هدف پارک خراسان و مرکز فنی‌وحرفه‌ای، ورود جوانان به بازار کار است


مربی بخش ماشین ابزار کارگاه فلز تخصصی مرکز شماره یک فنی و حرفه ای مشهد گفت: اکثریت کارآموزان بعد از فارغ‌التحصیلی و گذراندن دوره‌های آموزشی در مرکز فنی‌و حرفه‌ای، وارد بازار کار می‌شوند.

احمد حبیبی‌نژاد، در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم ‌و فناوری خراسان درخصوص برگزاری‌کارگاه‌ها در این مرکز، اظهارکرد: مرکز شماره یک فنی‌ و حرفه‌ای مشهد با رکورد تنوع ۸ رشته در کشور به مرکز آموزش‌های تخصصی ۲۸۰۰ ساعته کارگر ماهر شناخته می‌شود. تاکنون کارآموزان طرح ۱۸ ماهه این مرکز ۱۱۰۸ نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آنان جذب بازار کار شده‌اند. توانایی و سطح آموزش کارآموزان در حدی است که اکثر صنایع و شرکت ها قبل از فارغ التحصیلی این کارآموزان، در نوبت جذب آنان قرار می گیرند.

وی افزود: در این مرکز ساختمانی با نام تیراژ  آماده شده است که از تعامل دو ارگان دولتی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی و نیز پارک علم فناوری خراسان رضوی شکل گرفته است. این مرکز در سه طبقه و به متراژ حدود ۱۵۰۰ متر واقع شده است.

حبیبی‌نژاد بیان کرد: هدف از راه‌اندازی مراکز فنی ‌و حرفه‌ای، آموزش نیروی ماهر و متخصص در حوزه صنعت و ورود آن‌ها به بازار کار است. این مراکز، مراکز مهارت‌آموزی هستند و سعی دارند خلا بین صنعت، دانشگاه و بازار کار را از بین ببرند.

وی تصریح کرد: کارگاه‌های در حال آموزش این مرکز شامل صنایع اتومبیل، تاسیسات مکانیکی ساختمان، دپارتمان ماشین ابزار، دپارتمان برق صنعتی، دپارتمان اتوماسیون صنعتی (PLC) است. همچنین کارگاه‌های انرژی‌های نوین سلول‌های خورشیدی، هیدرولیک و پنوماتیک، برق صنعتی جنبی، بازرسی جوش، نقشه کشی صنعتی، فلزکاری، جوشکاری برق تخصصی، جوشکاری آرگون و CO۳، تیراژه ماشین، کارگاه تراش و CNC، سایت رایانه، کشاورزی، صنایع ساختمان و کارگاه مکانیک صنایع است.

این مربی مرکز فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: آموزش‌های این مرکز کوتاه‌ و بلند‌ مدت است که آموزش‌های کوتاه مدت یک تا سه ماه، آموزش بلند مدت ۶ تا ۱۸ ماه  به طول می‌انجامد.

حبیبی‌نژاد بیان کرد: آموزش‌هایی که در فنی و حرفه‌ای داده می‌شود قسمت بندی‌های مختلفی دارد و با توجه به نیاز صنعت، کارخانه و فرد مراجعه کننده است.

گفتنی است که تمامی آموزش‌ها در این مراکز رایگان است.

وی تصریح کرد: افراد با هر سطح از تحصیلاتی که دارند، براساس نیاز و علاقه مندی خود می‌توانند به مراکز فنی‌وحرفه‌ای مراجعه کنند و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. برای ورود به این مرکز آزمون ورودی و مصاحبه وجود دارد و افراد بعد از گذراندن این مراحل پذیرش می‌شوند.

مربی بخش ماشین ابزار کارگاه فلز تخصصی تاکید کرد: مربیان مراکز فنی و حرفه‌ای دارای مدارک بالای لیسانس هستند.

حبیبی نژاد ادامه داد: کارآموزان بعد از  فارغ‌التحصیلی و گذراندن دوره‌های آموزشی وارد بازار کار می‌شوند. به عنوان مثال رشته‌های صنایع خودرو‌ می‌توانند کارگاه یا تعمیرگاه و رشته ماشین ابزار نیز کارگاه تراشکاری راه‌اندازی کند.

این مربی اضافه کرد: شرکت کاوش صنعت که در پارک علم‌وفناوری مشغول فعالیت‌ است، ۵۰ درصد نیروهایش در مرکز فنی وحرفه‌ای آموزش دیده‌اند. همچنین شرکت نوین ارشیا نیز پروژه‌های خود را در مرکز فنی وحرفه‌ای انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه مراکز فنی‌وحرفه‌ای برای متقاضیان، کارگاه‌ها، شرکت‌ها، دولت و ... بسیار مفید است، گفت: پارک خراسان می‌تواند برای آموزش نیروهای شرکت‌های خود از مرکز فنی‌ و حرفه‌ای، دانش و تجهیزات آن استفاده کند. دولت نیز به دنبال آموزش جوانان است تا بتوانند وارد صنعت شوند تا خلا و کمبودهای این حوزه را برطرف کند.

حبیبی‌نژاد اضافه کرد: تجهیزات و امکانات موجود در کارگاه‌ها کاملا به‌روز است، به عنوان مثال برای کارگاه ماشین ابزار موجود در مرکز فنی ‌وحرفه‌ای شماره یک ۵ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است. لازم به ذکر است تمامی کارگاه‌های این مرکز کاملا مجهز هستند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات