«فینکس» شرکتی با کاربرانی از کشورهای مختلف؛ تنها رقیبمان خودمان هستیم

«فینکس» شرکتی با کاربرانی از کشورهای مختلف؛ تنها رقیبمان خودمان هستیم

فینکس( phoenix ) از شرکت های فناور مستقر در مرکز رشد خرم آباد است که حدود ۱۰ سال است فعالیت خود را با کار در حوزه نرم افزارهای موبایلی آغاز کرده است؛ این شرکت تاکنون توانسته است با تولید نرم افزارهای مختلف کاربرانی از کشورهای مختلف هندوستان، نیجریه، ازبکستان، اندونزی و ... جذب کند.

بنیانگذاران «فینکس» معتقد هستند رقیبی جز خودشان ندارند و تلاش می کنند هر سال عملکرد بهتری از سال گذشته داشته باشند و در این مسیر با تکیه بر توانمندی ها و پشتکار خود موفق بوده اند.

در این مصاحبه به گفتگو با حسن یوسف زاده مدیرعامل و برزو بسطایی رئیس هیئت مدیره شرکت «فینکس» پرداخته ایم.

هسته اولیه «فینکس» چگونه شکل گرفت؟

یوسف زاده مدیرعامل شرکت «فینکس»: حدودا سال ۹۱ بود که ایده ای در حوزه شبکه اجتماعی برای بستر اندروید داشتیم که کاربران بتوانند به یکدیگر دسترسی داشته باشند، یک تیم ۴ نفره تشکیل دادیم و کار را شروع کردیم، مسائلی پیش آمد و هر یک از افراد گروه دچار مشغله هایی شدند و در نهایت اعضای تیم پراکنده شدند اما همچنان من و مهندس بسطایی با یکدیگر ارتباط داشتیم و کار می کردیم. تیم قبلی از هم پاشیده بود و پس از آن یک ایده دیگری شکل گرفت و تیم جدیدی تشکیل دادیم و شروع به کار کردیم؛ چون تیم قبلی از هم پاشیده بود و تیم جدیدی شکل گرفته لذا نام مجموعه خود را «فینکس» به معنای ققنوس گذاشتیم و ققنوس هم از خاکستر برمی خیزد. الان مجموعا حدودا ۱۴ نفر هستیم که در شرکت «فینکس» کار می کنیم.

حوزه های کاری مجموعه «فینکس» شامل چه بخش هایی می شود؟

یوسف زاده مدیرعامل شرکت «فینکس»: کار ما تولید نرم افزار موبایلی است، مردم هم عمدتاً در دو بستر «اندروید» و «آی او اس» با نرم افزارهای موبایلی سر و کار دارند و فعالیت های ما هم روی این بخش متمرکز شده است.

روی ایده های خودمان کار می کنیم و غالبا پروژه های دولتی را نمی گیریم چون چالش های متعدد دارند.

مارکت ریسرچ می کنیم و نیازهای بازار را پیدا می کنیم و روی ایده ها کار می کنیم؛ در نهایت ایده های احصاء شده را پرورش می دهیم تا محصول تولیدی خودمان را در بازار منتشر کنیم.

محصولات ما در بازارهای بین المللی فروش دارند و از طریق گوگل پلی و اپ استور به فروش می رسند و این محصولات کاربران جهانی دارند؛ بیشتر کاربران ما از هندوستان، نیجریه، ازبکستان، اندونزی و ... هستند.

تاکنون چه محصولاتی تولید کرده اید؟

بسطایی رئیس هیئت مدیره شرکت «فینکس»: تاکنون بیش از ۵۰ نرم افزار تولید کرده ایم و الان تعدادی از نرم افزار های تولیدی شرکت روی بورس و ترند هستند و روی آن ها کار می کنیم. با توجه به سرعت تغییر تکنولوژی و نیازهای روز بازار هر محصول هم عمر مفیدی دارد، در زمانی که نرم افزارهای پیامکی روی بورس بود و مردم استفاده می کردند محصولی داشتیم که در بازار ۸ میلیونی کاربران اندروید یک میلیون کاربر داشت.

این روند کسب تجربه و تغییرات ادامه یافت تا امروز که محصولات ما مدل های دیگری شده اند و خدمات دیگری ارائه می دهند، همین محصولات هم باز یک عمر مفیدی دارند و باید روی تکنولوژی و محصولات جدید کار کنیم.

یوسف زاده مدیرعامل شرکت «فینکس»: در حال حاضر دو تا سه محصول در کافه بازار و گوگل پلی داریم و روی آن ها کار می کنیم؛ همچنین دو محصول دیگر را هم در دستور کار داریم و تمرکز اصلی مجموعه روی آن ها است که مربوط به حوزه شبکه های اجتماعی و معرفی کسب و کارها و حوزه نظرسنجی است.

پلتفرم «آراء» را برای دانش بنیان شدن معرفی کرده ایم. نوع ۳ دانش بنیان را قطعا می توانیم بگیریم اما روی گرفتن مجوز دانش بنیان نوع دو هدفگذاری کرده ایم و تلاش می کنیم.

جایگاه «فینکس» را چطور ارزیابی می کنید و رقیبی در داخل کشور برای خود متصور هستید؟

بسطایی رئیس هیئت مدیره شرکت «فینکس»: از سال ۹۰ که وارد این حوزه شده ایم و با تیم های نرم افزاری که صادرات محصول دارند ارتباط داریم؛ شاید بتوانیم بگوییم که تعداد شرکت هایی که در ایران کار کنند و محصولی در اپ استور و گوگل پلی داشته باشند که درآمد دلاری داشته باشد کمتر از انگشتان دست باشد. شرکت هایی مثل فیلیمو و دیجی کالا در اپ استور هستند اما درآمدهای آن ها ریالی است، ما به یوزهای جهانی خدمات می دهیم و فکر می کنم اینکه در شهر کوچکی مثل خرم آباد این خدمات را به یوزرهای جهانی ارائه دهیم کار بزرگی باشد.

رقیب خودمان را خودمان می دانیم، عملکرد سالانه خودمان را با سال قبل مقایسه می کنیم تا پیشرفت های خود را ارزیابی کنیم؛ فکر می کنم مردم مشخص می کنند گرید هر شرکت را، اینکه شرکتی بتواند با تعداد نیروی کم در این حجم کار کند خیلی حرف است.

از چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان بگویید؟

بسطایی رئیس هیئت مدیره شرکت «فینکس»: متاسفانه عمده چالش ها مربوط به همکاری نهادها و ارگان های دولتی می شود؛ ما خیلی وقت است دست از نهادهای دولتی شسته ایم، هر بار که برای کار با این نهادها اقدام کرده ایم ابتدا یک دنیای خوب پیش چشم شما می سازند و بعد که جلو می روید یا مدیر مجموعه عوض می شود یا رویکردها تغییر می کند و کار به مشکل می خورد.

آنقدر کار با نهادهای دولتی درگیر با بروکراسی سرسام آور است که ترجیح می دهیم سمت آن ها نرویم، در این شرایط برنامه ما این است خدماتی بدهیم که کاربران دنبال ما بیایند ، نیازها را شناسایی می کنیم و کاربر می گردد و ما را در گوگل پلی پیدا می کند، ترجیح ما این است خودمان پیش برویم و متکی به نهادهای دولتی و حمایت آن ها نباشیم.

حمایت های مجموعه پارک علم و فناوری را چطور ارزیابی می کنید؟

یوسف زاده مدیرعامل شرکت «فینکس»: پارک علم و فناوری حمایت هایی دارد و سعی می کند تسهیلاتی ارائه دهد، دیدگاه کارکنان مجموعه پارک نسبت به نهادهای دیگر خیلی بهتر است. تسهیلات و امکانات در اختیار شرکت ها می گذارد و حمایت های معنوی خود را دارد.

نیاز است حمایت های دستگاه های دیگر از شرکت های فناور خیلی بیشتر شود تا خودمان را به سطح و جایگاه شهرهای صنعتی نزدیک کنیم.

تاکنون در حوزه تولید نرم افزارهای مختلف برای شهر خرم آباد اقدام کرده اید؟

یوسف زاده مدیرعامل شرکت «فینکس»: شریان حیاتی یک مجموعه درآمد است، نهادهای دولتی تصور می کنند با هزینه های کم می توانند یک نرم افزار را تولید کنند و گسترش دهند. ادارات دولتی برای یک پروژه طولانی حوزه نرم افزار اعتبارات کمی را در نظر می گیرند که این میزان حتی به اندازه هزینه اینترنت هم نمی شود. برای همین است در حوزه های مختلف عقب هستیم. هیچ موقع شرکت های خصوصی حاضر نیستند با این هزینه ها کار کنند و به همین دلیل است خیلی از برنامه ها در حوزه نرم افزاری شهر خرم آباد اجرا نشده است.

بسطایی رئیس هیئت مدیره شرکت «فینکس»: با صرف هزینه های کم نمی توان در حوزه نرم افزاری ورود کرد، تجربیات گذشته را داشته ایم، به دنبال این بودیم که با همکاری شهرداری خرم آباد نرم افزار خرم آباد من را طراحی کنیم،

شهر خرم آباد نرم افزار جامعی ندارد و من شخصا از این موضوع ناراحتم، توانایی شرکت هایی که بتوانند این زیرساخت ها را راه اندازی کنند زیاد است اما مشکل مدیریتی است که فرایند را ساده نمی کند.

توصیه شما به کسانی که ایده فناورانه دارند و می خواهند شرکت دانش بنیان خود را تاسیس کنند، چیست؟

بسطایی رئیس هیئت مدیره شرکت «فینکس»: تنها راه ماندگاری و رمز پیروزی در این حوزه این است که پشتکار داشته باشند، بارها بوده که ما از صفر شروع کرده ایم، بارها زمین خورده ایم و بلند شده ایم، چون به خودمان و توانایی مان اعتقاد داشته ایم و می دانستیم در آینده رشد می کنیم؛ ناامید نشدیم و هر بار بلند شده ایم.

در روند ده ساله کار شرکت، ما هر سال با دو تا سه چالش جدی مواجه شده ایم اما هر بار شکست ها را پشت سر گذاشته ایم. توانایی هایی داریم و هر بار روش بعدی را امتحان می کنیم. تیم های مختلفی در این ده سال در خرم آباد و شهرهای دیگر فعالیت کرده اند و وقتی شریان اصلی درآمدی قطع شده است از بین رفته اند؛ اما ما همیشه توانسته ایم این روند را پیش بگیریم و مهمترین مسئله در این مسیر پشتکار بوده است.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری استان لرستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری استان لرستان

پارک علم و فناوری استان لرستان

پارک علم و فناوری استان لرستان یک پارک علم و فناوری در شهر خرم آباد می باشد

    نظرات