مصاحبه با مدیریت کتابخانه دانشکده بهداشت به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار

مصاحبه با مدیریت کتابخانه دانشکده بهداشت به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار

۲۴ آبان روز کتابدار و هفته جاری ، هفته کتاب و کتابخوانی است به همین دلیل مصاحبه زیر ماحصل گفتگوی روابط عمومی دانشکده بهداشت با مسئول کتابخانه دانشکده بهداشت خانم وصال است که از نظر گرامی‌تان می‌گذرد.
یکی از کتابخانه‌های کامل و مناسب دانشگاه علوم پزشکی ایران کتابخانه دانشکده بهداشت می باشد که نقش بسزایی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین دانشجویان و اساتید دانشکده دارد کتابخانه دانشکده بهداشت با مدیریت خانم وصال در چند سال اخیر بسیار پر رونق گشته و مورد استقبال دانشجویان و اساتید قرارگرفته و دارای جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه است.
لطفاً در ابتدا خودتان را برای دانشجویان جدیدالورود معرفی بفرمایید؟
به نام آن که تن را نور جان داد،  خرد را سوی دانایی عنان داد

بنده رویا وصال آزاد، با افتخار مسئول کتابخانه دانشکده بهداشت، دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه خوارزمی هستم. از سال ۱۳۸۵ در کتابخانه دانشکده مشغول به فعالیت شدم.

آیا خودتان به کتاب علاقه دارید؟
بله، خیلی زیاد. برای ما کتابداران و متخصصان علم اطلاعات، این یار مهربان جزو جدایی ناپذیری از زندگیمان گشته.

خودتان چقدر کتاب می‌خوانید؟
گاهی بدلیل مشغله کاری و درسی امکان مطالعه هرروزه نیست. ولی در این صورت حتماً تایم مطالعه را با گوش کردن به کتاب های صوتی و پادکست جایگزین میکنم.

وضعیت کتاب‌خوانی در بین دانشجویان چگونه است؟
حقیقتاً آنطور که به نظر می رسد این است که مطالعه دانشجویان فقط محدود به منابع درسی محدودی است که توسط اساتید به ایشان معرفی می گردد و آن هم البته فقط همان بخش هایی از کتاب که برای مطالعه درسی انتخاب می شود!!!

استقبال دانشجویان و اساتید عزیز چگونه است؟
خیلی خوشحالیم که دانشجویان و اعضای محترم هیئت علمی دانشکده و حتی سایر دانشکده های دانشگاه ارتباط خوبی با فضای کتابخانه ما برقرار نموده اند و از کتابخانه به عنوان محلی امن و آرام و دلنشین برای مطالعه یاد می کنند.

کدام بخش کتاب‌ها بیشترین طرفدار را دارد؟
منابع کتابخانه ما به عنوان یک کتابخانه آکادمیک، بیشتر محدود به منابع درسی برحسب نیازهای گروه های آموزشی است و طبیعتا کاربران نیز جهت رفع نیازهای اطلاعاتی علمی خود کتاب ها را انتخاب می کنند.

چه حمایت‌هایی از شما و کتابخانه می‌شود؟
در دنیای امروز که بکارگیری فناوری های نوین سعی در دسترسی هرچه بیشتر به اطلاعات دارد و ارتقاء سطح دانش دارای روندی رو به رشد است، فراهم آوری راهی که دسترسی به این اطلاعات را به نحو صحیحی فراهم سازد بسیار مهم و اساسی است. چرا که اطلاع رسانی درست و فراهم آوری اطلاعات مناسب و متناسب با نیازهای اطلاعاتی، منجر به رشد آگاهی و دانایی است و همانا دانایی، مانایی است. کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بخصوص در دانشکده ها  در این دسترسی به اطلاعات صحیح نقشی بسیار پررنگ و اساسی دارند. که با شناخت صحیح نیازهای اطلاعاتی کاربران، تهیه و دسترس پذیر کردن اطلاعات متناسب با آن نیازها و انتخاب مجرای مناسب انتقال اطلاعات هرچه بیشتر در جهت اعتلا و ارتقاء جامعه آگاهی پیرامون خود گام بردارند و بستری مناسب برای تامین نیازهای کاربران فراهم آورند. در کتابخانه دانشکده بهداشت نیز تمام توان و همت خود را به کار گرفتیم تا با نگاهی تازه و آمیخته با دانش و فناوری روز و دستاوردهای نوین علم اطلاعات و دانش شناسی، به طرق مختلف نسبت به دسترسی آسان به مجموعه منابع مورد نیاز و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی کاربران اقدام کنیم. پر واضح است که هموارسازی این مسیر و بستر جریان اطلاعات نیاز به حمایت و همراهی مسئولین محترم دارد و ما بسیار مفتخریم که هیئت رئیسه محترم دانشکده بخصوص ریاست محترم جناب آقای دکتر یاراحمدی همیشه با نگاه مثبت خود به ما سنگربانان جریان اطلاعات انگیزه و انرژی می دهند و این نگاه مثبت موجبات رشد و ارتقاء هرچه بیشترکتابخانه این نهاد فرهنگی اشاعه دانش را فراهم می آورد.

کتابخانه شامل چه بخش‌هایی هست؟
کتابخانه دانشکده شامل بخش های مرجع که بصورت قفسه باز می باشد، بخش اطلاع رسانی و منابع الکترونیک جهت دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی و جستجوی منابع کتابخانه ای، بخش پایان نامه ها، بخش امانت، بخش خدمات فنی و سالن مطالعه می باشد.

از سختی های کارتان بگید؟
هر شغل، سختی‌های خاص خود را دارد و دشواری های حرفه کتابداری، بیشتر از بسیاری از حرفه‌های دیگر نیست. یکی از مسائلی که گاهاً کتابداران با آن دست و پنجه نرم می کنند، تلاش در جهت رفع تصور ساده انگارانه نسبت به این حرفه است که شاید باور و درک درستی از این حرفه و جایگاه شغلی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی بخصوص کتابداران پزشکی و نقش و تاثیر بسزایی که می توانند در پیشبرد اهداف علمی و فرهنگی داشته باشند، وجود نداشته باشد. کتابداران، یاران این یار مهربان اغلب خود گمشده هایی در لابه لای کتاب زندگی هستند که تاثیر وجودشان در تعالی و ارتقاء سطح دانش، معمولاً نادیده گرفته می شود. بی شک انجام کارهای اصولی و درست، نیازمند عواملی چون تلاش و سخت کوشی، ممارست، صبوری و خلاقیت است که همه این ها جز با اراده و عشق و علاقه به کار میسر نمی گردد. که این عشق به حرفه در کتابداران مجموعه ما به خوبی مشهود است و به همین دلیل سعی می کنیم تمام سختی ها و مشکلات را پشت سر گذاشته و بخوبی از این مامن گرم آگاهی پاسداری کنیم.

برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین دانشجویان چه راهکاری دارید؟
اهمیت مطالعه و کتاب خوانی و خواندن به قصد یادگیری بر کسی پوشیده نیست. به طوریکه یکی از راه های بررسی میزان پیشرفت در جوامع، میزان مطالعه و فرهنگ کتابخوانی است. یکی از مقوله هایی که در بخش فرهنگ برنامه های توسعه همواره بدان پرداخته می شود، مقوله کتاب و کتابخوانی است. حضور کتابخانه در دانشکده به عنوان یک مرجع علمی و دروازه ای به سوی دانش است که شرایط را برای ترویج عادت مطالعه و یادگیری مداوم فراهم می آورد.
مسلماً شناسایی صحیح و دقیق نیازهای اطلاعاتی و تامین منابع متناسب با این نیازها و غنی کردن کتابخانه در راستای آنها، نقد و بررسی تازه های کتاب و در دسترس قرار دادن آنها و معرفی و عرضه صحیح و مناسب این کتاب ها می تواند در ایجاد علاقه و ترغیب کاربران به مطالعه نقش بسزایی داشته باشد و تاثیر محیط فیزیکی کتابخانه را در ایجاد این علاقه و احساس تعلق خاطر به کتابخانه نباید نادیده گرفت. در این راستا سعی نموده ایم تا همواره فضایی درخور و محیطی آرام و بستری مناسب برای ترویج عادت مطالعه فراهم آوریم و نیز با در نظر گرفتن قسمتی در وب سایت کتابخانه تحت عنوان " بوک کلاب " سعی در معرفی تازه های کتاب و نیز منابعی منطبق با نیازهای اطلاعاتی کاربران بالقوه کتابخانه مان و ایجاد انگیزه جهت مراجعه به آن کتاب ها نموده ایم؛ چراکه ترویج عادت به مطالعه، ابزاری موثر در ارتقای توسعه فرهنگی به شمار می رود.

مشکلات شما در کتابخانه و انتظارتان از مسئولین چیست؟
یکی از دلایل ناکامی در پیاده سازی برنامه های راهبردی در کتابخانه ها، عدم توجه و باور جدی به نقش موثر و ضرورت وجودکتابخانه و تاثیر آن بر پیشبرد برنامه های آموزشی و پژوهشی می باشد. وجود حمایت مسئولین در پررنگ نمودن جایگاه کتابخانه و نقش بسزای کتابداران می تواند در پیشبرد این اهداف و پیاده سازی برنامه های مدیریت دانش در کتابخانه بسیار تعیین کننده باشد. که خوشبختانه کتابخانه دانشکده بهداشت این اقبال را داشته است که همواره از حمایت ریاست محترم دانشکده، معاون محترم پژوهشی و نیز مدیریت محترم اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه بهره مند بوده است.

نقش کتابخانه در ارتقا و پیشرفت دانشکده بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران چیست؟
در عصر کنونی اطلاعات به عنوان ابزار قدرت و یکی از عناصر بنیادین توسعه آگاهی است. دسترسی به دانش و اطلاعات و ارتباطات پیشرفته یکی از مولفه ها و شاخص های رشد علمی دانشکده و دانشگاه محسوب می گردد. کتابداران و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با سهولت دسترس پذیری به این اطلاعات از طریق مجراهای اطلاعاتی موجود، در توسعه و پیشرفت جایگاه علمی دانشکده و نیز دانشگاه نقش بسزایی دارند.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی؟

در انتها ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به تمامی همکاران عزیز کتابدار و دوست داران عرصه علم و قلم و تشکر ویژه از شما بابت نگاه پر مهرتان به کتابخانه، امید این دارم که این نگاه مثبت نسبت به جایگاه کتابخانه ها و نقش پررنگ و حائز اهمیت کتابداران در همه محیط های آکادمیک تسری پیدا کند و ما کتابداران و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با اشتراک مهارت ها و اندیشه هایشان و تامل بر نادانسته هایمان و حرکت به سوی دانش و دانایی، هرچه بیشتر در جهت اعتلای دانش خود و جامعه آگاهی پیرامون خود گام برداریم و با ذهنی آگاه، عزمی جزم، چشمانی باز و قدم های استوار خود در جهت شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه هایمان، مرزهای دانش را درنوردیم و تمام جاهای خالی را با کتاب های خوب، این یارهای دیرینه مهربان و خوش بیان پر کنیم. برای تمام همراهانمان در کتابخانه آرزوی سلامتی، شادکامی و غرق شدن در دریای دانش و آگاهی دارم.
گشوده باد بال های مهرِ او
که جاودانه بر فراز می‌پرد ...
(روابط عمومی دانشکده بهداشت)
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران

منبع خبر

پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران

پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات