استارتاپ برتر مرکز "منش" کرمانشاه معرفی شدند۳

استارتاپ برتر مرکز "منش" کرمانشاه معرفی شدند۳

جشنواره استارتاپ های برتر مرکز "منش" استان کرمانشاه امروز (۵ آبان) با معرفی سه تیم برتر به کار خود پایان داد.

دکتر سیامک آزادی رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه در آیین پایانی این جشنواره با بیان اینکه تنها راه برون رفت کشور از مشکلات امروز حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان است، گفت: واقعیت این است که کشور باید به سمت اقتصادی که بنیان علمی دارد حرکت کند اقتصادی که در آن با کمترین هزینه ها بیشترین بازدهی و سودهی به دست می آید.

وی افزود: در اقتصاد دانش بنیان استارتاپ ها محوریت خواهند داشت، واحدهایی که هرکدام به عنوان کارآفرین فعالیت کرده و چندین نفر را صاحب شغل می کنند.

آزادی گفت: در همین مرکز "منش" (مرکز نوآوری و شکوفایی خلاقیت) تاکنون ۱۵۰ نفر از افراد علاقمند و صاحب ایده حضور پیدا کرده اند که خروجی آنها تاکنون ارائه ۱۰ طرح استارتاپی بوده که ۲۵ نفر در این طرح ها مشغول به کار هستند.

وی افزود: اگر دولت می خواست برای این ۲۵ نفر شغل ایجاد کند آنطور که خود مسئولان اعلام کرده اند باید به ازای هر نفر ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کند، به عبارتی برای اشتغال این ۲۵ نفر مجموعا باید حدود ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد، این درحالی است که هم اکنون با هزینه های ناچیز این ۲۵ نفر در استارتاپ های خود فعال شده و به نوعی خوداشتغالی داشته اند.

آزادی گفت: درخصوص بحث پایداری این مشاغل هم باید گفت همانطور که حدود نیمی از سرمایه گذاری های دولت در حوزه اشتغال بلااستفاده می ماند در حوزه استارتاپ ها هم چنین است و امکان دارد بخشی از این مشاغل ناپایدار باشند، اما هزینه ای که برای راه اندازی آنها صورت گرفته بسیار ناچیز است.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه افزود: علاوه بر این، حتی با وجود شکست یک استارتاپ، همین ایجاد فرهنگ کارآفرینی بزرگترین دستاورد است چرا که جوانان فعال در حوزه استارتاپ حتی بعد از شکست تلاش کرده و دوباره در استارتاپ های دیگر فعال می شوند چرا که روحیه آنها دیگر با کار دولتی نمی خواند و آنها در تلاش هستند در کاری که به آن علاقه دارند فعالیت کنند.

آزادی در ادامه از سرمایه گذاران طرح های استارتاپی مرکز منش تقدیر کرد و افزود: اینکه امروز در این جشنواره سرمایه گذاران هم حضور دارند جای بسی خوشحالی است و این نوید را می دهد که بتوانیم طرح های استارتاپی موفق را تجاری سازی کنیم.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه از "صندوق پژوهش و فناوری زاگرس" به عنوان یکی از حامیان ایده های برتر مرکز "منش" یاد کرد و افزود: رویکرد و اولویت اول پارک علم و فناوری کرمانشاه تقویت این صندوق است چرا که مسئولان این صندوق کسب و کارهای استارتاپی را شناخته و در راستای حمایت از آنها حرکت می کنند.

وی افزود: علاوه بر این شرکت "توسکا تجارت آریان" هم یکی از حامیان استارتاپ های برتر "منش" است و در کنار آن "شتاب دهنده تیک" هم به عنوان یک حامی دیگر در کنار استارتاپ ها حضور دارد و علاوه بر اینکه مکان و فضای کارِ لازم را در اختیار استارتاپ ها قرار داده، حمایت های مالی و بازارسازی را هم برای آنها انجام می دهد.

آزادی گفت: مجموعه "استارتاپ رادیو" هم دیگر حامی استارتاپ های برتر مرکز "منش" است که به عنوان سرمایه گذار در این جشنواره حضور دارد.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه در ادامه با اشاره به راه اندازی اجزای مختلف اکوسیستم فناوری در استان، گفت: خوشبختانه مجموعه های خوبی از جمله کارخانه نوآوری، مراکز رشد، مرکز نوآوری کشاورزی هوشمند و ... در اکوسیستم فناوری استان شکل گرفته، اما این اجزا زمانی کارایی لازم را خواهند داشت که همه با هم حرکت کرده و هم افزایی داشته باشند.

آزادی تاکید کرد: همه اجزای اکوسیستم فناوری استان باید یاد بگیرند که با هم کار کرده و فعالیت های یکدیگر را به نحوی تکمیل کنند.

وی به مهاجرت نخبگان از شهرهای کم برخوردار به کلانشهرها اشاره کرد و افزود: اگر همه اجزای اکوسیستم هماهنگ با یکدیگر کار کرده و شناسایی و حمایت صاحبان ایده را برعهده بگیرند قطعا شاهد چنین مهاجرت های تلخی نخواهیم بود.

وی افزود: در حال حاضر در کرمانشاه اجزای مختلف اکوسیستم فناوری  ازجمله شتابدهنده ها، مراکز رشد، کارخانه نوآوری، استارتاپ رادیو و ... پای کار آمده اند تا جلوی این روند را در استان بگیرند.

آزادی تصریح کرد: نیاز است در این زمینه سایر دستگاه ها و نهادها هم پای کار بیایند و خوشبختانه اولین دستگاهی که در این زمینه در استان ورود کرده اداره کل ورزش و جوانان بوده است و امیدواریم سایر دستگاه ها نیز پای کار بیایند.

در پایان این جشنواره استارتاپ "سونش" با همکاری صبا والی تبار، علی درخشان، سیروس زین الدینی و طلا رسول دهکبری،  استارتاپ "نوران" با همکاری عادل پرویزی و بهنام رستمیان، استارتاپ "هونامیک طب" با همکاری سارا الماسی و نسترن گلناری به ترتیب به عنوان سه استارتاپ برگزیده این جشنواره انتخاب شدند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

منبع خبر

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه یک پارک علم و فناوری در شهر کرمانشاه می باشد

    نظرات