کنند با روی گشاده برخورد کنیم. اینها برای ما آثار ما تاخر می‌شود. اگر با افرادی که به ما مراجعه می‌کنند خوب برخورد کنیم خداوند هم لطفشان شامل حال ما می‌شود. به همین خاطر من خواهش دارم در اولین فرصت خودتان برای خودتان برنامه بریزید. برای خودتان یک دستور کاری تنظیم کنید و برای هر تقاضا مشخص کنید که چه زمانی برای پیگیری آن لازم است.

وی افزود: باید یاد بگیریم یک برنامه زمان بندی شده برای هر ارباب رجوع تعیین کنیم و در اولین فرصت کار مردم را راه بیاندازیم. از هم اکنون باید حواسمان باشد که برای کارها یک برنامه زمانی داشته باشیم تا مردم در کمترین زمان کارشان انجام شود.

وزیر علوم با اشاره به فرهنگ غلط عدم پیگیری به موقع نامه‌ها و درخواست‌های مردمی در نظام اداری تاکید کرد: گفت: زین پس نباید اینطور باشد. اینها حق الناس است و تا حد توانم این موارد را پیگیری خواهم کرد.

وی افزود: برای ارتقا و جایگاه یاوران علمی حتماً تلاش می‌کنم تا آن عِرق سازمانی افزایش پیدا کند. در دولت مردمی، آقای دکتر رییسی، سید محرومان است، پس به این موضوع باید رسیدگی شود. ما باید ارباب رجوع را محترم بدانیم. وزارت علوم سه رکن اصلی دارد که اصلی‌ترین آن دانشجو است. اگر دانشجو نباشد، دانشگاه و وزارت علوم معنا پیدا نمی‌کند‌. رکن‌های دیگر یاوران علمی و اعضای هیات علمی هستند.

وزیر علوم گفت: حتی یک نگهبان در دانشگاه‌ها و حوزه ستادی وزارت علوم مثل یک مُهر است که در پیشانی قرار می‌گیرد و جایگاه نازل تری از هیات علمی ندارد. ما اجازه نداریم بین افراد تفاوت قائل شویم.

دکتر زلفی‌گل در ادامه گفت: ما باید قدر سرمایه‌های خود را بدانیم. در خصوص آموزش ما تلاش خود را خواهیم کرد که آموزش پژوهش‌محور را سرلوحه کار خود قرار دهیم. ما تلاش می‌کنیم که نقش دانشگاه‌ها در مدیریت جامعه بیشتر شود و مردم کاملاً احساس کنند که نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور محرز است.

وی افزود: برای این کار برنامه مدونی داریم، از این هدفم کاربردی کردن تحقیقات است. ما می‌دانیم که تحقیقات به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شود. در حال حاضر وزارت علوم، بیشتر روی بحث تحقیقات بنیادی برنامه‌ریزی کرده است. در این دوره من تلاش می‌کنم ضمن حفظ آن جایگاه و رتبه علمی در منطقه، یک سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنیم که تحقیقات کاربردی هم در آن بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.

دکتر زلفی گل در پاسخ به اینکه کرونا آسیب‌های زیادی به کشور از جمله حوزه آموزش وارد کرد، اما گفته می‌شود به بحث آموزش عدالت‌محور کمک کرده است. شما برای توسعه آموزش عدالت محور چه برنامه ای دارید؟ گفت: خوشبختانه وزارت علوم در دوره قبلی برای دوران پسا کرونا مطالعات خوبی انجام دادند و ما از آن استفاده خواهیم کرد. با باز شدن دانشگاه‌ها ما سعی می‌کنیم از تجربه کرونا در این دوره استفاده کنیم. ما می‌توانیم در آموزش حضوری سیستم سنجشی و انگیزشی ایجاد کنیم. حتی اساتید هم می‌توانند به شکل آفلاین و آنلاین برنامه‌ریزی کنند و از مطالب استفاده کنند به همین خاطر از تجربیات کرونا به عنوان یک بسته تکمیلی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ما می‌توانیم از اساتید دانشگاه‌های دیگر برای آموزش یا سمینار‌های علمی استفاده کنیم. دیگر نیازی نیست برای داوری، فرد طی طریق کند و این کار به شکل مجازی امکان‌پذیر است. حتی می‌توانیم از دانشمندان بین‌المللی در همایش‌های مجازی دعوت کنیم‌.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که فوری‌ترین برنامه شما که از امروز در نظر دارید چیست؟ گفت: دانشگاه‌های ما مستقل هستند و هر دانشگاهی با توجه به شرایط، قوانین خودش را دارد. نکته ای مغفول مانده نقش نظارتی اعضای هیات علمی است. من سعی می‌کنم در اولین فرصت نقش نظارتی هیات امناها را احصا کنم و از این پتانسیل استفاده کنیم.

دکتر زلفی‌گل در خصوص تعامل خود با خبرنگاران نیز گفت: خبرنگاران زبان و قلم ما خواهند بود و این باعث می‌شود ما شفاف‌تر عمل کنیم. سعی داریم با خبرنگاران تعامل خوبی داشته باشیم زیرا آنها بازوان ما هستند و می‌توانند یک نظارت همگانی بر عملکرد مسئولان داشته باشند.
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

منبع خبر

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

    نظرات