شرکت «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» موفق در اقتصادی کردن گیاهان دارویی

شرکت «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» موفق در اقتصادی کردن گیاهان دارویی

شرکت «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان از شرکت های فناور مستقر در مرکز رشد بروجرد است که با ایده اقتصادی کردن گیاهان دارویی کار خود را در سال ۹۴ آغاز کرده و تاکنون با اجرای برنامه های آموزشی و مشاوره ای توانسته است بیش از ۴۰۰ شغل در این حوزه ایجاد کند.

علی حسین بیرانوند ایده پرداز این شرکت که دانشجوی دکتری تخصصی گیاهان دارویی است، از برنامه های جدید شرکت «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان برای ایجاد ایستگاه تولید اندام تگثیر گیاهان دارویی در استان، باغ گیاهان دارویی،بازارچه گیاهان دارویی، سلامت کده طب سنتی، کارخانه های فرآوری و بسته‌بندی محصول و گسترش آموزش های کشت گیاهان دارویی خبر می دهد.

علی حسین بیرانوند ایده پرداز شرکت فناور «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان در گفتگو با روابط عمومی پارک علم و فناوری لرستان با اشاره به اینکه در سال ۹۴ ایده اقتصادی کردن گیاهان دارویی را به پارک علم و فناوری لرستان ارائه دادیم و به دنبال تحقق هدف بومی سازی کشت، تولید، فرآوری و تجاری سازی گیاهان دارویی بودیم، اظهار داشت: این طرح در راستای اهداف و سیاست های کلان کشور، اجرای سند ملی گیاهان دارویی، اجرای عملیات کشت، گسترش کشت انبوه و زارعت گیاهان دارویی با مشارکت کشاورزان و به جریان انداختن طرح های منابع طبیعی، اقتصادی کردن اراضی دیم استان و کاهش فشار به عرصه های جنگلی و مرتعی مطرح شد.

وی با بیان اینکه به منظور کاهش فشار به عرصه های جنگلی و مرتعی و جلوگیری از انقراض گونه های اندمیک و بومی، در راستای کشت انبوه گیاهان دارویی حرکت کردیم، تصریح کرد: در مردادماه سال ۹۴ ایده خود را به مجموعه پارک علم و فناوری لرستان ارائه دادیم که در شهریورماه همان سال مورد تایید قرار گرفت و سپس مراتب ثبت شرکت کشت و صنعت گیاه درمان ولاش لرستان و استقرار آن در مرکز رشد بروجرد انجام شد.

ایده پرداز شرکت فناور «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان با اشاره به اینکه از آبان ۹۴ در مرکز رشد واحدهای فناور بروجرد فعالیت های ما شروع شد، گفت: شخصا ۲۰ سال روی موضوع گیاهان دارویی کار علمی و عملی انجام داده ام و از رویشگاه های لرستان و عرصه های منابع طبیعی، گونه های گیاهی و مکان رویش گیاهان دارویی طی ۵ سال کار مطالعاتی به شناخت کامل رسیده ام.

بیرانوند با تاکید بر اینکه بزرگترین دانشگاه برای من، دانشگاه طبیعت است که با ۵ سال کار مطالعاتی، جنگل گردشی و طبیعت گردی، نشست با شاکلین حوزه های آبخیز، جنگلداران و بهره برداران اطلاعات جامعی از حوزه گیاهان دارویی کسب کرده ام؛ افزود: امروز دید کاملی از تنوع گونه های گیاهان دارویی دارم و براین اساس پروژه های شرکت فناور کشت و صنعت گیاه درمان ولاش به پیش می رود.

ایده پرداز شرکت فناور «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان با تاکید بر اینکه در خصوص تامین گونه های گیاهی مورد استفاده جامعه باید ابتدا نحوه کشت این گیاهان شناسایی شود و سپس در پایین دست به صورت زراعت کشت شود تا از این طریق هم معیشت جوامع تامین شود و هم طبیعت را حفاظت کنیم، افزود: ما برای تجاری سازی، فرآوری و صادرات این محصولات حضور پیدا کردیم و طرح ما جزو ۵ طرح برتر در حوزه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری قرار گرفت که قابلیت اجرا در مناطق عشایری و روستایی دارد.

وی با اشاره به اینکه با کاهش بارش ها و تغییر اقلیم، معیشت و اقتصاد بهره برداران ۶۰۰ هزار هکتار اراضی دیم در سال گذشته تحت الشعاع قرار گرفت، در حالی که اگر این بهره برداران به سمت کشت گیاهان دارویی که نیاز کمی به آب دارند سوق داده می شدند معیشت آن ها دچار مشکل نمیشد، اظهار داشت: برای ما ناباورانه بود که در موردی از برداشت موسیر موفق به برداشت موسیری شدیم که با وجود اینکه ۴ ماه بارندگی نداشتیم اما ۲۰۰ گرم وزن داشت.

ایده پرداز شرکت فناور «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان با بیان اینکه روی کشت محصول و آموزش در سطوح مختلف، برنامه ریزی روی فراوری و ورود سرمایه گذار برنامه های مدونی در نظر گرفته ایم و در جریان است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم در هر شهرستان برند یک محصول کشاورزی را تاسیس کنیم، به طور مثال در کوهدشت فراوری انار، در پلدختر فرآوری انجیر و ... را به عنوان یک برند داشته باشیم و کارخانجات وابسته ایجاد شود تا هم از خام فروشی جلوگیری شود و هم محصول روی دست کشاورز نماند.

بیرانوند یادآور شد: در این راستا پیش از این نیز ارتباطاتی با کارخانجات داروسازی برقرار کرده ایم و امیدواریم در آینده نزدیک سیستم زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی تکمیل شود.

ایده پرداز شرکت فناور «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان از برنامه ریزی برای ایجاد روستا بازار در سطح روستاهای مختلف لرستان خبر داد و گفت: راه اندازی بازارچه گیاهان دارویی در هر شهر جزو برنامه های اصلی امسال است که با همکاری مجموعه تعاون روستایی شکل خواهد گرفت.

بیرانوند با بیان اینکه همچنین به سمت ایجاد سلامت کده های طب سنتی می رویم، تصریح کرد: داروخانه گیاهان دارویی را برای اولین بار راه اندازی کرده ایم و دنبال این هستیم در هر منطقه ایستگاه تولید بذر و نشا داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحث سورت بندی، پاک کردن محصول و فرآوری آن از طریق به کار گرفتن توان جوامع محلی هم در دستور کار است تا کارخانه های فرآوری کوچک در هر منزل ایجاد کنیم و در روستاها توسط خود مردم اشتغال پایدار ایجاد شود.

ایده پرداز شرکت فناور «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان یادآور شد: با دفتر سفارت خانه کشورهای مختلف برای صادرات محصول و ورود به بازارهای جهانی هم رایزنی داشته ایم.

بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر محصولات تولیدی ما همچون محصول موسیر اصلا روی دست کشاورز نمی ماند و مردم برای کشت و نیاز روزانه همواره خریدار آن هستند، تصریح کرد: یکی از محصولات استراتژیک و مهم در کشور موسیر است که می تواند متحول کننده باشد.

وی با تاکید بر اینکه آویشن تولیدی بهره برداران ما رتبه یک دنیا را دارد، افزود: همچنین در حوزه فعالیت های پژوهشی با دانشگاه های مختلف برای ایجاد پژوهشکده های گیاهان دارویی مشارکت داریم.

ایده پرداز شرکت فناور «کشت و صنعت گیاه درمان ولاش» لرستان در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری لرستان بایستی با جدیت به ادارات و دستگاه ها و نهادهای مختلف معرفی شوند و توان و ظرفیت آن ها تبیین شود، گفت: در واگذاری پروژه ها و برنامه های مختلف نهادهای دولتی، باید اولویت با شرکت های دانش بنیان و فناور باشد و اگر ظرفیت مورد نظر ادارات در مجموعه های پارک علم و فناوری وجود نداشت، امور به مجموعه های غیر دانش بنیان واگذار شود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری استان لرستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری استان لرستان

پارک علم و فناوری استان لرستان

پارک علم و فناوری استان لرستان یک پارک علم و فناوری در شهر خرم آباد می باشد

    نظرات