طراحی فضای کاری مکمل هویت بصری سازمان‌هاست

طراحی فضای کاری مکمل هویت بصری سازمان‌هاست

طراحی فضای کاری مکمل هویت بصری سازمان‌هاست

امروزه ایجاد محیطی پویا و باز برای به اشتراک‌گذاری نظرات و شکل‌گیری بستری مناسب برای کارهای گروهی و هم‌اندیشی بین کارکنان مجموعه‌ها و کمپانی‌های بزرگ به منظور هم‌افزایی هرچه بیشتر و بهتر در فضاهای اداری و حتی تولیدی، بسیار مورد توجه طراحان قرار گرفته است.

غالب سازمان‌ها و ادارات درصدد ایجاد فضای اداری متفاوتی هستند که با به حداقل رساندن استفاده از دیوارها، تفکیک فضاها در قالب اتاق‌های انفرادی بسته و محیط‌های یکنواخت، فضاهایی جدید و متنوع را ایجاد کنند. این استراتژی جدید را می‌توان در تشکیلات سازمانی معتبری چون Apple ، دفتر مرکزی بلومبرگ و دفتر تحقیق و توسعه فعالیت‌های Hankok مشاهده کرد. در واقع طراحی محیط‌های کاری این سازمان‌ها، تکمیل‌کننده هویت بصری آن‌هاست. با بهره‌گیری از گرافیک محیطی ضمن ایجاد زمینه‌های لازم برای تحقق اهداف سازمانی، بینش و شناختی درست را راجع به این اهداف به مراجعان ارائه می‌دهد.

از دیگر سو، هماهنگی و همسان‌سازی روحیه و اهداف سازمانی بین کارکنان در محیطی باز و متفاوت که تاکید بر کار گروهی در المان‌های مختلف کاربردی در آن نمود یافته، به راحتی میسر می‌شود

پروژه طراحی داخلی شرکت به‌پرداز سامانه همراه اول نیز با این رویکرد و در جهت ایجاد تحول در فضای اداری مرسوم در این مجموعه بزرگ، در ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد. با توجه به شناختی که از این مجموعه و نگرش مدیران آن طی چندین سال همکاری در زمینه طراحی هویت بصری شکل گرفته بود، طراحی داخلی فضای اداری در سه طبقه مجزا با متراژ تقریبی ۱۰۰۰ متر در هر طبقه صورت گرفت.

پیش از ورود به مباحث طراحی و مطالعاتی، بررسی وضعیت فعلی پروژه و عناصر و المان‌های کاربردی از قبیل نورپردازی، فضاسازی‌ها، چگونگی تفکیک فضاها، رنگ‌های کاربردی، مبلمان و تجهیزات و سایر جزئیات بسیار حائز اهمیت بود. این مرحله به نوعی بیانگر اولویت‌بندی فازهای اجرایی است که لزوم تغییر یا حذف برخی عناصر و المان‌ها را مشخص خواهد کرد. در بررسی‌های صورت گرفته در طراحی شرکت به‌پرداز سامانه همراه اول نیز حذف دیوارها و تغییر در رنگ‌های کاربردی به عنوان مهم‌ترین المان بصری در گرافیک محیطی از نخستین اقدامات اجرایی، شناسایی شد. به نظر من، انجام این دو مورد در تسهیل ارتباط بین ارکان سازمانی مجموعه، بسیار تاثیرگذار بود و با تکرار رنگ‌های سازمانی، ضمن ایجاد هویت بصری، درک درستی از محیط در ذهن کارکنان و مراجعان، شکل می‌گرفت.

در ادامه مطالعات، طراحی داخلی مجموعه‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در این زمینه، در دستور کار گروه تحقیقات طراحی قرار گرفت که در شناخت اصول و المان‌ها و عناصر کاربردی در طراحی بی‌تاثیر نبود. پس از تدوین استراتژی‌ها و اهداف سازمانی و تطبیق آن با یافته‌های مطالعاتی «بنچ مارک»، چند هدف مهم در طراحی مد نظر قرار گرفت:

استفاده بهینه از فضا ، ایجاد محیطی باز برای انجام کار گروهی ،کاهش مصرف انرژی به‌ویژه انرژی برق، پویایی و نشاط و تنوع در فضا با استفاده از گرافیک محیطی.

حذف دیوارها و جایگزین کردن پارتیشن‌های شیشه‌ای برای تفکیک فضاها و ایجاد اتاق‌های کار، اولین گام در طراحی بود. گرچه این اتفاق با روحیه کارکنان چندان سازگار نبود و پذیرش آن تا حدودی سخت به نظر می‌رسید، اما پس از تکمیل طرح و شکل‌گیری فرم نهایی، مورد توجه و استقبال قرار گرفت. حذف دیوارها منجر به افزایش وسعت فضا و تامین نور مورد نیاز بخش‌های مختلف از نور طبیعی در طول شبانه روز شد. پارتیشن‌های شیشه‌ای فرصت مناسبی بود برای جذب حداکثری نور طبیعی به داخل فضاهای گسترده و وسیع که از نورگیرهای بزرگ واقع در طبقات و نمای .... و .... می‌تابد. با این اقدام در طراحی، استفاده از نور طبیعی در طول شبانه روز میسر شد و دو هدف مهم؛ کاهش مصرف انرژی برق با تامین نور مورد نیاز از نور طبیعی و ایجاد تحرک و پویایی در فضا و حفظ نشاط در محیط اداری در طول ساعات کاری، محقق شد.

از آنجا که طراحی هویت بصری توسط اینجانب انجام شده بود، رنگ‌های سازمانی با توجه به بینش و تفکری که در پس انتخاب هر رنگ قرار داشت، در بخش‌های مختلف و در تکمیل گرافیک محیطی به کار گرفته شد. به عنوان مثال رنگ زرد از رنگ‌های کاربردی در قسمت هایی چون واحد R ;D و اتاق جلسات خصوصی و همایش‌هاست که در تحرک و پویایی و تهییج ذهن و کاهش خستگی ناشی از مذاکرات طولانی و مباحث پژوهشی، بیشتر از دیگر بخش‌ها احساس می‌شود.

تکرار رنگ زرد در فضاهای مذکور با زمینه‌ای براق و شفاف در کف، دیوارها و در ترکیب با رنگ سفید برخی دیوارها و شیدها، این هدف را به راحتی محقق ساخته است. همچنین بازتاب نور طبیعی روی رنگ زرد، به‌ویژه کف اپوکسی، پویایی فضاهای مذکور را به نحو چشم‌گیری افزایش داده است.

ترکیب رنگ فیروزه‌ای و نقره‌ای در بخش‌هایی چون لابی و سالن جلسات که در ارتباط مستمر با مراجعان سازمانی و ارگانی است، با به تصویر کشیدن صلابت و جایگاه این مجموعه در ذهن مراجعان، باعث افزایش جاذبه بصری و همچنین دعوت بخش‌های مذکور شده است.

هارمونی رنگ‌های سازمانی و تکرار آن‌ها در مبلمان و دکوراسیون داخلی متناسب با کاربری هر فضا، لوگوی مجموعه را به عنوان یکی از اجزای اصلی هویت بصری مجموعه، هر لحظه در ذهن مراجعان تداعی می‌کند. یکی از کارهای جسورانه مهم در طراحی که با تغییر نگرش در طراحی فضاهای اداری همراه است، استفاده از متریالی همچون اپوکسی است. طیفی از رنگ‌های زنده و تند لوگو به صورت کاملاً برق و شفاف و انعکاس نورهای خطی محدود در سقف و پارتیشن‌های شیشه‌ای در جذابیت بصری محیط، تاثیر زیادی داشته است.

برای خروج از یکنواختی طرح و ایجاد تنوع در فرم‌ها، اجزاء و عناصر دکوراسیون و مبلمان با استفاده از اشکال مختلف هندسی، انتخاب شده‌اند. تکرار فرم‌های دایره‌ای شکل در انتخاب مبلمان فضاهای عمومی همچون لابی یا فرم‌های مستطیل شکل در بخش‌های خصوصی‌تر و اتاق‌های جلسات، منجر به در آمدن از یکنواختی فرم و ایجاد تنوع در شکل بصری فضا شده است.

استفاده از نورهای خطی در سقف و انعکاس آن در کف اپوکسی و دیوارهای شیشه‌ای و استفاده محدود از نورهای نقطه‌ای در فضاهای خاص، با توجه به لزوم ایجاد تمرکز در این فضاها همچون استندهای اطلاع‌رسانی، نیز در خروج طرح از یکنواختی تاثیر داشته است. همچنین در دیوارهایی که حالت تو رفتگی دارند، ضمن ایجاد تنوع در فرم، سایه روشن‌هایی را ایجاد کرده که نگاه مراجعان را به خود معطوف می‌کند و باعث تغییر در ساختار می‌شود.

در کل می‌توان گفت، طراحی داخلی شرکت به‌پرداز سامانه همراه اول، تغییری ساختارشکنانه در فضاهای اداری در رزومه کاری اینجانب است که از تکرار فرم‌های خطی با تنوعی از رنگ‌های زنده و پویا شکل گرفته است؛ طیفی از رنگ‌های زنده با الهام از رنگ‌های لوگو، هویت بصری این مجموعه را با استفاده از گرافیک محیطی بسیار منسجم‌تر نمایان ساخته و حضور در فضایی متفاوت و باز را برای به اشتراک‌گذاری فعالیت‌ها از پس دیوارهای شیشه‌ای نوید می‌دهد.

استفاده از سبکی مدرن در کلیت طرح که در عین سادگی و به حداقل رساندن استفاده از فرم‌های متنوع، با استفاده از تنوع رنگ، پویایی و تحرک را در فضا ایجاد کرده است.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات