مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضل‌دارو: گیاه زرشک می‌تواند بیماری سندروم متابولیک را بهبود ببخشد


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضل‌دارو گفت: برای نخستین بار در کشور، موفق به تولید و عرضه مکمل دارویی بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک بانام تجاری گلوکوبر ۳۰۰ شده‌ایم.

دکتر کامران شورگشتی در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم‌وفناوری خراسان، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ شرکت فضل دارو خیام خراسان توسط جمعی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تکیه‌ بر دانش فنی و ظرفیت‌های بومی و همچنین با هدف تولید فرآورده‌های دارویی موردنیاز کشور شکل گرفت. چشم‌انداز این مجموعه تبدیل‌شدن به یک شرکت موفق در زمینه‌ی تولید داروهای دانش‌بنیان در دنیا است.

وی افزود: شرکت فضل دارو برای نخستین بار در کشور موفق به تولید و عرضه مکمل دارویی بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک بانام تجاری گلوکوبر ۳۰۰ شده است.

شورگشتی ادامه داد: سندروم متابولیک، شامل مجموعه‌ای از اختلالات، مانند فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است که متاسفانه به شکل پیش‌رونده‌ای در حال همه‌گیری است.

وی درخصوص ضرورت تولید این محصول، تصریح کرد: انگیزه و نیت شرکت از تولید این دارو، وجود چالش‌های قابل‌توجهی همچون هزینه‌های بالای درمان، نبود داروی مناسب در بازار دارویی کشور، مرگ‌ومیر ناشی شیوع گسترده سندرم متابولیک و سایر بیماری‌های مرتبط با این بیماری مزمن بوده که خوشبختانه، پس از تحقیقات علمی گسترده، با همکاری دانشکده داروسازی مشهد و حمایت ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وقوع پیوسته است.

وی اضافه کرد: کپسول گلوکوبر، یک فرآورده طبیعی حاوی عصاره تغلیظ شده ریشه و ساقه گیاه زرشک است که با داشتن مواد موثر متعدد از جمله ترکیب آلکالوئیدی بربرین، از طریق مکانیسم‌های مختلف به کنترل و بهبود این شرایط خطرآفرین کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضل دارو تاکید کرد: تولید این محصول، نه‌ تنها باعث کمک به بهبود و حفظ سلامت جامعه شده، بلکه کمک زیادی به تولید ارزش‌افزوده در زمینه فرآوری گیاهان دارویی بومی استان کرده، که این در نوع خود افتخار و دستاوردی مهم برای استان خراسان رضوی در کشور است.

شورگشتی تصریح کرد: نمونه مشابه این محصول در بازار دارویی آمریکا باقیمت ۲۵ دلار عرضه می‌شود، این در حالی است که محصول «گلوکوبر ۳۰۰» در بازار ایران، با یک‌پنجم آن یعنی فقط قیمت ۵ دلار، قابل‌دسترسی است. همچنین استفاده از عصاره این گیاه در محصول گلوکوبر باعث اثرپذیری بهتر و استفاده راحت‌تر نسبت به نمونه‌های موجود در بازار دارویی دنیا شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فضل دارو ادامه داد: محصول «گلوکوبر ۳۰۰» آخرین محصول شرکت فضل دارو نیست و بازار دارویی شاهد تولید و عرضه‌ی محصولات شاخص و برجسته‌ی بعدی این شرکت درآینده ای نزدیک خواهد بود.

وی با اشاره به تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی مجموعه در جهت تحقیق و توسعه محصولات دانش‌بنیان دارویی، درخصوص مشکلات موجود در مسیر تولید، بیان کرد: یکی از مشکلات این حوزه، عدم وجود نظام اداری پاسخ گونه در سازمان غذا و دارو به تولیدکننده است، که این موضوع را به شکل‌های مختلف با سازمان در میان گذاشته‌ایم، اما متاسفانه باگذشت چند سال و تاکیدهای مداوم رهبر انقلاب به جهت رفع موانع تولید هیچ‌گونه تغییری در این روند اداری دیده نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عمده‌ترین نیاز مجموعه جذب سرمایه‌گذار به شکل مشارکتی برای تولید انبوه این محصول دانش‌بنیان، توزیع سراسری کالا در کشور و دسترسی و بهره‌مندی بیشتر بیماران مربوطه است.

وی در ادامه از حمایت های تمامی نهادهایی چون مرکز رشد نیشابور پارک علم و فناوری خراسان، معاونت علمی و فناوری، صندوق پژوهش و فناوری استان و بزرگوارانی در دانشکده داروسازی مشهد که در مسیر تولید، این مجموعه را همراهی کرده‌اند، قدردانی کرد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات